Cykl kształcenia: 2022/2023
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie i inżynieria produkcji
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku: Analityka biznesowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Automatyzacja produkcji, Ekologia produkcji, Nowoczesne metody zarządzania produkcją
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki
Kod zajęć: 15201
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Analityka biznesowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W10 L10 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Paweł Litwin
semestr 4: mgr inż. Jolanta Litwin
Główny cel kształcenia: Moduł ma na celu przybliżenie studentom zagadnień związanych z modelowaniem i symulacją złożonych systemów. Przedstawiona zostanie koncepcja myślenia systemowego oraz podstawy dynamiki systemowej.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł obowiązkowy dla studentów specjalności "analityka biznesowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem"
1 | Elżbieta Kasperska | Dynamika systemowa. Symulacja i optymalizacja | Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice . | 2005 |
2 | Elżbieta Kasperska, Damian Słota | Metody matematyczne w zarządzaniu w ujęciu dynamiki systemowej | Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. | 1997 |
1 | Elżbieta Kasperska | Dynamika systemowa. Symulacja i optymalizacja | Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. | 2005 |
2 | Elżbieta Kasperska, Damian Słota | Metody matematyczne w zarządzaniu w ujęciu dynamiki systemowej | Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. | 1997 |
Wymagania formalne: Zaliczenie modułu Symulacja w przedsiębiorstwie
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiadanie wiedzy na poziomie inżynierskim w zakresie zarzadzania lub pokrewnym.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność operowania podstawowymi pojęciami z zakresu zarządzania i inżynierii produkcji. Umiejętność wyciągania wniosków na podstawie dostarczonych informacji.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student ma świadomość ważności, rozumie skutki i aspekty działalności inżynierskiej. Potrafi współdziałać i pracować w grupie.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Objaśnia pojęcia związane z modelowaniem systemów ciągłych metodą dynamiki systemowej: zasoby i przepływy, związki przyczynowo - skutkowe, pętle sprzężeń zwrotnych. | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K_W07+ |
P7S_WG |
02 | Prowadzi pogłębioną analizę eksperymentów symulacyjnych dla systemów ciągłych | laboratorium | obserwacja wykonawstwa, zaliczenie cz. praktyczna |
K_U15+ |
P7S_UW |
03 | Buduje model symulacyjny odzwierciedlający najważniejsze cechy i zachowania modelowanego systemu | laboratorium | obserwacja wykonawstwa, zaliczenie cz. praktyczna |
K_U15+ K_K06+ |
P7S_KO P7S_UW |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
4 | TK01 | W01 | MEK01 | |
4 | TK02 | W02 | MEK01 | |
4 | TK03 | W03 | MEK01 | |
4 | TK04 | W04 | MEK01 | |
4 | TK05 | W05 | MEK01 | |
4 | TK06 | W06 | MEK01 | |
4 | TK07 | L01 | MEK03 | |
4 | TK08 | L02 | MEK03 | |
4 | TK09 | L03 | MEK03 | |
4 | TK10 | L04 | MEK02 MEK03 | |
4 | TK11 | L05 | MEK02 MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 4) | Przygotowanie do kolokwium:
8.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 4) | Przygotowanie do laboratorium:
4.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
2.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 4) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 4) | Przygotowanie do zaliczenia:
10.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Na zaliczeniu pisemnym sprawdzana jest realizacja pierwszego efektu modułowego (MEK01). Aby uzyskać ocenę dostateczną student musi uzyskać 60% punktów. Wyższą ocenę można uzyskać przy następujących progach punktowych: od 65% punktów - 3,5; od 75% punktów - 4,0; od 85% punktów - 4,5; od 90% punktów - 5,0. |
Laboratorium | Na zaliczeniu praktycznym laboratorium sprawdzana jest realizacja drugiego i trzeciego efektu modułowego (MEK02, MEK03). Student musi poprawnie wykonać zadania obowiązkowe aby uzyskać ocenę dostateczną. Rozwiązanie zadań dodatkowych pozwala uzyskać wyższą ocenę, zgodnie z regułami zapisanymi w arkuszu zadania. |
Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych. Ocena końcowa wyznaczana jest jako średnia ważona ocen z poszczególnych efektów kształcenia z wagami: MEK01 0,4, MEK02 0,3 MEK03 0,3. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | D. Antonelli; P. Litwin; A. Marina; D. Stadnicka | Objective and Subjective Factors Affecting Neurodiverse Inclusion in Manufacturing | 2024 |
2 | D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka | Employing disabled workers in production: simulating the impact on performance and service level | 2024 |
3 | B. Azarhoushan; A. Bełzo; A. Borowiec; B. Ciecińska; F. Hojati; P. Litwin; M. Magdziak; A. Markopoulos; R. Wdowik | Selected case studies regarding research-based education in the area of machine and civil assemblies | 2023 |
4 | P. Litwin | Zastosowanie metody dynamiki systemów w analizie procesów produkcyjnych | 2023 |
5 | D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka | Disabled employees on the manufacturing line: Simulations of impact on performance and benefits for companies | 2022 |
6 | E. Boffa; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; P. Minetola; P. Podržaj; D. Stadnicka | Toward a sustainable educational engineer archetype through Industry 4.0 | 2022 |
7 | P. Litwin; D. Stadnicka | Problems of System Dynamics model development for complex product manufacturing process | 2022 |
8 | A. Chmielowiec; P. Litwin | Efficient Inverted Index Compression Algorithm Characterized by Faster Decompression Compared with the Golomb-Rice Algorithm | 2021 |
9 | D. Antonelli; J. Barata; E. Boffa; P. C. Priarone; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; M. Mądziel; P. Minetola; S. Nikghadam-Hojjati; Ł. Paśko; P. Podržaj; D. Stadnicka; X. Wang | Mapping Industry 4.0 Enabling Technologies into United Nations Sustainability Development Goals | 2021 |
10 | P. Litwin; Ł. Paśko | Metody klasteryzacji danych w badaniu podobieństwa parametrów procesu wytwórczego | 2020 |
11 | D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka | Human Factor in Industry of the Future - Knowledge Acquisition and motivation | 2019 |
12 | D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka | Human factor in intelligent manufacturing systems - knowledge acquisition and motivation | 2019 |
13 | P. Litwin; D. Stadnicka | Computer Modeling and Simulation in Engineering Education: Intended Learning Outcomes Development | 2019 |
14 | P. Litwin; D. Stadnicka | Value stream mapping and system dynamics integration for manufacturing line modelling and analysis | 2019 |
15 | P. Litwin; J. Sęp; D. Stadnicka | TIPHYS: Otwarta platforma sieciowa dla wspierania procesu edukacyjnego z zakresu Industry 4.0 | 2019 |
16 | P. Litwin; M. Mądziel; D. Stadnicka | Simulations of Manufacturing Systems: Applications in Achieving the Intended Learning Outcomes | 2019 |
17 | P. Litwin; Ł. Paśko | Methods of Data Mining for Quality Assurance in Glassworks | 2019 |