logo
Karta przedmiotu
logo

Organizacja i zarządzanie małą firmą informatyczną

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, AI - Sztuczna inteligencja, TT - informatyka w przedsiębiorstwie, Z - inżynieria systemów złożonych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Informatyki i Automatyki

Kod zajęć: 15973

Status zajęć: obowiązkowy dla programu AI - Sztuczna inteligencja

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W15 P10 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Tomasz Rak

semestr 4: mgr inż. Dominik Ożóg

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z problematyką prowadzenia własnej działalności gospodarczej - w tym firmy informatycznej.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł obejmuje zagadnienia związane z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej w Polsce i UE.

Materiały dydaktyczne: www.klal.edu.pl - Prezentacje do wykładów oraz prezentacje przygotowane przez studentów.

Inne: Bieżące informacje prasowe, radiowe, telewizyjne i internetowe.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Szczypa P. Podstawy rachunkowości. Od teorii do praktyki CeDeWu. 2022
2 Młodzikowska D. Jednoosobowa firma. BL Info. 2019
3 Mućko P., Sokół A. Jak założyć i prowadzić działalność gospodarczą. CeDeWu. 2021
4 Bogaczyk I, i in. Własna firma. Zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej Forum. 2011
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Praca zbiorowa Dziennik eGospodarka.pl www.firmy.eGospodarka.pl.
2 Felis P. i in. Podatki i składki w działalności przedsiębiorstw Difin. 2020
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Praca zbiorowa Umowy gospodarce. Wzory dokumentów C.H.Beck. 2018

