Główny cel kształcenia:
Przedstawienie zagadnień dotyczących funkcjonowania systemu elektroenergetycznego
Ogólne informacje o zajęciach:
Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania Krajowego Systemu Elektroenergetycznego, w tym z zagadnieniami dotyczącymi sieci elektroenergetycznych, elementów sieci, niezawodnością zasilania, jakością dostarczanej energii elektrycznej, przesyłem energii elektrycznej
1 | John Bird | Electrical Circuit Theory and Technology | An imprint of Elsevier Science Linacre House, Jordan Hill, Oxford OX2 8DP 200 Wheeler Rd, Burlington, MA 01803. | 2003 |
2 | N R Sree Harsha, Anupama Prakash and D P Kothar | The Foundations of Electric Circuit Theory | IOP Publishing Ltd. | 2016 |
3 | Ryszard Pawełek, Irena Wasiak | Jakość zasilania w sieciach z generacją rozproszoną | Wydawnictwo Naukowe PWN. | 2015 |
4 | Jerzy Marzecki | Elektroenergetyczne sieci terenowe. Wybrane zagadnienia | Wydawnictwo OWPW oraz https://www.ibuk.pl/fiszka/195759/elektroenergetyczne-sieci-terenowe-wybrane-zagadnienia.html. | 2017 |
5 | Kujszczyk S. | Elektroenergetyczne sieci rozdzielcze, | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 2004 |
1 | Mircea Eremia (Editor), Mohammad Shahidehpour (Editor) | Handbook of Electrical Power System Dynamics: Modeling, Stability, and Control | Wiley-IEEE Press. | 2013 |
2 | - | EA-PSM Electric – User manual, Energy Advice | -. | 2019 |
3 | Strojny J., Strzałka J. | Zbiór zadań z sieci elektrycznych cz.1, cz.2 | Skrypt AGH, Kraków. | 2000 |
1 | George Koutitas | The Smart Grid as an Application Development Platform | Artech House Publishers,. | 2017 |
Wymagania formalne:
wymagana rejestracja na dany semestr studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
znajomość podstawowych zagadnień z zakresu elektrotechniki i elektroenergetyki
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
umiejętność rozwiązywania zadań problemowych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
chęć poszerzania wiedzy, umiejętność pracy w zespole
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | zna i rozumie strukturę i zasady działania sieci elektroenergetycznej, jej współdziałanie ze źródłami i odbiornikami o różnej charakterystyce a w szczególności źródeł i odbiorników wchodzących w zakres technologii "Czystej energii"; | Wykład, ćwiczenia, laboratorium | egzamin cz. pisemna, test pisemny, sprawozdanie z laboratorium |
K-W01++ K-W06++ K-U04++ K-U08++ |
P7S-UO P7S-UU P7S-UW P7S-WG P7S-WK |
MEK02 | potrafi modelować system – generatory, transformatory, linie przesyłowe i obciążenia oraz przeprowadzić obliczenia rozpływów prądów i mocy w sieci elektroenergetycznej | Wykład, ćwiczenia, laboratorium | egzamin cz. pisemna, test pisemny, sprawozdanie z laboratorium |
K-W01+ K-U01++ K-U03+ K-U05++ K-U06+++ |
P7S-UK P7S-UW P7S-WG |
MEK03 | ocenić rodzaje i wielkości oddziaływania na sieć zasilającą źródeł OZE, ocenić jakość energii elektrycznej w sieciach ze źródłami OZE | Wykład, ćwiczenia, laboratorium | egzamin cz. pisemna, test pisemny, sprawozdanie z laboratorium |
K-W04+++ K-U01++ K-U09+ |
P7S-UK P7S-UU P7S-WG P7S-WK |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01, W02, C01, | MEK01 | |
1 | TK02 | W02, W03, C02, | MEK01 | |
1 | TK03 | W04, C03, L01 | MEK01 | |
1 | TK04 | W05, W06, L02, L03 | MEK02 | |
1 | TK05 | W07 W08, C04, L04 | MEK02 | |
1 | TK06 | W09, C05, L05 | MEK01 | |
1 | TK07 | W10, L06 | MEK01 | |
1 | TK08 | W10, L07 | MEK01 | |
1 | TK09 | W11 W12, C06, L08, L09 | MEK03 | |
1 | TK10 | W13, C07 | MEK03 | |
1 | TK11 | W14 | MEK01 | |
1 | TK12 | W15, C08, L10 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) | Przygotowanie do ćwiczeń:
8.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
2.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 1) | Przygotowanie do laboratorium:
8.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
20.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
8.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin |
Ćwiczenia/Lektorat | Test zaliczeniowy |
Laboratorium | Zrealizowanie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, oddanie sprawozdań, zaliczenie |
Ocena końcowa | Średnia ważona: W x 0,5 + Ć x 0,2 + L x 0,3 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | M. Łatka | Generacja rozproszona a jakość energii elektrycznej w sieciach elektroenergetycznych niskiego napięcia – studium przypadku | 2025 |
2 | M. Łatka | Analiza wybranych parametrów jakości energii elektrycznej w miejskich i rejonowych sieciach elektroenergetycznych niskiego napięcia z udziałem generacji rozproszonej na wybranym obszarze | 2024 |
3 | M. Łatka | Analysis of Selected Electricity Quality Parameters in Low-Voltage Power Grids with Attached Photovoltaic Micro-Installations | 2023 |
4 | P. Dymora; P. Hadaj; M. Łatka; M. Nowak; D. Strzałka | The use of PLANS and NetworkX in modeling power grid system failures | 2022 |
5 | M. Łatka; M. Nowak | Comparative analysis of the indicators that concern power supply interruptions for electricity consumers for the selected distribution systems | 2020 |