Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 15226
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Samoloty
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 L30 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Tomasz Lis
Terminy konsultacji koordynatora: Wtorek: 11:00-12:30; Środa: 11:00-12:30.
semestr 2: dr inż. Radosław Kołodziejczyk
Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z rodzajami kompozytów oraz ich wadami i zaletami w kontekście zastosowań w technice lotniczej.
Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia dotyczą omówienia właściwości podstawowych rodzajów kompozytów wykorzystywanych w technice lotniczej wraz ze sposobami ich wytwarzania. Przygotowania do prowadzenia badań z zakresu lotniczych struktur kompozytowych.
1 | CHUN-YOUNG NIU M. | Composites Airframe Structures | Conmilit Press, Honk Kong. | 1992 |
2 | BREUER P. | Commercial Aircraft Composite Technology | Springer, Switzerland. | 2016 |
3 | GERMAN J. | Podstawy mechaniki kompozytów włóknistych | Politechnika Krakowska, Kraków. | 2001 |
1 | BOCZKOWSKA A., KRZESIŃSKI G. | Kompozyty i techniki ich wytwarzania | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 2016 |
1 | CUTLER J. | Understandin aircraft structures | Oxword Blackwell Science Ltd.. | 1999 |
2 | STAFIEJ W., RODZEWICZ M., i in. | Obliczenia stosowane przy projektowaniu szybowców | Politechnika Warszawska. | 2000 |
Wymagania formalne: Rejestracja na semestr drugi.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość konstrukcji samolotu i związków poszczególnych elementów z działającymi obciążeniami. Wiedza z zakresu wytrzymałości materiałów i konstrukcji samolotu.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność krytycznego myślenia i samodzielnego pozyskiwania informacji z literatury.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Świadomość roli jaką odgrywa technika lotnicza we współczesnym świecie.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma pogłębioną wiedzę z zakresu materiałów kompozytowych, sposobów ich wytwarzania, właściwości mechanicznych oraz związków konstytutywnych. Zna rodzaje kompozytów wykorzystywane w technice lotniczej wraz z ich wadami i zaletami. Jest świadomy ograniczeń oraz możliwości jakie dają materiały ortotropowe. | Wykład | Zaliczenie pisemne z wykładu. |
K_W05++ K_W08+++ K_W09+ K_U10++ K_K01++ |
P7S_KO P7S_KR P7S_WG P7S_WK |
02 | Potrafi zaprojektować i przeprowadzić proces technologiczny wytwarzania prostego elementu kompozytowego wybraną metodą. Umie wyznaczyć podstawowe właściwości składników oraz kompozytów. Potrafi zaprojektować prosty element kompozytowy. | Laboratorium. | Sprawozdania z laboratorium.Realizacja wykonawstwa. |
K_U06+++ K_U08+ K_U13+++ K_K03++ |
P7S_KO P7S_UW |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01 | MEK01 | |
2 | TK02 | W02 | MEK01 | |
2 | TK03 | W03 | MEK01 | |
2 | TK04 | W04 | MEK01 | |
2 | TK05 | W05 | MEK01 | |
2 | TK06 | W06 | MEK01 | |
2 | TK07 | W07 | MEK01 | |
2 | TK08 | W08 | MEK01 | |
2 | TK09 | W09 | MEK01 | |
2 | TK10 | W10 | MEK01 | |
2 | TK11 | W11 | MEK01 | |
2 | TK12 | W12 | MEK01 | |
2 | TK13 | W13 | MEK01 | |
2 | TK14 | W14 | MEK01 | |
2 | TK15 | W15 | MEK01 | |
2 | TK16 | L01-L15 | MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
||
Laboratorium (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
15.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 2) | |||
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
10.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Zaliczenia w formie pisemnej obejmujące weryfikację modułowego efektu kształcenia MEK01. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie powyżej 50% możliwych punktów. Ocena dostateczna odpowiada zakresowi 51%-60% punków, ocena plus dostateczny to zakres 61%-70%, ocena dobry 71%-80%, ocena plus dobry to 81%-90%, ocena bardzo dobry to zakres powyżej 91% wszystkich punktów. |
Laboratorium | Obejmuję weryfikację MEK02. Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej jest oddanie kompletu wszystkich sprawozdań pozbawionych błędów merytorycznych i poważnych błędów rachunkowych. Ocenę dobrą uzyskuje student którego sprawozdania posiadają błędy rachunkowe - jednak pod warunkiem ich poprawy. Ocena bardzo dobry jest wystawiana za sprawozdania pozbawione błędów. Oceny pośrednie są uzależnianie od sposobu zaangażowania studenta w realizowane ćwiczenia. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest wystawiana jako średnia oceny z zaliczenia wykładu i oceny z laboratorium. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | D. Lichoń; T. Lis; A. Majka | RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace | 2023 |
2 | T. Lis; N. Marszałek | The future of sustainable aviation fuels | 2022 |
3 | T. Kopecki; T. Lis; P. Mazurek | Experimental and Numerical Analysis of a Composite Thin-Walled Cylindrical Structures with Different Variants of Stiffeners, Subjected to Torsion | 2019 |