Cykl kształcenia: 2022/2023
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Clean Energy
Obszar kształcenia: nauki ścisłe/techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Hydrogen, biofuels and clean transpotration, Solar energy and heat pumps
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: Magister
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Nauk Humanistycznych i Społecznych
Kod zajęć: 16324
Status zajęć: obowiązkowy dla programu Hydrogen, biofuels and clean transpotration, Solar energy and heat pumps
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 P10 / 1 ECTS / Z
Język wykładowy: angielski
Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. Grzegorz Ostasz
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. prof. PRz Izabela Oleksiewicz
Imię i nazwisko koordynatora 3: dr Marzena Hajduk-Stelmachowicz
Główny cel kształcenia: analiza i ocena etycznych i prawnych elementów oraz ich znaczenia w działalności systemu naukowego, jak i jego poszczególnych instytucji na tle innych państw . Wprowadzenie do problematyki ochrony własności intelektualnej i społecznej odpowiedzialności biznesu.
Ogólne informacje o zajęciach: przedmiot należy do grupy treści podstawowych, jest obowiązkowy dla studentów I semestru
Materiały dydaktyczne: casusy oparte na orzecznictwie ETS, SN, TK, NSA
Inne: case study, audyty
1 | T. Stawecki, P. Winczorek, T. Chauvin | Wstęp do prawoznawstwa | C.H.Beck. | 2021 |
2 | A. Korybski, L. Leszczyński, A. Pieniążek | Wstęp do prawoznawstwa | UMCS. | 2011 |
3 | E. Nowińska, U. Promińska, K. Szczepanowska-Kozłowska | Prawa własności przemysłowej. Przedmiot, treść i naruszenie | Wolters Kluwer. | 2021 |
4 | Mentel U., Hajduk-Stelmachowicz M. | Does standardization have an impact on innovation activity in different countries? Problems and Perspectives in Management, 18(4), 486-503. | DOI: http://dx.doi.org/10.21511/ppm.18(4).2020.39. | 2020 |
5 | Work-life balance w teorii i praktyce funkcjonowania współczesnych organizacji, Piecuch T., Szczygieł E., (red.) | [w:], | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. | 2019 |
1 | J. Barta, R. Markiewicz | Prawo autorskie i prawa pokrewne | Wolters Kluwer. | 2021 |
2 | Hajduk-Stelmachowicz M., | Zarządzanie energią w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska zarejestrowanych w systemie ekozarządzania i audytu EMAS. Studia i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. 2/2018 cz | . | 2019 |
3 | Hajduk-Stelmachowicz M., | Audyt energetyczny przedsiębiorstw jako wyzwanie w kontekście poprawy efektywności energetycznej, https://min-pan.krakow.pl/wydawnictwo/wp-content/uploads/sites/4/2018/10/hajduk.pdf, DOI: 10.24425/12 | [w: ] Zeszyty Naukowe Instytutu Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią Polskiej Akademii Nauk, Zeszyt nr 104 /2018, s. 43–54. . | 2018 |
4 | Deqiang Shi, Zhijun Chen, Hajduk-Stelmachowicz Marzena, Larik Abdul Razaque, Rafique Muhammad Zahid | The Role of the Global Value Chain in Improving Trade and the Sustainable Competitive Advantage: Evidence From China’s Manufacturing Industry, | Frontiers in Environmental Science, Vol. 9, p. 508, ISSN=2296-665X, DOI=10.3389/fenvs.2021.779295; https://www.frontiersin.org/article/10.3389/fenvs.2021.779295. | 2021 |
5 | Hajduk-Stelmachowicz, | Pułapki decyzyjne a system zarządzania środowiskowego, | [w:] Rachunkowość na rzecz zrównoważonego rozwoju, Dziawgo D. (red.), Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 436, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław , s. 1. | 2016 |
6 | Hajduk-Stelmachowicz M., Stelmachowicz M. | Planowanie wdrożenia koncepcji work-lifebalance jako komponent podejścia projektowego. [w:] Work-life balance w teorii i praktyce funkcjonowania współczesnych organizacji, Piecuch T., Szczygieł E., ( | , Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, s. 119-134.. | 2019 |
Wymagania formalne: zgodne z regulaminem studiów wyższych na Politechnice Rzeszowskiej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: posiada podstawową wiedzę ogólną
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: rozumie znaczenie etyki i prawa w działalności zawodowej i naukowej
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: potrafi samodzielnie analizować i oceniać zjawiska etyczne i prawnwe
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | zna istotę etycznych i prawnych elementów w działalności badawczo-naukowej oraz zawodowej | wykład, ćwiczenia problemowe, | zaliczenie cz. ustna |
K_W14++ K_K01+++ K_K02+++ K_K04+++ |
P7S_KK P7S_KO P7S_KR P7S_WK |
02 | umie ocenić etyczne i prawne elementy oraz ich znaczenia w działalności systemu naukowego na przykładzie różnych organizacji (np. państw, firm) | wykład, ćwiczenia problemowe | zaliczenie cz. ustna |
K_U01+++ K_U07++ K_K02+++ K_K04+++ |
P7S_KR P7S_UK P7S_UU |
03 | potrafi wyjaśnić wzajemne relacje pomiędzy elementami etycznymi i prawnymi aktywności naukowej oraz zawodowej. | wykład, ćwiczenia problemowe | zaliczenie cz. ustna |
K_U01+++ K_U08+++ K_K04+++ |
P7S_KR P7S_UK P7S_UO |
04 | zna i potrafi nazywać podstawowe pojęcia z zakresu problematyki ochrony własności intelektualnej | wykład | zaliczenie cz. ustna |
K_W11+++ K_K01+++ K_K04+++ |
P7S_KK P7S_KO P7S_KR P7S_WK |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W1 , P1 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK02 | W2-3, P2 | MEK02 | |
1 | TK03 | W 3-4, P3 | MEK03 | |
1 | TK04 | W 5-6, P4 | MEK02 | |
1 | TK05 | W 7-8, P5 | MEK02 | |
1 | TK06 | W 9 P6-7 | MEK03 MEK04 | |
1 | TK07 | W10-11, P8-9 | MEK03 MEK04 | |
1 | TK08 | W12 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Przygotowanie do kolokwium:
3.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem.. |
||
Konsultacje (sem. 1) | |||
Zaliczenie (sem. 1) | Zaliczenie ustne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Uzyskał pozytywną ocenę z zaliczenia końcowego |
Projekt/Seminarium | Pozytywna ocena aktywności i wiedzy wykazywanej w trakcie zajęć seminaryjnych. |
Ocena końcowa | Uzyskał ocenę pozytywną z zaliczenia końcowego |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie