Cykl kształcenia: 2019/2020
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Inżynieria medyczna, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Organizacja produkcji, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć: 1531
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Pojazdy samochodowe
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 L15 / 4 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Kazimierz Lejda
Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z harmonogramem pracy katedry.
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Adam Ustrzycki
Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z harmonogramem pracy katedry.
Główny cel kształcenia: poznanie budowy i zasady działania układów zasilania silników spalinowych, umiejętność pomiaru i oceny parametrów tych układów.
Ogólne informacje o zajęciach: moduł kształcenia obejmuje zagadnienia z zakresu układów zasilania paliwem tłokowych silników spalinowych.
1 | Falkowski H., Hauser G., Janiszewski T., Jaskuła A. | Układy wtryskowe silników wysokoprężnych | WKŁ Warszawa. | 1989 |
2 | Kneba K, Makowski S. | Zasilanie i sterowanie silników. Pojazdy samochodowe | WKŁ, Warszawa. | 2004 |
3 | Praca zbiorowa | Zasobnikowe układy wtryskowe Common Rail | Informator techniczny Bosch. WKŁ, Warszawa. | 2009 |
1 | Gűnther H. | Diagnozowanie silników wysokoprężnych | WKŁ, Warszawa. | 2010 |
2 | Falkowski H., Janiszewski T., Łojek A. | Aparatura paliwowa silników wysokoprężnych. Cz. I i II | WKŁ Warszawa. | 1984 |
3 | Wajand J. | Pomiary szybkozmiennych ciśnień w maszynach tłokowych | WKŁ, Warszawa. | 1983 |
1 | Merkisz J. | Emisja cząstek stałych przez silniki spalinowe o zapłonie samoczynnym: wybrane zagadnienia | Wydaw. Politechniki Poznańskiej, Poznań. | 1997 |
2 | Majerczyk A., Taubert S. | Układy zasilania gazem propan-butan | WKŁ, Warszawa. | 2003 |
Wymagania formalne: rejestracja na bieżący semestr studiów.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: podstawowe wiadomości o układach zasilania tłokowych silników spalinowych.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: znajomość podstawowych technik pomiarowych i umiejętność opracowania wyników pomiarów.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: student rozumie konieczność samokształcenia się i dokształcania.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna budowę i zasady działania układów zasilania tłokowych silników spalinowych oraz poszczególnych zespołów i podzespołów tych układów. | wykład | egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna |
K_W09+ |
P7S_WG |
02 | Posiada umiejętność pomiaru parametrów elementów układów zasilania silników spalinowych i oceny ich stanu technicznego. | laboratorium | sprawozdania z wykonanych ćwiczeń, kolokwium |
K_U03+ K_K01+ |
P7S_KO P7S_UW |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | Wykład | MEK01 | |
2 | TK02 | Laboratorium | MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
12.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
15.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 1.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
||
Egzamin (sem. 2) | Przygotowanie do egzaminu:
15.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywne zaliczenie zajęć laboratoryjnych. Egzamin obejmuje 5 pytań punktowanych od 0 do 1,0. Ocena końcowa wynika z uzyskanej punktacji: - od 3,5 do 5,0 - bdb (5,0); - od 3,0 do 3,4 - +db (4,5); - od 2,5 do 2,9 - db (4,0); - od 1,5 do 2,4 - db (3,5); - od 1,2 do 1,4 - dst (3,0); - od 0,0 do 1,1 - ndst (2,0). Ocena końcowa jest oceną z egzaminu. |
Laboratorium | Zaliczenie laboratorium następuje na podstawie pozytywnych ocen z odpowiedzi i sprawdzianu oraz przyjętych sprawozdań. Laboratorium weryfikuje osiągnięcie efektu modułowego MEK02. Sprawdzian dotyczy jednego tematu i obejmuje 2 pytania punktowane od 0 do 1,0. Ocena ze sprawdzianu wynika z uzyskanej punktacji: - od 1,9 do 2,0 - bdb (5,0); - od 1,7 do 1,8 - +db (4,5); - od 1,5 do 1,6 - db (4,0); - od 1,3 do 1,4 - db (3,5); - od 1,0 do 1,2 - dst (3,0); - od 0,0 do 0,9 - ndst (2,0). Ocena końcowa wynika ze średniej arytmetycznej z uzyskanych na laboratorium ocen, przy wszystkich zaliczonych sprawozdaniach. Sprawozdanie z danego tematu jest zaliczone, jeżeli nie zawiera istotnych błędów merytorycznych i formalnych. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 - dst(3,0); 3,400 ÷ 3,799 - +dst(3,5); 3,800 ÷ 4,199 - db(4,0) ; 4,200 ÷ 4,599 - +db(4,5); 4,600 ÷ 5,000 - bdb(5,0) |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest oceną z egzaminu uwzględniającą osiągnięcia studenta podczas zajęć laboratoryjnych |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie