Główny cel kształcenia:
Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów teoretycznych i praktycznych zagadnień związanych z projektowaniem i działaniem instalacji grzewczych i sieci ciepłowniczych
Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów drugiego semestru
Materiały dydaktyczne:
Materiały do projektowania i katalogi producentów
Inne:
Obowiązujące ustawy, rozporządzenia i normy z zakresu ogrzewnictwa i ciepłownictwa. Czasopisma branżowe.
1 | Babiarz B. | Heating system designing | Oficyna wydawnicza PRz. | 2015 |
2 | ASHRAE | ASHRAE Handbook – Fundamentals | ASHRAE. | 2021 |
3 | Stephen A. Roosa, Steve Doty, Wayne C. Turner | Energy Management Handbook | River Publishers. | 2018 |
4 | Bard Skagestad, Peter Mildenstein | District Heating and Cooling Connection Handbook | INTERNATIONAL ENERGY AGENCY IEA DISTRICT HEATING AND COOLING. | - |
1 | Babiarz B. | Heating system designing | Oficyna Wydawnicza PRz. | 2015 |
2 | Li, Hongwei; Svendsen, Svend ; Gudmundsson, Oddgeir; Kuosa, Maunu; | Future low temperature district heating design guidebook | DTU Library. | 2017 |
1 | Li, Hongwei; Svendsen, Svend ; Gudmundsson, Oddgeir; Kuosa, Maunu; | Future low temperature district heating design guidebook | DTU Library. | 2017 |
2 | Babiarz B. | Babiarz B., Heating system designing | Oficyna Wydawnicza PRz. | 2015 |
Wymagania formalne:
Rejestracja na drugi semestr studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Podstawowa wiedza z zakresu termodynamiki, mechaniki płynów, procesów cieplnych
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność czytania rysunków architektoniczno-budowlanych, znajomość podstawowych oznaczeń branży budowlanej i instalacyjnej, rozumienie podstawowych zagadnień cieplno-przepływowych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Wyobraźnia przestrzenna
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | Zna kryteria określania parametrów projektowych do obliczeń mocy cieplnej dla potrzeb ogrzewnictwa i ciepłownictwa | wykład, projekt indywidualny | kolokwium, obrona projektu |
K-W08++ K-W09+++ |
P7S-WG |
MEK02 | Zna metodologię obliczeń wartości projektowego obciążenia cieplnego pomieszczenia i budynku | wykłady, projekt indywidualny | kolokwium, obrona projektu |
K-W06++ K-W08++ K-W09++ |
P7S-WG P7S-WK |
MEK03 | Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rodzajów i charakterystyki elementów i technologii stosowanych w ogrzewnictwie i ciepłownictwie | wykład, projekt indywidualny | obrona projektu |
K-W06++ K-W09++ |
P7S-WG P7S-WK |
MEK04 | Potrafi dobrać elementy i technologię instalacji centralnego ogrzewania, węzła cieplnego, sieci ciepłowniczej. Obrazuje instalację grzewczą i sieć ciepłowniczą graficznie | projekt indywidualny | obrona projektu |
K-U01++ K-U02+++ K-U05++ |
P7S-UK P7S-UW |
MEK05 | Wykonuje obliczenia hydrauliczne instalacji systemu wodnego, węzłów cieplnych, sieci ciepłowniczej | projekt indywidualny | obrona projektu |
K-U03+++ K-U04++ K-U06++ |
P7S-UU P7S-UW |
MEK06 | Zna podstawowy zakres badań odbiorczych instalacji grzewczych, węzłów cieplnych i sieci ciepłowniczych. | wykład | kolokwium |
K-U01++ K-U02+++ |
P7S-UK P7S-UW |
MEK07 | Ma świadomość obszerności zagadnień w branży grzewczej i ciepłowniczej oraz rozwoju technologii i wynikającej z nich konieczności samokształcenia się. | projekt indywidualny | obrona projektu |
K-U02+++ K-U08++ |
P7S-UO P7S-UW |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01 | MEK01 | |
2 | TK02 | W02 | MEK01 | |
2 | TK03 | W03 | MEK01 MEK02 | |
2 | TK04 | W04 | MEK03 | |
2 | TK05 | W05 | MEK03 | |
2 | TK06 | W06 | MEK04 | |
2 | TK07 | W07 | MEK05 | |
