logo
Karta przedmiotu
logo

Prawo i przepisy lotnicze w projektowaniu śmigłowców

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Śmigłowce

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej

Kod zajęć: 16751

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Śmigłowce

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 P15 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Arkadiusz Bednarz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: uzyskanie wiedzy z zakresu prawnych aspektów projektowania, użytkowania i eksploatacji sprzętu lotniczego

Ogólne informacje o zajęciach: moduł skłąda się z części wykładowej i laboratoryjnej, na której studenci zapoznają się z wybranymi przepisami prawnymi dotyczącymi przepisów prawa lotniczego, norm dla projektowania, użytkowania, eksploatacji sprzętu lotniczego ze szczególnym uwzględnieniem śmigłowców

Materiały dydaktyczne: filmy i artykuły o projektowaniu i testowaniu śmigłowców i zespołów napędowych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Filippo De Florio Airworthiness Butterworth-Heinemann (Elsevier). 2006
2 European Union Aviation Safety Agency Certification Specifications and Acceptable Means of Compliance for Engines CS-E EASA, Amendment 6. 2020
3 European Union Aviation Safety Agency Certification Specifications, Acceptable Means of Compliance and Guidance Material for Large Rotorcraft, CS-29, EASA Amandment 10. 2022
4 European Union Aviation Safety Agency Certification Specifications, Acceptable Means of Compliance and Guidance Material for Small Rotorcraft CS-27 CS-27, EASA, Amandment 9. 2021
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 European Union Safety Agency Certification Specifications and Acceptable Means of Compliance for Engines CS-E EASA, Amendment 6. 2020
2 European Union Safety Agency Certification Specifications, Acceptable Means of Compliance and Guidance Material for Small Rotorcraft CS-27 CS-27, EASA< Amandment 9. 2021
3 European Union Safety Agency Certification Specifications, Acceptable Means of Compliance and Guidance Material for Large Rotorcraft CS-29 CS-29, EASA, Amandment 10. 2022
Literatura do samodzielnego studiowania
1 European Union Aviation Safety Agency TCDS Rotorcraft (CS-29, CS-27, CS-VLR) EASA.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: wymagania formalne dla studiowania na właściwym semestrze studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: ogólna wiedza z zakresu podstaw prawa w Polsce

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętność samokształcenia i poszukiwania informacji z dostęponych źródeł

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: umiejętność pracy w zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 ma wiedzę dotyczącą: projektowania, użytkowania i zarządzania eksploatacją obiektów latających ćwiczenia problemowe referat ustny
02 student poznaje słownictwo, nazewnictwo z zakresu ochrony własności przemysłowej, prawa autorskiego, zarządzania zasobami własności intelektualnej oraz prawa patentowego, prawa lotniczego ćwiczenia problemowe referat ustny
03 ma umiejętność realizacji i potrafi określić kierunki samokształcenia w celu podnoszenia kompetencji zawodowych z prawnych aspektów działalności inżynierskiej ćwiczenia problemowe referat ustny
04 ma świadomość konieczności zachowania w sposób profesjonalny i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera lotnictwa, w tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje w aspekcie prawnym ćwiczenia problemowe referat ustny

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Podstawy prawa w Polsce, żródła prawa, system ustawodawczy w Polsce w01 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK02 Przepisy lotnicze. Specyfikacje certyfikacyjne - CS.Samoloty duże. Emisja z silników i upust paliwa. Hałas. APU. Użytkowanie we wszystkich warunkach pogodowych.Śmigła Silniki. Uzytkowanie we wszystkich warunkach pogodowych. w02 MEK01 MEK03 MEK04
3 TK03 Europejskie normy techniczne. Ważniejsze definicje i skróty w normach. w03 MEK01 MEK02
3 TK04 CS-27 i CS-29 - podstawy certyfikowania - lot - wymagania wytrzymałościowe w04 MEK01 MEK03
3 TK05 CS-27 i CS-29 - projektowanie i konstrukcja - przepisy dotyczące płatowca - wyposażenie - ograniczenia w05 MEK01 MEK04
3 TK06 CS-VLR ogólne warunki przepisów w06 MEK01 MEK04
3 TK07 Case study - omówienie procesu certyfikacji śmigłowca w07 MEK01 MEK04
3 TK08 kolokwium zaliczające w08 MEK01 MEK04
3 TK09 podstawy certyfikacji i dokumentacja certyfikacyjna p01 MEK01 MEK04
3 TK10 przykład certyfikatu typu dla śmigłowca wojskowego i cywilnego p02-p03 MEK01 MEK02 MEK04
3 TK11 prezentacja wybranych certyfikatów typu dla różnych śmigłowców p04-p07 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Konsultacje (sem. 3)
Zaliczenie (sem. 3)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium końcowe - na ocenę pozytywną należy poprawnie odpowiedzieć na co najmniej 60% zadanych pytań (weryfikacja MEK01 i MEK02)
Projekt/Seminarium wygłoszenie referatu z: przepisów projektowych dt. przepisów Europejskie i Amerykańskie, prezentacja certyfikatu typu wybranego śmigłowca, omówienie jego awarii (na ocenę pozytywną należy zaprezentować od 3-6 przepisów projektowych oraz zaprezentowanie podstawowych informacji o śmigłowcu wg. certyfikatu typu - weryfikacja MEK03 i MEK04)
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych (MEK01, MEK02, MEK03 i MEK04) i zaliczenie wszystkich form zajęć, gdzie ocena końcowa to średnia z wykładu i projektu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Bednarz; K. Bieniek; R. Kołodziejczyk; P. Krauz; M. Lubas; K. Szczerba; Z. Szczerba Experimental Interpretation of the Provisions of EN 13796-3 for Fatigue Testing of Cableway Gondolas 2023
2 R. Bartłomowicz; A. Bednarz; R. Jakubowski; K. Kabalyk Numerical Study on Sensitivity of Turbofan Engine Performance to Blade Count of Centrifugal Compressor Impeller 2023
3 A. Bednarz; D. Głowacki; V. Hutsaylyuk; R. Kozera; A. Leski; K. Olkowicz; K. Puchała; M. Sałaciński; P. Synaszko; E. Szymczyk Technological Aspects of a Reparation of the Leading Edge of Helicopter Main Rotor Blades in Field Conditions 2022
4 A. Bednarz; K. Bieniek; P. Krauz; Z. Szczerba Problemy i dobre praktyki w badaniach zmęczeniowych gondoli do kolei linowych wg normy PN-EN 13796-3 2022
5 A. Bednarz; K. Bieniek; R. Kołodziejczyk Systemy pneumatyczne i układy pomiarowe w badaniach zmęczeniowych gondoli do kolei linowych 2022
6 A. Bednarz; V. Hutsaylyuk; K. Puchała; M. Sałaciński Numerical Investigation of the Influence of Aerodynamic Loads on the Resonant Frequency of a Compressor Blade Made of EI-961 Alloy 2022
7 R. Bartłomowicz; A. Bednarz; J. Jaworski; J. Sęp; A. Wójcik Analysis of the effects of simplifications on the state of loads in a centrifugal compressor 2022
8 A. Bednarz Wpływ obciążeń aerodynamicznych na częstotliwość rezonansową sprężarki osiowej 2021
9 A. Bednarz; M. Lubas Material Model Effect for Simulating a Single-Lap Joint with a Blind Rivet 2021
10 A. Bednarz; W. Misiolek Numerical and Experimental Assessment of the Effect of Residual Stresses on the Fatigue Strength of an Aircraft Blade 2021
11 A. Bednarz Evaluation of Material Data to the Numerical Strain-Life Analysis of the Compressor Blade Subjected to Resonance Vibrations 2020
12 A. Bednarz Influence of the Amplitude of Resonance Vibrations on Fatigue Life of a Compressor Blade with Simulated FOD Damage 2020
13 A. Bednarz; M. Kuźniar; M. Orkisz Numerical Analysis of the Influence of Distributed Propulsion System on the Increase of the Lift Force Coefficient 2020
14 A. Bednarz; W. Misiolek Assessment of the Impact of Shot-Peening on the Fatigue Life of a Compressor Blade Subjected to Resonance Vibrations 2020
15 A. Bednarz Influence of the Cyclic Hardening Model on the Results of the Numerical Analysis of Fatigue Life on Example of the Compressor Blade 2019
16 A. Bednarz; Ł. Święch Badania skrzydła samolotu bezzałogowego wykonanego metodą druku 3D 2019