Cykl kształcenia: 2022/2023
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Clean Energy
Obszar kształcenia: nauki ścisłe/techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Hydrogen, biofuels and clean transpotration, Solar energy and heat pumps
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: Magister
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć: 16296
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Hydrogen, biofuels and clean transpotration
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 L15 P10 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: angielski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Hubert Kuszewski
Główny cel kształcenia: Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą problemów teoretycznych i praktycznych związanych ze stosowaniem, oceną jakości, dystrybucją i przechowywaniem paliw alternatywnych i biopaliw stosowanych w środkach transportu. Student posiada umiejętność określenia podstawowych parametrów paliw alternatywnych i biopaliw.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów drugiego semestru.
Materiały dydaktyczne: Instructions
1 | Boca Raton | Biomass preprocessing and pretreatments for production of biofuels : mechanical, chemical and thermal methods | Taylor & Francis Group. | 2018 |
2 | Matthew T. Carr | Biofuels | Wiley John & Sons. | 2009 |
1 | Standards for the determination of fuel parameters | . |
1 | Caye M. Drapcho, Nghiem Phu Nhuan, Terry H. Walker. | Biofuels engineering process technology | New York : McGraw-Hill. | 2008 |
Wymagania formalne: Rejestracja co najmniej na 2 semestr studiów kierunku Clean Energy
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wymagane są podstawowe wiadomości z zakresu fizyki, chemii i termodynamiki.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna ogólne zasady związane ze stosowaniem, oceną jakości, dystrybucją i przechowywaniem ciekłych i gazowych paliw alternatywnych i biopaliw stosowanych w środkach transportu. | wykład | Zaliczenie w formie testu pisemnego wielokrotnego wyboru, ocena prezentacji na zadany temat |
K_W04+++ K_W05++ K_W08+ |
P7S_WG P7S_WK |
02 | Student umie wykorzystać uregulowania normatywne w ocenie parametrów fizykochemicznych paliw alternatywnych i biopaliw. Student umie prowadzić badania naukowe związane z oznaczaniem parametrów fizykochemicznych paliw alternatywnych i biopaliw stosowanych w środkach transportu. | laboratorium | sprawozdanie z laboratorium |
K_U01++ K_U02++ K_U03+ |
P7S_UK P7S_UW |
03 | Student potrafi opracować projekt wstępny systemu oceny parametrów fizykochemicznych ciekłych i gazowych paliw alternatywnych | projekt zespołowy | sprawozdanie z projektu |
K_U04++ K_U05++ K_U06+ K_U08+ |
P7S_UO P7S_UU P7S_UW |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01-W08 | MEK01 | |
2 | TK02 | L01-L08 | MEK02 | |
2 | TK03 | P01-P05 | MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
8.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
8.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Na zaliczeniu pisemnym w formie testu wielokrotnego wyboru złożonego z 10 pytań sprawdzana jest realizacja efektu modułowego MEK01. Ocena z testu zaliczeniowego determinowana jest liczbą uzyskanych punktów. Liczba uzyskanych punktów wraz z odpowiadającymi im ocenami: 0 ÷ 5: brak zaliczenia egzaminu; 6: dst; 7: +dst; 8: db; 9: +db; 10: bdb; Ocenę z zaliczenia stanowi ocena średnia z testu zaliczeniowego (50%) oraz z prezentacji na zadany temat z zakresu przedmiotu (50%). Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej oceny z testu i prezentacji na ocenę z zaliczenia: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb. |
Laboratorium | Zajęcia laboratoryjne weryfikują realizację efektu modułowego MEK02. Warunkiem zaliczenia części laboratoryjnej jest poprawne wykonanie wszystkich sprawozdań. Ocenę z części laboratoryjnej stanowi średnia z ocen ze sprawozdań zespołowych. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową z laboratorium: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb. |
Projekt/Seminarium | Zajęcia projektowe weryfikują realizację efektu modułowego MEK03. Warunkiem zaliczenia części projektowej jest sporządzenie prezentacji z zakresu zadanego tematu oraz wykonanie zespołowego opracowania pisemnego projektu. Ocenę z części projektowej stanowi ocena z opracowania pisemnego projektu. |
Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocenę końcową stanowi ocena z zaliczenia (50%), laboratorium (25%) oraz projektu (25%). Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej ważonej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś | The investigation of auto-ignition properties of 1-butanol–biodiesel blends under various temperatures conditions | 2023 |
2 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś | Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests | 2023 |
3 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel | Sustainable Public Transport Strategies—Decomposition of the Bus Fleet and Its Influence on the Decrease in Greenhouse Gas Emissions | 2022 |
4 | K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś | Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle | 2022 |
5 | T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Development of CO2 Instantaneous Emission Model of Full Hybrid Vehicle with the Use of Machine Learning Techniques | 2022 |
6 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel | Lubricity of Ethanol-Diesel Fuel Blends-Study with the Four-Ball Machine Method | 2021 |
7 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas | Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method | 2021 |
8 | T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś | Assessing Vehicle Emissions from a Multi-Lane to Turbo Roundabout Conversion Using a Microsimulation Tool | 2021 |
9 | K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś | Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym | 2020 |
10 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska | Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks | 2020 |
11 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda | Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures | 2020 |
12 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG | 2020 |
13 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej | 2020 |
14 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; L. Pavliukh; D. Savostin-Kosiak | Assessment of CO2 emissions and energy consumption during stationary test of vehicle with SI engine powered by different fuels | 2020 |
15 | S. Boichenko; H. Kuszewski; K. Lejda; I. Trofimov; A. Yakovlieva | Anti-wear Properties of Jet Fuel with Camelina Oils Bio-Additives | 2020 |
16 | H. Kuszewski | Effect of Injection Pressure and Air–Fuel Ratio on the Self-ignition Properties of 1-butanol–Diesel Fuel Blends: Study Using a Constant-Volume Combustion Chamber | 2019 |
17 | H. Kuszewski | Experimental investigation of the autoignition properties of ethanol-biodiesel fuel blends | 2019 |
18 | H. Kuszewski | Experimental study of the autoignition properties of n-butanol–diesel fuel blends at various ambient gas temperatures | 2019 |
19 | S. Boichenko; H. Kuszewski; K. Lejda; O. Vovk; A. Yakovlieva | Development of alternative jet fuels modified with camelina oil bio-additives | 2019 |
20 | A. Jaworski; H. Kuszewski; D. Latała; K. Lejda; M. Mądziel; A. Ustrzycki | Nowa procedura przeprowadzania badań emisji spalin z pojazdów samochodowych z wykorzystaniem testów drogowych | 2018 |
21 | H. Kuszewski | Effect of adding 2-ethylhexyl nitrate cetane improver on the autoignition properties of ethanol-diesel fuel blend - Investigation at various ambient gas temperatures | 2018 |
22 | H. Kuszewski | Experimental investigation of the effect of ambient gas temperature on the autoignition properties of ethanol-diesel fuel blends | 2018 |
23 | H. Kuszewski | Physical and Chemical Properties of 1-Butanol–Diesel Fuel Blends | 2018 |
24 | K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; A. Ustrzycki; P. Woś | Analysis of the repeatability of the exhaust pollutants emission research results for cold and hot starts under controlled driving cycle conditions | 2018 |