Cykl kształcenia: 2022/2023
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Clean Energy
Obszar kształcenia: nauki ścisłe/techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Hydrogen, biofuels and clean transpotration, Solar energy and heat pumps
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: Magister
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 16297
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Hydrogen, biofuels and clean transpotration
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W25 C10 L15 P10 / 5 ECTS / E
Język wykładowy: angielski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Michał Kuźniar
Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z podstawami spalania wodoru i jego mieszanin wykorzystywanych jako paliwo. Zapoznanie studentów z konstrukcją układów zasilania silników i komór spalania w paliwa wodorowe. Zapoznanie z konstrukcjami palników oraz komór spalania silników tłokowych i przepływowych, w tym turbinowych, zasilanych paliwami wodorowymi.
Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia mają na celu podanie studentom podstaw termodynamicznych procesów spalania wodoru i mieszanin wodoru z innymi paliwami. Dodatkowo studenci zdobędą podstawową wiedzę związaną z budową i projektowaniem komór spalania u układów zasilających silników spalinowych wykorzystujących wodór lub jego mieszaniny jako paliwo.
1 | Tadeusz Chmielniak, Tomasz Chmielniak | Energetyka wodorowa | PWN. | 2020 |
2 | Nicholas Cumpsty | Jet Propulsion: A Simple Guide to the Aerodynamics and Thermodynamic Design and Performance of Jet Engines | Cambridge University Press. | 2010 |
3 | Sherif S.A | Handbook of Hydrogen Energy | Taylor & Francis INC.. | 2014 |
Wymagania formalne: Student został przyjęty na semestr na którym odbywa się przedmiot.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wymagania dotyczące wiedzy z zakresu termodynamiki, mechaniki oraz podstaw konstrukcji maszyn.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność korzystania z literatury technicznej, umiejętność pracy zespołowej.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność korzystania z literatury technicznej, umiejętność pracy zespołowej.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada podstawową wiedzę dotycząca podstaw termodynamicznych modelowania spalania wodoru lub paliw wodorowych | Wykład/ćwiczenia/laboratorium/projekt | Kolokwium/sprawozdania z zajęć |
K_W04+ K_W06+ K_W08+ |
P7S_WG P7S_WK |
02 | Posiada wiedzę na temat konstrukcji silników cieplnych i ich układów paliwowych | Wykład/ćwiczenia/laboratorium/projekt | Kolokwium/sprawozdania z zajęć |
K_W09+ K_U01+ K_U02+ K_U03+ |
P7S_UK P7S_UW P7S_WG |
03 | Posiada wiedzę na temat zagadnień ekologicznych (emisja, powstawanie, przepływ energii) dla paliw wodorowych. | Wykład/ćwiczenia/laboratorium/projekt | Kolokwium/sprawozdania z zajęć |
K_U04+ K_U05+ K_U06+ K_U08+ K_U09+ |
P7S_UO P7S_UU P7S_UW |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01,C01,L01,P01 | MEK01 | |
2 | TK02 | W02,C02,L02,P02 | MEK01 | |
2 | TK03 | W03-10,L03-05,P03-05,C03-8 | MEK02 | |
2 | TK04 | W03-10,L03-05,P03-05,C03-8 | MEK02 | |
2 | TK05 | W03-10,L03-05,P03-05,C03-8 | MEK02 | |
2 | TK06 | W11-12,L05-07,P05-07,C08-10 | MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
25.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) | Przygotowanie do ćwiczeń:
2.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
5.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 2) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Średnia z ocen z ćwiczeń, laboratorium i projektu oraz obecność na zajęciach. |
Ćwiczenia/Lektorat | Dwa kolokwia zaliczeniowe. |
Laboratorium | Sprawozdania z wykonanych prac laboratoryjnych. |
Projekt/Seminarium | Projekty zlecone przez prowadzącego zajecia. |
Ocena końcowa | Średnia z ocen z ćwiczeń, laboratorium i projektu oraz obecność na zajęciach. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak | Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization | 2022 |
2 | M. Kuźniar; M. Orkisz; M. Pawlak | Comparison of Pollutants Emission for Hybrid Aircraft with Traditional and Multi-Propeller Distributed Propulsion | 2022 |
3 | M. Kuźniar; M. Pawlak | The Effects of the Use of Algae and Jatropha Biofuels on Aircraft Engine Exhaust Emissions in Cruise Phase | 2022 |
4 | M. Kalwara; M. Kuźniar; M. Orkisz | A rotating piston engine with electric generator in serial hybrid propulsion system for use in light aircraft | 2021 |
5 | M. Kuźniar; M. Orkisz; B. Zacharko | CFD analysis for thermal design of low-pressure turbine uncooled blade | 2021 |
6 | A. Bednarz; M. Kuźniar; M. Orkisz | Numerical Analysis of the Influence of Distributed Propulsion System on the Increase of the Lift Force Coefficient | 2020 |
7 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy | Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization | 2020 |
8 | M. Kuźniar; M. Orkisz | 3E-A new paradigm for the development of civil aviation | 2020 |
9 | M. Kalwara; M. Kuźniar; M. Orkisz; P. Wygonik | Analysis of the possibility of using an engine with a rotating piston as the propulsion of an electric generator in application to a motor glider propulsion | 2019 |
10 | M. Kalwara; M. Kuźniar; M. Orkisz; P. Wygonik | Comparative analysis of combustion engine and hybrid propulsion unit in aviation application in terms of emission of harmful compounds in the exhausts emitted to the atmosphere | 2019 |
11 | M. Kalwara; M. Kuźniar; M. Orkisz; P. Wygonik | Comparative analysis of pollutants emission by classical and distributed propulsions applied on the AOS motor glider | 2019 |
12 | M. Kuźniar | Energetyczna analiza porównawcza zespołów napędowych w zastosowaniu do lekkiego statku powietrznego | 2019 |
13 | M. Kuźniar; M. Orkisz | Analysis of the Application of Distributed Propulsion to the AOS H2 Motor Glider | 2019 |
14 | M. Kuźniar; M. Pawlak | Analysis of the Impact of Changes in Flight Speed and Altitude on Emission Indexes of Pollutants in Jet Engine Exhausts | 2019 |
15 | M. Kuźniar; M. Pawlak | Determination of CO2 emissions for selected flight parameters of a business Jet Aircraft | 2019 |
16 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy | Analysis of wind impact on emission of selected exhaust compounds in jet engines of a business jet aircraft in cruise phase | 2018 |
17 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy | Emission of selected exhaust compounds in jet engines of a jet aircraft in cruise phase | 2018 |
18 | M. Kuźniar; M. Pawlak | Analysis of the wind dependent duration of the cruise phase on the jet engine exhaust emissions | 2018 |