logo
Karta przedmiotu
logo

Programowanie gier

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: H - Cyberbezpieczeństwo i technologie chmurowe, I - Inżynieria inteligentnych systemów informatycznych, S - Systemy i sieci komputerowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Informatyki i Automatyki

Kod zajęć: 15967

Status zajęć: wybierany dla specjalności I - Inżynieria inteligentnych systemów informatycznych

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W30 L15 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Paweł Stawarz

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. prof. PRz Sławomir Samolej

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Student uzyskuje podstawową wiedzę z zakresu programowania gier komputerowych. Zdobywa umiejętności rozumienia i pisania prostych gier komputerowych w silniku Unity, korzystając z języka programowania C#.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł ma na celu przekazanie praktycznej wiedzy o procesie tworzenia gier komputerowych, w szczególności za pomocą środowiska Unity i języka C#.

Inne: Dokumentacja Unity: https://docs.unity3d.com/Manual/index.html

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Harrison Ferrone Stwórz grę w Unity, a nauczysz się programowania w C#! Pisanie kodu, które sprawia radość. Wydanie V Helion, ISBN: 978-83-283-8144-5, 9788328381445. 2021
2 Mike Geig Unity. Przewodnik projektanta gier. Wydanie III Helion, ISBN: 978-83-283-5786-0, 9788328357860. 2019-
3 Ewa Ross, Jacek Ross Unity i C#. Podstawy programowania gier Helion, ISBN: 978-83-283-4390-0, 9788328343900. 2018-
4 Steve Rabin Game AI Pro 3: Collected Wisdom of Game AI Professionals Taylor & Francis Inc, ISBN: 9781498742580. 2017
5 Adam Lake Game Programming Gems 8 Cengage Learning PTR, ISBN: 978-1584507024. 2010

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Wymagane zaliczenie modułów: grafika komputerowa, wstęp do programowania lub modułów im równoważnych.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wymagane jest posiadanie podstawowej wiedzy dotyczącej transformacji przestrzennych, animacji i działania silników graficznych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Wymagane jest posiadanie podstawowych umiejętności w zakresie programowania w językach z rodziny C.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna podstawowe metody wykorzystania języka C# w silniku Unity, potrafi pisać proste skrypty i rozumie działanie oraz różnice pomiędzy funkcjami Awake, Start, Update i FixedUpdate wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa K_U13+++
K_K05++
P7S_KR
P7S_UW
02 Rozumie znaczenie pojęć wykorzystywanych do opisu elementów gier komputerowych wykład, laboratorium zaliczenie cz. ustna, zaliczenie cz. pisemna K_W02++
K_K01+++
P7S_KK
P7S_WG
03 Rozumie działanie komponentów służących do nadawania określonych cech obiektom w silniku Unity laboratorium, wykład zaliczenie cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa K_W07+++
K_K05+
P7S_KR
P7S_WK
04 Rozumie znaczenie oraz sposób działania metod wykrywania kolizji w grach komputerowych wykład zaliczenie cz. pisemna K_W02++
K_U13++
P7S_UW
P7S_WG
05 Zna działanie klas i funkcji służących do tworzenia graficznego interfejsu użytkownika w silniku Unity wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. ustna K_W07+
K_U12+++
P7S_UW
P7S_WK
06 Rozumie zagadnienia związane ze sztuczną inteligencją w grach komputerowych, w szczególności potrafi wymienić i wskazać cechy najczęściej stosowanych algorytmów wyszukiwania ścieżek oraz algorytmów podejmowania decyzji wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. ustna K_W02+++
K_U12++
K_K01++
P7S_KK
P7S_UW
P7S_WG
07 Rozumie działanie systemów cząsteczkowych, potrafi dobrać parametry systemu cząsteczkowego w taki sposób, żeby system imitował wygląd rzeczywistego obiektu lub zdarzenia. laboratorium zaliczenie cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa K_U12+++
K_K05+++
P7S_KR
P7S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Skrócona historia gier komputerowych, wskazująca moment rozwoju określonych elementów i pojęć, istotnych z punktu widzenia współczesnego stanu dziedziny. Wytłumaczenie znaczenia i zastosowania wspomnianych elementów. W01 MEK02
3 TK02 Podstawy obsługi silnika Unity. Tworzenie nowego projektu, obsługa interfejsu, dodawanie obiektów do sceny. W02,L01 MEK01
3 TK03 Tworzenie skryptów języka C# i definiowanie komponentów opisujących obiekty w silniku Unity. W03,W08,W09,L01 MEK01
3 TK04 Działanie systemu fizyki w silniku Unity, rodzaje i działanie brył brzegowych, symulacja grawitacji i zderzeń. W04,L02 MEK04
3 TK05 Pobieranie danych z klawiatury, rozpoznawanie pozycji myszy oraz analiza i interpretacja danych pochodzących z urządzeń sterujących za pomocą skryptów języka C#. W05,L02 MEK03
3 TK06 Projektowanie graficznego interfejsu użytkownika gry komputerowej oraz integracja graficznego interfejsu użytkownika z systemem komponentów silnika Unity i skryptami języka C#. W06,W07,L03 MEK05
3 TK07 Przegląd najczęściej używanych algorytmów podejmowania decyzji oraz algorytmów wyszukiwania ścieżek w grach komputerowych. W10,W11,L04 MEK06
3 TK08 Działanie systemów emisji cząstek, wraz z prezentacją praktycznych przykładów działania i sposobów kontrolowania emisji z poziomu interfejsu silnika Unity oraz z poziomu skryptów języka C#. W12,W13,W14,W15,L05,L06 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 6.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 24.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Egzamin (sem. 3)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Uczestnictwo w zajęciach
Laboratorium Aktywność na zajęciach, sprawdzian pisemny lub ustny
Ocena końcowa Średnia z ocen

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 R. Davidrajuh; T. Kossowski; S. Samolej Simulation in the GPenSIM Environment of the Movement of Vehicles in the City Based on Their License Plate Numbers 2024
2 G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej Regular graph-based free route flight planning approach 2021
3 P. Stawarz Enhancing Game Agent Pathfinding Through Dynamic Graph Reweighting 2020
4 D. Nowak; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej; Ł. Wałek Control System for Aircraft Take-off and Landing Based on Modified PID controllers 2019