Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania
Kod zajęć: 15228
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Awionika
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 L30 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Tomasz Rogalski
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Dariusz Nowak
semestr 3: dr inż. Józef Grzybowski
semestr 3: mgr inż. Łukasz Wałek
Główny cel kształcenia: Głównym celem edukacyjnym przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie badań w locie oraz pozyskiwania danych z wykorzystaniem zdalnie sterowanych systemów powietrznych (RPAS). Studenci zostaną zaznajomieni z przygotowaniem do prób w locie, systemami akwizycji danych, przetwarzaniem danych, prezentacją danych oraz aspektami prawnymi tego procesu.
Ogólne informacje o zajęciach:
Materiały dydaktyczne: dane z lotów, oprogramowanie,
Inne: samolot lab.
1 | ICAO | Convention of International Civil Aviation | Doc 7300. | 1944 |
2 | ICAO | Selected annexes to Convention of International Civil Aviation | Doc 7300. | |
3 | EASA | COMMISSION IMPLEMENTING REGULATION (EU) 2019/947 of 24 May 2019 on the rules and procedures for the operation of unmanned aerial vehicles | EASA Publications. | 2019 |
4 | EASA | COMMISSION DELEGATED REGULATION (EU) 2019/945 of 12 March 2019 on UAS and UAS operators from third countries | EASA Publications. | 2019 |
5 | EASA | COMMISSION DELEGATED REGULATION (EU) 2020/1058 of 27 April 2020 amending Delegated Regulation (EU) 2019/945 as regards the introduction of two new classes of UAS | EASA Publications. | 2020 |
6 | Rafael Yanushevsky | Guidane of Unmanned Aerial Vehicles | CRC Press. | 2011 |
7 | Tarryn Kille , Paul R. Bates, Seung Yong Lee | Unmanned Aerial Vehicles in Civilian Logistics and Supply Chain Management | IGI Global. | 2019 |
8 | Sandraey Mohammad | Unmanned Aircraft Design: A Review of Fundamentals | Morgan & Claypool. | 2017 |
9 | Hodgkinson David | Aviation Law and Drones | Taylor & Francis Ltd. | 2018 |
10 | Rabbath Camille Alain | Safety and Reliability in Cooperating Unmanned Aerial Systems | World Scientific Publishing Co Pte L. | 2010 |
11 | Dalamagkidis Konstantinos | On Integrating Unmanned Aircraft Systems into the National Airspace System, Springer | Springer. | 2013 |
12 | Hasnain Syed Saad | Navigation of Unmanned Aerial Vehicles | LAP Lambert Academic Publishing. | 2015 |
1 | Ralph Kimberlin | Flight testing of fixed-wing aircraft | AIAA. | 2003 |
2 | Darrol stinnton | Flying Qualities and Flight Testing of Airplane | Blackwell science. |
Wymagania formalne: Wpis na właściwy semestr studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z takich przedmiotów jak: matematyka (podstawowa algebra), fizyka (podstawowa wiedza), mechanika lotu, radiokomunikacja. Podstawowa wiedza o narzędziach komputerowych wykorzystywanych w pracy.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student umie samodzielnie studiować wybraną tematykę oraz przyswajać wiedzę.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozwiązywanie problemów
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada wysoce specjalistyczną wiedzę na temat przygotowania do lotów próbnych | wykład | Knowledge test |
K_W06+ |
P7S_WG |
02 | Posiada wysoce specjalistyczną wiedzę na temat przetwarzania danych | wykład | test wiedzy |
K_W06+ |
P7S_WG |
03 | Posiada wysoce specjalistyczną wiedzę na temat przetwarzania danych | wykład | test wiedzy |
K_W06+ |
P7S_WG |
04 | Potrafi przygotować testy w locie w celu zebrania pożądanego zestawu danych | laboratorium | egzamin cz. praktyczna |
K_W06+ |
P7S_WG |
05 | Potrafi przetwarzać dane w celu wyodrębnienia żądanych informacji | laboratorium | zaliczenie cz. praktyczna |
K_W06+ |
P7S_WG |
06 | Może współpracować z konkretnym samolotem UAV | laboratorium | egzamin cz. praktyczna |
K_W06+ |
P7S_WG |
07 | Potrafi skonfigurować czujniki i urządzenia odpowiednie do pożądanego celu lotu UAV | laboratorium | egzamin cz. praktyczna |
K_W06+ |
P7S_WG |
08 | Potrafi zastosować pracę zespołową w rozwiązywaniu problemów | laboratorium | egzamin cz. praktyczna |
K_W06+ |
P7S_WG |
09 | Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie wykonywane zadania | laboratorium | egzamin cz. praktyczna |
K_W06+ |
P7S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W1 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
3 | TK02 | W2 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
3 | TK03 | W3 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
3 | TK04 | W4 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
3 | TK05 | W5 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
3 | TK06 | W6 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
3 | TK07 | L1 | MEK04 MEK08 MEK09 | |
3 | TK08 | L2 | MEK05 MEK08 MEK09 | |
3 | TK09 | L3 | MEK07 MEK08 MEK09 | |
3 | TK10 | L4 | MEK06 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
||
Laboratorium (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 3) | |||
Zaliczenie (sem. 3) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Test wiedzy sprawdza kompetencje MEK01, MEK02, MEK03, MEK04. Praca pisemna sprawdza kompetencje MEK03. |
Laboratorium | Projekt sprawdza kompetencje MEK05, MEK06, MEK07, MEK08, MEK09. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest średnią ważoną z testu (50%), projektów (25%) i pracy pisemnej (25%). |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Analiza zmian w ruchu lotniczym na przykładzie wybranych rejonów FIR europejskiej przestrzeni powietrznej po wystąpieniu konfliktu zbrojnego na terytorium Ukrainy | 2024 |
2 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Metody wyznaczania pozycji bezzałogowego statku powietrznego na pasie w fazie startu | 2024 |
3 | M. Dojka; K. Jakubik; T. Rogalski; Ł. Wałek | Automatic take-off control system | 2023 |
4 | M. Korkosz; S. Noga; T. Rogalski | Analysis of the mechanical limitations of the selected high-speed electric motor | 2023 |
5 | S. Noga; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło | The use of vision system to determine lateral deviation from landing trajectory | 2023 |
6 | T. Rogalski | Transport lotniczy w obliczu wyzwań XXI wieku | 2023 |
7 | D. Kordos; T. Rogalski | System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego kołującego po płycie lotniskowej oraz sposób sterowania kołowaniem statku powietrznego z wykorzystaniem tego systemu | 2022 |
8 | D. Nowak | System automatycznego lądowania dla bezzałogowych statków powietrznych wykorzystujący wizyjne sygnały pomiarowe | 2022 |
9 | G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; T. Rogalski | The PAPI Lights-Based Vision System for Aircraft Automatic Control during Approach and Landing | 2022 |
10 | K. Doerffer; P. Doerffer; P. Dymora; P. Flaszynski; S. Grigg; M. Jurek; D. Kordos; B. Kowal; M. Mazurek; T. Rogalski; R. Śliwa; R. Unnthorsson | The Latest Advances in Wireless Communication in Aviation, Wind Turbines and Bridges | 2022 |
11 | T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szwed | Estimation of Atmospheric Gusts Using Integrated On-Board Systems of a Jet Transport Airplane - Flight Simulations | 2022 |
12 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | Design advancements for an integrated mission management system for small air transport vehicles in the COAST project | 2022 |
13 | B. Brukarczyk; P. Kot; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło | Fixed Wing Aircraft Automatic Landing with the Use of a Dedicated Ground Sign System | 2021 |
14 | B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek | System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych | 2021 |
15 | G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej | Regular graph-based free route flight planning approach | 2021 |
16 | G. Jaromi; T. Kapuściński; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | In-Flight Tests of Intruder Detection Vision System | 2021 |
17 | J. Beran; V. Di Vito; P. Grzybowski; T. Kabrt; P. Masłowski; M. Montesarchio; T. Rogalski | Flight management enabling technologies for single pilot operations in Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
18 | K. Maciejowska; S. Noga; T. Rogalski | Vibration analysis of an aviation engine turbine shaft shield | 2021 |
19 | P. Bąk; T. Rogalski; P. Rzucidło; J. Szura; K. Warzocha | Transformative Use of Additive Technology in Design and Manufacture of Hydraulic Actuator for Fly-by-Wire System | 2021 |
20 | S. Noga; J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło | Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in an Immelmann manoeuvre | 2021 |
21 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | A concept for an Integrated Mission Management System for Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
22 | G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski | Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions | 2020 |
23 | G. Jaromi; D. Kordos; A. Paw; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | Simulation studies of a vision intruder detection system | 2020 |
24 | J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło | Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in a spin maneuver | 2020 |
25 | T. Kapuściński; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba | A Vision-Based Method for Determining Aircraft State during Spin Recovery | 2020 |
26 | D. Nowak; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej; Ł. Wałek | Control System for Aircraft Take-off and Landing Based on Modified PID controllers | 2019 |
27 | G. Drupka; T. Rogalski | Free Route Airspace-nowe regulacje przestrzeni powietrznej | 2019 |
28 | G. Jaromi; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | Wybrane elementy badań wizyjnego układu antykolizyjnego dla lekkich oraz bezzałogowych statków powietrznych | 2019 |
29 | J. Prusik; T. Rogalski | Sterowanie trajektorią podczas lotu akrobacyjnego | 2019 |
30 | S. Pluta; T. Rogalski | System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego znajdującego się na płycie lotniskowej | 2019 |