logo
Karta przedmiotu
logo

Optymalizacja ruchu lotniczego

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej

Kod zajęć: 15181

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Zarządzanie ruchem lotniczym

Układ zajęć w planie studiów: sem: 8 / W30 C30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Daniel Lichoń

Terminy konsultacji koordynatora: https://dlichon.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie wiedzy z zakresu optymalizacji przepływu ruchu lotniczego w strukturze przestrzeni powietrznej z zastosowaniem metod optymalizacji i walidacji uznanych w zarządzaniu ruchem lotniczym

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł składa się z zajęć wykładowych i ćwiczeniowych, studenci korzystają z laboratorium zarządzania ruchem lotniczym (komputerowe)

Materiały dydaktyczne: Dostęp: 1. Materiały wyd. Springer: https://link.springer.com (w sieci PRz), 2. ICAO: https://edziennik.ulc.gov.pl (wersja PL) lub icao.int (wersja EN), 3. EUROCONTROL: eurocontrol.int

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 L. Bianco, P. Dell'Olmo, A. R. Odoni New Concepts and Methods in Air Traffic Management Springer, ISBN 978-3-642-07491-2. 2001
2 L. Bianco, P. Dell'Olmo, A. R. Odoni Modelling and Simulation in Air Traffic Management Springer, ISBN·1 3: 978·3-642-64576-1. 1997
3 C. A. Floudas and P. M. Pardalos Encyclopedia of Optimization Springer, ISBN: 978-0-387-74759-0. 2009
4 Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego Operacje Statków Powietrznych, Doc. 8168, Tom II ICAO, wyd. 6, wersja polska. 2006
5 European Organisation for the Safety of Air Navigation European Operational Concept Validation Methodology (E-OVCM), vol. 1 EUROCONTROL, 3rd edition. 2010
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 S. Ozeki (Editor) Air Traffic Management and Systems I Springer, Electronic Navigation Research Institute (ENRI), ISBN 978-4-431-54474-6. 2014
2 S. Ozeki (Editor) Air Traffic Management and Systems II Springer, Electronic Navigation Research Institute (ENRI), ISBN 978-4-431-56421-8. 2017
3 S. Ozeki (Editor) Air Traffic Management and Systems III Springer, Electronic Navigation Research Institute (ENRI), ISBN 978-981-13-7085-4. 2019
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego Operacje Statków Powietrznych, Doc. 8168, Tom I ICAO, wyd. 5, wersja polska. 2006
2 Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego Zarządzanie Ruchem Lotniczym, Doc. 4444 ICAO, wyd. 5, wersja polska. 2007

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student wpisany na semestr 8

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę z zakresu: zarządzania ruchem lotniczym i modelowania ruchu lotniczego

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł. Umiejętność oceny, weryfikacji i interpretacji źródeł.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Posiada uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie struktury i planowania przestrzeni powietrznej, przepływu ruchu lotniczego, wykorzystania technik optymalizacji w zarządzaniu ruchem lotniczym (ATM), europejskiej metodologii wdrażania nowych rozwiązań ATM oraz współczesnych trendów rozwojowych ATM wykład zaliczenie cz. pisemna K_W14+++
K_K07+
P6S_KO
P6S_WK
02 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł (także w języku obcym), integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie. Posiada umiejętność obsługi systemów komputerowych uznanych w ATM oraz implementacji i rozwiązania problemów optymalizacji ruchu lotniczego ćwiczenia problemowe z wykorzystaniem systemów komputerowych raport pisemny, obserwacja wykonawstwa K_U02++
K_K07++
P6S_KO
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
8 TK01 Wprowadzenie do zagadnień optymalizacji ruchu lotniczego. Terminologia używana w zarządzaniu ruchem lotniczym (Air Traffic Management, ATM). W01 MEK01
8 TK02 Struktura przestrzeni powietrznej - strefy, sektory, drogi lotnicze, procedury żeglugi powietrznej. Wymiana informacji w europejskim systemie ATM. Planowanie przestrzeni - zasady i poziomy planowania, cykl AIRAC. W02, W03 MEK01
8 TK03 Przepływ ruchu lotniczego - klasyfikacja (general/operational air traffic); klasyfikacja użytkowników przestrzeni; ruch lotniczy w obszarze Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego (ECAC area); ciągłość, efektywność, bezpieczeństwo przepływu ruchu lotniczego; przepływu ruchu lotniczego w przestrzeni przelotowej, strefach lotnisk i operacjach naziemnych. W04, W05 MEK01
8 TK04 Metody optymalizacji w ruchu lotniczym - rola optymalizacji w przepływie ruchu lotniczego; optymalizacja jedno- i wielokryterialna; optymalizacja jedno- i wielodyscyplinarna; funkcja celu, zmienne i ograniczenia. Optymalizacja w ATM z punktu widzenia przepływu ruchu lotniczego oraz struktury przestrzeni. W06, W07 MEK01
8 TK05 Podstawy teoretyczne wybranych metod optymalizacji, m.in.: ewolucyjna (monte carlo), systematycznego przeszukiwania, Branch and bound, Adaptive Simulated Annealing. W08, W09, W10, W11 MEK01
8 TK06 Metodologia wdrożenia nowych rozwiązań w ATM - analiza systemowa; obszary rozwoju (Key Performance Aeras); wskaźniki oceny nowych rozwiązań (Performance Indicators); metody symulacyjne (Fast/Real-Time Simulations); ocena ekspercka; "cykl życia" rozwiązań ATM. W12, W13 MEK01
8 TK07 Dokumentacja projektów badawczo-rozwojowych w ATM - Concept of Operations (CONOPS), Operational Service and Environment Definition (OSED), Validation Plan (VALP), Validation Report (VALR) W14 MEK01
8 TK08 Współczesne kierunki badawczo-rozwojowe w ATM W15 MEK01
8 TK09 Wprowadzenie - możliwości wykorzystania systemów komputerowych w optymalizacji ruchu lotniczego. C01 MEK02
8 TK10 Przegląd oprogramowania wykorzystywanego w pracach badawczo-rozwojowych ATM C02 MEK02
8 TK11 Struktura baz danych europejskiego systemu ATM (pliki so6, baza osiągów samolotów BADA, EUROCONTROL Network Operations Portal) C03 MEK02
8 TK12 Optymalizacja planu lotu w przestrzeni kontrolowanej z drogami lotniczymi oraz bez dróg lotniczych (Free Routing Airspace, FRA). Kryteria: kosztów, wpływu na środowisko, czasu lotu. Symulacje szybkie (Fast-Time Simulation, FTS), oprogramowanie Matlab. C04, C05, C06 MEK02
8 TK13 Optymalizacja przepływu ruchu lotniczego w wybranych scenariuszach ruchu lotniczego w Europie. Kryteria: pojemność przestrzeni, opóźnienia. Symulacje FTS, oprogramowanie Matlab. C07, C08 MEK02
8 TK14 Optymalizacja sieci dróg lotniczych oraz FRA w przepływie ruchu lotniczego. Kryterium: minimalizacja elementów krytycznych ("bottle neck"). Symulacje FTS, oprogramowanie Matlab. C09, C10 MEK02
8 TK15 Wprowadzenie do oprogramowania ESCAPE Light (EUROCONTROL) - narzędzie symulacji RTS C11, C12 MEK02
8 TK16 Symulacje w czasie rzeczywistym (RTS) uproszczonego scenariusza ruchu lotniczego z wykorzystaniem oprogramowania ESCAPE Light. C13, C14, C15 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 8) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 8) Przygotowanie do ćwiczeń: 3.00 godz./sem.
Inne: 12.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 8) Udział w konsultacjach: 0.50 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 8) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Test w formie pisemnej złożony z pytań zamkniętych oraz otwartych. Podczas testu sprawdzane jest osiągnięcie efektu modułowego MEK01. Kryteria weryfikacji efektu modułowego MEK01: ocenę dostateczną uzyskuje student, który na teście z części sprawdzającej wiedzę uzyska 50-70% punktów, ocenę dobry 71-90% punktów, ocenę bardzo dobry powyżej 90% punktów.
Ćwiczenia/Lektorat Warunkiem zaliczenia jest udział w zajęciach, systematyczna realizacja ćwiczeń orz złożenie raportów pisemnych. Wykonanie ćwiczeń zapewnia osiągnięcie efektu modułowego MEK02. Na ocenę 5 student potrafi rozwiązywać złożone problemy optymalizacji (wielokryterialne, z ograniczeniami, z wykorzystaniem zaawansowanych metod optymalizacji i kreatywnym użyciem oprogramowania komputerowego). Na ocenę 4 student potrafi rozwiązywać problemy optymalizacji o średnim stopniu trudności (jednokryterialne, z ograniczeniami, z wykorzystaniem metod optymalizacji o średnim poziomie trudności). Na ocenę 3 student potrafi rozwiązywać uproszczone problemy optymalizacji (jednokryterialne, z małą liczbą ograniczeń i niskim stopniem złożoności problemu oraz z wykorzystaniem podstawowych metod optymalizacji)
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych. Na ocenę końcową składa się 30% oceny MEK01 i 70% oceny MEK02. Ocena końcowa ustalana jest jako średnia ważona. Ocena końcowa wg. średniej ważonej 5,0 (bdb): 4,75-5,0; 4,5(db+): 4,25-4,749, 4,0 (db): 3,75-4,249; 3,5 (dst+): 3,25-3,749; 3,0 (dst): 3,000-3,249.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Majka; J. Muszyńska-Pałys Analysis of the performance of an aircraft powered by hybrid propulsion 2023
2 D. Lichoń; T. Lis; A. Majka RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace 2023
3 M. Klimczyk; K. Kucharski; A. Majka; J. Muszyńska-Pałys Hydrogen Valley as a Hub for Technological Cooperation Between Science, Business, Local Government and NGOs. An Overview of Approaches in Europe 2023
4 P. Cichosz; M. Drajewicz; M. Góral; A. Majka; W. Nowak; J. Sęp; R. Smusz Design of Newly Developed Burner Rig Operating with Hydrogen Rich Fuel Dedicated for Materials Testing 2023
5 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization 2022
6 G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej Regular graph-based free route flight planning approach 2021
7 A. Majka Weryfikacja i walidacja nowego algorytmu planowania tras w przestrzeni FRA 2020
8 A. Majka; P. Wacnik Współpraca ponadeuropejska w obszarze lotnictwa w świetle realizacji celów agendy flightpath 2050 2020
9 D. Lichoń Modelling of the reference STARs procedures in the context of RPAS integration in non-segregated airspace 2020
10 G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions 2020
11 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization 2020
12 D. Lichoń; M. Orkisz Models of the reference departure and arrival IFR procedures for the purpose of research in RPAS integration in controlled airspace 2019