Cykl kształcenia: 2022/2023
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Chemiczny
Nazwa kierunku studiów: Inżynieria chemiczna i procesowa
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Inżynieria produktu i procesów proekologicznych, Przetwórstwo tworzyw polimerowych , Technologie wodorowe
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Chemii Fizycznej
Kod zajęć: 15693
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Technologie wodorowe
Układ zajęć w planie studiów: sem: 5, 6 / W30 C30 L30 / 8 ECTS / Z,E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Tomasz Pacześniak
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. inż. prof. PRz Piotr Skitał
Główny cel kształcenia: Nabycie wiedzy, umiejętności dokonywania obliczeń i wiedzy praktycznej z zakresu zakresu procesów elektrochemicznej konwersji energii.
Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia odbywają się na kierunku Inżynieria Chemiczna i Procesowa w semestrach 5 i 6.
1 | Chmielniak Tadeusz, Chmielniak Tomasz | Energetyka wodorowa | PWN. | 2020 |
2 | Czerwiński Andrzej | Akumulatory, baterie, ogniwa | WKŁ. | 2005 |
3 | Bagotsky V.S., Skundin A.M, Volfkovich Y.M. | Electrochemical Power Sources | Willey. | 2015 |
4 | Ciszewski A. | Podstawy inżynierii elektrochemicznej | Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej. | 2004 |
1 | Atkins P., de Paula J | Chemia Fizyczna | PWN. | 2016 |
2 | Kisza A. | Elektrochemia I, Jonika | WNT. | 2001 |
3 | Kisza A. | Elektrochemia II. Elektrodyka | WNT. | 2001 |
Wymagania formalne: Zaliczenie z przedmiotu Chemia Fizyczna.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstaw chemii fizycznej.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozwiązywania podstawowych zadań z zakresu chemii fizycznej.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w grupach 3-4 osobowych.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma wiedzę z zakresu termodynamiki konwersji energii. | wykład, laboratorium | test pisemny, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie |
K_W03+ K_W06+++ K_W07++ K_U08+++ |
P6S_UW P6S_WG |
02 | Ma wiedzę o budowie i zasadach działania ogniw elektrochemicznych (baterii i akumulatorów) i elektrolizerów. | wykład, laboratorium | test pisemny, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie |
K_W03++ K_W06+++ K_U03+ K_U08++ K_K01+ |
P6S_KK P6S_UW P6S_WG |
03 | Ma wiedzę o budowie i zasadach działania ogniw paliwowych. | wykład, laboratorium | test pisemny, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie |
K_W03++ K_W03++ K_W06+++ K_W08++ K_U08++ |
P6S_UW P6S_WG |
04 | Potrafi zaplanować i przeprowadzić w skali laboratoryjnej prosty eksperyment z zakresu konstrukcji modelowego ogniwa elektrochemicznego i badania jego parametrów, potrafi wyciągnąć poprawne wnioski i przygotować sprawozdanie. | laboratorium | test pisemny, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie |
K_W03++ K_W06+++ K_U03+++ K_U10+ K_K01++ |
P6S_KK P6S_UW P6S_WG |
05 | Potrafi zbadać aktywność katalizatorów reakcji ORR i HER metodą RDE. | laboratorium | test pisemny, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie |
K_W03+ K_W06+++ K_W07+++ K_W08+++ K_U08+++ |
P6S_UW P6S_WG |
06 | Potrafi zastosować metodę EIS i technikę potencjodynamiczną do badań korozyjnych. | laboratorium | test pisemny, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie |
K_W03++ K_W06+++ K_W07+++ K_U08+++ K_K01+ |
P6S_KK P6S_UW P6S_WG |
07 | Potrafi przeprowadzić obliczenia z zakresu kinetyki procesów elektrodowych. | ćwiczenia rachunkowe, laboratorium | test pisemny, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie |
