Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 15229
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Awionika
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 C30 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka
Główny cel kształcenia: Przekazanie podstaw wiedzy z zakresu fizyki lotu statku powietrznego w stanach nieustalonych oraz podstaw mechaniki orbitalnej a także zapoznanie z metodami obliczeniowymi, pozwalającymi na analizę i ocenę charakterystyk równowagi i stateczności samolotu oraz wyznaczenie podstawowych parametrów orbitalnych.
Ogólne informacje o zajęciach: W ramach modułu realizowany jest wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne oraz ćwiczenia umożliwiające praktyczne doskonalenie umiejętności oraz powiązanie zagadnień teoretycznych z zagadnieniami praktycznymi.
Materiały dydaktyczne: Opracowania autorskie prowadzącego moduł
Inne: Prezentacje do wybranych wykładów
1 | Babister A.W. | Aircraft dynamic stability and response | Pergamon Press Ltd., England. | 1980 |
2 | Etkin B. | Dynamics of Flight | John Wiley&Sons, Inc., International Edition. | 1959 |
3 | Etkin B. | Dynamics of Atmospheric Flight | John Wiley&Sons, Inc., International Edition. | 1972 |
4 | Etkin B., Reid L.D. | Dynamics of flight. Stability and control | John Wiley&Sons, Inc., International Edition. | 1994 |
5 | Fiszdon W. | Mechanika Loty T1/2 | PWN, Warszawa . | 1961 |
6 | Curtis H. D. | Orbital Mechanics for Engineering Students | Elsevier. | 2005 |
1 | Etkin B. | Dynamics of Flight | John Wiley&Sons, Inc., International Edition. | 1959 |
2 | Babister A.W. | Aircraft dynamic stability and response | Pergamon Press Ltd., England. | 1980 |
1 | Roskam J. | Airplane flight dynamics and automatic flight controls | Roskam Aviation and Engineering Corporation, USA. | 1979 |
2 | Schaub H., Junkins J.L. | Analytical Mechanics of Aerospace Systems | AIAA Education Series. | 2002 |
Wymagania formalne: Student wpisany na semestr 2
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza w zakresie matematyki, podstaw techniki lotniczej, mechaniki ogólnej, napędów lotniczych, podstaw aerodyanmiki, podstaw mechaniki lotu
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność opisu stanu równowagi oraz ruchu samolotu w nieustalonych stanach lotu. Umiejętność opisu ruchu orbitalnego oraz podstawowych manewrów orbitalnych. Umiejętność rozumienia naukowych tekstów
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu dynamiki lotu oraz mechaniki orbitalenj, a także rozumie i potrafi wykorzystać tą wiedzę do analizy stanu równowagi statku powietrznego i ruchu statku powietrznego w nieustalonych stanach lotu oraz analizy ruchu orbitalnego i podstawowych manewrów orbitalnych | wykład, ćwiczenia rachunkowe | egzamin cz. pisemna, kolokwium, raport pisemny | ||
02 | Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, stosując profesjonalny język właściwy dla danego zagadnienia i środowiska zawodowego, a także w innych środowiskach. | wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe | obserwacja wykonawstwa, raport pisemny | ||
03 | Student rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych. | wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe | egzamin cz. pisemna, raport pisemny |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01, W02, C01, C02 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK02 | W03, C03, C04 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK03 | W04, C05, C06 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK04 | W05, C07 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK05 | W06, W07 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK06 | W08 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK07 | W09, W10, C08, C09 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK08 | W11, C10, C11 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK09 | W12, C12, C13 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK10 | W13, C14 | ||
2 | TK11 | W14, C15 | ||
2 | TK12 | W15 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
15.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) | Przygotowanie do ćwiczeń:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
15.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | |||
Zaliczenie (sem. 2) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Wiedza teoretyczna z zakresu mechaniki lotu dotycząca równowagi i stateczności samolotu oraz mechaniki orbitalnej (MEK01) sprawdzana na podstawie zaliczenia pisemnego. Rozumienie i zdolność porozumiewania się profesjonalnym językiem sprawdzane będą na podstawie rozumienia pytań i oceny udzielanych odpowiedzi w trakcie zaliczenia pisemnego (MEK02). Zakres tematyczny zaliczenia i forma udzielnych odpowiedzi pozwoli ocenić poziom kompetencji zawodowych studenta uzyskanych w wyniku ukończenia modułu kształcenia (MEK03). |
Ćwiczenia/Lektorat | Sposób wykorzystania wiedzy teoretycznej z zakresu mechaniki lotu dotycząca równowagi i stateczności samolotu oraz mechaniki orbitalnej (MEK01) sprawdzane będą na podstawie sprawozdań pisemnych z wykonanych zadań obliczeniowych. Rozumienie i zdolność porozumiewania się profesjonalnym językiem sprawdzane będą na podstawie oceny sprawozdań pisemnych z wykonanych zadań obliczeniowych (MEK02). Obszerność sprawozdań pisemnych z wykonanych zadań obliczeniowych pozwoli ocenić poziom kompetencji zawodowych studenta uzyskanych w wyniku realizacji bieżącego modułu kształcenia (MEK03). |
Ocena końcowa | Ocena łączna uwzględniająca oceny z wykładu i ćwiczeń w proporcji: 0.5 : 0.5 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Majka; J. Muszyńska-Pałys | Analysis of the performance of an aircraft powered by hybrid propulsion | 2023 |
2 | D. Lichoń; T. Lis; A. Majka | RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace | 2023 |
3 | M. Klimczyk; K. Kucharski; A. Majka; J. Muszyńska-Pałys | Hydrogen Valley as a Hub for Technological Cooperation Between Science, Business, Local Government and NGOs. An Overview of Approaches in Europe | 2023 |
4 | P. Cichosz; M. Drajewicz; M. Góral; A. Majka; W. Nowak; J. Sęp; R. Smusz | Design of Newly Developed Burner Rig Operating with Hydrogen Rich Fuel Dedicated for Materials Testing | 2023 |
5 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak | Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization | 2022 |
6 | G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej | Regular graph-based free route flight planning approach | 2021 |
7 | A. Majka | Weryfikacja i walidacja nowego algorytmu planowania tras w przestrzeni FRA | 2020 |
8 | A. Majka; P. Wacnik | Współpraca ponadeuropejska w obszarze lotnictwa w świetle realizacji celów agendy flightpath 2050 | 2020 |
9 | G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski | Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions | 2020 |
10 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy | Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization | 2020 |