logo
Karta przedmiotu
logo

Energooszczędność w układach napędowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Elektrotechnika

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Napędy elektryczne w energetyce, motoryzacji i lotnictwie, Przetwarzanie i użytkowanie energii elektrycznej

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Elektrodynamiki i Systemów Elektromaszynowych

Kod zajęć: 1747

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Napędy elektryczne w energetyce, motoryzacji i lotnictwie

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W20 P15 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Jadwiga Płoszyńska

Terminy konsultacji koordynatora: sobota 12-13

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studenta z napędami elektrycznymi z silnikami energooszczędnymi oraz energooszczędą pracą napędów elektrycznych

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia obejmuje omówienie silników energooszczędnych oraz zasady budowania elektrycznych układów napędowych energooszczędnych

Inne: materiały dostępne u koordynatora

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Jakubiec M.: Energooszczędność i kompatybilność w napędach elektrycznych BOBRME Komel, Katowice . 2005
2 Zwierchanowski R., KaźmierkowskiM.P.,Kalus M. Polski Program efektywnego wykorzystania energii w napędach elektrycznych Krajowa Agencja Poszanowania Energii, Warszawa. 2004
3 Bernatt M., Zieliński T.,Piszczek J.M. Remontować czy wymieniać silniki elektryczne dużej mocy Krajowa Agencja Poszanowania Energii, Warszawa.
4 Zeszyty Problemowe - Maszyny Elektryczne INiME Komel (BOBRME).

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: rejestracja na semestr szósty

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student ma podstawową wiedzę w zakresie maszyn elektrycznych i napędów elektrycznych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi analizować zagadnienia techniczne

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie potrzebę kształcenia się

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 przedstawia problemy wykorzystania energii elektrycznej wykład, projekt indywidualny kolokwium, prezentacja projektu K_W09++
K_U04+++
K_U05++
K_U13+++
K_K01++
P6S_KK
P6S_UK
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
02 potrafi zdefiniować napędy energooszczędne wykład, projekt indywidualny kolokwium, prezentacja projektu K_W09++
K_W21++
K_U04+++
K_U05++
K_U13+++
K_U31+++
K_K01++
K_K04++
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UK
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
03 przedstawia grupy silników energooszczędnych wykład, projekt indywidualny kolokwium, prezentacja projektu K_W09++
K_W21++
K_U04+++
K_U05++
K_U13+++
K_K01++
K_K04++
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UK
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
04 omawia zasady doboru silników elektrycznych do napędu wykład, projekt indywidualny kolokwium, prezentacja projektu K_W09++
K_W21++
K_U04+++
K_U05++
K_U13+++
K_U31+++
K_K01++
K_K04++
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UK
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
05 omawia napęd energooszczędny wykład, projekt indywidualny kolokwium, prezentacja projektu K_W09++
K_U04+++
K_U05++
K_U13+++
K_U31+++
K_K01++
K_K04++
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UK
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
06 przedstawia wymagania prawne stosowaniu energooszczędnych układów napędowych wykład, projekt indywidualny kolokwium, prezentacja projektu K_W09++
K_U05++
K_K01++
P6S_KK
P6S_UU
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Problemy oszczędzania energii. Uwarunkowania wprowadzania silników i napędów energooszczędnych. Kierunki rozwoju silników indukcyjnych. W01 MEK01
6 TK02 Definicja energooszczędności. Koszty przetwarzania energii elektrycznej. W02, W03, P01 MEK02
6 TK03 Silniki elektryczne energooszczędne. Możliwości podwyższania sprawności silników. W04, W05, P02 MEK03
6 TK04 Dobór i wybór silników. Opłacalność wymiany silników w porównaniu z remontem. W06, W07, P03 MEK04
6 TK05 Rozwiązania energooszczędnych układów napędowych. Energooszczędne napędy o stałej prędkości obrotowej. Oszczędność energii w napędach o regulowanej prędkości obrotowej. W08, W09, P04 MEK05
6 TK06 Aspekty uregulowań prawnych efektywności energetycznej silników. Przykłady zastosowania napędów energooszczędnych. W10, P05 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 20.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 8.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 4.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 6) Przygotowanie do egzaminu: 20.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład kolokwium
Projekt/Seminarium ocena przedstawionej prezentacji
Ocena końcowa 60% oceny kolokwium + 40% oceny z projektu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak