Cykl kształcenia: 2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki
Nazwa kierunku studiów: Informatyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku: H - Cyberbezpieczeństwo i technologie chmurowe, I - Inżynieria inteligentnych systemów informatycznych, S - Systemy i sieci komputerowe
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Systemów Złożonych
Kod zajęć: 16348
Status zajęć: wybierany dla specjalności
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 L10 / 4 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr Michał Piętal
Główny cel kształcenia: Uzyskanie wiedzy i umiejętności w zakresie podstawowych metod i narzędzi bioinformatycznych poprzez poszerzenie posiadanej wiedzy z biologii ze szkoły średniej oraz zastosowanie do niej, wiedzy z informatyki, z poprzednich lat studiów
Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia prowadzone są w formie wykładu i laboratorium. Na koniec, wystawiana jest ocena końcowa z przedmiotu (modułu).
1 | S. Hartmann, J. Selbig | Introductory Bioinformatics | Fourth Edition, . | 2013 |
2 | J. Pevsner | Bioinformatics and Functional Genomics | Second Edition. | 2009 |
3 | J.-M. Claverie, C. Notredame | Bioinformatics for Dummies | Second Edition. | 2011 |
4 | J.T.L. Wang, et al. | Data Mining in Bioinformatics | Springer. | 2010 |
5 | G. Alterovitz, M. Ramoni | Knowledge-Based Bioinformatics: From analysis to interpretation | Wiley. | 2010 |
1 | A. D. Baxevanis, B. F. F. Ouellette | Bioinformatyka . Podręcznik do analizy genów i białek | PWN, Warszawa. | 2005 |
2 | P. G. Higgs, T. K. Attwood | Bioinformatyka i ewolucja molekularna | PWN, Warszawa, . | 2008 |
3 | T.A.Brown | Genomy | PWN Warszawa. | 2009 |
4 | B.D.Hames, N.M. Hooper | Biochemia – krótkie wykłady | PWN. | 2006 |
5 | S. Doonan | Białka i peptydy | PWN, Warszawa. | 2008 |
1 | J.Xiong | Podstawy bioinformatyki | Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. | 2009 |
2 | L. Stryer | Biochemia (ew. późniejsze wydania) | W. H. Freeman. | 1975 |
3 | M. Pietal | inne publikacje, nieujęte w Karcie Przedmiotu (2007, 2012, 2015, 2016) | [Dostępne na stronie domowej Google Scholar]. | 2007 |
Wymagania formalne: studiowanie na określonym semestrze (bez różnic programowych), ukończenie szkoły średniej z przedmiotem kursowym Biologia
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: podstawowa wiedza z biologii (mile widziana matura z biologii)
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: zaawansowana znajomość informatyki, wiedza na temat technik analiz danych (w tym: dużych zbiorów danych) i/lub metod uczenia maszynowego / AI
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna podstawowe bioinformatyczne bazy danych i potrafi wyszukiwać i pozyskiwać z nich informacje. | wykład, laboratorium | egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. praktyczna, obserwacja wykonawstwa |
K_W06+ K_W07++ K_U02+++ K_K03+ |
P7S_KO P7S_UU P7S_WK |
02 | Zna metody komputerowej reprezentacji 3D struktur makrocząsteczek oraz podstawowe elementy 3D struktur białek. Potrafi wizualizować modele 3D struktur białek. Zna metody przewidywania struktur 3D białek i ncRNA. | wykład, laboratorium | egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. praktyczna, obserwacja wykonawstwa |
K_W07+++ K_U02+ K_U13++ K_K03++ |
P7S_KO P7S_UU P7S_UW P7S_WK |
03 | Zna dogłębnie problematykę przetwarzania oraz analiz map 2D makrocząsteczek (białka, RNA, chromatyna) oraz potrafi szczegółowo wskazać tak różnice jak i podobieństwa pomiędzy nimi. | wykład, laboratorium | egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. praktyczna, obserwacja wykonawstwa |
K_W07+++ K_U13++ K_K03+ |
P7S_KO P7S_UW P7S_WK |
04 | Zna podstawy genomiki, potrafi rozróżnić genomy prokariotyczne, eukariotyczne oraz ruchome elementy genetyczne czy aspekty epigenetyki. | wykład, laboratorium problemowe | egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. praktyczna, obserwacja wykonawstwa |
K_W07+ K_U02+++ K_K03++ |
P7S_KO P7S_UU P7S_WK |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W01 | MEK01 MEK04 | |
3 | TK02 | W02,L01 | MEK01 MEK04 | |
3 | TK03 | W03 | MEK01 MEK04 | |
3 | TK04 | W04,L02,L03 | MEK02 MEK03 | |
3 | TK05 | W05,L04 | MEK02 MEK03 | |
3 | TK06 | W06 | MEK04 | |
3 | TK07 | W07,L05 | MEK01 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. Inne: 10.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 3) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem. Inne: 10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem. |
Inne:
5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 3) | |||
Egzamin (sem. 3) | Przygotowanie do egzaminu:
7.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. Inne: 1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Wykład kończy się zaliczeniem pisemnym. Jest to test wiedzy wyniesionej z wykładu, choć mogą pojawić się pytania otwarte. |
Laboratorium | Laboratorium kończy się oceną będącą średnią arytmetyczną ocen z kolokwiów, których w semestrze może być min. 2. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa z przedmiotu (modułu) jest średnią arytmetyczną ocen z wykładu oraz laboratorium. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | M. Chiliński; S. Gadakh; J. Gawor; K. Jodkowska; M. Piętal; D. Plewczynski; K. Sengupta; N. Zawrotna | Consensus-Based Identification and Comparative Analysis of Structural Variants and Their Influence on 3D Genome Structure Using Long- and Short-Read Sequencing Technologies in Polish Families | 2023 |
2 | A. Czmil; S. Czmil; M. Ćmil; J. Gawor; M. Piętal; D. Plewczynski; M. Sochacka-Piętal; D. Strzałka; T. Wołkowicz; M. Wroński | NanoForms: an integrated server for processing, analysis and assembly of raw sequencing data of microbial genomes, from Oxford Nanopore technology | 2022 |
3 | M. Piętal | Brakujące wartości w danych: problematyka, wyzwania, metody | 2020 |