logo
Karta przedmiotu
logo

Inżynieria i analiza danych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, AI - Sztuczna inteligencja, TT - informatyka w przedsiębiorstwie, Z - inżynieria systemów złożonych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Systemów Złożonych

Kod zajęć: 16119

Status zajęć: wybierany dla specjalności

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W10 L10 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Michał Piętal

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem realizacji przedmiotu jest nauczenie studentów biegłości w obcowaniu z danymi zewnętrznymi

Ogólne informacje o zajęciach:

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 W. Sradomski Matlab Praktyczny podręcznik modelowania Helion. 2015
2 M. Rabiej Statystyka z programem STATISTICA Helion. 2012
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Jerzy Surma Business Intelligence Wydawnictwo Naukowe PWN. 2009
2 Jerzy Surma Cyfryzacja życia w erze Big Data Wydawnictwo Naukowe PWN. 2017
3 Jerzy Surma Hakowanie sztucznej inteligencji Wydawnictwo Naukowe PWN. 2020

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Matematyka i statystyka ze studiów na poziomie podstawowym.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza i świadomość odnośnie przetwarzania danych tabularycznych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność posługiwania się arkuszami kalkulacyjnymi, typu MS Excel

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Praca indywidualna, praca w grupie

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Student zna problematykę i potrafi rozwiązać zadania praktyczne, w obszarze regresji, bądź optymalizacji, ale też: danych wielowymiarowych bądź podstawowych determinant statystycznych, takich jak korelacja. wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna K_W04+
K_W10+
K_U04+
P6S_UK
P6S_WG
02 Student zna pochodzenie danych ankietowych (CATI/CAWI/PAPI/CAPI) oraz potrafi wstępnie zaprojektować bądź ocenić jakość, względem przedłożonej ankiety. wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna K_W04+
K_U04+
K_K05+
P6S_KO
P6S_UK
P6S_WG
03 Student zna problematykę (możliwości oraz problemy), związaną z obszarem otwartych danych rządowych (ang. open gov data). Student umie analizować dane ze sprawozdania finansowego w sposób podstawowy. wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna K_U02++
K_U04+
K_K05+
P6S_KO
P6S_UK
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Analiza wariancji i kowariancji. Korelacja i zależność. W01, L01 MEK01
6 TK02 Analiza danych wielowymiarowych. Metody graficznej prezentacji wielowymiarowych danych; Metody wykrywania obserwacji odstających; Analiza składowych głównych; Analiza skupień. W02, L02 MEK01
6 TK03 Regresja. Programowanie liniowe (optymalizacja). W03, L03 MEK01
6 TK04 Metody pozyskiwania danych biznesowych. Źródła danych biznesowych. Metodyka ankietowa CATI/CAWI/PAPI/CAPI. W04, L04 MEK02
6 TK05 Analiza danych z otwartych, dostępnych źródeł rządowych (open gov data). Analiza danych z GUS. W05, L05 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Inne: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.
Inne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie pisemne
Laboratorium Ocena końcowa z laboratorium
Ocena końcowa Średnia arytmetyczna z oceny z wykładu i laboratorium

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 M. Chiliński; S. Gadakh; J. Gawor; K. Jodkowska; M. Piętal; D. Plewczynski; K. Sengupta; N. Zawrotna Consensus-Based Identification and Comparative Analysis of Structural Variants and Their Influence on 3D Genome Structure Using Long- and Short-Read Sequencing Technologies in Polish Families 2023
2 A. Czmil; S. Czmil; M. Ćmil; J. Gawor; M. Piętal; D. Plewczynski; M. Sochacka-Piętal; D. Strzałka; T. Wołkowicz; M. Wroński NanoForms: an integrated server for processing, analysis and assembly of raw sequencing data of microbial genomes, from Oxford Nanopore technology 2022
3 M. Piętal Brakujące wartości w danych: problematyka, wyzwania, metody 2020