logo
Karta przedmiotu
logo

Pozyskiwanie danych z wykorzystaniem statków powietrznych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania

Kod zajęć: 15228

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Awionika

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 L30 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Tomasz Rogalski

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Dariusz Nowak

semestr 3: dr inż. Józef Grzybowski

semestr 3: mgr inż. Łukasz Wałek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem edukacyjnym przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie badań w locie oraz pozyskiwania danych z wykorzystaniem zdalnie sterowanych systemów powietrznych (RPAS). Studenci zostaną zaznajomieni z przygotowaniem do prób w locie, systemami akwizycji danych, przetwarzaniem danych, prezentacją danych oraz aspektami prawnymi tego procesu.

Ogólne informacje o zajęciach:

Materiały dydaktyczne: dane z lotów, oprogramowanie,

Inne: samolot lab.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 ICAO Convention of International Civil Aviation Doc 7300. 1944
2 ICAO Selected annexes to Convention of International Civil Aviation Doc 7300.
3 EASA COMMISSION IMPLEMENTING REGULATION (EU) 2019/947 of 24 May 2019 on the rules and procedures for the operation of unmanned aerial vehicles EASA Publications. 2019
4 EASA COMMISSION DELEGATED REGULATION (EU) 2019/945 of 12 March 2019 on UAS and UAS operators from third countries EASA Publications. 2019
5 EASA COMMISSION DELEGATED REGULATION (EU) 2020/1058 of 27 April 2020 amending Delegated Regulation (EU) 2019/945 as regards the introduction of two new classes of UAS EASA Publications. 2020
6 Rafael Yanushevsky Guidane of Unmanned Aerial Vehicles CRC Press. 2011
7 Tarryn Kille , Paul R. Bates, Seung Yong Lee Unmanned Aerial Vehicles in Civilian Logistics and Supply Chain Management IGI Global. 2019
8 Sandraey Mohammad Unmanned Aircraft Design: A Review of Fundamentals Morgan & Claypool. 2017
9 Hodgkinson David Aviation Law and Drones Taylor & Francis Ltd. 2018
10 Rabbath Camille Alain Safety and Reliability in Cooperating Unmanned Aerial Systems World Scientific Publishing Co Pte L. 2010
11 Dalamagkidis Konstantinos On Integrating Unmanned Aircraft Systems into the National Airspace System, Springer Springer. 2013
12 Hasnain Syed Saad Navigation of Unmanned Aerial Vehicles LAP Lambert Academic Publishing. 2015
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Ralph Kimberlin Flight testing of fixed-wing aircraft AIAA. 2003
2 Darrol stinnton Flying Qualities and Flight Testing of Airplane Blackwell science.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Wpis na właściwy semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z takich przedmiotów jak: matematyka (podstawowa algebra), fizyka (podstawowa wiedza), mechanika lotu, radiokomunikacja. Podstawowa wiedza o narzędziach komputerowych wykorzystywanych w pracy.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student umie samodzielnie studiować wybraną tematykę oraz przyswajać wiedzę.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozwiązywanie problemów

