Cykl kształcenia: 2022/2023
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Śmigłowce
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 16748
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Śmigłowce
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka
Główny cel kształcenia: Przekazanie podstaw wiedzy z zakresu fizyki lotu śmigłowca w stanach nieustalonych oraz zapoznanie z metodami obliczeniowymi, pozwalającymi na analizę i ocenę zachowania śmigłowca w nieustalonych stanach lotu.
Ogólne informacje o zajęciach: W ramach modułu realizowany jest wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne oraz projekty umożliwiające praktyczne doskonalenie umiejętności oraz powiązanie zagadnień teoretycznych z zagadnieniami praktycznymi.
Materiały dydaktyczne: Opracowania autorskie prowadzącego moduł
Inne: Prezentacje do wybranych wykładów
1 | A. R. S. Bramwell, G. Done, D. Balmford | Bramwell’s Helicopter Dynamics, Second edition | Butterworth-Heinemann, International edition. | 2001 |
2 | Krzyżanowski A. | Mechanika lotu śmigłowca | Wydawnictwo WAT, Warszawa. | 2010 |
3 | Seddon J., Newman S. | Basic Helicopter Aerodynamics | Wiley , International publication. | 2011 |
4 | Leishman , J.G. | Principles of Helicopter Aerodynamics | . Cambridge University Press, New York, USA,. | 2006 |
5 | EASA | Certification Specifications and Acceptable Means of Compliance for Small Rotorcraft CS 27, Amendment 9 | EASA publication. | 2021 |
6 | EASA | Certification Specifications, Acceptable Means of Compliance and Guidance Material for Large Rotorcraft CS-29 | EASA publication. | 2022 |
7 | Filippone A. | Flight Performance of Fixed and Rotary Wing Aircraft | Elsevier, Interantional Edition. | 2006 |
8 | Gareth D Padfield | Dynamika lotu śmigłowców | WkiŁ. | 1998 |
9 | W. Łucjanek, K. Sibilski | Wstęp do dynamiki lotu śmigłowca | Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa. | 2007 |
1 | Krzyżanowski A. | Mechanika lotu śmigłowca | Wydawnictwo WAT, Warszawa. | 2010 |
2 | Witkowski R. | Budowa i pliotaż śmiglowców | WKŁ. | 1986 |
3 | W. Łucjanek, K. Sibilsk | Wstęp do dynamiki lotu śmigłowca | Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa. | 2006 |
1 | U.S. Army Material Command | Engineering Design Handbook , Helicopter Engineering, Part One, Preliminary Design | US Army, Virginia. | 1974 |
Wymagania formalne: Student jest wpisany na semestr 2 studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza w zakresie matematyki, podstaw techniki lotniczej, mechaniki ogólnej, mechaniki lotu 1, napędów lotniczych, podstaw aerodynamiki
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność stosowania podstawowych praw fizyki do opisu nieustalonych stanów lotu śmigłowca. Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w zespole. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Student posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu aerodynamiki i dynamiki lotu śmigłowca oraz rozumie i potrafi wykorzystać tę wiedzę do analizy stanów lotu nieustalonego śmigłowca. | wykład problemowy | egzamin cz. pisemna | ||
02 | Student posiada wiedzę z zakresu aerodynamiki i dynamiki lotu śmigłowca i potrafi ją wykorzystać do analizy zachowania śmigłowca w wybranych stanach lotu nieustalonego. | projekt zespołowy | raport pisemny |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01 | MEK01 | |
2 | TK02 | W02, W03 | MEK01 | |
2 | TK03 | W04, W05 | MEK01 | |
2 | TK04 | W06, W07 | MEK01 | |
2 | TK05 | W08 | MEK01 | |
2 | TK06 | P01, P02 | MEK02 | |
2 | TK07 | P03, P04 | MEK02 | |
2 | TK08 | P05, P06 | MEK02 | |
2 | TK09 | P07, P08 | MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
5.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
15.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
3.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
4.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Wiedza teoretyczna z zakresu mechaniki lotu dotycząca osiągów śmigłowca w ustalonych stanach lotu (MEK01) sprawdzana na podstawie sprawdzianu pisemnego. Student opanował wiedzę z zakresu MEK01 na poziomie 50% ocena 3,0, na poziomie 70% ocena 4,0 na poziomie 90% ocena 5,0. |
Projekt/Seminarium | Wykorzystanie wiedzy z zakresu mechaniki lotu do analizy osiągów śmigłowca w wybranych stanach lotu ustalonego (MEK02) sprawdzane na podstawie raportów pisemnych z przeprowadzonych prac projektów zespołowych. Student opanował wiedzę z zakresu MEK02 na poziomie 50% ocena 3,0, na poziomie 70% ocena 4,0 na poziomie 90% ocena 5,0. |
Ocena końcowa | Ocena łączna uwzględniająca oceny z egzaminu i projektów w proporcji: 0.4: 0.6 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Majka; J. Muszyńska-Pałys | Analysis of the performance of an aircraft powered by hybrid propulsion | 2023 |
2 | D. Lichoń; T. Lis; A. Majka | RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace | 2023 |
3 | M. Klimczyk; K. Kucharski; A. Majka; J. Muszyńska-Pałys | Hydrogen Valley as a Hub for Technological Cooperation Between Science, Business, Local Government and NGOs. An Overview of Approaches in Europe | 2023 |
4 | P. Cichosz; M. Drajewicz; M. Góral; A. Majka; W. Nowak; J. Sęp; R. Smusz | Design of Newly Developed Burner Rig Operating with Hydrogen Rich Fuel Dedicated for Materials Testing | 2023 |
5 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak | Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization | 2022 |
6 | G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej | Regular graph-based free route flight planning approach | 2021 |
7 | A. Majka | Weryfikacja i walidacja nowego algorytmu planowania tras w przestrzeni FRA | 2020 |
8 | A. Majka; P. Wacnik | Współpraca ponadeuropejska w obszarze lotnictwa w świetle realizacji celów agendy flightpath 2050 | 2020 |
9 | G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski | Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions | 2020 |
10 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy | Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization | 2020 |