K_W03++ K_W06+++ K_U03+++ K_U05+ K_U08++ |
P6S_UW P6S_WG |
08 | Potrafi przeprowadzić obliczenia z zakresu parametrów ogniw elektrochemicznych i elektrolizerów, opisać procesy w nich zachodzące, w tym także procesy korozji. | ćwiczenia rachunkowe, laboratorium | test pisemny, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie |
K_W03++ K_W06+++ K_U03+++ K_U08++ |
P6S_UW P6S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
5 | TK01 | W15 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
5 | TK02 | C15 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK07 | |
5 | TK03 | L15 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
6 | TK01 | W15 | MEK01 MEK02 | |
6 | TK02 | C15 | MEK01 MEK02 MEK07 MEK08 | |
6 | TK03 | L15 | MEK01 MEK02 MEK06 MEK07 MEK08 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 5) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. |
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) | Przygotowanie do ćwiczeń:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 5) | Przygotowanie do laboratorium:
6.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 8.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 5) | |||
Zaliczenie (sem. 5) | |||
Wykład (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 6) | Przygotowanie do ćwiczeń:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
10.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 6) | Przygotowanie do laboratorium:
2.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
15.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 6) | Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
||
Egzamin (sem. 6) | Przygotowanie do egzaminu:
15.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Pisemne kolokwium obejmujące zakres materiału wykładu. Ocena z kolokwium zależy od ilości zdobytych punktów: 3,0 (50,0 %-60,0%) MP ; 3,5 (60,1%-70,0%) MP; 4,0 (70,1%-80,0%) MP; 4,5 (80,1%-90,0%) MP; 5,0 (90,1%-100%) MP. MP oznacza maksymalną liczbę punktów, możliwą do uzyskania. |
Ćwiczenia/Lektorat | Pozytywne zaliczenie 2 pisemnych sprawdzianów, obejmujących zadania oraz zagadnienia teoretyczne realizowane w danym semestrze. Osoby, które nie zaliczyły któregoś ze sprawdzianów przystępują do pisemnego sprawdzianu poprawkowego, obejmującego treści programowe niezaliczonych wcześniej sprawdzianów. Ocena końcowa ćwiczeń, uzyskana przed sesją egzaminacyjną, obliczana jest na podstawie wyników wymienionych sprawdzianów, w tym poprawkowego. Sposób zamiany punktów na ocenę jest następujący: 3,0 (50,0 %-60,0%) MP ; 3,5 (60,1%-70,0%) MP; 4,0 (70,1%-80,0%) MP; 4,5 (80,1%-90,0%) MP; 5,0 (90,1%-100%) MP. MP oznacza maksymalną liczbę punktów, możliwą do uzyskania. Ocena ustalona na podstawie sprawdzianów może zostać zmodyfikowana w oparciu o analizę aktywności i postępów studenta w trakcie ćwiczeń. Ocena ta w ocenie końcowej modułu posiada współczynnik w=1,0 uwzględniający pierwszy termin zaliczenia. Ocena końcowa ćwiczeń, uzyskana w sesji poprawkowej, zależy od ilości punktów zdobytych na kolejnym sprawdzianie poprawkowym: 3,0 (50,0 %-60,0%) MP ; 3,5 (60,1%-70,0%) MP; 4,0 (70,1%-80,0%) MP; 4,5 (80,1%-90,0%) MP; 5,0 (90,1%-100%) MP. MP oznacza maksymalną liczbę punktów, możliwą do uzyskania. Ta ocena z ćwiczeń rachunkowych wnosi do oceny końcowej modułu odpowiedni współczynnik w=0,9. We wszystkich przypadkach ocena końcowa jest zaokrąglona zgodnie z WKJK. |
