logo
Karta przedmiotu
logo

Fizyka budowli

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Budownictwa Ogólnego

Kod zajęć: 17

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 C15 P15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Aleksander Starakiewicz

Terminy konsultacji koordynatora: Wg semestralnego planu zajęć

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności w zakresie formułowania i zastosowania prostych metod obliczeniowych na temat zjawisk fizycznych zachodzących w budynku i jego elementach.

Ogólne informacje o zajęciach: Jest poświęcony podstawowym prawom fizyki zachodzącym w budynkach i przegrodach budowlanych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Klemm Piotr i inni Budownictwo ogólne , tom 2, Fizyka budowli Arkady, Warszawa. 2005
2 Pogorzelski J.A. Fizyka cieplna budowli PWN,Warszawa. 1976
3 PN-EN ISO 13790 Cieplne właściwości użytkowe budynków. Obliczanie zużycia energii do ogrzewania PKN.
4 PN – EN 12831 Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego .
5 PN – EN ISO 14683 Mostki cieplne w budynkach. Liniowy współczynnik przenikania ciepła. Metody uproszczone i wartości o .
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Starakiewicz A., Szyszka J. Fizyka budowli w zadaniach Oficyna Wydawnicza PRz., Rzeszów. 2009
2 Kołodziejczyk L., Mańkowski S., Rubik M. Pomiary w inżynierii sanitarnej Arkady, Warszawa. 1980
3 PN-EN ISO 13788:2003 Cieplno-wilgotnościowe właściwości komponentów budowlanych i elementów budynku. Temperatura powierzc .
4 PN – EN ISO 14683 Mostki cieplne w budynkach. Liniowy współczynnik przenikania ciepła. Metody uproszczone i wartości o .
5 PN – EN ISO 6946 Komponenty budowlane i elementy budynku. Opór cieplny i współczynnik przenikania ciepła. Metoda obli .
6 PN-EN ISO 10077-1 Właściwości cieplne okien, drzwi i żaluzji. Obliczanie współczynnika przenikania ciepła. Metoda up .
7 PN-EN ISO 13370 Właściwości cieplne budynków. Wymian ciepła przez grunt. Metody obliczania .
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Bogosłowski W.N. Fizyka budowli Arkady, Warszawa. 1975

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student posiada wiedzę i umiejętności z zakresu matematyki, fizyki, technologii informacyjnych i materiałów budowlanych.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę z matematyki, fizyki, technologii informacyjnych i materiałów budowlanych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi rozwiązywać równania matematyczne, rysować wykresy, posługiwać się komputerowym programem kalkulacyjnym

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: potrafi pracować samodzielnie oraz w grupach

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna parametry klimatu wewnętrznego i zewnętrznego budynków. Zna właściwości fizyczne materiałów i komponentów budowlanych. wykład, ćwiczenia rachunkowe, projekt indywidualny sprawdzian pisemny, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu K_W13+
T1A_W02+
02 Zna podstawowe prawa fizyki dotyczące wymiany ciepła i masy w budynku i przegrodach budowlanych wykład, projekt indywidualny, ćwiczenia rachunkowe test pisemny, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu K_W13++
T1A_W02+
03 Potrafi wykonać bilans energetyczny przegrody budowlanej oraz budynku wykład, ćwiczenia rachunkowe, projekt indywidualny kolokwium, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu K_U10++
InzA1U08++
InzA2U09++
InzA5U13++
04 ma świadomość konieczności samokształcenia wykład, ćwiczenia rachunkowe, projekt indywidualny kolokwium, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu K_K03++
T1A_K01+
T1A_K03++
T1A_K04+
InzA2K06+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Mikroklimat wewnętrzny. Parametry powietrza wilgotnego. Kondensacja pary wodnej na powierzchni przegrody. Charakterystyka klimatu Polski. Omówienie danych klimatycznych w sezonie grzewczym. Właściwości fizyczne materiałów budowlanych. W01-W05 MEK01 MEK04
6 TK02 Wilgoć w przegrodach budowlanych. Formy występowania wilgoci w materiałach i przegrodach budowlanych. Dyfuzja i kondensacja pary wodnej w przegrodach. Obliczanie zawilgocenia przegród budowlanych. Wymiana ciepła przez przegrody budowlane w polu jednowymiarowym. Przewodzenie. Konwekcja. Promieniowanie. Wymiana ciepła przez przegrody przezroczyste. W06-W09 MEK02
6 TK03 Izolacyjność termiczna przegród i elementów budowlanych. Zasady projektowania przegród budowlanych. Mostki termiczne w przegrodach budowlanych. W10-W11 MEK02 MEK03
6 TK04 Zyski i straty ciepła przez przegrody budowlane. Bilans ciepła budynku. Charakterystyka cieplna budynku. W12-W14 MEK03
6 TK05 Oświetlenie wnętrz budowlanych. Podstawowe pojęcia akustyki budowlanej. Izolacyjność akustyczna od dźwięków powietrznych i uderzeniowych. W15 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Konsultacje (sem. 6)
Zaliczenie (sem. 6)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Ćwiczenia/Lektorat
Projekt/Seminarium
Ocena końcowa Ocena końcowa = 0,2*ocena z wykładów + 0,45*ocena z ćwiczeń + 0,35*ocena z laboratorium

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz The Influence of Glazing on the Functioning of a Trombe Wall Containing a Phase Change Material 2021
2 J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz Methods for Determining Mold Development and Condensation on the Surface of Building Barriers 2020
3 M. Kaczmarzyk; A. Starakiewicz; A. Waśniowski Internal Heat Gains in a Lunar Base—A Contemporary Case Study 2020
4 B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz Analysis of the Thermal Characteristics of a Composite Ceramic Product Filled with Phase Change Material 2019
5 J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz Analysis of the thermal characteristics of anti-icing driveway plates 2019
6 L. Lichołai; A. Starakiewicz Opinia o innowacyjności projektu „Całoroczny Mobilny Dom na Kołach\". 2019
7 L. Lichołai; A. Starakiewicz Opinia o innowacyjności projektu „Uruchomienie produkcji innowacyjnych bram dla małych hangarów lotniczych i obiektów przemysłowych\" . 2019
8 L. Lichołai; A. Starakiewicz; J. Szyszka Opinia o innowacyjności projektu \"Pustak izolowany pianką poliuretanową\" 2019
9 L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz Opinia o innowacyjności projektu „Drzwi aluminiowe zewnętrzne PASSIV ZERO+\" 2019