Cykl kształcenia: 2022/2023
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie i inżynieria produkcji
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku: Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Logistyka produkcji, Systemy zapewnienia jakości produkcji
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki
Kod zajęć: 16281
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W10 P10 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Paweł Litwin
Terminy konsultacji koordynatora: https://plitwin.v.prz.edu.pl/konsultacje
Główny cel kształcenia: Celem modułu "Projektowanie aplikacji dla przedsiębiorstw" jest poznanie programowania w VBA, które rozszerza możliwości pakietu Ms Office. Omówiony zostanie sposób tworzenia programów, oraz praktyczne przykłady zastosowań w przedsiębiorstwie.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł ma na celu naukę automatyzacji pracy w programach MS Access oraz MS Excel dzięki wykorzystaniu powiązanych tabel przestawnych, funkcji formatowania warunkowego oraz makr. Automatyzacja pracy aplikacji pozwala na efektywne czasowo posługiwanie się arkuszem kalkulacyjnym.
Materiały dydaktyczne: plitwin.v.prz.edu.pl
1 | Flanczewski S. | Excel z elementami VBA w firmie | Helion. | 2008 |
2 | Borycki D. | Microsoft Office 2013 Praktyczne programowanie makr i dodatków | Helion. | 2014 |
3 | Kusleika D., Alexander M. | Excel 2016 PL. Programowanie w VBA | Helion. | 2017 |
1 | Richard Mansfield | VBA dla Microsoft Office 365 i Office 2019 | Helion. | 2020 |
Wymagania formalne: Rejestracja na co najmniej 6 semestr studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość zasad obsługi komputera (operacje na plikach, uruchamianie aplikacji, poczta elektroniczna)
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność obsługi komputera oraz pracy w programach MS Access oraz MS Excel (potwierdzone zaliczeniem modułów technologia informacyjna, informatyka, bazy danych).
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Demonstruje wykorzystanie makr i języka VBA do tworzenia aplikacji w programach MS Access i MS Excel. | wykład, | kolokwium, |
K_W10+ |
P6S_WK |
02 | Tworzy interfejs użytkownika oparty na formularzach, obiektach Shapes i wbudowanych oknach dialogowych. | projekt indywidualny, projekt zespołowy | obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu, prezentacja projektu |
K_U07+ |
P6S_UW |
03 | Wykonuje projekt aplikacji wspomagającej prace w przedsiębiorstwie. | projekt indywidualny, projekt zespołowy | obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu, prezentacja projektu |
K_U07+ |
P6S_UW |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
7 | TK01 | W01, P01 | MEK01 MEK03 | |
7 | TK02 | W02, P02 | MEK01 MEK03 | |
7 | TK03 | W03, P03 | MEK01 MEK03 | |
7 | TK04 | W04, P04 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
7 | TK05 | W05, P05 | MEK01 MEK02 MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 7) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 3.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 7) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 7) | Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 7) | Przygotowanie do zaliczenia:
10.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Na zaliczeniu pisemnym wykładu sprawdzana jest realizacja pierwszego efektu modułowego (MEK01). Aby uzyskać ocenę dostateczną student musi uzyskać 60% punktów. Wyższą ocenę można uzyskać przy następujących progach punktowych: od 65% punktów - 3,5; od 75% punktów - 4,0; od 85% punktów - 4,5; od 90% punktów - 5,0. |
Projekt/Seminarium | Zaliczenie projektu obejmuje obserwację wykonawstwa oraz sprawozdanie i prezentację projektu. Oceniana jest realizacja drugiego i trzeciego efektu modułowego (MEK02, MEK03). Projekt obejmuje zadania obowiązkowe oraz dodatkowe. Student musi poprawnie wykonać zadania obowiązkowe aby uzyskać ocenę dostateczną. Rozwiązanie zadań dodatkowych pozwala uzyskać wyższą ocenę, zgodnie z regułami zapisanymi w wytycznych do realizacji projektu. Do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest: MEK02 - utworzenie inerfejsu komunikacji z użytkownikiem z wykorzystaniem formularzy, obiektów Shapes i okien dialogowych; MEK03 - wykonanie projektu aplikacji wspomagającej prace w przedsiebiorstwie przy podanych załozeniach. |
Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych. Ocena końcowa wyznaczana jest jako średnia ważona ocen efektów modułowych z wagami: MEK01 - 0,4, MEK02 - 0,4, MEK03 - 0,2. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | D. Antonelli; P. Litwin; A. Marina; D. Stadnicka | Objective and Subjective Factors Affecting Neurodiverse Inclusion in Manufacturing | 2024 |
2 | D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka | Employing disabled workers in production: simulating the impact on performance and service level | 2024 |
3 | B. Azarhoushan; A. Bełzo; A. Borowiec; B. Ciecińska; F. Hojati; P. Litwin; M. Magdziak; A. Markopoulos; R. Wdowik | Selected case studies regarding research-based education in the area of machine and civil assemblies | 2023 |
4 | P. Litwin | Zastosowanie metody dynamiki systemów w analizie procesów produkcyjnych | 2023 |
5 | D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka | Disabled employees on the manufacturing line: Simulations of impact on performance and benefits for companies | 2022 |
6 | E. Boffa; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; P. Minetola; P. Podržaj; D. Stadnicka | Toward a sustainable educational engineer archetype through Industry 4.0 | 2022 |
7 | P. Litwin; D. Stadnicka | Problems of System Dynamics model development for complex product manufacturing process | 2022 |
8 | A. Chmielowiec; P. Litwin | Efficient Inverted Index Compression Algorithm Characterized by Faster Decompression Compared with the Golomb-Rice Algorithm | 2021 |
9 | D. Antonelli; J. Barata; E. Boffa; P. C. Priarone; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; M. Mądziel; P. Minetola; S. Nikghadam-Hojjati; Ł. Paśko; P. Podržaj; D. Stadnicka; X. Wang | Mapping Industry 4.0 Enabling Technologies into United Nations Sustainability Development Goals | 2021 |
10 | P. Litwin; Ł. Paśko | Metody klasteryzacji danych w badaniu podobieństwa parametrów procesu wytwórczego | 2020 |
11 | D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka | Human Factor in Industry of the Future - Knowledge Acquisition and motivation | 2019 |
12 | D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka | Human factor in intelligent manufacturing systems - knowledge acquisition and motivation | 2019 |
13 | P. Litwin; D. Stadnicka | Computer Modeling and Simulation in Engineering Education: Intended Learning Outcomes Development | 2019 |
14 | P. Litwin; D. Stadnicka | Value stream mapping and system dynamics integration for manufacturing line modelling and analysis | 2019 |
15 | P. Litwin; J. Sęp; D. Stadnicka | TIPHYS: Otwarta platforma sieciowa dla wspierania procesu edukacyjnego z zakresu Industry 4.0 | 2019 |
16 | P. Litwin; M. Mądziel; D. Stadnicka | Simulations of Manufacturing Systems: Applications in Achieving the Intended Learning Outcomes | 2019 |
17 | P. Litwin; Ł. Paśko | Methods of Data Mining for Quality Assurance in Glassworks | 2019 |