Cykl kształcenia: 2022/2023
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Śmigłowce
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 16743
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Śmigłowce
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W30 C15 L15 / 5 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Michał Kuźniar
Główny cel kształcenia: Zapoznanie studenta z budową głównych podzespołów śmigłowca i ich wzajemnym oddziaływaniu na siebie.
Ogólne informacje o zajęciach: Wprowadzenie do zagadnień projektowania i eksploatacji śmigłowca.
1 | Krzyżanowski A. | Mechanika lotu śmigłowca | Wydawnictwo WAT, Warszawa. | 2010 |
2 | Gareth D Padfield | Dynamika lotu śmigłowców | WkiŁ. | 1998 |
3 | W. Łucjanek, K. Sibilski | Wstęp do dynamiki lotu śmigłowca | Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa. | 2007 |
4 | Balicki W. i in. | Historia i perspektywy rozwoju napędów lotniczych | Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa. | 2005 |
5 | Orkisz M. : | Podstawy doboru turbinowych silników odrzutowych do płatowca | BNIL. | 2002 |
Wymagania formalne: Zapis na semestr trzeci studiów drugiego stopnia na kierunek Lotnictwo i kosmonautyka specjalność Silnik
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z zakresu modułów obejmujących zagadnienia dotyczące PKM, aerodynamiki, konstrukcji samolotu, mechaniki lotu.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność samodzielnej pracy z materiałem
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Kompetencje w zakresie organizacji pracy w grupie oraz samodzielnej pracy z materiałami dydaktycznymi
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Student poznaje ogólną charakterystykę budowy śmigłowca i jego podstawowe elementy składowe. | wykład, ćwiczenia,laboratorium | kolokwium, sprawozdanie z laboratorium |
K_W06+ K_W08+ K_U09+ K_K03+ |
P7S_KO P7S_UW P7S_WG |
02 | Student poznaje podstawy eksploatacji śmigłowca i jego podzespołów. | wykład, ćwiczenia, laboratorium | kolokwium, sprawozdanie z laboratorium |
K_W06+ K_W08+ K_U09+ K_K03+ |
P7S_KO P7S_UW P7S_WG |
03 | Student poznaje budowę wirników nośnych, układów nośnych śmigłowca i stosowanych konfiguracji zespołów napędowych. | wykład, ćwiczenia, laboratorium | kolokwium, sprawozdanie z laboratorium |
K_W06+ K_W08+ K_U09+ K_K03+ |
P7S_KO P7S_UW P7S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01-05,L01-03,P01-03 | MEK01 MEK03 | |
1 | TK02 | W06-10,L03-05,P03-05 | MEK01 MEK03 | |
1 | TK03 | W10-12,L05-06,P05-06 | MEK02 MEK03 | |
1 | TK04 | W10-12,L05-06,P05-06 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK05 | W12-14,L06-07,P06-07 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
1 | TK06 | W15,L07,P07 | MEK01 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) | Przygotowanie do ćwiczeń:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
10.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 1) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | Przygotowanie do konsultacji:
5.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Obecność na zajęciach |
Ćwiczenia/Lektorat | Kolokwium z treści ćwiczeń |
Laboratorium | Sprawozdanie z laboratorium |
Ocena końcowa | Egzamin pisemny (po uprzednim uzyskaniu pozytywnych ocen zaliczeniowych z wykładu ,ćwiczeń i laboratorium). |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | M. Kuźniar; M. Pawlak | Performance and Emission of the Aircraft with Hybrid Propulsion During Take-Off Operation Cycle | 2024 |
2 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak | Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization | 2022 |
3 | M. Kuźniar; M. Orkisz; M. Pawlak | Comparison of Pollutants Emission for Hybrid Aircraft with Traditional and Multi-Propeller Distributed Propulsion | 2022 |
4 | M. Kuźniar; M. Pawlak | The Effects of the Use of Algae and Jatropha Biofuels on Aircraft Engine Exhaust Emissions in Cruise Phase | 2022 |
5 | M. Kalwara; M. Kuźniar; M. Orkisz | A rotating piston engine with electric generator in serial hybrid propulsion system for use in light aircraft | 2021 |
6 | M. Kuźniar; M. Orkisz; B. Zacharko | CFD analysis for thermal design of low-pressure turbine uncooled blade | 2021 |
7 | A. Bednarz; M. Kuźniar; M. Orkisz | Numerical Analysis of the Influence of Distributed Propulsion System on the Increase of the Lift Force Coefficient | 2020 |
8 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy | Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization | 2020 |
9 | M. Kuźniar; M. Orkisz | 3E-A new paradigm for the development of civil aviation | 2020 |
10 | M. Kalwara; M. Kuźniar; M. Orkisz; P. Wygonik | Analysis of the possibility of using an engine with a rotating piston as the propulsion of an electric generator in application to a motor glider propulsion | 2019 |
11 | M. Kalwara; M. Kuźniar; M. Orkisz; P. Wygonik | Comparative analysis of combustion engine and hybrid propulsion unit in aviation application in terms of emission of harmful compounds in the exhausts emitted to the atmosphere | 2019 |
12 | M. Kalwara; M. Kuźniar; M. Orkisz; P. Wygonik | Comparative analysis of pollutants emission by classical and distributed propulsions applied on the AOS motor glider | 2019 |
13 | M. Kuźniar | Energetyczna analiza porównawcza zespołów napędowych w zastosowaniu do lekkiego statku powietrznego | 2019 |
14 | M. Kuźniar; M. Orkisz | Analysis of the Application of Distributed Propulsion to the AOS H2 Motor Glider | 2019 |
15 | M. Kuźniar; M. Pawlak | Analysis of the Impact of Changes in Flight Speed and Altitude on Emission Indexes of Pollutants in Jet Engine Exhausts | 2019 |
16 | M. Kuźniar; M. Pawlak | Determination of CO2 emissions for selected flight parameters of a business Jet Aircraft | 2019 |