Główny cel kształcenia:
Uzyskanie wiedzy niezbędnej do zrozumienia zagadnień związanych z jednym ze sposobów produkcji energii odnawialnej w wyniku przetwarzania odpadów organicznych na biogaz w wyniku fermentacji metanowej.
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł obejmuje 15 h wykładu i 15 h ćwiczeń laboratoryjnych, które stanowią kompendium wiedzy dotyczącej procesów termiczno-chemicznego i biologicznego wytwarzania wodoru z biomasy.
1 | S. Werle | Termiczne przetwarzanie biomasy odpadowej jako element gospodarki obiegu zamknietego | Politechnika Śląska. | 2021 |
2 | B. Burczyk | Biomasa do syntez chemicznych i produkcji biopaliw | Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. | 2019 |
1 | N. Szubska-Włodarczyk | Rynek biomasy rolnej jako surowca energetycznego Ujęcie modelowe i praktyczne | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | 2018 |
1 | W. M. Lewandowski, E. Klugmann-Radziemska | Proekologiczne odnawialne źródła energii. Kompendium | Wydawnictwo Naukowe PWN. | 2020 |
Wymagania formalne:
Rejestracja na 7 semestr studiów I stopnia na kierunku Inżynieria chemiczna i procesowa.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wymagane zaliczenie przedmiotów: chemia analityczna, chemia fizyczna, mikrobiologia, biochemia, procesy mechaniczne i aparatura procesowa.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Znajomość podstawowych czynności laboratoryjnych wykorzystywanych podczas analiz chemicznych. Umiejętność korzystania z literatury naukowej.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność pracy zespołowej i indywidualnej. Przestrzeganie przepisów BHP i P. POŻ. w laboratorium.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | Student posiada usystematyzowaną wiedzę teoretyczną dotyczącą procesów termiczno-chemicznych oraz biologicznych wytwarzania wodoru z biomasy. | zaliczenie cz. pisemna |
K-W03++ K-W07+ |
P6S-WG |
|
MEK02 | Ma wiedzę i potrafi ją wykorzystać w modelowaniu i analizie procesu fermentacji beztlenowej oraz analizie składu populacji mikroorganizmów w środowisku beztlenowym. | wykład interaktywny, laboratorium | raport pisemny, kolokwium |
K-W07++ K-K01+ |
P6S-KK P6S-WG |
MEK03 | Zna podstawy kinetyki wzrostu mikroorganizmów w środowisku beztlenowym i inżynierii bioreaktorów stosowanych w instalacjach do prowadzenia procesu fermentacji metanowej. | wykład problemowy, laboratorium | zaliczenie cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa |
K-U03+ K-U08++ |
P6S-UW |
MEK04 | Student uwzględnia w pracy badawczej aspekt etyczny poprzez respektowanie praw autorskich oraz świadomą i odpowiedzialna gospodarkę odpadami chemicznymi i biologicznymi. | laboratorium, dyskusja dydaktyczna | obserwacja wykonawstwa, raport pisemny |
K-U10++ |
P6S-UW |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
6 | TK01 | W01-W02 | MEK01 | |
6 | TK02 | W03-W04 | MEK03 | |
6 | TK03 | W05-W06 | MEK02 | |
6 | TK04 | W07-W08 | MEK02 | |
6 | TK05 | W09-W010 | MEK02 MEK03 | |
6 | TK06 | W11-W12 | MEK01 | |
6 | TK07 | W13-14 | MEK01 | |
6 | TK08 | L01 | MEK02 MEK04 | |
6 | TK09 | L02 | MEK03 MEK04 | |
6 | TK10 | L03 | MEK03 MEK04 | |
6 | TK11 | L04 | MEK02 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
||
Laboratorium (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
||
Konsultacje (sem. 6) | |||
Zaliczenie (sem. 6) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | |
Laboratorium | |
Ocena końcowa | Ocena końcowa z przedmiotu (OK) obliczana jest według następującego wzoru: (OK) = 0,7w (OW) + 0,3w (OL); w - współczynnik uwzględniający termin zaliczenia, w = 1 (pierwszy termin), w = 0,9 (drugi termin), w = 0,8 (trzeci termin); opracowano na podstawie WKZJK. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | E. Sitarz-Palczak | Recycling Galvanic Sludge to Produce Geopolymer Modified with Algae | 2025 |
2 | E. Sitarz-Palczak | Geopolymerization as a method of stabilizing and solidifying hazardous waste | 2024 |
3 | E. Sitarz-Palczak | Utilization of Galvanic Sewage Sludge to Produce Alkali-Activated Materials | 2024 |
4 | E. Sitarz-Palczak | Study of Zn(II) ion removal from galvanic sludge by geopolymers | 2023 |
5 | D. Galas; J. Kalembkiewicz; E. Sitarz-Palczak | Study of the Adsorption of Cu(II), Mn(II), Pb(II), and Zn(II) Ions on Geopolymers Obtained from Ashes from Biomass Combustion | 2022 |
6 | G. Salach; E. Sitarz-Palczak | Zastosowanie geopolimerów jako stabilizatorów pH w procesie fermentacji beztlenowej | 2022 |
7 | J. Kalembkiewicz; E. Pieniążek; J. Pusz; E. Sitarz-Palczak; E. Sočo | Badania właściwości kwercetyny i jej sulfonowych pochodnych w układach z fluoroforem | 2022 |
8 | J. Kalembkiewicz; E. Sitarz-Palczak | Application of halloysite geopolymers to removal of methyl blue from aqueous solution | 2021 |
9 | J. Kalembkiewicz; E. Sitarz-Palczak | The Influence of Physical Modification on the Sorption Properties of Geopolymers Obtained from Halloysite | 2021 |
10 | M. Kwaśniak-Kominek; E. Sitarz-Palczak | Study of the Applicability of Fly Ash for Immobilization of Heavy Metals | 2021 |
11 | E. Sitarz-Palczak | Zastosowanie geopolimerów z popiołów pochodzących z spalania węgla lub biomasy do fotokatalitycznej degradacji błekitu metylowego | 2020 |
12 | J. Kalembkiewicz; A. Kuźniar; B. Papciak; J. Pusz; E. Sitarz-Palczak; E. Sočo; E. Woźnicka | Pierwiastki i związki chemiczne | 2020 |
13 | J. Kalembkiewicz; B. Papciak; J. Pusz; E. Sitarz-Palczak; E. Woźnicka | Roztwory i procesy w roztworach | 2020 |