logo
Karta przedmiotu
logo

Analiza i wizualizacja danych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie i inżynieria produkcji

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Logistyka produkcji, Systemy zapewnienia jakości produkcji

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki

Kod zajęć: 16282

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem

Układ zajęć w planie studiów: sem: 8 / W10 L10 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Marcin Olech

Terminy konsultacji koordynatora: molech.v.prz.edu.pl

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami analizy i wizualizacji danych oraz wykształcenie umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami programowymi, które zawiera arkusz kalkulacyjny MS Excel.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot jest obowiązkowy na specjalności dyplomowania, ponieważ analiza danych biznesowych oraz przemysłowych jest obecnie podstawą właściwego podejmowania decyzji w zarządzaniu organizacją, w tym również przedsiębiorstwem produkcyjnym.

Materiały dydaktyczne: molech.v.prz.edu.pl

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Michael Alexander, John Walkenbach Analiza i prezentacja danych w Microsoft Excel. Vademecum Walkenbacha Helion, Gliwice. 2011
2 Daniel T. Larose Metody i modele eksploracji danych Wydawnictwo Naukowe PWN . 2012
3 Foster Provost, Tom Fawcett Analiza danych w biznesie. Sztuka podejmowania skutecznych decyzji Helion, Gliwice. 2015
4 Wierzbiński Jerzy Statystyka opisowa Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. 2008
5 Goldmeier J., Duggirala P. Dashboards for Excel: Deliber Critical Information and Insight at the Speed of a Click Apress. 2015
6 Nussbaumer Knaflic C. Storytelling with data John Wiley & Sons, Inc.. 2015
7 Albright C. S., Winston W. L. Business Analytics: Data Analysis and Decision Making Cengage Learning. 2015
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Wayne L. Winston Microsoft Excel. Analiza i modelowanie danych APN PROMISE Sp. Z.o.o, Warszawa. 2005
2 McFedries P. Excel 2007 PL. Tabele i wykresy przestawne. Niebieski podręcznik Helion, Gliwice. 2009
3 Bill Jelen, Michael Alexander Microsoft Excel 2007 PL : analiza danych za pomocą tabel przestawnych Gliwice : Helion. 2011
4 Powell S., Baker K. Business Analytics: The Art of Modeling With Spreadsheets John Wiley & Sons. 2016
5 Milton M. Head First: Data Analysis O'Reilly Media, Inc.. 2009
Literatura do samodzielnego studiowania
1 StatSoft Polska Praktyczna analiza danych w marketingu i badaniach rynku Kraków StatSoft Polska. 2010
2 Michael Alexander, John Walkenbach Analiza i prezentacja danych w Microsoft Excel. Vademecum Walkenbacha Helion, Gliwice,. 2011
3 Peck R., Olsen C., Devore J. L. Introduction to: Statistics & Data Analysis Cengage Learning. 2016

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student musi być zarejestrowany na co najmniej 8. semestrze.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza w zakresie Technologie informacyjnych, Informatyki, Bazy danych, oraz Podstaw Sztucznej Inteligencji

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność obsługi arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność samodzielnego poszerzania swej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Potrafi analizować i wizualizować dane, pochodzące z różnych źródeł, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia programowe laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K_W16+
K_W17+
K_U01++
K_U04+
K_U07++
K_U14+
K_U15+
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
02 Rozumie konieczność analizowania i wizualizowania danych źródłowych w celu usprawnienia procesu decyzyjnego w organizacji. wykład zaliczenie cz. pisemna K_W16++
K_W17+
K_U15++
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
8 TK01 Wizualna prezentacja danych w pakiecie Microsoft Excel - wykorzystanie kreatora wykresów, tworzenie wykresów niestandardowych. L03 MEK01
8 TK02 Tabele i wykresy przestawne. Pola obliczeniowe w tabelach przestawnych. L02 MEK01
8 TK03 Wprowadzenie do analizy i wizualizacji danych. Narzędzie filtr automatyczny, filtr zaawansowany, suma pośrednia. W01 MEK02
8 TK04 Wizualizacja danych. Proces interpretacja danych wizualnych. Typy wykresów, dobór odpowiedniego typu wykresu do danych. W03 MEK02
8 TK05 Narzędzie tabela i wykres przestawny. W02 MEK02
8 TK06 Filtrowanie danych w pakiecie Microsoft Excel L01 MEK01
8 TK07 Kolokwium zaliczeniowe - laboratorium L04 MEK01
8 TK08 Kolokwium zaliczeniowe - wykład W04 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 8) Przygotowanie do kolokwium: 4.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 4.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 8) Przygotowanie do laboratorium: 4.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 8)
Zaliczenie (sem. 8) Przygotowanie do zaliczenia: 4.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.
Inne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na zaliczeniu pisemnym wykładu sprawdzana jest realizacja drugiego efektu modułowego (MEK02). Sprawdzian obejmuje trzy pytania. Pytania mają przypisaną następującą liczbę punktów: Pytanie 1. - 2 pkt. Pytanie 2. - 3,25 pkt. Pytanie 3. - 4 pkt. Student musi uzyskać min. 50% punktów z sumy punktów za pytania 1-3, aby uzyskać efekt kształcenia. Częściowo poprawna lub niepełna odpowiedź powoduje przyznanie proporcjonalnej liczby punktów za pytanie. Uzyskana przez studenta liczba punktów jest sumowana, przekształcana na wartość procentową, a następnie konsultowana z następującą skalą ocen: do 30%) - ndst. (2.0) <30% - 45%) - dst. (3.0) <45% - 60%) - dst+ (3.5) <60% - 75%) - db (4.0) <75% - 90%) - db+ (4.5) <90 - 100%) - bdb (5.0)
Laboratorium Na zaliczeniu praktycznym laboratorium sprawdzana jest realizacja pierwszego efektu modułowego (MEK01). Sprawdzian przy komputerze obejmuje pięć pytań. Pytania mają przypisaną następującą liczbę punktów: Pytanie 1. - 2,5 pkt. Pytanie 2. - 2 pkt. Pytanie 3. - 2 pkt. Pytanie 4. - 2 pkt. Pytanie 5. - 2,5 pkt. Student musi uzyskać min. 50% punktów z sumy punktów za pytania 1-5. Częściowo poprawna lub niepełna odpowiedź powoduje przyznanie proporcjonalnej liczby punktów za pytanie. Uzyskana przez studenta liczba punktów jest sumowana, a następnie konsultowana z następującą skalą ocen: do 5,5) - ndst. (2.0) <5,5 - 6,5) - dst. (3.0) <6,5 - 7,5) - dst+ (3.5) <7,5 - 9) - db (4.0) <9 - 10) - db+ (4.5) <10 - 11) - bdb (5.0)
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia. Ocena z zaliczenia przedmiotu (ocena końcowa) ustalana jest jako średnia arytmetyczna oceny z części wykładowej i laboratoryjnej. Przyjęta precyzja przy zaokrąglaniu ocen to 0.25.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
AiWD_K_W_Przykładowe_zadania.pdf
AiWD_K_W_Przykładowe_zadania.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 M. Olech; M. Rataj Directions in Fuzzy Relation Equations: Conclusions from the Current State of the Art 2022
2 J. Litwin; M. Olech; A. Szymusik Applying Python’s Time Series Forecasting Method in Microsoft Excel-Integration as a Business Process Supporting Tool for Small Enterprises 2021
3 J. Jakieła; M. Olech; M. Rataj Crossing the Chasm-from Business Models to Software Architecture 2020