Cykl kształcenia: 2022/2023
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Śmigłowce
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 16746
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Śmigłowce
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P15 / 2 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka
Główny cel kształcenia: Przekazanie podstaw wiedzy z zakresu fizyki lotu śmigłowca w stanach ustalonych oraz zapoznanie z metodami obliczeniowymi, pozwalającymi na analizę i ocenę osiągów śmigłowca w ustalonych stanach lotu silnikowego i w autorotacji.
Ogólne informacje o zajęciach: W ramach modułu realizowany jest wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne oraz projekty umożliwiające praktyczne doskonalenie umiejętności oraz powiązanie zagadnień teoretycznych z zagadnieniami praktycznymi.
Materiały dydaktyczne: Opracowania autorskie prowadzącego moduł
Inne: Prezentacje do wybranych wykładów
1 | Filippone A. | Flight Performance of Fixed and Rotary Wing Aircraft | Elsevier, Interantional Edition. | 2006 |
2 | Krzyżanowski A. | Mechanika lotu śmigłowca | Wydawnictwo WAT, Warszawa. | 2010 |
3 | Seddon J., Newman S. | Basic Helicopter Aerodynamics | Wiley , International publication. | 2011 |
4 | Leishman , J.G. | Principles of Helicopter Aerodynamics | . Cambridge University Press, New York, USA,. | 2006 |
5 | EASA | Certification Specifications and Acceptable Means of Compliance for Small Rotorcraft CS 27, Amendment 9 | EASA publication. | 2021 |
6 | EASA | Certification Specifications, Acceptable Means of Compliance and Guidance Material for Large Rotorcraft CS-29 | EASA publication. | 2022 |
1 | Krzyżanowski A. | Mechanika lotu śmigłowca | Wydawnictwo WAT, Warszawa. | 2010 |
2 | Witkowski R. | Budowa i pliotaż śmiglowców | WKŁ. | 1986 |
1 | U.S. Army Material Command | Engineering Design Handbook , Helicopter Engineering, Part One, Preliminary Design | US Army, Virginia. | 1974 |
Wymagania formalne: Student jest wpisany na semestr 2 studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza w zakresie matematyki, podstaw techniki lotniczej, mechaniki ogólnej, mechaniki lotu 1, napędów lotniczych, podstaw aerodyanmiki
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność stosowania podstawowych praw fizyki do opisu ustalonych stanów lotu śmigłowca. Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w zespole. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | The student has a structured and theoretically based knowledge of the aerodynamics and flight mechanics of helicopter, and understands and is able to use this knowledge to analyze the performance of the helicopter in steady flight conditions. | wykład problemowy | egzamin cz. pisemna | ||
02 | Student posiada wiedzę z zakresu aerodynamiki i mechaniki lotu śmigłowca i potrafi ją wykorzystać do analizy osiągów śmigłowca w wybranych stanach lotu ustalonego. | projekt zespołowy | raport pisemny |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01 | MEK01 | |
2 | TK02 | W02 | MEK01 | |
2 | TK03 | W03 | MEK01 | |
2 | TK04 | W04 | MEK01 | |
2 | TK05 | W05 | MEK01 | |
2 | TK06 | W06 | MEK01 | |
2 | TK07 | W07 | MEK01 | |
2 | TK08 | W08 | MEK01 | |
2 | TK09 | P01 | MEK02 | |
2 | TK10 | P02, P03 | MEK02 | |
2 | TK11 | P04, P05 | MEK02 | |
2 | TK12 | P06, P07 | MEK02 | |
2 | TK13 | P08 | MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
5.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
15.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 2) | Przygotowanie do egzaminu:
3.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Wiedza teoretyczna z zakresu mechaniki lotu dotycząca osiągów śmigłowca w ustalonych stanach lotu (MEK01) sprawdzana na podstawie egzaminu pisemnego. Student opanował wiedzę z zakresu MEK01 na poziomie 50% ocena 3,0, na poziomie 70% ocena 4,0 na poziomie 90% ocena 5,0. |
Projekt/Seminarium | Wykorzystanie wiedzy z zakresu mechaniki lotu do analizy osiągów śmigłowca w wybranych stanach lotu ustalonego (MEK02) sprawdzane na podstawie raportów pisemnych z przeprowadzonych prac projektów zespołowych. Student opanował wiedzę z zakresu MEK02 na poziomie 50% ocena 3,0, na poziomie 70% ocena 4,0 na poziomie 90% ocena 5,0. |
Ocena końcowa | Ocena łączna uwzględniająca oceny z egzaminu i projektów w proporcji: 0.4: 0.6 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie