logo
Karta przedmiotu
logo

Mechatronika samochodowa

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Badania i rozwój w gospodarce, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Pojazdy samochodowe - Badania i eksploatacja pojazdów samochodowych, Pojazdy samochodowe - Zaawansowane napędy pojazdów samochodowych, Programowanie i automatyzacja obróbki - Systemy CAD/CAM w zastosowaniach, Programowanie i automatyzacja obróbki - Zaawansowane programowanie obrabiarek CNC, Programowanie i automatyzacja obróbki - Zaawansowane programowanie pomiarów współrzędnościowych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 15249

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Pojazdy samochodowe - Badania i eksploatacja pojazdów samochodowych, Pojazdy samochodowe - Zaawansowane napędy pojazdów samochodowych

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 L30 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Adam Ustrzycki

Terminy konsultacji koordynatora: https://austrzycki.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: poznanie funkcji, budowy i zasad działania zaawansowanych układów mechatroniki stosowanych w pojazdach samochodowych.

Ogólne informacje o zajęciach: moduł kształcenia obejmuje zagadnienia z zakresu funkcjonowania zaawansowanych urządzeń i układów elektrycznych pojazdów samochodowych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Gajek Z., Juda A. Czujniki. Mechatronika samochodowa WKiŁ, Warszawa. 2008
2 Herner A., Riehl H. Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych WKŁ, Warszawa. 2017
3 Praca zbiorowa Mikroelektronika w pojazdach samochodowych. Informatory techniczne Bosch Informatory techniczne Bosch. WKŁ, Warszawa. 2002
4 Heimann B., Popp K.l, Gersh W. Mechatronika. Komponenty, metody, przykłady Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2013
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Dziubiński Badania elektronicznych urządzeń w pojazdach samochodowych Wydawnictwo Naukowe Gabriel Borowski, Lublin. 2004
2 Frei M. Samochodowe magistrale cyfrowe w praktryce warsztatowej WKŁ, Warszawa. 2016
3 Grono A. Mechatronika. Laboratorium Politechnika Gadańska. 2008
4 Praca zbiorowa Nowoczesne urządzenia elektromechatroniki pojazdów samochodowych Oficyna Wydaw. Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2003
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Praca zbiorowa Czujniki w pojazdach samochodowych Informator Techniczny Bosch. WKŁ, Warszawa. 2009
2 Praca zbiorowa Układ stabilizacji toru jazdy ESP Informatory techniczne Bosch. WKŁ, Warszawa. 2003
3 Rokosch U. Poduszki gazowe i napinacze pasów WKŁ, Warszawa. 2003

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: rejestracja na co najmniej 2 semestr studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: podstawowe wiadomości z zakresu maszyn elektrycznych, elektroniki, elektrotechniki ogólnej oraz motoryzacyjnej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętność opracowania wyników pomiarów