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Posiada wysoce specjalistyczną wiedzę na temat przygotowania do lotów próbnych wykład Knowledge test K_W06+
P7S_WG
02 Posiada wysoce specjalistyczną wiedzę na temat przetwarzania danych wykład test wiedzy K_W06+
P7S_WG
03 Posiada wysoce specjalistyczną wiedzę na temat przetwarzania danych wykład test wiedzy K_W06+
P7S_WG
04 Potrafi przygotować testy w locie w celu zebrania pożądanego zestawu danych laboratorium egzamin cz. praktyczna K_W06+
P7S_WG
05 Potrafi przetwarzać dane w celu wyodrębnienia żądanych informacji laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K_W06+
P7S_WG
06 Może współpracować z konkretnym samolotem UAV laboratorium egzamin cz. praktyczna K_W06+
P7S_WG
07 Potrafi skonfigurować czujniki i urządzenia odpowiednie do pożądanego celu lotu UAV laboratorium egzamin cz. praktyczna K_W06+
P7S_WG
08 Potrafi zastosować pracę zespołową w rozwiązywaniu problemów laboratorium egzamin cz. praktyczna K_W06+
P7S_WG
09 Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie wykonywane zadania laboratorium egzamin cz. praktyczna K_W06+
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Podstawy prawa lotniczego W1 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK02 Człowiek jako pilot i operator RPAS W2 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK03 Zasady lotu W3 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK04 Bezpieczeństwo lotu i niebezpieczne sytuacje W4 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK05 Eksploatacja, budowa i eksploatacja RPAS W5 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK06 Test W6 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK07 Przygotowanie UAV do lotu L1 MEK04 MEK08 MEK09
3 TK08 Obsługa naziemna RPAS L2 MEK05 MEK08 MEK09
3 TK09 Ocena zdatności do lotu RPAS L3 MEK07 MEK08 MEK09
3 TK10 Wykonywanie czynności lotniczych L4 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Zaliczenie (sem. 3)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Test wiedzy sprawdza kompetencje MEK01, MEK02, MEK03, MEK04. Praca pisemna sprawdza kompetencje MEK03.
Laboratorium Projekt sprawdza kompetencje MEK05, MEK06, MEK07, MEK08, MEK09.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią ważoną z testu (50%), projektów (25%) i pracy pisemnej (25%).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek Analiza zmian w ruchu lotniczym na przykładzie wybranych rejonów FIR europejskiej przestrzeni powietrznej po wystąpieniu konfliktu zbrojnego na terytorium Ukrainy 2024
2 G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek Metody wyznaczania pozycji bezzałogowego statku powietrznego na pasie w fazie startu 2024
3 M. Dojka; K. Jakubik; T. Rogalski; Ł. Wałek Automatic take-off control system 2023
4 M. Korkosz; S. Noga; T. Rogalski Analysis of the mechanical limitations of the selected high-speed electric motor 2023
5 S. Noga; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło The use of vision system to determine lateral deviation from landing trajectory 2023
6 T. Rogalski Transport lotniczy w obliczu wyzwań XXI wieku 2023
7 D. Kordos; T. Rogalski System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego kołującego po płycie lotniskowej oraz sposób sterowania kołowaniem statku powietrznego z wykorzystaniem tego systemu 2022
8 D. Nowak System automatycznego lądowania dla bezzałogowych statków powietrznych wykorzystujący wizyjne sygnały pomiarowe 2022
9 G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; T. Rogalski The PAPI Lights-Based Vision System for Aircraft Automatic Control during Approach and Landing 2022
10 K. Doerffer; P. Doerffer; P. Dymora; P. Flaszynski; S. Grigg; M. Jurek; D. Kordos; B. Kowal; M. Mazurek; T. Rogalski; R. Śliwa; R. Unnthorsson The Latest Advances in Wireless Communication in Aviation, Wind Turbines and Bridges 2022
11 T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szwed Estimation of Atmospheric Gusts Using Integrated On-Board Systems of a Jet Transport Airplane - Flight Simulations 2022
12 V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski Design advancements for an integrated mission management system for small air transport vehicles in the COAST project 2022
13 B. Brukarczyk; P. Kot; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło Fixed Wing Aircraft Automatic Landing with the Use of a Dedicated Ground Sign System 2021
14 B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych 2021
15 G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej Regular graph-based free route flight planning approach 2021
16 G. Jaromi; T. Kapuściński; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba In-Flight Tests of Intruder Detection Vision System 2021
17 J. Beran; V. Di Vito; P. Grzybowski; T. Kabrt; P. Masłowski; M. Montesarchio; T. Rogalski Flight management enabling technologies for single pilot operations in Small Air Transport vehicles in the COAST project 2021
18 K. Maciejowska; S. Noga; T. Rogalski Vibration analysis of an aviation engine turbine shaft shield 2021
19 P. Bąk; T. Rogalski; P. Rzucidło; J. Szura; K. Warzocha Transformative Use of Additive Technology in Design and Manufacture of Hydraulic Actuator for Fly-by-Wire System 2021
20 S. Noga; J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in an Immelmann manoeuvre 2021
21 V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski A concept for an Integrated Mission Management System for Small Air Transport vehicles in the COAST project 2021
22 G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions 2020
23 G. Jaromi; D. Kordos; A. Paw; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba Simulation studies of a vision intruder detection system 2020
24 J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in a spin maneuver 2020
25 T. Kapuściński; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba A Vision-Based Method for Determining Aircraft State during Spin Recovery 2020
26 D. Nowak; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej; Ł. Wałek Control System for Aircraft Take-off and Landing Based on Modified PID controllers 2019
27 G. Drupka; T. Rogalski Free Route Airspace-nowe regulacje przestrzeni powietrznej 2019
28 G. Jaromi; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba Wybrane elementy badań wizyjnego układu antykolizyjnego dla lekkich oraz bezzałogowych statków powietrznych 2019
29 J. Prusik; T. Rogalski Sterowanie trajektorią podczas lotu akrobacyjnego 2019
30 S. Pluta; T. Rogalski System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego znajdującego się na płycie lotniskowej 2019