2 | TK08 | W08 | MEK02 MEK03 | |
2 | TK09 | W09 | MEK01 | |
2 | TK10 | W10 | MEK03 MEK04 | |
2 | TK11 | W11 | MEK03 MEK05 | |
2 | TK12 | W12 | MEK03 | |
2 | TK13 | W13 | MEK03 | |
2 | TK14 | W14 | MEK01 | |
2 | TK15 | W15 | MEK06 | |
2 | TK16 | P1 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK07 | |
2 | TK17 | P2 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
2 | TK18 | Laboratorium | MEK03 MEK05 MEK07 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
2.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
||
Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
25.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
20.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
30.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | |||
Egzamin (sem. 2) | Przygotowanie do egzaminu:
8.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | obecności i aktywność na zajęciach |
Laboratorium | zaliczenie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych wraz z opracowaniem sprawozdań |
Projekt/Seminarium | ocena z obrony-prezentacji projektów wykonanych wg indywidualnych założeń |
Ocena końcowa | ocena końcowa jest średnią ważoną ocen z zaliczenia projektów 25%, laboratoriów 15% i egzaminu 60% |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | B. Babiarz; E. Barnat; J. Krasoń | The impact of climate change on the energy efficiency of buildings | 2025 |
2 | B. Babiarz; M. Bocian; T. Cholewa; D. Gawryluk; M. Kłopotowski; J. Krasoń; D. Krawczyk; L. Lichołai; P. Miąsik; P. Rynkowski; B. Sadowska; A. Siuta-Olcha; R. Stachniewicz; A. Święcicki; A. Werner-Juszczuk | New method of retrofitting of kindergartens resulting in increase of energy self-sufficiency | 2025 |
3 | B. Babiarz; M. Bocian; T. Cholewa; D. Gawryluk; M. Kłopotowski; J. Krasoń; D. Krawczyk; P. Miąsik; B. Sadowska ; A. Siuta-Olcha; A. Werner-Juszczuk | Evaluation of accessibility of kindergarten playgrounds and outdoor green areas in Polish cities | 2025 |
4 | B. Babiarz; D. Kotowicz; L. Nowak | Efektywny energetycznie system ciepłowniczy z perspektywy MPEC-Rzeszów Sp. z o.o. | 2024 |
5 | B. Babiarz; E. Barnat; M. Bocian; T. Cholewa; C. Duarte Manuel; D. Gawryluk; M. Gnieciak; A. Jaworski; M. Kłopotowski; D. Krawczyk; P. Rynkowski; B. Sadowska; A. Siuta-Olcha; R. Stachniewicz; A. Święcicki; A. Werner-Juszczuk | Energy Efficiency in Buildings: Toward Climate Neutrality | 2024 |
6 | B. Babiarz; E. Barnat; R. Sekret | Cooling of Air in Outdoor Areas of Human Habitation | 2024 |
7 | B. Babiarz; J. Krasoń; P. Miąsik; A. Starakiewicz | Multi-Aspect Shaping of the Building’s Heat Balance | 2024 |
8 | B. Babiarz; P. Sadowski | Optymalizacja kosztów produkcji ciepła – studium przypadku | 2024 |
9 | B. Babiarz; A. Bednarz | Analiza możliwości finansowania inwestycji zwiększających efektywność energetyczną budynków | 2023 |
10 | B. Babiarz; A. Jaworski; H. Kuszewski; V. Mateichyk; M. Mądziel; S. Porada; M. Śmieszek; P. Woś | Towards Cleaner Cities: An Analysis of the Impact of Bus Fleet Decomposition on PM and NOX Emissions Reduction in Sustainable Public Transport | 2023 |
11 | B. Babiarz; A. Chęć | Jakościowa ocena ryzyka projektów inwestycyjnych branży ciepłowniczej | 2022 |
12 | B. Babiarz; W. Szymański | Wpływ bezwładności cieplnej budynku na wykres obciążeń | 2022 |
13 | B. Babiarz; W. Szymański | Perspektywa zarządzania bezpieczeństwem zaopatrzenia w ciepło | 2021 |
14 | B. Babiarz; A. Blokus | Dependency of technological lines in reliability analysis of heat production | 2020 |
15 | B. Babiarz; W. Szymański | Introduction to the Dynamics of Heat Transfer in Buildings | 2020 |