logo
Karta przedmiotu
logo

Symulacja w przedsiębiorstwie

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie i inżynieria produkcji

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Analityka biznesowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Ekologia produkcji, Nowoczesne metody zarządzania produkcją, Zintegrowane systemy wytwarzania

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki

Kod zajęć: 1551

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Analityka biznesowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Ekologia produkcji, Nowoczesne metody zarządzania produkcją, Zintegrowane systemy wytwarzania

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 L30 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. prof. PRz Jacek Jakieła

Terminy konsultacji koordynatora: Poniedziałek, 10.00-11.30 Środa, 8:15-9.45

semestr 2: mgr inż. Jolanta Litwin

semestr 2: mgr inż. Anna Szymusik-Szpara

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Wyrobienie umiejętności w zakresie doboru narzędzi symulacyjnych oraz tworzenia modeli sytuacji decyzyjnych angażujących element niepewności i ryzyka.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł prezentuje treści związane z modelowaniem sytuacji, w których nie wszystkie wartości zmiennych decyzyjnych są znane lub pewne. Jak pokazuje praktyka zarządzania, znaczna część problemów, z jakimi stykają się współczesne przedsiębiorstwa zawiera element niepewności. Dzięki narzędziom i technikom prezentowanym 
w ramach tego przedmiotu można sprawniej zarządzać ryzykiem oraz wspomagać podejmowanie decyzji, które nie posiadają dobrze określonej struktury. Każdy z omawianych w ramach zajęć procesów decyzyjnych jest implementowany w środowisku symulacyjnym (od najprostszych np. Microsoft Excel do bardziej złożonych np. Arena), a otrzymane w eksperymencie symulacyjnym wyniki są szczegółowo interpretowane, poddawane analizie oraz przekładane na konkretną decyzję biznesową.

Materiały dydaktyczne: Materiały dydaktyczne udostępnione na serwerze Zakładu.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Krupa K. Modelowanie, symulacja i prognozowanie WNT. 2009
2 Zdanowicz R., Świder J. Modelowanie i symulacja systemów produkcyjnych w programie Enterprise Dynamics Wydawnictwo Politechniki Śląskiej. 2005
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Wayne W. L. Ms-Excel. Analiza i modelowanie danych. APN Promise. 2017
2 Carlberg C. Analiza statystyczna. Microsoft Excel 2016 PL. Helion. 2018
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Provost F., Fawcett T. Analiza danych w biznesie. Sztuka podejmowania skutecznych decyzji. Onepress. 2014

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 2 semestr studiów uzupełniających

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstaw rachunku prawdopodobieństwa, statystyki matematycznej oraz teorii informatycznych systemów zarządzania.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności budowy prostych modeli analitycznych w środowisku Ms-Excel.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Potrafi identyfikować sytuacje decyzyjne i przygotowywać ich formalny opis. wykład problemowy egzamin cz. pisemna K_W01++
K_W03+
P7S_WG
02 Potrafi dobierać parametry modelu oraz rozkłady dla zmiennych losowych zawartych w modelu. laboratorium problemowe zaliczenie cz. praktyczna K_W07+
K_U07+
P7S_UK
P7S_WG
03 Potrafi implementować modele w wybranym środowisku symulacyjnym, planować eksperyment symulacyjny i prowadzić analizy. laboratorium problemowe zaliczenie cz. praktyczna K_W01++
K_W03+
K_W07+
K_U07+++
K_U09+++
K_U10++
P7S_UK
P7S_UW
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Prezentacja aparatu pojęciowego symulacji komputerowej. Definicja podstawowych pojęć oraz określenie zakresu dziedziny. W01 MEK01 MEK02
2 TK02 Pojęcie modelu, typy modeli oraz proces modelowania W02, W03 MEK01 MEK02
2 TK03 Sytuacje decyzyjne w przedsiębiorstwie oraz dobór modeli W04 MEK01 MEK02
2 TK04 Modele deterministyczne W5 MEK01 MEK02
2 TK05 Modele probabilistyczne i symulacja Monte Carlo W06, W07 MEK01 MEK02
2 TK06 Narzędzia analizy What If? - funkcje logiczne i tablicowe L01 MEK03
2 TK07 Narzędzia analizy What If? - tabele danych L02 MEK03
2 TK08 Narzędzia analizy What If? - scenariusze oraz narzędzie szukaj wyniku L03 MEK03
2 TK09 Analiza rozkładów zmiennych losowych oraz generowanie liczb pseudo-losowych L03, L04 MEK03
2 TK10 Wykorzystanie narzędzia Analysis Toolpack w prostych analizach statystycznych L05, L06 MEK03
2 TK11 Symulacja Monte Carlo w środowisku Excel L07-L09 MEK03
2 TK12 Symulacja Monte Carlo w środowisku Crystal Ball L10-L13 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 4.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na zaliczeniu pisemnym wykładu sprawdzana jest realizacja wszystkich efektów modułowych. Sprawdzian obejmuje pytania obowiązkowe oraz dodatkowe. Student musi odpowiedzieć poprawnie na WSZYSTKIE pytania obowiązkowe aby uzYskać ocenę dostateczną. Odpowiedź na pytania dodatkowe pozwala uzyskać wyższą ocenę: 25% poprawnych odpowiedzi - 3,5; 40% poprawnych odpowiedzi - 4,0; 60% poprawnych odpowiedzi - 4,5; 80% poprawnych odpowiedzi - 5,0
Laboratorium Na zaliczeniu praktycznym laboratorium sprawdzana jest głównie realizacja trzeciego efektu modułowego (MEK03). Sprawdzian obejmuje zadania obowiązkowe oraz dodatkowe. Student musi poprawnie wykonać WSZYSTKIE zadania obowiązkowe aby uzyskać ocenę dostateczną. Rozwiązanie zadań dodatkowych pozwala uzyskać wyższą ocenę: 25% poprawnie rozwiązanych zadań - 3,5; 40% poprawnie rozwiązanych zadań - 4,0; 60% poprawnie rozwiązanych zadań - 4,5; 80% poprawnie rozwiązanych zadań - 5,0;
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa wyznaczana jest jako średnia ważona oceny z wykładu z wagą 0,4 i laboratorium z wagą 0,6.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 J. Jakieła; M. Olech; M. Rataj Crossing the Chasm-from Business Models to Software Architecture 2020