Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Badania i rozwój w gospodarce, Inżynieria medyczna, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Organizacja produkcji, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Kod zajęć: 1533
Status zajęć: obowiazkowy dla programu z możliwością wyboru Badania i rozwój w gospodarce
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 / 1 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. prof. PRz Mariusz Szewczyk
Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z harmonogramem pracy Katedry
Główny cel kształcenia: Opanowanie wiedzy na temat pochodzenia i specyfiki energii jądrowej i sposobów jej gospodarczego wykorzystywania, zasady działania, budowy i rodzajów reaktorów jądrowych oraz energetyki jądrowej, jej aktualnego stanu, oddziaływania na środowisko i ekonomicznych aspektów działania.
Ogólne informacje o zajęciach: Celem wykładu jest przekazanie aktualnej, opartej na faktach i badaniach naukowych wiedzy, na temat energetyki jądrowej oraz skonfrontowanie stereotypów na temat energii jądrowej z realną wiedzą.
Materiały dydaktyczne: Materiały w formie elektronicznej dostępne na stronie www prowadzącego wykłady.
1 | J. Kenneth Shultis, Richard E. Faw. | Fundamentals of nuclear science and engineering | CRC Press / Taylor & Francis Group. | 2017 |
2 | Kubowski Jerzy | Elektrownie jądrowe | Wydaw.Nauk.PWN, Warszawa. | 2017 |
3 | Jezierski G. | Energia jądrowa wczoraj i dziś | WNT; Warszawa. | 2006 |
4 | Portale internetowe | "Energetyka jądrowa", "EVN - Environmentalists For Nuclear Energy", "Instytut Problemów Jądrowych PAN", "nuclear.pl" | http://www.atom.edu.pl/, http://www.ecolo.org/,http://www.ipj.gov.pl/, http//www.nuclear.pl. | 2019 |
5 | Dobrzyński L. | O biologicznych skutkach promieniowania jonizujacego | Raport wewnętrzny IPJ; Świerk. | 2001 |
6 | Podstawy fizyczne energetyki jądrowej | Bronisław Słowiński | Warszawa : Ofic.Wydaw.Politech.Warsz. . | 2016 |
1 | Charpak G., Garwin R. L. | Błędne ogniki i grzyby atomowe | WNT. | 1999 |
2 | Dobrzański L., Strupczewski A. | Energia jadrowa i jej wykorzystanie | http://www.ipj.gov.pl/pl/szkolenia/ej/.. | |
3 | red. nauk. Kazimierz Jeleń, Zbigniew Rau. | Energetyka jądrowa w Polsce | Warszawa : Wolters Kluwer Polska. | 2012 |
4 | Bohdan Dziunikowski | O fizyce i energii jądrowej | Kraków : Uczel.Wydaw.Nauk.-Dydakt.AGH. | 2001 |
Wymagania formalne: Wpis w indeksie na semestr 3.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Termodynamika, Fizyka, Ekonomia - poziom I stopnia studiów technicznych: Chemia - zakres szkoły średniej
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność krytycznej oceny zastanych schematów myślowych oraz wyciągania wniosków tylko w oparciu o empiryczne dane.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Świadomość wagi i zrozumienie skutków i aspektów pozatechnicznej działalności inżynierskiej.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada podstawową wiedzę na temat pochodzenia i specyfiki energii jądrowej i sposobów jej gospodarczego wykorzystywania. | wykład | test pisemny |
K_W03+ K_W10+ |
P7S_WG |
02 | Ma podstawową wiedzę na temat zasady działania, budowy i rodzajów reaktorów jądrowych. | wykład | test pisemny |
K_W03+ K_W10+ |
P7S_WG |
03 | Opanował w podstawowym zakresie wiedzę na temat energetyki jądrowej, jej aktualnego stanu, oddziaływania na środowisko i ekonomicznych aspektów działania. | wykład | test pisemny |
K_W03+ K_W10+ |
P7S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W01,W02 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK02 | W03-W05 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK03 | W06-W08 | MEK02 MEK03 | |
3 | TK04 | W09, W10 | MEK02 MEK03 | |
3 | TK05 | W11 - W13 | MEK02 MEK03 | |
3 | TK06 | W14 | MEK02 MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
3.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 3) | Udział w konsultacjach:
5.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 3) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Obecność na wykładach jest obowiązkowa i może być sprawdzana. Ocena osiągnięcia modułowych efektów kształcenia MEK01 - MEK03 jest dokonywana na podstawie wyników testu wielokrotnego wyboru w którym występuje 40 stwierdzeń/pytań odnoszących się w 30% do MEK01 i po 35% do MEK02 i MEK03. Każde ze stwierdzeń/pytań posiada cztery możliwości do wyboru z których każda może być prawidłowa łub błędna i jest oceniane w skali liniowej od -1 do 1. Aby zaliczyć wykład testu należy uzyskać minimum 15 punktów a 35 i więcej punktów oznacza ocenę najwyższą. Pomiędzy 20 i 34 punktami stosowana jest skala liniowa. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest tożsama z oceną z wykładu. Zaliczenie wykładu w terminie poprawkowym obniża ocenę końcową o co najmniej pół stopnia. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | U. Florek; P. Gil; R. Smusz; M. Szewczyk | Urządzenie do oczyszczania obiektów ruchomych, zwłaszcza do osuszania lub odladzania oraz sposób sterowania tym urządzeniem | 2021 |
2 | R. Gałek; P. Gil; M. Szewczyk; F. Wolańczyk | Urządzenia energetyczne: laboratorium | 2020 |
3 | U. Florek; P. Gil; R. Smusz; M. Szewczyk | Urządzenie do oczyszczania obiektów ruchomych, zwłaszcza do osuszania lub odladzania oraz sposób sterowania tym urządzeniem | 2019 |