logo
Karta przedmiotu
logo

Projektowanie aplikacji dla przedsiębiorstw

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie i inżynieria produkcji

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Logistyka produkcji, Systemy zapewnienia jakości produkcji

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki

Kod zajęć: 16281

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W10 P10 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Paweł Litwin

Terminy konsultacji koordynatora: https://plitwin.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem modułu "Projektowanie aplikacji dla przedsiębiorstw" jest poznanie programowania w VBA, które rozszerza możliwości pakietu Ms Office. Omówiony zostanie sposób tworzenia programów, oraz praktyczne przykłady zastosowań w przedsiębiorstwie.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł ma na celu naukę automatyzacji pracy w programach MS Access oraz MS Excel dzięki wykorzystaniu powiązanych tabel przestawnych, funkcji formatowania warunkowego oraz makr. Automatyzacja pracy aplikacji pozwala na efektywne czasowo posługiwanie się arkuszem kalkulacyjnym.

Materiały dydaktyczne: plitwin.v.prz.edu.pl

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Flanczewski S. Excel z elementami VBA w firmie Helion. 2008
2 Borycki D. Microsoft Office 2013 Praktyczne programowanie makr i dodatków Helion. 2014
3 Kusleika D., Alexander M. Excel 2016 PL. Programowanie w VBA Helion. 2017
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Richard Mansfield VBA dla Microsoft Office 365 i Office 2019 Helion. 2020

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na co najmniej 6 semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość zasad obsługi komputera (operacje na plikach, uruchamianie aplikacji, poczta elektroniczna)

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność obsługi komputera oraz pracy w programach MS Access oraz MS Excel (potwierdzone zaliczeniem modułów technologia informacyjna, informatyka, bazy danych).

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Demonstruje wykorzystanie makr i języka VBA do tworzenia aplikacji w programach MS Access i MS Excel. wykład, kolokwium, K_W10+
P6S_WK
02 Tworzy interfejs użytkownika oparty na formularzach, obiektach Shapes i wbudowanych oknach dialogowych. projekt indywidualny, projekt zespołowy obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu, prezentacja projektu K_U07+
P6S_UW
03 Wykonuje projekt aplikacji wspomagającej prace w przedsiębiorstwie. projekt indywidualny, projekt zespołowy obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu, prezentacja projektu K_U07+
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Automatyzacja zadań w programach, rejestracja i uruchamianie makr, podłączanie makr do programu. Tworzenie kodu VBA, budowa edytora VBA, moduły VBA, procedury i funkcje, operatory, typy danych VBA, zmienne i stałe, uruchamianie krokowe, czujki W01, P01 MEK01 MEK03
7 TK02 Przetwarzanie tekstów, łączenie, funkcje tekstowe, konwersja do innych typów. Sterowanie przetwarzaniem danych (instrukcje warunkowe i pętle) W02, P02 MEK01 MEK03
7 TK03 Obiekty: klasy i kolekcje, hierarchia, metody i własności, odwołania, operacje na plikach, pobieranie danych. Definiowanie funkcji, formularze i okna dialogowe, ochrona kodu, obsługa błędów W03, P03 MEK01 MEK03
7 TK04 Import danych z plików tekstowych, baz danych Access oraz z sieci www, tworzenie raportów przy użyciu tabel przestawnych W04, P04 MEK01 MEK02 MEK03
7 TK05 Case study: analiza raportów sprzedaży W05, P05 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 3.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 7) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na zaliczeniu pisemnym wykładu sprawdzana jest realizacja pierwszego efektu modułowego (MEK01). Aby uzyskać ocenę dostateczną student musi uzyskać 60% punktów. Wyższą ocenę można uzyskać przy następujących progach punktowych: od 65% punktów - 3,5; od 75% punktów - 4,0; od 85% punktów - 4,5; od 90% punktów - 5,0.
Projekt/Seminarium Zaliczenie projektu obejmuje obserwację wykonawstwa oraz sprawozdanie i prezentację projektu. Oceniana jest realizacja drugiego i trzeciego efektu modułowego (MEK02, MEK03). Projekt obejmuje zadania obowiązkowe oraz dodatkowe. Student musi poprawnie wykonać zadania obowiązkowe aby uzyskać ocenę dostateczną. Rozwiązanie zadań dodatkowych pozwala uzyskać wyższą ocenę, zgodnie z regułami zapisanymi w wytycznych do realizacji projektu. Do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest: MEK02 - utworzenie inerfejsu komunikacji z użytkownikiem z wykorzystaniem formularzy, obiektów Shapes i okien dialogowych; MEK03 - wykonanie projektu aplikacji wspomagającej prace w przedsiebiorstwie przy podanych załozeniach.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych. Ocena końcowa wyznaczana jest jako średnia ważona ocen efektów modułowych z wagami: MEK01 - 0,4, MEK02 - 0,4, MEK03 - 0,2.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 D. Antonelli; P. Litwin; A. Marina; D. Stadnicka Objective and Subjective Factors Affecting Neurodiverse Inclusion in Manufacturing 2024
2 D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka Employing disabled workers in production: simulating the impact on performance and service level 2024
3 B. Azarhoushan; A. Bełzo; A. Borowiec; B. Ciecińska; F. Hojati; P. Litwin; M. Magdziak; A. Markopoulos; R. Wdowik Selected case studies regarding research-based education in the area of machine and civil assemblies 2023
4 P. Litwin Zastosowanie metody dynamiki systemów w analizie procesów produkcyjnych 2023
5 D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka Disabled employees on the manufacturing line: Simulations of impact on performance and benefits for companies 2022
6 E. Boffa; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; P. Minetola; P. Podržaj; D. Stadnicka Toward a sustainable educational engineer archetype through Industry 4.0 2022
7 P. Litwin; D. Stadnicka Problems of System Dynamics model development for complex product manufacturing process 2022
8 A. Chmielowiec; P. Litwin Efficient Inverted Index Compression Algorithm Characterized by Faster Decompression Compared with the Golomb-Rice Algorithm 2021
9 D. Antonelli; J. Barata; E. Boffa; P. C. Priarone; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; M. Mądziel; P. Minetola; S. Nikghadam-Hojjati; Ł. Paśko; P. Podržaj; D. Stadnicka; X. Wang Mapping Industry 4.0 Enabling Technologies into United Nations Sustainability Development Goals 2021
10 P. Litwin; Ł. Paśko Metody klasteryzacji danych w badaniu podobieństwa parametrów procesu wytwórczego 2020
11 D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka Human Factor in Industry of the Future - Knowledge Acquisition and motivation 2019
12 D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka Human factor in intelligent manufacturing systems - knowledge acquisition and motivation 2019
13 P. Litwin; D. Stadnicka Computer Modeling and Simulation in Engineering Education: Intended Learning Outcomes Development 2019
14 P. Litwin; D. Stadnicka Value stream mapping and system dynamics integration for manufacturing line modelling and analysis 2019
15 P. Litwin; J. Sęp; D. Stadnicka TIPHYS: Otwarta platforma sieciowa dla wspierania procesu edukacyjnego z zakresu Industry 4.0 2019
16 P. Litwin; M. Mądziel; D. Stadnicka Simulations of Manufacturing Systems: Applications in Achieving the Intended Learning Outcomes 2019
17 P. Litwin; Ł. Paśko Methods of Data Mining for Quality Assurance in Glassworks 2019