Laboratorium | Warunkiem zaliczenia laboratorium jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich ćwiczeń objętych harmonogramem. Ocena z danego ćwiczenia odpowiada wynikowi ustnego lub pisemnego kolokwium. Warunkiem zaliczenia danego ćwiczenia jest również poprawne wykonanie ćwiczenia i złożenie poprawnie i samodzielnie sporządzonego sprawozdania. Ocena z laboratorium jest średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych ćwiczeń objętych harmonogramem. Ocena końcowa z laboratorium jest zaokrąglona zgodnie z WKJK. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa (K): K= 0,34 w W + 0,33 w L + 0,33 w CW; gdzie: W, L, CW oznacza odpowiednio pozytywną ocenę z i wykładu, laboratorium i ćwiczeń w- współczynnik uwzględniający termin zaliczenia, w=1,0 pierwszy termin, w=0,9 drugi termin, w=0,8 trzeci termin. Ocena końcowa jest zaokrąglona zgodnie z WKJK. |
Wykład | Znajomość treści wykładu weryfikowana jest w formie egzaminu pisemnego (E), ocena końcowa oblicza jest zgodnie z formułą: OW = w E, gdzie E - ocena z egzaminu pisemnego, w - współczynnik uwzględniający termin zaliczenia (1,0 - pierwszy termin, 0,9 - drugi termin, 0,8 - trzeci termin). |
Ćwiczenia/Lektorat | Ocena z ćwiczeń (OC) obliczana jest na podstawie zaliczenia pisemnego. |
Laboratorium | Ocena z laboratorium (OL) obliczana jest na podstawie zaliczonych ćwiczeń i kolokwium. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa (OK) obliczana jest w następujący sposób: OK = 0,34 OW + 0,33 OC + 0,33 OL |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Domańska; P. Skitał | Elektrolityczne powłoki metaliczne i stopowe jako katalizatory wydzielania wodoru | 2023 |
2 | P. Chmielarz; T. Pacześniak; K. Rydel-Ciszek; A. Sobkowiak | Bio-Inspired Iron Pentadentate Complexes as Dioxygen Activators in the Oxidation of Cyclohexene and Limonene | 2023 |
3 | A. Domańska; P. Skitał | Modeling of the Simultaneous Hydrogen Evolution and Cobalt Electrodeposition | 2022 |
4 | A. Domańska; P. Skitał | Electrolytic deposition of zinc-nickel alloy coatings with organic addition | 2021 |
5 | P. Błoniarz; D. Maksym; J. Muzart; T. Pacześniak; A. Pokutsa; A. Zaborovskyi | Cyclohexane oxidation: relationships of the process efficiency with electrical conductance, electronic and cyclic voltammetry spectra of the reaction mixture | 2021 |
6 | P. Chmielarz; A. Miłaczewska; T. Pacześniak; K. Rydel-Ciszek; A. Sobkowiak | ‘Oxygen-Consuming Complexes’–Catalytic Effects of Iron–Salen Complexes with Dioxygen | 2021 |
7 | W. Frącz; T. Pacześniak; I. Zarzyka | Rigid polyurethane foams modified with borate and oxamide groups-Preparation and properties | 2021 |
8 | D. Saletnik; P. Sanecki; P. Skitał | The modeling of simultaneous three metals codeposition investigated by cyclic voltammetry | 2020 |
9 | J. Kalembkiewicz; B. Papciak; E. Pieniążek; J. Pusz; P. Skitał; E. Sočo; L. Zapała | Podstawy chemii | 2020 |
10 | P. Błoniarz; J. Muzart; T. Pacześniak; A. Pokutsa; S. Tkach; A. Zaborovskyi | Sustainable oxidation of cyclohexane and toluene in the presence of affordable catalysts: Impact of the tandem of promoter/oxidant on process efficiency | 2020 |
11 | P. Błoniarz; O. Fliunt; Y. Kubaj; T. Pacześniak; A. Pokutsa; A. Zaborovskyi | Sustainable oxidation of cyclohexane catayzed by a VO(acac)2 - oxalic acid tandem: the electrochemical motive of the process efficiency | 2020 |
12 | P. Błoniarz; P. Chmielarz; T. Pacześniak; K. Rydel-Ciszek; A. Sobkowiak; K. Surmacz; I. Zaborniak | Iron-Based Catalytically Active Complexes in Preparation of Functional Materials | 2020 |
13 | P. Błoniarz; Y. Kubaj; D. Maksym; J. Muzart; T. Pacześniak; A. Pokutsa; A. Zaborovskyi | Versatile and Affordable Approach for Tracking the Oxidative Stress Caused by the Free Radicals: the Chemical Perception | 2020 |
14 | J. Kalembkiewicz; D. Saletnik; P. Sanecki; P. Skitał | Electrodeposition of nickel from alkaline NH4OH/NH4Cl buffer solutions | 2019 |