Cykl kształcenia: 2019/2020
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Budownictwa Ogólnego
Kod zajęć: 17
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 C15 P15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Aleksander Starakiewicz
Terminy konsultacji koordynatora: Wg semestralnego planu zajęć
Główny cel kształcenia: Uzyskanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności w zakresie formułowania i zastosowania prostych metod obliczeniowych na temat zjawisk fizycznych zachodzących w budynku i jego elementach.
Ogólne informacje o zajęciach: Jest poświęcony podstawowym prawom fizyki zachodzącym w budynkach i przegrodach budowlanych.
1 | Dylla Andrzej | FIZYKA CIEPLNA BUDOWLI W PRAKTYCE | PWN Warszawa . | 2015 |
2 | Alsabry Abdrahman | Fizyka Budowli dla doradców i audytorów energetycznych | Uniwersytet Zielonogórski. | 2010 |
3 | Klemm Piotr i inni | Budownictwo ogólne , tom 2, Fizyka budowli | Arkady, Warszawa. | 2005 |
4 | Pogorzelski J.A. | Fizyka cieplna budowli | PWN,Warszawa. | 1976 |
5 | PN-EN ISO 13790 | Cieplne właściwości użytkowe budynków. Obliczanie zużycia energii do ogrzewania | PKN. | |
6 | PN – EN 12831 | Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego | . | |
7 | PN – EN ISO 14683 | Mostki cieplne w budynkach. Liniowy współczynnik przenikania ciepła. Metody uproszczone i wartości o | . |
1 | Starakiewicz A., Szyszka J. | Fizyka budowli w zadaniach | Oficyna Wydawnicza PRz., Rzeszów. | 2009 |
2 | PN-EN ISO 13788:2003 | Cieplno-wilgotnościowe właściwości komponentów budowlanych i elementów budynku. Temperatura powierzc | . | |
3 | PN – EN ISO 14683 | Mostki cieplne w budynkach. Liniowy współczynnik przenikania ciepła. Metody uproszczone i wartości o | . | |
4 | PN – EN ISO 6946 | Komponenty budowlane i elementy budynku. Opór cieplny i współczynnik przenikania ciepła. Metoda obli | . | |
5 | PN-EN ISO 10077-1 | Właściwości cieplne okien, drzwi i żaluzji. Obliczanie współczynnika przenikania ciepła. Metoda up | . | |
6 | PN-EN ISO 13370 | Właściwości cieplne budynków. Wymian ciepła przez grunt. Metody obliczania | . |
1 | Pogorzelski J.A., | Fizyka cieplna budowli, | PWN, Warszawa,. | 1976 |
2 | Bogosłowski W.N. | Fizyka budowli | Arkady, Warszawa. | 1975 |
Wymagania formalne: Student posiada wiedzę i umiejętności z zakresu matematyki, fizyki, technologii informacyjnych i materiałów budowlanych.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę z matematyki, fizyki, technologii informacyjnych i materiałów budowlanych.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi rozwiązywać równania matematyczne, rysować wykresy, posługiwać się komputerowym programem kalkulacyjnym
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: potrafi pracować samodzielnie oraz w grupach
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna parametry klimatu wewnętrznego i zewnętrznego budynków. Zna właściwości fizyczne materiałów i komponentów budowlanych. | wykład, ćwiczenia rachunkowe, projekt indywidualny | sprawdzian pisemny, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu |
K_W13+ |
P6S_WK |
02 | Zna podstawowe prawa fizyki dotyczące wymiany ciepła i masy w budynku i przegrodach budowlanych | wykład, projekt indywidualny, ćwiczenia rachunkowe | test pisemny, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu |
K_W13++ |
P6S_WK |
03 | Potrafi wykonać bilans energetyczny przegrody budowlanej oraz budynku | wykład, ćwiczenia rachunkowe, projekt indywidualny | kolokwium, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu |
K_U10++ |
P6S_UW |
04 | ma świadomość konieczności samokształcenia | wykład, ćwiczenia rachunkowe, projekt indywidualny | kolokwium, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu |
K_K03++ |
P6S_UU |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
6 | TK01 | W01-W05 | MEK01 MEK04 | |
6 | TK02 | W06-W09 | MEK02 | |
6 | TK03 | W10-W11 | MEK02 MEK03 | |
6 | TK04 | W12-W14 | MEK03 | |
6 | TK05 | W15 | MEK01 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 6) | Przygotowanie do ćwiczeń:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
5.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
10.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 6) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 6) | Przygotowanie do zaliczenia:
2.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena z kolokwium i obecności na wykładach. Ocena z wykładów (Ow) jest oceną z kolokwium (test + pytania kompetencyjne) pomniejszona o nieusprawiedliwione nieobecności na wykładach - (liczba nieobecności / liczba wykładów)*0,5. |
Ćwiczenia/Lektorat | Warunkiem zaliczenia są pozytywne oceny ze wszystkich kolokwiów. Ocena z ćwiczeń audytoryjnych (Oc) jest średnią ważoną wszystkich ocen z kolokwiów pomniejszona o nieobecności nieusprawiedliwione na zajęciach - (liczba nieobecności / liczba zajęć)*0,5. |
Projekt/Seminarium | warunkiem zaliczenia jest wykonanie wszystkich ćwiczeń projektowych i zaliczenie wykonanych ćwiczeń projektowych. Ocena z ćwiczeń audytoryjnych (Oc ) jest średnią arytmetyczną z zaliczonych projektów, pomniejszona o nieusprawiedliwione nieobecności na projektach - (liczba nieobecności / liczba projektów)*0,5. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa = 0,2*ocena z wykładów (Ow) + 0,3*ocena z ćwiczeń (Oc) + 0,5*ocena z projektów (Op) |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz | The Influence of Glazing on the Functioning of a Trombe Wall Containing a Phase Change Material | 2021 |
2 | J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz | Methods for Determining Mold Development and Condensation on the Surface of Building Barriers | 2020 |
3 | M. Kaczmarzyk; A. Starakiewicz; A. Waśniowski | Internal Heat Gains in a Lunar Base—A Contemporary Case Study | 2020 |
4 | B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz | Analysis of the Thermal Characteristics of a Composite Ceramic Product Filled with Phase Change Material | 2019 |
5 | J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz | Analysis of the thermal characteristics of anti-icing driveway plates | 2019 |
6 | L. Lichołai; A. Starakiewicz | Opinia o innowacyjności projektu „Całoroczny Mobilny Dom na Kołach\". | 2019 |
7 | L. Lichołai; A. Starakiewicz | Opinia o innowacyjności projektu „Uruchomienie produkcji innowacyjnych bram dla małych hangarów lotniczych i obiektów przemysłowych\" . | 2019 |
8 | L. Lichołai; A. Starakiewicz; J. Szyszka | Opinia o innowacyjności projektu \"Pustak izolowany pianką poliuretanową\" | 2019 |
9 | L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz | Opinia o innowacyjności projektu „Drzwi aluminiowe zewnętrzne PASSIV ZERO+\" | 2019 |