logo
Karta przedmiotu
logo

Bioinformatyka

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: H - Cyberbezpieczeństwo i technologie chmurowe, I - Inżynieria inteligentnych systemów informatycznych, S - Systemy i sieci komputerowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Systemów Złożonych

Kod zajęć: 16348

Status zajęć: wybierany dla specjalności

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 L10 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Michał Piętal

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie wiedzy i umiejętności w zakresie podstawowych metod i narzędzi bioinformatycznych poprzez poszerzenie posiadanej wiedzy z biologii ze szkoły średniej oraz zastosowanie do niej, wiedzy z informatyki, z poprzednich lat studiów

Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia prowadzone są w formie wykładu i laboratorium. Na koniec, wystawiana jest ocena końcowa z przedmiotu (modułu).

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 S. Hartmann, J. Selbig Introductory Bioinformatics Fourth Edition, . 2013
2 J. Pevsner Bioinformatics and Functional Genomics Second Edition. 2009
3 J.-M. Claverie, C. Notredame Bioinformatics for Dummies Second Edition. 2011
4 J.T.L. Wang, et al. Data Mining in Bioinformatics Springer. 2010
5 G. Alterovitz, M. Ramoni Knowledge-Based Bioinformatics: From analysis to interpretation Wiley. 2010
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 A. D. Baxevanis, B. F. F. Ouellette Bioinformatyka . Podręcznik do analizy genów i białek PWN, Warszawa. 2005
2 P. G. Higgs, T. K. Attwood Bioinformatyka i ewolucja molekularna PWN, Warszawa, . 2008
3 T.A.Brown Genomy PWN Warszawa. 2009
4 B.D.Hames, N.M. Hooper Biochemia – krótkie wykłady PWN. 2006
5 S. Doonan Białka i peptydy PWN, Warszawa. 2008
Literatura do samodzielnego studiowania
1 J.Xiong Podstawy bioinformatyki Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. 2009
2 L. Stryer Biochemia (ew. późniejsze wydania) W. H. Freeman. 1975
3 M. Pietal inne publikacje, nieujęte w Karcie Przedmiotu (2007, 2012, 2015, 2016) [Dostępne na stronie domowej Google Scholar]. 2007

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: studiowanie na określonym semestrze (bez różnic programowych), ukończenie szkoły średniej z przedmiotem kursowym Biologia

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: podstawowa wiedza z biologii (mile widziana matura z biologii)

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: zaawansowana znajomość informatyki, wiedza na temat technik analiz danych (w tym: dużych zbiorów danych) i/lub metod uczenia maszynowego / AI

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna podstawowe bioinformatyczne bazy danych i potrafi wyszukiwać i pozyskiwać z nich informacje. wykład, laboratorium egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. praktyczna, obserwacja wykonawstwa K_W06+
K_W07++
K_U02+++
K_K03+
P7S_KO
P7S_UU
P7S_WK
02 Zna metody komputerowej reprezentacji 3D struktur makrocząsteczek oraz podstawowe elementy 3D struktur białek. Potrafi wizualizować modele 3D struktur białek. Zna metody przewidywania struktur 3D białek i ncRNA. wykład, laboratorium egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. praktyczna, obserwacja wykonawstwa K_W07+++
K_U02+
K_U13++
K_K03++
P7S_KO
P7S_UU
P7S_UW
P7S_WK
03 Zna dogłębnie problematykę przetwarzania oraz analiz map 2D makrocząsteczek (białka, RNA, chromatyna) oraz potrafi szczegółowo wskazać tak różnice jak i podobieństwa pomiędzy nimi. wykład, laboratorium egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. praktyczna, obserwacja wykonawstwa K_W07+++
K_U13++
K_K03+
P7S_KO
P7S_UW
P7S_WK
04 Zna podstawy genomiki, potrafi rozróżnić genomy prokariotyczne, eukariotyczne oraz ruchome elementy genetyczne czy aspekty epigenetyki. wykład, laboratorium problemowe egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. praktyczna, obserwacja wykonawstwa K_W07+
K_U02+++
K_K03++
P7S_KO
P7S_UU
P7S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Wstęp do bioinformatyki. Bioinformatyka - cele, biologiczne bazy danych, sekwencja aminokwasowa oraz DNA. Struktury białek, podstawy filogenetyki. W01 MEK01 MEK04
3 TK02 Wstęp do bioinformatyki. Kodony; kodony START, STOP, mutacje - rodzaje, podobieństwo sekwencji a homologia, przyrównanie dwóch i wielu sekwencji, wyszukiwanie sekwencji w bazach danych; algorytmy DotPlot, Fasta, Smith-Waterman, BLAST. W02,L01 MEK01 MEK04
3 TK03 Wstęp do bioinformatyki. Mapowanie i składanie sekwencji genomów, adnotowanie genomów, genomika porównawcza, mikromacierze, analiza ekspresji białek, modyfikacje potranslacyjne, interakcje białek (PPI). W03 MEK01 MEK04
3 TK04 Bioinformatyka strukturalna. Mutacje a budowa i funkcja białek, metody rozwiązywania struktur białek i RNA, mapy kontaktów białek, narzędzia do analiz map kontaktów, przewidywanie struktur białek (de novo, ab initio), modelowanie homologiczne, eksperyment CASP, przewidywanie map kontaktów, parowania kanoniczne RNA, struktura drugorzędowa RNA, krawędzie interakcji. W04,L02,L03 MEK02 MEK03
3 TK05 Bioinformatyka strukturalna. Budowa chromatyny, struktura i funkcja chromatyny, rozwiązywanie struktury chromatyny, macierze interakcji chromatyny Hi-C, ChIA-PET, algorytmy modelowania struktury chromatyny z macierzy interakcji, macierze interakcji chromatyny - single-cell Hi-C, ChIA-Drop, Pore-C, sposoby normalizacji macierzy interakcji. W05,L04 MEK02 MEK03
3 TK06 Reverse-engineering szczepionki Pfizer SARS-CoV-2. SARS-CoV-2, COVID-19, szczepionka mRNA Pfizer: uwarunkowania i analiza, szczepionka mRNA Pfizer: reverse engineering, inne szczepionki na SARS-CoV-2. W06 MEK04
3 TK07 Serwer NanoForms: składanie małych genomów sekwencjonowanych techniką Oxford Nanopore, Oxford Nanopore + Illumina. W07,L05 MEK01 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Inne: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Inne: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 7.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.
Inne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Wykład kończy się zaliczeniem pisemnym. Jest to test wiedzy wyniesionej z wykładu, choć mogą pojawić się pytania otwarte.
Laboratorium Laboratorium kończy się oceną będącą średnią arytmetyczną ocen z kolokwiów, których w semestrze może być min. 2.
Ocena końcowa Ocena końcowa z przedmiotu (modułu) jest średnią arytmetyczną ocen z wykładu oraz laboratorium.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 M. Chiliński; S. Gadakh; J. Gawor; K. Jodkowska; M. Piętal; D. Plewczynski; K. Sengupta; N. Zawrotna Consensus-Based Identification and Comparative Analysis of Structural Variants and Their Influence on 3D Genome Structure Using Long- and Short-Read Sequencing Technologies in Polish Families 2023
2 A. Czmil; S. Czmil; M. Ćmil; J. Gawor; M. Piętal; D. Plewczynski; M. Sochacka-Piętal; D. Strzałka; T. Wołkowicz; M. Wroński NanoForms: an integrated server for processing, analysis and assembly of raw sequencing data of microbial genomes, from Oxford Nanopore technology 2022
3 M. Piętal Brakujące wartości w danych: problematyka, wyzwania, metody 2020