logo
Karta przedmiotu
logo

Programowanie aplikacji mobilnych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, AI - Sztuczna inteligencja, TT - informatyka w przedsiębiorstwie, Z - inżynieria systemów złożonych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Informatyki i Automatyki

Kod zajęć: 15975

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności AA - inżynieria systemów informatycznych

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W15 L10 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Jan Sadolewski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Przedstawienie aktualnych trendów programistycznych w zakresie tworzenia cyberbezpiecznych systemów mobilnych.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł ma na celu przekazanie praktycznej wiedzy oraz uzyskanie przez studentów umiejętności tworzenia systemów mobilnych w oparciu o aktualne techniki. Dotyczy to w szczególności takich zagadnień jak usługi API, programowanie iOS i wspólne środowisko.

Materiały dydaktyczne: Materiały dostępne na stronie http://materialy.prz-rzeszow.pl

Inne: Samouczki programowania w iOS i Flutter dostępne w internecie

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Apple Inc. The Swift Programming Language (Swift 5.6) online (https://docs.swift.org/swift-book/). 2022
2 A. Biessek Flutter i Dart 2 dla początkujących. Przewodnik dla twórców aplikacji mobilnych Helion. 2021
3 M. Neuburg iOS 12: wprowadzenie do programowania w Swifcie Helion, Gliwice. 2019
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Apple Inc. The Swift Programming Language (Swift 5.6) online (https://docs.swift.org/swift-book/). 2022
2 A. Biessek Flutter i Dart 2 dla początkujących. Przewodnik dla twórców aplikacji mobilnych Helion, Gliwice. 2021
3 M. Neuburg iOS 12: wprowadzenie do programowania w Swifcie Helion, Gliwice. 2021

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student zapisany na szósty semestr kierunku Informatyka studiów pierwszego stopnia

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość obiektowych języków programowania np. C++, C#, Java, Swift, Kotlin.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Obsługa komputera PC i iMac

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Uczciwość, umiejętność pracy w zespole, świadomość funkcjonowania społeczeństwa

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Rozpoznaje konstrukcje języków Swift i Dart laboratorium, wykład egzamin praktyczny, obserwacja wykonania K_W04+++
K_K07+
P6S_KO
P6S_WG
02 Tworzy interfejsy graficzne w środowisku Xcode and Flutter wykład, laboratorium egzamin praktyczny K_W05+++
K_U03+++
K_K07++
P6S_KO
P6S_UO
P6S_WG
03 Wykorzystuje frameworki w celu komunikacji klientów z serwerami stosując architekturę REST, formaty JSON, XML oraz zabezpieczając takie usługi wykład, laboratorium egzamin praktyczny K_U02+++
K_K04++
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UO
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Język programowania Swift, instrukcje, wyrażenia, funkcje, klasy, obiekty W1,L1 MEK01
7 TK02 Środowisko programowania Xcode, tworzenie projektu, kompilacja, debugowanie, W2,L2 MEK01
7 TK03 Kontrolki i kontenery, wykorzystanie przycisków, etykiet, tabel W2,L2 MEK02
7 TK04 Język Dart i środowisko Flutter W4, L3 MEK01
7 TK05 Koncepcja widżetów graficznych w Flutter W5, L4 MEK02
7 TK06 Tworzenie aplikacji z wykorzystaniem SwiftUI W3 MEK01 MEK02
7 TK07 Nawigacja pomiędzy ekranami i operacje sieciowe w Flutter W5, L4 MEK01 MEK03
7 TK08 Stan komponentu, wykorzystanie bezpiecznych połączeń sieciowych W6, L4 MEK01 MEK02
7 TK09 Budowanie finalnej paczki aplikacji W7, L5 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 7) Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 2.00 godz./sem.
Inne: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7)
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Obecność na wykładach i pozytywny wynik kolokwium zaliczeniowego
Laboratorium Uczestnictwo w zajęciach. Na ostatnich zajęciach przygotowywany jest projekt demonstrujący umiejętności. Ocena adekwatna do posiadanych umiejętności.
Ocena końcowa Gdy wszystkie formy zajęć mają ocenę pozytywną, to ocena końcowa jest średnią ważoną zaliczenia wykładu i laboratorium z wagami 20% za wykład i 80% za laboratorium.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie