Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania
Kod zajęć: 15179
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Zarządzanie ruchem lotniczym
Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W30 C15 L15 / 6 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Tomasz Rogalski
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. prof. PRz Bogusław Dołęga
Główny cel kształcenia: Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu niezawodności i diagnostyki technicznej
Ogólne informacje o zajęciach: W ramach modułu student zostaje zapoznany z teorią niezawodności i diagnostyki technicznej w szczególności w odniesieniu do systemów lotniczych. Student przyswaja i wykorzystuje wiedzę z zakresu diagnostyki technicznej i niezawodności, niezawodności systemów lotniczych i ich modeli diagnostycznych, metod syntezy: systemów tolerujących uszkodzenia, sprzętowych i analitycznych metod wykrywania i identyfikacji uszkodzeń, lokalizacji uszkodzeń również przy niepewności informacji, a także metod integracji systemów diagnostyki z uwzględnieniem ich rekonfiguracji.
1 | Bucior J. | Podstawy niezawodności | Wydawnictwo PRz. | 1989 |
2 | Korbicz J., Kościelny J.M. i inni | Diagnostyka procesów | WNT. | 2002 |
3 | Żółtowski B. | Podstawy diagnostyki maszyn | Wyd. Ucz. ATR. | 1996 |
1 | Bobrowski D. | Modele i metody matematyczne teorii niezawodności | WNT. | 1985 |
1 | Korbicz J. i inni | Diagnostyka procesów | WNT. | 2002 |
Wymagania formalne: Rejestracja studenta na semestr siódmy studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów: matematyka, informatyka, podstawy automatyki oraz wyposażenia pokładowego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Wykorzystując umiejętności z zakresu matematyki i informatyki student powinien umieć dokonywać analizy i syntezy systemów sterowania oraz wyposażenia pokładowego statków powietrznych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student powinien mieć świadomość odpowiedzialności inżyniera za podejmowane działania w odniesieniu do ich wpływu na rozwój lotnictwa oraz środowisko.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada wiedzę niezbędną do analizy i planowania zadań związanych z projektowaniem, tworzeniem i eksploatacją urządzeń z uwzględnieniem wymaganych wskaźników bezpieczeństwa i niezawodności | wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium | egzamin cz. pisemna, kolokwium, raport pisemny |
K_W13+++ |
P6S_WK |
02 | Potrafi dokonać analizy i syntezy zadań związanych z projektowaniem, tworzeniem i eksploatacją urządzeń z uwzględnieniem wymaganych wskaźników bezpieczeństwa i niezawodności | wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium | kolokwium, raport pisemny |
K_U13+++ |
P6S_UW |
03 | Mając świadomość konsekwencji podejmowanych działań rozumie potrzebę samokształcenia oraz współdziałania w zespole przy realizacji rozbudowanych systemów technicznych | wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium | raport pisemny |
K_K01+++ |
P6S_KR |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
7 | TK01 | W01-04 | MEK01 | |
7 | TK02 | W05-06 | MEK01 MEK02 | |
7 | TK03 | W07-09 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
7 | TK04 | W10 | MEK02 MEK03 | |
7 | TK05 | W11-W13 | MEK02 MEK03 | |
7 | TK06 | L02 | MEK01 MEK03 | |
7 | TK07 | L03 | MEK01 MEK03 | |
7 | TK08 | L04 | MEK02 | |
7 | TK09 | L05 | MEK02 | |
7 | TK10 | L06 | MEK02 | |
7 | TK11 | L07 | MEK02 MEK03 | |
7 | TK12 | Ćw 01-02 | MEK01 | |
7 | TK13 | Ćw 03 | MEK02 | |
7 | TK14 | Ćw 04-05 | MEK01 MEK03 | |
7 | TK15 | Ćw 06-07 | MEK02 MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 7) | Przygotowanie do kolokwium:
6.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
7.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 7) | Przygotowanie do ćwiczeń:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
8.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 7) | Przygotowanie do laboratorium:
15.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
15.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 7) | Przygotowanie do konsultacji:
3.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
3.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 7) | Przygotowanie do zaliczenia:
3.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Warunkiem uzyskania zaliczenia wykładu jest pozytywne napisanie kolokwium końcowego (Mek01 Mek02) |
Ćwiczenia/Lektorat | Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywność podczas realizacji ćwiczeń (Mek 03) zwieńczona pozytywnym wynikiem kolokwium (Mek 01 i Mek02) |
Laboratorium | Ocena wystawiana jest jako średnia z ocen zaliczających poszczególne ćwiczenia laboratoryjne. Wymagane jest pozytywne zaliczenie każdego ćwiczenia. Ocena z danego ćwiczenia obejmuje ocenę przygotowania teoretycznego (Mek01/02) oraz opracowanie wyników końcowych w formie sprawozdania (Mek01/02). Wykonanie ćwiczenia wpływa na uzyskaną ocenę końcową (Mek03). |
Ocena końcowa | Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z każdej form prowadzenia zajęć, a ocena końcowa jest średnią z uzyskanych ocen. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | M. Dojka; K. Jakubik; T. Rogalski; Ł. Wałek | Automatic take-off control system | 2023 |
2 | M. Korkosz; S. Noga; T. Rogalski | Analysis of the mechanical limitations of the selected high-speed electric motor | 2023 |
3 | S. Noga; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło | The use of vision system to determine lateral deviation from landing trajectory | 2023 |
4 | T. Rogalski | Transport lotniczy w obliczu wyzwań XXI wieku | 2023 |
5 | B. Dołęga; G. Kopecki; D. Kordos; P. Rzucidło | Układ spadochronowy | 2022 |
6 | D. Kordos; T. Rogalski | System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego kołującego po płycie lotniskowej oraz sposób sterowania kołowaniem statku powietrznego z wykorzystaniem tego systemu | 2022 |
7 | G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; T. Rogalski | The PAPI Lights-Based Vision System for Aircraft Automatic Control during Approach and Landing | 2022 |
8 | K. Doerffer; P. Doerffer; P. Dymora; P. Flaszynski; S. Grigg; M. Jurek; D. Kordos; B. Kowal; M. Mazurek; T. Rogalski; R. Śliwa; R. Unnthorsson | The Latest Advances in Wireless Communication in Aviation, Wind Turbines and Bridges | 2022 |
9 | T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szwed | Estimation of Atmospheric Gusts Using Integrated On-Board Systems of a Jet Transport Airplane - Flight Simulations | 2022 |
10 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | Design advancements for an integrated mission management system for small air transport vehicles in the COAST project | 2022 |
11 | B. Brukarczyk; P. Kot; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło | Fixed Wing Aircraft Automatic Landing with the Use of a Dedicated Ground Sign System | 2021 |
12 | B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek | System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych | 2021 |
13 | G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej | Regular graph-based free route flight planning approach | 2021 |
14 | G. Jaromi; T. Kapuściński; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | In-Flight Tests of Intruder Detection Vision System | 2021 |
15 | J. Beran; V. Di Vito; P. Grzybowski; T. Kabrt; P. Masłowski; M. Montesarchio; T. Rogalski | Flight management enabling technologies for single pilot operations in Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
16 | K. Maciejowska; S. Noga; T. Rogalski | Vibration analysis of an aviation engine turbine shaft shield | 2021 |
17 | P. Bąk; T. Rogalski; P. Rzucidło; J. Szura; K. Warzocha | Transformative Use of Additive Technology in Design and Manufacture of Hydraulic Actuator for Fly-by-Wire System | 2021 |
18 | S. Noga; J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło | Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in an Immelmann manoeuvre | 2021 |
19 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | A concept for an Integrated Mission Management System for Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
20 | G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski | Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions | 2020 |
21 | G. Jaromi; D. Kordos; A. Paw; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | Simulation studies of a vision intruder detection system | 2020 |
22 | J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło | Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in a spin maneuver | 2020 |
23 | T. Kapuściński; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba | A Vision-Based Method for Determining Aircraft State during Spin Recovery | 2020 |
24 | D. Nowak; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej; Ł. Wałek | Control System for Aircraft Take-off and Landing Based on Modified PID controllers | 2019 |
25 | G. Drupka; T. Rogalski | Free Route Airspace-nowe regulacje przestrzeni powietrznej | 2019 |
26 | G. Jaromi; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | Wybrane elementy badań wizyjnego układu antykolizyjnego dla lekkich oraz bezzałogowych statków powietrznych | 2019 |
27 | J. Prusik; T. Rogalski | Sterowanie trajektorią podczas lotu akrobacyjnego | 2019 |
28 | S. Pluta; T. Rogalski | System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego znajdującego się na płycie lotniskowej | 2019 |