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student powinien umieć samodzielnie pozyskiwać wiedzą z różnych źródeł, oraz samodzielnie przygotowywać prezentacje i je wygłaszać. Student wpisany na 4 semestr studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien mieć podstawową z zakresu wykorzystania narzędzi informatycznych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Efektywne wyszukiwanie informacji w dostępnych źródłach.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w zespole, w tym w sytuacjach konfliktowych.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Wyjaśnia formy prowadzania działalności gospodarczej i umie wybrać formę dla określonego przedsięwzięcia gospodarczego. wykład, dyskusja dydaktyczna, seminarium referat ustny, referat pisemny, obserwacja wykonawstwa K_W07+
K_U07+
K_K03+
P6S_KR
P6S_UW
P6S_WK
02 Rozumie podstawy systemu podatkowego, jaki obowiązuje w Polsce. W tym - w szczególności - rozumie pojęcia PIT, CIT, VAT. Umie określić wartości tych podatków w konkretnych sytuacjach. wykład, dyskusja dydaktyczna, seminarium referat ustny, referat pisemny K_W07++
K_W08++
K_K03+
P6S_KR
P6S_WK
03 Rozumie powiązania formy zatrudnienia z opłatami ponoszonymi na ZUS, NFZ i FP. wykład, seminarium referat ustny, referat pisemny, obserwacja wykonawstwa K_W08++
K_U04++
P6S_UK
P6S_WK
04 Umie wyjaśnić podobieństwa i różnice pomiędzy umową o pracę, umową o dzieło, umową zlecenia oraz innymi umowami, które mogą wiązać pracodawcę i pracobiorcę. wykład, seminarium, dyskusja dydaktyczna referat ustny, referat pisemny, obserwacja wykonawstwa K_W07+
K_K05+
P6S_KO
P6S_UK
P6S_WK
05 Umie oszacować koszty założenia i rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej. wykład, seminarium referat ustny, referat pisemny, prezentacja dokonań (portfolio) K_W07++
K_K03+
P6S_KR
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Wprowadzenie do wykładu i laboratorium. Przedstawienie zasad współpracy. Przydzielenie tematów do samodzielnego opracowania i wygłoszenia. Ustalenie zasad zaliczenia przedmiotu. Podanie aktualnego spisu materiałów źródłowych. W01 MEK01
4 TK02 Jednoosobowa Działalność Gospodarcza (Krok po kroku, Model biznesowy Rodzaje przedsiębiorstw, Rodzaje pracowników IT). PS01 MEK03 MEK04
4 TK03 Umowa o pracę; umowa zlecenie; umowa o dzieło; praca zdalna; relacje B2B. W02-W03 MEK01
4 TK04 Formy i zasady prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Rejestracja jednoosobowej działaności gospodarczej. PS02 MEK01 MEK02
4 TK05 Działalność firmy (ZUS, US). W04 MEK02 MEK05
4 TK06 Analiza modelu biznesowego. Dofinansowanie na otwarcie działalności. Spółki prawa handlowego. PS03-PS04 MEK01 MEK03 MEK05
4 TK07 Zakładanie spółki prawa handlowego z wykorzystaniem platformy eKRS. Wskaźniki efektywności (głównie KPI, KRI). Metodyki prowadzenia projektów. W05-06 MEK01 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Przygotowanie do kolokwium: 12.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 4) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 12.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Inne: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 6.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 4) Przygotowanie do zaliczenia: 6.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Warunkiem zaliczenia jest zaliczenie testu.
Projekt/Seminarium Warunkiem zaliczenia jest obecność na wszystkich zajęciach tablicowych, aktywne uczestnictwo w dyskusjach oraz przygotowanie i wygłoszenie prezentacji na wybrany temat.
Ocena końcowa Średnia arytmetyczna z ocen.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 T. Rak Parallel Programming in the Hybrid Model on the HPC Clusters 2024
2 I. Dhaou; T. Rak; M. Sundhararajan Special Section on Resiliency techniques in cloud computing infrastructures and applications 2023
3 M. Borowiec; R. Piszko; T. Rak Knowledge Extraction and Discovery about Web System Based on the Benchmark Application of Online Stock Trading System 2023
4 M. Borowiec; T. Rak Advanced Examination of User Behavior Recognition via Log Dataset Analysis of Web Applications Using Data Mining Techniques 2023
5 T. Rak Performance Evaluation of an API Stock Exchange Web System on Cloud Docker Containers 2023
6 A. Bożek; T. Rak; D. Rzońca Timed Colored Petri Net-Based Event Generators for Web Systems Simulation 2022
7 L. De Silva; B. Parameshachari; T. Rak Computational linguistics processing in indigenous language 2022
8 T. Rak; R. Żyła Using Data Mining Techniques for Detecting Dependencies in the Outcoming Data of a Web-Based System 2022
9 T. Rak Formal Techniques for Simulations of Distributed Web System Models 2021
10 T. Rak; D. Rzońca Recommendations for Using QPN Formalism for Preparation of Incoming Request Stream Generator in Modeled System 2021
11 T. Rak; Ł. Schiffer Own HPC Cluster Based on Virtual Operating System 2021
12 G. Drałus; T. Rak Prognozowanie w horyzoncie jednej godziny produkcji energii przez panel fotowoltaiczny 2020
13 G. Drałus; T. Rak Programowanie równoległe w hybrydowym środowisku MPI i OpenMP na klastrze serwerów 2020
14 T. Rak Członkostwo w zespole eksperckim Active Assisted Living Programme (AAL Programme) 2020
15 T. Rak Członkostwo w zespole eksperckim powołanym przez Ośrodek Przetwarzania Informacji w zakresie PO IR 4.2 2020
16 T. Rak Członkostwo w zespole eksperckim powołanym przez Śląskie Centrum Przedsiębiorczości w zakresie RPO 2020
17 T. Rak Członkostwo w zespole eksperckim prowadzonym w Biurze Kontroli i Audytu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego 2020
18 T. Rak PC Member 2020
19 T. Rak Reviewer 2020
20 T. Rak Advisory Board Members 2020
21 T. Rak Członkostwo w zespole eksperckim powołanym przez Bank Gospodarstwa Krajowego w zakresie PO IR 3.2.2 2020
22 T. Rak International Advisory Committee 2020
23 T. Rak Modeling Web Client and System Behavior 2020
24 T. Rak Reviewer 2020
25 T. Rak Technical Program Committee 2020
26 V. Gurumurthy Iye; M. Juma; T. Rak Proceedings of the 2020 International Conference on Advanced Education, Management and Information Technology (AEMIT 2020) 2020
27 T. Rak Członkostwo w zespole eksperckim powołanym przez Bank Gospodarstwa Krajowego w zakresie PO IR 3.2.2 2019
28 T. Rak Członkostwo w zespole eksperckim powołanym przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej w zakresie POIR 4.4 Zwiększenie potencjału kadrowego sektora B+R 2019
29 T. Rak Członkostwo w zespole eksperckim powołanym przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej 2019
30 T. Rak Członkostwo w zespole eksperckim powołanym przez Ośrodek Przetwarzania Informacji w zakresie PO IR 4.2 2019
31 T. Rak Cluster-based Web System Models for Different Classes of Clients in QPN 2019
32 T. Rak Recenzent czasopisma: Asian Journal of Probability and Statistics (AJPS) 2019
33 T. Rak Recenzent czasopisma: Current Journal of Applied Science and Technology (CJAST) 2019
34 T. Rak Recenzent czasopisma: Journal COMPUTING AND INFORMATICS (CAI) 2019
35 T. Rak Recenzent czasopisma: MEASUREMENT 2019
36 T. Rak Recenzent konferencja: IEEE International Conference on Advances in Information Technology (AIT2019) 2019
37 T. Rak Recenzent konferencja: International Conference Advances in Computing and Data Sciences (ACDS2019) 2019
38 T. Rak Recenzent konferencja: International Conference on Cloud Technology and Communication Engineering (CTCE2019) 2019
39 T. Rak Recenzent konferencja: International Conference on Advanced Technologies in Intelligent Control, Environment, Computing and Communication Engineering (ATIECE2019) 2019
40 T. Rak Recenzent konferencja: International Conference on Electrical, Electronics, Communication, Computer Technologies and Optimization Techniques (EECCOT2019) 2019
41 T. Rak Recenzent konferencja: International Science Conference on Computer Networks (CN2019) 2019
42 T. Rak Rodzaj członkostwa: Członkostwo w zespole eksperckim Active Assisted Living Programme (AAL Programme) 2019