logo
Karta przedmiotu
logo

Dynamika lotu śmigłowców

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Śmigłowce

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej

Kod zajęć: 16748

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Śmigłowce

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Przekazanie podstaw wiedzy z zakresu fizyki lotu śmigłowca w stanach nieustalonych oraz zapoznanie z metodami obliczeniowymi, pozwalającymi na analizę i ocenę zachowania śmigłowca w nieustalonych stanach lotu.

Ogólne informacje o zajęciach: W ramach modułu realizowany jest wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne oraz projekty umożliwiające praktyczne doskonalenie umiejętności oraz powiązanie zagadnień teoretycznych z zagadnieniami praktycznymi.

Materiały dydaktyczne: Opracowania autorskie prowadzącego moduł

Inne: Prezentacje do wybranych wykładów

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 A. R. S. Bramwell, G. Done, D. Balmford Bramwell’s Helicopter Dynamics, Second edition Butterworth-Heinemann, International edition. 2001
2 Krzyżanowski A. Mechanika lotu śmigłowca Wydawnictwo WAT, Warszawa. 2010
3 Seddon J., Newman S. Basic Helicopter Aerodynamics Wiley , International publication. 2011
4 Leishman , J.G. Principles of Helicopter Aerodynamics . Cambridge University Press, New York, USA,. 2006
5 EASA Certification Specifications and Acceptable Means of Compliance for Small Rotorcraft CS 27, Amendment 9 EASA publication. 2021
6 EASA Certification Specifications, Acceptable Means of Compliance and Guidance Material for Large Rotorcraft CS-29 EASA publication. 2022
7 Filippone A. Flight Performance of Fixed and Rotary Wing Aircraft Elsevier, Interantional Edition. 2006
8 Gareth D Padfield Dynamika lotu śmigłowców WkiŁ. 1998
9 W. Łucjanek, K. Sibilski Wstęp do dynamiki lotu śmigłowca Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa. 2007
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Krzyżanowski A. Mechanika lotu śmigłowca Wydawnictwo WAT, Warszawa. 2010
2 Witkowski R. Budowa i pliotaż śmiglowców WKŁ. 1986
3 W. Łucjanek, K. Sibilsk Wstęp do dynamiki lotu śmigłowca Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa. 2006
Literatura do samodzielnego studiowania
1 U.S. Army Material Command Engineering Design Handbook , Helicopter Engineering, Part One, Preliminary Design US Army, Virginia. 1974

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student jest wpisany na semestr 2 studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza w zakresie matematyki, podstaw techniki lotniczej, mechaniki ogólnej, mechaniki lotu 1, napędów lotniczych, podstaw aerodynamiki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność stosowania podstawowych praw fizyki do opisu nieustalonych stanów lotu śmigłowca. Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w zespole. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Student posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu aerodynamiki i dynamiki lotu śmigłowca oraz rozumie i potrafi wykorzystać tę wiedzę do analizy stanów lotu nieustalonego śmigłowca. wykład problemowy egzamin cz. pisemna
02 Student posiada wiedzę z zakresu aerodynamiki i dynamiki lotu śmigłowca i potrafi ją wykorzystać do analizy zachowania śmigłowca w wybranych stanach lotu nieustalonego. projekt zespołowy raport pisemny

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Parametry lotu ustalonego. Równowaga śmigłowca W01 MEK01
2 TK02 Równania ruchu śmigłowca W02, W03 MEK01
2 TK03 Pochodne aerodynamiczne W04, W05 MEK01
2 TK04 Stateczność dynamiczna W06, W07 MEK01
2 TK05 Sterowność śmigłowca W08 MEK01
2 TK06 Równowaga śmigłowca P01, P02 MEK02
2 TK07 Pochodne aerodynamiczne śmigłowca P03, P04 MEK02
2 TK08 Stateczność dynamiczna śmigłowca P05, P06 MEK02
2 TK09 Sterowność śmigłowca P07, P08 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 3.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 4.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Wiedza teoretyczna z zakresu mechaniki lotu dotycząca osiągów śmigłowca w ustalonych stanach lotu (MEK01) sprawdzana na podstawie sprawdzianu pisemnego. Student opanował wiedzę z zakresu MEK01 na poziomie 50% ocena 3,0, na poziomie 70% ocena 4,0 na poziomie 90% ocena 5,0.
Projekt/Seminarium Wykorzystanie wiedzy z zakresu mechaniki lotu do analizy osiągów śmigłowca w wybranych stanach lotu ustalonego (MEK02) sprawdzane na podstawie raportów pisemnych z przeprowadzonych prac projektów zespołowych. Student opanował wiedzę z zakresu MEK02 na poziomie 50% ocena 3,0, na poziomie 70% ocena 4,0 na poziomie 90% ocena 5,0.
Ocena końcowa Ocena łączna uwzględniająca oceny z egzaminu i projektów w proporcji: 0.4: 0.6

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Majka; J. Muszyńska-Pałys Analysis of the performance of an aircraft powered by hybrid propulsion 2023
2 D. Lichoń; T. Lis; A. Majka RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace 2023
3 M. Klimczyk; K. Kucharski; A. Majka; J. Muszyńska-Pałys Hydrogen Valley as a Hub for Technological Cooperation Between Science, Business, Local Government and NGOs. An Overview of Approaches in Europe 2023
4 P. Cichosz; M. Drajewicz; M. Góral; A. Majka; W. Nowak; J. Sęp; R. Smusz Design of Newly Developed Burner Rig Operating with Hydrogen Rich Fuel Dedicated for Materials Testing 2023
5 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization 2022
6 G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej Regular graph-based free route flight planning approach 2021
7 A. Majka Weryfikacja i walidacja nowego algorytmu planowania tras w przestrzeni FRA 2020
8 A. Majka; P. Wacnik Współpraca ponadeuropejska w obszarze lotnictwa w świetle realizacji celów agendy flightpath 2050 2020
9 G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions 2020
10 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization 2020