logo
Karta przedmiotu
logo

Systemy napędów i transmisji 1

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Śmigłowce

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej

Kod zajęć: 16745

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Śmigłowce

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 L15 P15 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Michał Kuźniar

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie z wybranymi problemami z zakresu doboru i eksploatacji silników stosowanych w śmigłowcach oraz przeniesienia napędu na wirniki nośne śmigłowca.

Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia mają zapoznać studenta z problematyką doboru układu napędowego do śmigłowca z uwzględnieniem zagadnień eksploatacyjnych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Lefebvre A.H. Gas turbine combustion Mc Graw-Hill Book Company, Ottawa. 1983
2 Krzyżanowski A. Mechanika lotu śmigłowca Wydawnictwo WAT, Warszawa. 2010
3 Gareth D Padfield Dynamika lotu śmigłowców WkiŁ. 1998
4 W. Łucjanek, K. Sibilski Wstęp do dynamiki lotu śmigłowca Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa. 2007
5 Balicki W. i in. Historia i perspektywy rozwoju napędów lotniczych Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa. 2005
6 Orkisz M. : Podstawy doboru turbinowych silników odrzutowych do płatowca BNIL. 2002

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zapis na semestr trzeci studiów drugiego stopnia na kierunek Lotnictwo i kosmonautyka specjalność Silnik

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z zakresu modułów obejmujących zagadnienia dotyczące silników lotniczych oraz PKM.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność samodzielnej pracy z materiałem

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Kompetencje w zakresie organizacji pracy w grupie oraz samodzielnej pracy z materiałami dydaktycznymi

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna budowę silników stosowanych do napędu śmigłowców. Wykład, laboratorium, projekt Kolokwium zaliczeniowe, sprawozdanie z laboratorium K_W06+
P7S_WG
02 Zna charakterystyki osiagowe i eksploatacyjne silników stosowanych w śmigłowcach. Wykład, laboratorium, projekt kolokwium, sprawozdanie z projektu, sprawozdanie z laboratorium K_W08+
K_U10+
P7S_UW
P7S_WG
03 Zna podstawy doboru silnika do napędu śmigłowca. Wykład, laboratorium, projekt kolokwium, sprawozdanie z projektu, sprawozdanie z laboratorium K_U08+
K_K03+
P7S_KO
P7S_UW
04 Zna podstawy projektowania połączeń miedzy silnikiem a wirnikami, wałów napędowych, mocowania zespołu napędowego do płatowca. Wykład, laboratorium, projekt kolokwium, sprawozdanie z projektu, sprawozdanie z laboratorium, prezentacja projektu K_W06+
K_U08+
K_K03+
P7S_KO
P7S_UW
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Student poznaje budowę silników stosowanych w śmigłowcach, charakterystyki eksploatacyjne silników. W01-05,L01-03,P01-03, MEK01 MEK02
2 TK02 Student poznaje podstawy doboru silnika do napędu śmigłowca. W06-08,L04-05,P04-05 MEK03
2 TK03 Student poznaje pozostałe elementy składowe napędu śmigłowca, jego punkty mocowania do płatowca, połączenia między elementami podzespołów i zasady projektowania poszczególnych elementów transmisji napędu. W09-15,L04-07,P04-07 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium zaliczeniowe
Laboratorium Średnia ocen ze sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Projekt/Seminarium Średnia ocen z projektów
Ocena końcowa Średnia ważona ocen z poszczególnych zajęć.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 M. Kuźniar; M. Pawlak Performance and Emission of the Aircraft with Hybrid Propulsion During Take-Off Operation Cycle 2024
2 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization 2022
3 M. Kuźniar; M. Orkisz; M. Pawlak Comparison of Pollutants Emission for Hybrid Aircraft with Traditional and Multi-Propeller Distributed Propulsion 2022
4 M. Kuźniar; M. Pawlak The Effects of the Use of Algae and Jatropha Biofuels on Aircraft Engine Exhaust Emissions in Cruise Phase 2022
5 M. Kalwara; M. Kuźniar; M. Orkisz A rotating piston engine with electric generator in serial hybrid propulsion system for use in light aircraft 2021
6 M. Kuźniar; M. Orkisz; B. Zacharko CFD analysis for thermal design of low-pressure turbine uncooled blade 2021
7 A. Bednarz; M. Kuźniar; M. Orkisz Numerical Analysis of the Influence of Distributed Propulsion System on the Increase of the Lift Force Coefficient 2020
8 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization 2020
9 M. Kuźniar; M. Orkisz 3E-A new paradigm for the development of civil aviation 2020
10 M. Kalwara; M. Kuźniar; M. Orkisz; P. Wygonik Analysis of the possibility of using an engine with a rotating piston as the propulsion of an electric generator in application to a motor glider propulsion 2019
11 M. Kalwara; M. Kuźniar; M. Orkisz; P. Wygonik Comparative analysis of combustion engine and hybrid propulsion unit in aviation application in terms of emission of harmful compounds in the exhausts emitted to the atmosphere 2019
12 M. Kalwara; M. Kuźniar; M. Orkisz; P. Wygonik Comparative analysis of pollutants emission by classical and distributed propulsions applied on the AOS motor glider 2019
13 M. Kuźniar Energetyczna analiza porównawcza zespołów napędowych w zastosowaniu do lekkiego statku powietrznego 2019
14 M. Kuźniar; M. Orkisz Analysis of the Application of Distributed Propulsion to the AOS H2 Motor Glider 2019
15 M. Kuźniar; M. Pawlak Analysis of the Impact of Changes in Flight Speed and Altitude on Emission Indexes of Pollutants in Jet Engine Exhausts 2019
16 M. Kuźniar; M. Pawlak Determination of CO2 emissions for selected flight parameters of a business Jet Aircraft 2019