logo
Karta przedmiotu
logo

Socjologia organizacji

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Automatyka i robotyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Automatyzacja systemów wytwarzania i intralogistyki, Komputerowe systemy sterowania

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Nauk Humanistycznych i Społecznych

Kod zajęć: 16170

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 C15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr Justyna Stecko

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. prof. PRz Krzysztof Prendecki

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie z pluralizmem podejść do świata organizacji. Dostarczenie wiedzy o dynamice i strukturze organizacji. Formowanie wrażliwości na społeczne problemy środowiska pracy.

Ogólne informacje o zajęciach: Pojęcie organizacji i geneza socjologii organizacji. Formy organizacji. Biurokracja jako prototyp organizacji. Modele poznawcze organizacji (post-taylorowski, systemowy, kulturowy, polityczny, sieci interesariuszy). Konflikty w organizacji – ich źródła i środki zaradcze. Komunikacja w organizacji: formy i bariery. Rola menedżera i organizacja w dobie globalizacji (wykład informacyjny) Przygotowanie debaty nad problemami współczesnych środowisk pracy i prezentacje wybranych problemów (praca grupowa).

Materiały dydaktyczne: narzędzia multimedialne

Inne: -

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 B. Kożusznik Zachowanie człowieka w organizacji Warszawa. 2011
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 B. Mikuła (red.) Współczesne tendencje w zachowaniach organizacyjnych Kraków . 2015
Literatura do samodzielnego studiowania
1 M. Jo Hatch Teoria organizacji Warszawa . 2002

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Umięjętność czytania i pisania, logiczne rozumowanie, krytyczne myślenie

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student wie, jakie orientacje teoretyczne opisują świat organizacji. Wie, jakie zmienne społeczne opisują środowisko pracy. Potrafi wskazać problemy społeczne trapiące współczesne organizacje.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umie interpretować źródła i przebieg konfliktów wewnątrz organizacji. Umie wskazać społeczne uwarunkowania innowacyjności organizacji. Umie zidentyfikować bariery w komunikowaniu się w organizacji

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi komunikować się w sprawach problematyki środowiska pracy z przedstawicielami innych dyscyplin i specjalności. Umie przedstawić znaczenie społecznych właściwości organizacji dla zarządz

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 ma podstawową wiedzę w zakresie rozumienia zachowań człowieka, przyczyn i konsekwencji jego postępowania oraz możliwości świadomego kształtowania relacji międzyludzkich oraz w wymiarze jednostka-społeczeństwo
02 ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
03 Potrafi opisać wybraną organizację społeczną z wykorzystaniem różnych perspektyw
04 Potrafi demonstrować samodzielnie przygotowaną analizę wybranej organizacji w oparciu o zdobytą wiedzę i umiejętności K_K03+
P6S_KO
05 Potrafi wyjaśnić mechanizmy kontroli społecznej w oparciu o wybrane teorie socjalizacji

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Społeczeństwo przemysłowe i narodziny nauki o organizacji W01 MEK01
2 TK02 Poziomy analizy zjawisk społecznych W02 MEK02
2 TK03 Weberowski model biurokracji jako prototyp analizy organizacyjnej W03 MEK03
2 TK04 Definicja i atrybuty organizacji W04 MEK02
2 TK05 Nowe formy organizacji (korporacje transnarodowe, organizacje międzynarodowe i organizacje wirtualne) W05 MEK01
2 TK06 Organizacje jako systemy W06 MEK01
2 TK07 Segmenty otoczenia: kultura i struktura społeczna W07 MEK01
2 TK08 Organizacje jako kultury W08 MEK01
2 TK09 Elementy kultury organizacyjnej C01 MEK02
2 TK10 Definicje władzy C02 MEK01
2 TK11 Unitarna, pluralistyczna i radykalna teoria organizacji C03 MEK03
2 TK12 Przywództwo w organizacji C04 MEK02
2 TK13 Interesariusze organizacji i znaczenie ich rozpoznania w zarządzaniu organizacją. Identyfikacja interesariuszy. C05 MEK03
2 TK14 Konflikt w organizacji C06 MEK03
2 TK15 Komunikowanie się w organizacji C07 MEK04
2 TK16 Organizacja i menedżer w dobie globalizacji. Wielokulturowość i kontakt międzykulturowy jako wyzwania pod adresem roli menedżera C08 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 2.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Esej polemiczny
Ćwiczenia/Lektorat aktywnośc na zajęciach, prezentacja multimedialna
Ocena końcowa Wzięcie pod uwagę całokształtu pracy studenta

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie