Cykl kształcenia: 2022/2023
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 15181
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Zarządzanie ruchem lotniczym
Układ zajęć w planie studiów: sem: 8 / W30 C30 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Daniel Lichoń
Terminy konsultacji koordynatora: https://dlichon.v.prz.edu.pl/konsultacje
Główny cel kształcenia: Uzyskanie wiedzy z zakresu optymalizacji przepływu ruchu lotniczego w strukturze przestrzeni powietrznej z zastosowaniem metod optymalizacji i walidacji uznanych w zarządzaniu ruchem lotniczym
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł składa się z zajęć wykładowych i ćwiczeniowych, studenci korzystają z laboratorium zarządzania ruchem lotniczym (komputerowe)
Materiały dydaktyczne: Dostęp: 1. Materiały wyd. Springer: https://link.springer.com (w sieci PRz), 2. ICAO: https://edziennik.ulc.gov.pl (wersja PL) lub icao.int (wersja EN), 3. EUROCONTROL: eurocontrol.int
1 | L. Bianco, P. Dell'Olmo, A. R. Odoni | New Concepts and Methods in Air Traffic Management | Springer, ISBN 978-3-642-07491-2. | 2001 |
2 | L. Bianco, P. Dell'Olmo, A. R. Odoni | Modelling and Simulation in Air Traffic Management | Springer, ISBN·1 3: 978·3-642-64576-1. | 1997 |
3 | C. A. Floudas and P. M. Pardalos | Encyclopedia of Optimization | Springer, ISBN: 978-0-387-74759-0. | 2009 |
4 | Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego | Operacje Statków Powietrznych, Doc. 8168, Tom II | ICAO, wyd. 6, wersja polska. | 2006 |
5 | European Organisation for the Safety of Air Navigation | European Operational Concept Validation Methodology (E-OVCM), vol. 1 | EUROCONTROL, 3rd edition. | 2010 |
1 | S. Ozeki (Editor) | Air Traffic Management and Systems I | Springer, Electronic Navigation Research Institute (ENRI), ISBN 978-4-431-54474-6. | 2014 |
2 | S. Ozeki (Editor) | Air Traffic Management and Systems II | Springer, Electronic Navigation Research Institute (ENRI), ISBN 978-4-431-56421-8. | 2017 |
3 | S. Ozeki (Editor) | Air Traffic Management and Systems III | Springer, Electronic Navigation Research Institute (ENRI), ISBN 978-981-13-7085-4. | 2019 |
1 | Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego | Operacje Statków Powietrznych, Doc. 8168, Tom I | ICAO, wyd. 5, wersja polska. | 2006 |
2 | Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego | Zarządzanie Ruchem Lotniczym, Doc. 4444 | ICAO, wyd. 5, wersja polska. | 2007 |
Wymagania formalne: Student wpisany na semestr 8
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę z zakresu: zarządzania ruchem lotniczym i modelowania ruchu lotniczego
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł. Umiejętność oceny, weryfikacji i interpretacji źródeł.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie struktury i planowania przestrzeni powietrznej, przepływu ruchu lotniczego, wykorzystania technik optymalizacji w zarządzaniu ruchem lotniczym (ATM), europejskiej metodologii wdrażania nowych rozwiązań ATM oraz współczesnych trendów rozwojowych ATM | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K_W14+++ K_K07+ |
P6S_KO P6S_WK |
02 | Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł (także w języku obcym), integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie. Posiada umiejętność obsługi systemów komputerowych uznanych w ATM oraz implementacji i rozwiązania problemów optymalizacji ruchu lotniczego | ćwiczenia problemowe z wykorzystaniem systemów komputerowych | raport pisemny, obserwacja wykonawstwa |
K_U02++ K_K07++ |
P6S_KO P6S_UW |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
8 | TK01 | W01 | MEK01 | |
8 | TK02 | W02, W03 | MEK01 | |
8 | TK03 | W04, W05 | MEK01 | |
8 | TK04 | W06, W07 | MEK01 | |
8 | TK05 | W08, W09, W10, W11 | MEK01 | |
8 | TK06 | W12, W13 | MEK01 | |
8 | TK07 | W14 | MEK01 | |
8 | TK08 | W15 | MEK01 | |
8 | TK09 | C01 | MEK02 | |
