Cykl kształcenia: 2022/2023
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Clean Energy
Obszar kształcenia: nauki ścisłe/techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Hydrogen, biofuels and clean transpotration, Solar energy and heat pumps
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: Magister
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 16295
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Hydrogen, biofuels and clean transpotration
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 L15 P10 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: angielski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka
semestr 2: dr inż. Michał Kuźniar
Główny cel kształcenia: Uzyskanie przez studenta wiedzy z zakresu szeroko pojętych zagadnień dotyczących wykorzystania wodoru jako paliwa alternatywnego w transporcie
Ogólne informacje o zajęciach: W ramach modułu realizowany jest wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne oraz zajęcia laboratoryjne i projektowe umożliwiające praktyczne doskonalenie umiejętności oraz powiązanie zagadnień teoretycznych z zagadnieniami praktycznymi.
Materiały dydaktyczne: Opracowania autorskie prowadzącego moduł
Inne: Prezentacje do wybranych wykładów
1 | Ayfer Veziroglu | Hydrogen Powered Transportation | XLIBRIS. | 2017 |
2 | M. Wietschel; C. Doll | Sustainable transport visions: the role of hydrogen and fuel-cell vehicle technologies | Cambridge University Press. | 2010 |
3 | O. Berkehan; B Zincir; C. Dare | Hydrogen as Maritime Transportation Fuel: A Pathway for Decarbonization | Springer. | 2021 |
1 | S. Judek; J. Skibicki | Metrologia w transporcie Laboratorium | Wydawnictwo Politechniki Gdanskiej. | 2014 |
2 | ANSYS | ANSYS Tutorial | ANSYS. | 2021 |
Wymagania formalne: Student jest wpisany na semestr 2 studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza w zakresie matematyki, chemii, mechaniki ogólnej, mechaniki płynów i termodynamiki
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury, baz danych. Umiejętność korzystania z dostępnych programów inżynierskich.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą wodorowych ogniw paliwowych stosowanych w różnych gałęziach transportu oraz rozumie i potrafi wykorzystywać tą wiedzę do prowadzenia podstawowych analiz osiągowych różnych środków transportowych. | wykład interaktywny | sprawdzian pisemny |
K_W04++ K_W06++ K_W07++ K_W09++ K_U01+ |
P7S_UK P7S_WG P7S_WK |
02 | Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk zachodzących w ogniwach wodorowych, oraz potrafi na tej podstawie wyznaczać podstawowe charakterystyki pracy zespołów napędowych je wykorzystujących. | laboratorium | raport pisemny |
K_U01+ K_U03+ K_U04++ K_U06+ K_U08+ |
P7S_UK P7S_UO P7S_UU P7S_UW |
03 | Student potrafi dokonywać analizy zjawisk fizycznych zachodzących w ogniwach paliwowych wodorowych, wykorzystując zaawansowane, inżynierskie narzędzia obliczeniowe. | projekt zespołowy | raport pisemny |
K_U01+ K_U02++ K_U03+ K_U04++ K_U05+ K_U08++ |
P7S_UK P7S_UO P7S_UU P7S_UW |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01 - W07 | MEK01 | |
2 | TK02 | L01 - L07 | MEK02 | |
2 | TK03 | P01 - P05 | MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
10.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
3.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Wiedza teoretyczna z zakresu wodorowych ogniw paliwowych stosowanych w różnych gałęziach transportu sprawdzana na podstawie zaliczenia pisemnego. Student opanował wiedzę z zakresu MEK01 na poziomie 50% ocena 3,0, na poziomie 70% ocena 4,0 na poziomie 90% ocena 5,0. |
Laboratorium | Umiejętność obserwacji i interpretacji zjawisk związanych z procesami zachodzącymi w owodorowych ogniwach paliwowych (MEK02) sprawdzana na podstawie sprawozdań pisemnych z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. Student opanował umiejętności poparte wiedzą z zakresu MEK02 na poziomie 50% ocena 3,0, na poziomie 70% ocena 4,0 na poziomie 90% ocena 5,0. |
Projekt/Seminarium | Student posiada zdolność do przeprowadzenia analiz zjawisk fizycznych zachodzących w wodorowych ogniwach paliwowych (MEK03) sprawdzaną na podstawie projektu obliczeniowego. Wyniki projektu przedstawione zostaną w formie sprawozdania pisemnego. Student opanował umiejętności poparte wiedzą z zakresu MEK03 na poziomie 50% ocena 3,0, na poziomie 70% ocena 4,0 na poziomie 90% ocena 5,0. |
Ocena końcowa | Ocena łączna uwzględniająca oceny z wykładu, laboratoriów i projektów w proporcji: 0.4: 0.3: 0.3 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Majka; J. Muszyńska-Pałys | Analysis of the performance of an aircraft powered by hybrid propulsion | 2023 |
2 | D. Lichoń; T. Lis; A. Majka | RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace | 2023 |
3 | M. Klimczyk; K. Kucharski; A. Majka; J. Muszyńska-Pałys | Hydrogen Valley as a Hub for Technological Cooperation Between Science, Business, Local Government and NGOs. An Overview of Approaches in Europe | 2023 |
4 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak | Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization | 2022 |
5 | G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej | Regular graph-based free route flight planning approach | 2021 |
6 | A. Majka | Weryfikacja i walidacja nowego algorytmu planowania tras w przestrzeni FRA | 2020 |
7 | A. Majka; P. Wacnik | Współpraca ponadeuropejska w obszarze lotnictwa w świetle realizacji celów agendy flightpath 2050 | 2020 |
8 | G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski | Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions | 2020 |
9 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy | Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization | 2020 |
10 | A. Majka | Ground-Based System for Support of the Aircraft Safe Take-off and Landing: Technical, Ecological and Efficiency Aspects | 2018 |
11 | A. Majka | Remotely piloted aircraft system with optimum avoidance maneuvers | 2018 |
12 | A. Majka; J. Pawluczy; T. Rogalski | Metoda planowania trasy lotu samolotu w przestrzeni FRA wykorzystująca wielokryterialne wagi na krawędziach grafu | 2018 |
13 | A. Majka; J. Pawluczy; T. Rogalski | Zautomatyzowany algorytm planowania lotu samolotu w przestrzeni FRA | 2018 |
14 | G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski; L. Trela | An airspace model aplicable for automatic flight route planning inside free route airspace | 2018 |
15 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy | Analysis of wind impact on emission of selected exhaust compounds in jet engines of a business jet aircraft in cruise phase | 2018 |
16 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy | Emission of selected exhaust compounds in jet engines of a jet aircraft in cruise phase | 2018 |