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: student rozumie konieczność samokształcenia się i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna teoretyczne i praktyczne problemy współczesnej mechatroniki motoryzacyjnej. Zna i rozumie funkcje, budowę i zasadę działania zaawansowanych układów mechatronicznych stosowanych w pojazdach samochodowych. wykład, laboratorium egzamin pisemny, sprawozdania z wykonanych ćwiczeń, odpowiedź ustna K_W02+
K_W09++
K_W10++
K_U06+
P7S_UW
P7S_WG
02 Posiada umiejętność pomiaru parametrów i sygnałów elektrycznych systemów mechatroniki samochodowej oraz oceny ich stanu technicznego. laboratorium sprawozdania z wykonanych ćwiczeń, odpowiedzi ustne K_U01+
K_K01++
P7S_KO
P7S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Pojęcie mechatroniki i systemu mechatronicznego. Struktura systemów mechatronicznych pojazdów samochodowych. Sterowniki w systemach i układach pojazdów samochodowych. Układy pomiarowe systemów mechatronicznych, funkcje i zadania. Rodzaje i charakterystyka czujników systemów mechatroniki samochodowej Elementy wykonawcze (aktoryka) systemów mechatroniki pojazdów samochodowych Rodzaje i zadania cyfrowych sieci wewnątrzpojazdowych. Cyfrowa transmisja danych. Magistrala CAN, Flexray, LIN, MOST. System bezpieczeństwa czynnego pojazdu (ABS, ASR, systemy kontroli trakcji). System bezpieczeństwa biernego pojazdu (systemy poduszek powietrznych). System bezpieczeństwa biernego pojazdu (systemy napinaczy pasów, systemy ochrony pieszych). Budowa i zasada działania elektrycznych systemów wspomagania kierownicy. Budowa i zasada działania wybranych systemów mechatronicznych komfortu pojazdu. Standardy OBD. Diagnostyka systemów mechatronicznych pojazdu. Wykład MEK01
2 TK02 Organizacja laboratorium oraz stanowiskowe szkolenie BHP. Badanie i analiza czujników rezystancyjnych systemów mechatronicznych pojazdu. Badanie i analiza sygnałów z czujników tlenu w systemie sterowania silnikiem samochodu. Badania i pomiar parametrów układu podnoszenia szyb samochodu. Badania i pomiar parametrów w układzie centralnego zamka. Pomiar i analiza sygnałów w magistrali CAN. Diagnostyka uszkodzeń magistrali CAN. Pomiar i analiza sygnałów w układzie sterowania wtrysku benzyny. Diagnostyka systemu odprowadzania par paliwa. Pomiar i analiza parametrów w systemie wspomagania kierownicy. Diagnozowanie systemu bezpieczeństwa biernego (SRS). Diagnostyka i ocena układu ochrony przed kradzieżą pojazdu. Pomiar i analiza parametrów w systemie wspomagania parkowania. Diagnostyka i ocena układu klimatyzacji samochodowej. Zaliczenie laboratorium. Laboratorium MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 8.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym, który weryfikuje osiągnięcie efektu modułowego MEK01. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywne zaliczenie zajęć laboratoryjnych. Egzamin obejmuje 5 pytań punktowanych od 0 do 1,0. Uzyskana ocena wynika z uzyskanej punktacji: - od 4,6 do 5,0 - bdb (5,0); - od 4,1 do 4,5 - +db (4,5); - od 3,6 do 4,0 - db (4,0); - od 3,1 do 3,5 - db (3,5); - od 2,5 do 3,0 - dst (3,0); - od 0,0 do 2,4 - ndst (2,0).
Laboratorium Zaliczenie laboratorium następuje na podstawie pozytywnych ocen z odpowiedzi oraz przyjętych sprawozdań. Laboratorium weryfikuje osiągnięcie efektu modułowego MEK01 i MEK02. Ocena końcowa wynika ze średniej arytmetycznej z uzyskanych na laboratorium ocen, przy wszystkich zaliczonych sprawozdaniach. Sprawozdanie z danego tematu jest zaliczone, jeżeli nie zawiera istotnych błędów merytorycznych i formalnych. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 - dst(3,0); 3,400 ÷ 3,799 - +dst(3,5); 3,800 ÷ 4,199 - db(4,0) ; 4,200 ÷ 4,599 - +db(4,5); 4,600 ÷ 5,000 - bdb(5,0).
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocenę końcową stanowi ocena z egzaminu (60%) oraz laboratorium (40%). Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej ważonej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Krzemiński; A. Ustrzycki Effect of Ethanol Added to Diesel Fuel on the Range of Fuel Spray 2023
2 A. Ustrzycki Analiza zmian suprastruktury samochodowej po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej 2022
3 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
4 K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests 2021
5 A. Krzemiński; K. Lejda; A. Ustrzycki Metodyka badań wizyjnych rozwoju strugi paliwa generowanej przez wysokociśnieniowy układ wtryskowy 2020
6 A. Ustrzycki Wpływ ciśnienia w zasobnikowym układzie wtryskowym na prędkość rozchodzenia się dźwięku w oleju napędowym 2020
7 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks 2020
8 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine 2020
9 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
10 A. Krzemiński; K. Lejda; A. Ustrzycki Influence of dodecanol addition on the energy value of diesel oil mixture with ethanol 2019