logo
Karta przedmiotu
logo

Akustyka architektoniczna i urbanistyczna

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: nopub: BLOK 1, nopub: BLOK 2, nopub: BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury

Kod zajęć: 16205

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / P30 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. Beata Walicka-Góral

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studenta z zagadnieniami akustyki oraz przygotowanie go do projektowania architektonicznego i urbanistycznego z uwzględnieniem wymogów akustycznych zgodnie z wymogami prawnymi i normatywnymi.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia wprowadza specjalistyczną wiedzę z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego w kontekście akustyki architektonicznej i urbanistycznej.

Materiały dydaktyczne: prezentacje multimedialne, programy komputerowe, program i harmonogram zajęć, książki, czasopisma branżowe

Inne: Ustawy, Rozporzadzenia, akty prawne i normy. Mapy akustyczne miast. Zajęcia terenowe. Mierniki poziomu dźwięku.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Zakrzewski Tadeusz, Żuchowski Rafał Kompedium akustyki architektonicznej wraz z przykładami metod obliczeniowych Politechnika Śląska. 2009
2 Nurzyński Jacek Akustyka w budownictwie PWN. 2018
3 Kulowski Andrzej Akustyka sal. Zalecenia Projektowe dla architektów Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. 2011
4 Sadowski Jerzy Akustyka architektoniczna PWN. 1976
5 Sadowski Jerzy Podstawy akustyki urbanistycznej Arkady. 1982
6 F. Everest Alton Podręcznik akustyki Sonia Draga, Katowice. 2004
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Nurzyński Jacek Ochrona przed hałasem w zrównoważonym budownictwie ITB. 2013
2 Renata Tańczuk, Robert Losiak Audiosfera Wrocławia WUWR. 2014
3 Kłopotowska Agnieszka red. Dźwięki architektury Oficyna wydawnicza politechniki białostockiej. 2015
4 Hendy David Noise, A human history of sound & listening Profile books . 2013
5 Gandy Matthew, Nilsen B. J. The acoustic city GmbH. 2014

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej, WBIŚiA, kierunek Architektura

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student posiada umiejętności sporządzania projektów architektonicznych i urbanistycznych, potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę w skali projektu architektonicznego, urbanistycznego.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student ma świadomość roli jaką odgrywa umiejętne projektowanie architektoniczne i urbanistyczne w kontekście zdrowego środowiska zamieszkania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim seminarium, projekt indywidualny prezentacja projektu K_W01++
K_W03++
K_W09+++
P7S_WG
P7S_WK
02 A.W2. Zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie opracowywania zadań o różnej skali i stopniu złożoności, w szczególności: zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań seminarium, projekt indywidualny prezentacja projektu K_W03++
K_W10++
P7S_WG
P7S_WK
03 A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej seminarium, projekt indywidualny prezentacja projektu K_W01+++
K_W04+++
K_W10++
P7S_WG
P7S_WK
04 A.W8. Zna i rozumie interdyscyplinarny charakter projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę integracji wiedzy z innych dziedzin, a także jej zastosowania w procesie projektowania we współpracy ze specjalistami z tych dziedzin seminarium, projekt indywidualny prezentacja projektu K_W01++
K_W10+++
P7S_WG
P7S_WK
05 A.U1. Potrafi zaprojektować prosty i złożony obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym lub przyjętym programem, uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników, kontekst przestrzenny i kulturowy, aspekty techniczne i pozatechniczne projekt indywidualny prezentacja projektu K_W05++
K_U02+++
P7S_UW
P7S_WG
P7S_WK
06 A.U2. Potrafi zaprojektować prosty i złożony zespół urbanistyczny projekt indywidualny prezentacja projektu K_U02++
K_K01++
P7S_KO
P7S_KR
P7S_UW
07 A.U4. Potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń projekt indywidualny prezentacja projektu K_U04++
P7S_UK
P7S_UU
P7S_UW
08 A.U5. Potrafi ocenić przydatność zaawansowanych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i złożonych zadań inżynierskich, typowych dla architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia w projektowaniu projekt indywidualny prezentacja projektu K_U02++
K_U03++
K_U04+
P7S_UK
P7S_UU
P7S_UW
09 A.U7. Potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny projektu i sposobu jego realizacji w zakresie modernizacji i uzupełnień struktur architektoniczno-urbanistycznych o wartościach kulturowych projekt indywidualny prezentacja projektu K_U02+++
P7S_UW
10 A.U8. Potrafi myśleć w sposób twórczy i działać, uwzględniając złożone i wieloaspektowe uwarunkowania działalności projektowej, a także wyrażać własne koncepcje artystyczne w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym projekt indywidualny prezentacja projektu K_U04+++
P7S_UK
P7S_UU
P7S_UW
11 A.U10. Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym i interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego projekt indywidualny prezentacja projektu K_U03+++
P7S_UK
12 A.U11. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym ze specjalistami z innych branż, a także podejmować wiodącą rolę w takich zespołach projekt indywidualny prezentacja projektu K_U03+++
K_U04++
P7S_UK
P7S_UU
P7S_UW
13 A.U13. Potrafi formułować nowe pomysły i hipotezy, analizować i testować nowości związane z problemami inżynierskimi i problemami badawczymi w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego projekt indywidualny prezentacja projektu K_U04++
P7S_UK
P7S_UU
P7S_UW
14 A.S1. Jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych projekt indywidualny prezentacja projektu K_K01++
P7S_KO
P7S_KR
15 A.S3. Jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty projekt indywidualny prezentacja projektu K_K01++
P7S_KO
P7S_KR
16 A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy projekt indywidualny prezentacja projektu K_K05++
P7S_KK
P7S_KO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Fizyka dźwięku. Ciśnienie akustyczne. Zakres słyszenia. Wskaźniki. Akustyka środowiska. Rozchodzenie się hałasu na terenie otwartym. Wpływ wiatru, temperatury i wilgotności powietrza na propagację dźwięku Tłumienie hałasu przez powierzchnię gruntu o różnym rodzaju pokrycia. P01 - P30 MEK03 MEK04
2 TK02 Zagadnienia akustyki w prawie budowlanym. Ochrona budynku, obszaru zabudowanego przed hałasem i drganiami w świetle prawa, norm i innych przepisów towarzyszących. P01 - P30 MEK01 MEK02 MEK11
2 TK03 Klimat akustyczny miasta. Parametry klimatu akustycznego. Mapa akustyczna miasta. Krajobraz dźwiękowy. Akustyka urbanistyczna – ochrona przed hałasem przez kształtowanie odpowiednich układów urbanistycznych, brył budynków oraz projektowania odpowiednich wnętrz urbanistycznych. P01 - P30 MEK02 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11 MEK13 MEK15 MEK16
2 TK04 Akustyka architektoniczna. Ochrona budynku przed hałasem i drganiami – usytuowanie względem zewnętrznych źródeł hałasu i drgań. Układ pomieszczeń, zapobieganie transmisji hałasu i drgań w budynku. Zjawiska akustyczne w pomieszczeniach. Parametry akustyczne pomieszczeń. Mechanizm rozchodzenia się dźwięku i drgań w budynku. P01 - P30 MEK03 MEK05 MEK08 MEK10 MEK11 MEK12 MEK13 MEK14 MEK15 MEK16
2 TK05 Akustyka pomieszczeń. Właściwości akustyczne materiałów budowlanych. Izolacyjność akustyczna przegród. Właściwości akustyczne materiałów wykończeniowych i elementów wyposażenia pomieszczeń, współczynnik pochłaniania dźwięku. Kształtowanie akustyki pomieszczenia. P01 - P30 MEK08 MEK12 MEK14

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Inne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Projekt/Seminarium Ocena końcowa to średnia ważona z ocen z zadań projektowych i z aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa Ocena końcowa z zajęć projektowych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 B. Walicka-Góral Środowisko akustyczne uzdrowisk - uzdrowisko Polańczyk 2023
2 B. Walicka-Góral; K. Woźniak Odpowiedzialna urbanizacja a komfort akustyczny w środowisku mieszkaniowym 2023
3 A. Hajduk; B. Walicka-Góral Zielona infrastruktura a komfort klimatyczny miast 2021
4 B. Walicka-Góral; D. Wojciechowska Niskoemisyjne i samowystarczalne budynki wsparciem gospodarki niskoemisyjnej miast 2021
5 B. Walicka-Góral Noise from refuse collection and disposal in residential developments in the context of Polish legal and formal conditions 2020