8 | TK10 | C02 | MEK02 | |
8 | TK11 | C03 | MEK02 | |
8 | TK12 | C04, C05, C06 | MEK02 | |
8 | TK13 | C07, C08 | MEK02 | |
8 | TK14 | C09, C10 | MEK02 | |
8 | TK15 | C11, C12 | MEK02 | |
8 | TK16 | C13, C14, C15 | MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 8) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
5.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 8) | Przygotowanie do ćwiczeń:
3.00 godz./sem. Inne: 12.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
2.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 8) | Udział w konsultacjach:
0.50 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 8) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Test w formie pisemnej złożony z pytań zamkniętych oraz otwartych. Podczas testu sprawdzane jest osiągnięcie efektu modułowego MEK01. Kryteria weryfikacji efektu modułowego MEK01: ocenę dostateczną uzyskuje student, który na teście z części sprawdzającej wiedzę uzyska 50-70% punktów, ocenę dobry 71-90% punktów, ocenę bardzo dobry powyżej 90% punktów. |
Ćwiczenia/Lektorat | Warunkiem zaliczenia jest udział w zajęciach, systematyczna realizacja ćwiczeń orz złożenie raportów pisemnych. Wykonanie ćwiczeń zapewnia osiągnięcie efektu modułowego MEK02. Na ocenę 5 student potrafi rozwiązywać złożone problemy optymalizacji (wielokryterialne, z ograniczeniami, z wykorzystaniem zaawansowanych metod optymalizacji i kreatywnym użyciem oprogramowania komputerowego). Na ocenę 4 student potrafi rozwiązywać problemy optymalizacji o średnim stopniu trudności (jednokryterialne, z ograniczeniami, z wykorzystaniem metod optymalizacji o średnim poziomie trudności). Na ocenę 3 student potrafi rozwiązywać uproszczone problemy optymalizacji (jednokryterialne, z małą liczbą ograniczeń i niskim stopniem złożoności problemu oraz z wykorzystaniem podstawowych metod optymalizacji) |
Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych. Na ocenę końcową składa się 30% oceny MEK01 i 70% oceny MEK02. Ocena końcowa ustalana jest jako średnia ważona. Ocena końcowa wg. średniej ważonej 5,0 (bdb): 4,75-5,0; 4,5(db+): 4,25-4,749, 4,0 (db): 3,75-4,249; 3,5 (dst+): 3,25-3,749; 3,0 (dst): 3,000-3,249. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Majka; J. Muszyńska-Pałys | Analysis of the performance of an aircraft powered by hybrid propulsion | 2023 |
2 | D. Lichoń; T. Lis; A. Majka | RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace | 2023 |
3 | M. Klimczyk; K. Kucharski; A. Majka; J. Muszyńska-Pałys | Hydrogen Valley as a Hub for Technological Cooperation Between Science, Business, Local Government and NGOs. An Overview of Approaches in Europe | 2023 |
4 | P. Cichosz; M. Drajewicz; M. Góral; A. Majka; W. Nowak; J. Sęp; R. Smusz | Design of Newly Developed Burner Rig Operating with Hydrogen Rich Fuel Dedicated for Materials Testing | 2023 |
5 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak | Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization | 2022 |
6 | G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej | Regular graph-based free route flight planning approach | 2021 |
7 | A. Majka | Weryfikacja i walidacja nowego algorytmu planowania tras w przestrzeni FRA | 2020 |
8 | A. Majka; P. Wacnik | Współpraca ponadeuropejska w obszarze lotnictwa w świetle realizacji celów agendy flightpath 2050 | 2020 |
9 | D. Lichoń | Modelling of the reference STARs procedures in the context of RPAS integration in non-segregated airspace | 2020 |
10 | G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski | Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions | 2020 |
11 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy | Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization | 2020 |
12 | D. Lichoń; M. Orkisz | Models of the reference departure and arrival IFR procedures for the purpose of research in RPAS integration in controlled airspace | 2019 |