logo
Karta przedmiotu
logo

Modelowanie przepływów

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria w medycynie

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Fizyki i Inżynierii Medycznej

Kod zajęć: 15289

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / P15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: mgr inż. Wiktoria Wojnarowska

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Stefan Stagraczyński

Imię i nazwisko koordynatora 3: mgr inż. Michał Wanic

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zdobycie umiejętności modelowania przepływu płynów przy pomocy metody CFD.

Ogólne informacje o zajęciach: Student po ukończeniu kursu potrafi zaprojektować geometrię opisującą model CFD, wygenerować odpowiednią siatkę obliczeniową, ocenić jej jakość i dokonać niezbędnej korekty, a także zdefiniować model w solverze i przeprowadzić post - processing wyników obliczeń.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 M. Pawłucki, M. Kryś CFD dla inżynierów: praktyczne ćwiczenia na przykładzie systemu ANSYS Fluent Helion, Gliwice. 2020
2 A. Skrzat Modelowanie liniowych i nieliniowych problemów mechaniki ciała stałego i przepływów ciepła w programie ANSYS Workbench Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2019

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student spełnia wymagania określone w regulaminie studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstaw mechaniki płynów.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność obsługi komputera, korzystania z informacji pozyskiwanych z biblioteki i Internetu.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumienie potrzeby uczenia się i pozyskiwania nowej wiedzy.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Student potrafi biegle zdefiniować problem do obliczeń CFD oraz przygotować niezbędne dane. Potrafi te dane zastosować do zamodelowania przepływu płynu z wykorzystaniem komercyjnych programów komputerowych. Potrafi przedstawić i przeprowadzić analizę otrzymanych wyników obliczeń oraz potrafi ocenić wiarygodność wyników i zinterpretować je w kontekście posiadanej wiedzy fizycznej. zajęcia projektowe kolokwium, projekt zespołowy K_U03+++
K_U07++
P7S_UU
P7S_UW
02 Student potrafi zamodelować dowolną geometrię 2D oraz 3D w programie CFD. Potrafi zaimportować geometrię z zewnętrznego programu CAD, swobodnie wykonywać zmiany w geometrii oraz przygotować ją do potrzeb symulacji. Potrafi zbudować siatkę obliczeniową o wybranych parametrach. zajęcia projektowe kolokwium, projekt zespołowy K_W04++
K_U02+++
P7S_UW
P7S_WG
03 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł (także w języku angielskim, lub innym obcym) w obszarze inżynierii. Potrafi zastosować pozyskane informacji w modelowaniu i symulacji komputerowej do zdefiniowania danych wejściowych np. danych materiałowych. zajęcia projektowe projekt zespołowy K_U07+++
K_K01++
P7S_KK
P7S_UU
04 Student potrafi realizować projekty/zadania zespołowe, współpracować w grupie realizując swoją część zadania. Ma świadomość konieczności krytycznej oceny wyników pracy, w tym jakości uzyskanych wyników obliczeń Potrafi przygotowywać szczegółową dokumentację prowadzonej pracy i rozumie potrzebę prezentacji jej wyników zajęcia projektowe projekt zespołowy K_U03+++
K_K05++
K_K06++
P7S_KK
P7S_KR
P7S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Omówienie interfejsów programów do tworzenia i rozwiązywania modeli CFD, zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami obsługi i funkcjonalnością poszczególnych narzędzi P01-P12 MEK01 MEK02
2 TK02 Modelowanie geometrii układu 2D i 3D. P01-P12 MEK01 MEK02
2 TK03 Przygotowanie modelu geometrycznego siatki. Walidacja jakości siatki. P01-P12 MEK01 MEK02
2 TK04 Wprowadzenie warunków brzegowych i początkowych. Wprowadzenie modeli przepływu. Przyjęcie parametrów sterujących rozwiązaniem. P01-P12 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK05 Wykonanie analizy numerycznej przepływu płynu P01-P12 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK06 Post-processing – opracowanie i analiza uzyskanych wyników, krytyczna ocena ich wiarygodności. P01-P12 MEK01 MEK04
2 TK07 Projekt złożonego problemu biomedycznego (lub kilku prostych) z zakresu treści wybranych zagadnień realizowanych na zajęciach. Projekt powinien składać się z opisu badanego zagadnienia, podstaw teoretycznych (równania i warunki), prezentacji wyników oraz ich analizy wraz z wnioskami i podsumowaniem. P01-P15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Projekt/Seminarium Ocena z zajęć projektowych jest średnią ocen z kolokwium oraz projektu. Ponadto ocena z zajęć uwzględnia aktywność studenta w czasie zajęć oraz terminowość wykonania zadań projektowych.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa jest oceną z zajęć projektowych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 I. Miechowicz; S. Miechowicz; J. Trzyna; W. Wojnarowska Druk 3D w sztuce - wybrane aspekty modelowania wieloobiektowego / 3D printing in art - selected aspects of multibody modeling 2023
2 W. Wojnarowska Estimation of hip joint loads during walking using musculoskeletal modeling 2023
3 L. Chotorlishvili; P. Jakubczyk; M. Kaczor; S. Stagraczyński; I. Tralle Switching of the information backflow between a helical spin system and non-Markovian bath 2022
4 S. Miechowicz; J. Najowicz; T. Piecuch; D. Pijanka; M. Sochacki; J. Trybulec; W. Wojnarowska Animal orthosis fabrication with additive manufacturing – a case study of custom orthosis for chicken 2022
5 T. Kudasik; S. Miechowicz; W. Wojnarowska Evaluation of the use of PEEK material in a knee joint endoprosthesis insert by FEM analysis 2022
6 B. Pajdo; W. Szaj; W. Wojnarowska First Evaluation of the PTN-104 Plethysmographic Sensor for Heart Rate Measurement 2021
7 P. Fudali; S. Miechowicz; W. Szaj; W. Wojnarowska Mechatronic Anti-Collision System for Electric Wheelchairs Based on 2D LiDAR Laser Scan 2021
8 D. Cabaleiro; P. Estelle; J. Fal; S. Hamze; M. Wanic; G. Żyła Surface tension of ethylene glycol-based nanofluids containing various types of nitrides 2020
9 G. Budzik; J. Fal; M. Oleksy; M. Wanic; G. Żyła Electrical Conductivity and Dielectric Properties of Ethylene Glycol-Based Nanofluids Containing Silicon Oxide–Lignin Hybrid Particles 2019
10 J. Barnaś; J. Berakdar; L. Chotorlishvili; V. Dugaev; A. Ernst; S. Stagraczyński; Z. Toklikishvili Effects of spin-dependent electronic correlations on surface states in topological insulators 2019
11 J. Berakdar; L. Chotorlishvili; M. Schuler; S. Stagraczyński From Chaos to Many-body Localization:Some Introductory Notes 2019
12 J. Fal; L. Mercatelli; D. Rosa; E. Sani; M. Wanic; G. Żyła Optical and dielectric properties of ethylene glycol-based nanofluids containing nanodiamonds with various purities 2019
13 J. Fal; M. Malicka; M. Oleksy; M. Wanic; G. Żyła Experimental Investigation of Electrical Conductivity of Ethylene Glycol Containing Indium Oxide Nanoparticles 2019
14 J. Fal; M. Malicka; M. Wanic; G. Żyła Dynamic Viscosity of Indium Oxide–Ethylene Glycol (In2O3–EG) Nanofluids: An Experimental Investigation 2019