Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania
Kod zajęć: 15175
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Zarządzanie ruchem lotniczym
Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W30 C30 / 5 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Tomasz Rogalski
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. prof. PRz Bogusław Dołęga
Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi aspektami transportu powietrznego.
Ogólne informacje o zajęciach: Studenci zdobywają zarówno teoretyczną, jak i praktyczną wiedzę z zakresu prawa, techniki i zarządzania transportem lotniczym. Głównym celem jest przygotowanie studentów do rozpoczęcia pracy w sektorze transportu lotniczego poprzez dostarczenie im najnowszej wiedzy i umiejętności jej praktycznego wykorzystania.
1 | P. Belobaba et al | The Global Airline Industry, 2nd ed | Wiley. | 2015 |
1 | Meijer G. | Fundamentals of Aviation Operations | Routledge. | 2020 |
1 | John Wensveen | Air Transportation A Management Perspective | Routledge. | 2015 |
Wymagania formalne: Student uzyskał wpis na siódmy semestr
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada podstawową wiedzę z zakresu matematyki
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiada podstawowe umiejętności stosowania metod optymalizacji statycznej i dynamicznej
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Posiada podstawową umiejętność samodzielnego pozyskiwania i analizy wiedzy
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Analizuje perspektywy rozwoju globalnego przemysłu lotniczego, w tym linii lotniczych, lotnisk, służb ruchu lotniczego i wskazuje ich rolę w ewolucji konkurencji w globalnym przemyśle lotniczym w chwili obecnej i przyszłości | wykład, ćwiczenia problemowe | kolokwium, zaliczenie cz. pisemna |
K_W12+++ |
P6S_WK |
02 | Umiejętność łączenia organizacji sektora lotnictwa, technologii oraz operacji lotniczych (linii lotniczych, portów lotniczych i sprzętu)w celu zwiększenia parametrów ekonomiczno-technicznych oraz ograniczenia przepustowości i wpływu na zrównoważony rozwój. | wykład, ćwiczenia problemowe | kolokwium, zaliczenie cz. pisemna |
K_U01++ K_K02+ |
P6S_KR P6S_UW |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
7 | TK01 | W01-02 | MEK01 | |
7 | TK02 | W03-05 | MEK01 | |
7 | TK03 | W06-08 | MEK01 | |
7 | TK04 | W09-12 | MEK02 | |
7 | TK05 | W13-14 | MEK01 MEK02 | |
7 | TK06 | W15 | MEK01 | |
7 | TK07 | Cw01-03 | MEK01 MEK02 | |
7 | TK08 | Cw 04-07 | MEK02 | |
7 | TK09 | Cw 08-10 | MEK02 | |
7 | TK10 | Cw 11-13 | MEK02 | |
7 | TK11 | Ćw 14 | MEK01 | |
7 | TK12 | Ćw 15 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 7) | Przygotowanie do kolokwium:
2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 7) | Przygotowanie do ćwiczeń:
15.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 9.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
15.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 7) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
3.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 7) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Zaliczenie pisemne obejmujące treści wykładu nieporuszane podczas ćwiczeń (Mek01 i Mek02) |
Ćwiczenia/Lektorat | Dwa kolokwia problemowe - rozwiązanie problemów analizowanych podczas ćwiczeń (Mek01 i Mek02). Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnia z obu kolokwiów z tym, że oba muszą być zakończone oceną pozytywną |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest średnią ważoną zaliczenia wykładu z wagą 0,4 i ćwiczeń z wagą 0,6 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | M. Dojka; K. Jakubik; T. Rogalski; Ł. Wałek | Automatic take-off control system | 2023 |
2 | M. Korkosz; S. Noga; T. Rogalski | Analysis of the mechanical limitations of the selected high-speed electric motor | 2023 |
3 | S. Noga; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło | The use of vision system to determine lateral deviation from landing trajectory | 2023 |
4 | T. Rogalski | Transport lotniczy w obliczu wyzwań XXI wieku | 2023 |
5 | B. Dołęga; G. Kopecki; D. Kordos; P. Rzucidło | Układ spadochronowy | 2022 |
6 | D. Kordos; T. Rogalski | System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego kołującego po płycie lotniskowej oraz sposób sterowania kołowaniem statku powietrznego z wykorzystaniem tego systemu | 2022 |
7 | G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; T. Rogalski | The PAPI Lights-Based Vision System for Aircraft Automatic Control during Approach and Landing | 2022 |
8 | K. Doerffer; P. Doerffer; P. Dymora; P. Flaszynski; S. Grigg; M. Jurek; D. Kordos; B. Kowal; M. Mazurek; T. Rogalski; R. Śliwa; R. Unnthorsson | The Latest Advances in Wireless Communication in Aviation, Wind Turbines and Bridges | 2022 |
9 | T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szwed | Estimation of Atmospheric Gusts Using Integrated On-Board Systems of a Jet Transport Airplane - Flight Simulations | 2022 |
10 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | Design advancements for an integrated mission management system for small air transport vehicles in the COAST project | 2022 |
11 | B. Brukarczyk; P. Kot; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło | Fixed Wing Aircraft Automatic Landing with the Use of a Dedicated Ground Sign System | 2021 |
12 | B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek | System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych | 2021 |
13 | G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej | Regular graph-based free route flight planning approach | 2021 |
14 | G. Jaromi; T. Kapuściński; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | In-Flight Tests of Intruder Detection Vision System | 2021 |
15 | J. Beran; V. Di Vito; P. Grzybowski; T. Kabrt; P. Masłowski; M. Montesarchio; T. Rogalski | Flight management enabling technologies for single pilot operations in Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
16 | K. Maciejowska; S. Noga; T. Rogalski | Vibration analysis of an aviation engine turbine shaft shield | 2021 |
17 | P. Bąk; T. Rogalski; P. Rzucidło; J. Szura; K. Warzocha | Transformative Use of Additive Technology in Design and Manufacture of Hydraulic Actuator for Fly-by-Wire System | 2021 |
18 | S. Noga; J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło | Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in an Immelmann manoeuvre | 2021 |
19 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | A concept for an Integrated Mission Management System for Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
20 | G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski | Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions | 2020 |
21 | G. Jaromi; D. Kordos; A. Paw; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | Simulation studies of a vision intruder detection system | 2020 |
22 | J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło | Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in a spin maneuver | 2020 |
23 | T. Kapuściński; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba | A Vision-Based Method for Determining Aircraft State during Spin Recovery | 2020 |
24 | D. Nowak; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej; Ł. Wałek | Control System for Aircraft Take-off and Landing Based on Modified PID controllers | 2019 |
25 | G. Drupka; T. Rogalski | Free Route Airspace-nowe regulacje przestrzeni powietrznej | 2019 |
26 | G. Jaromi; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | Wybrane elementy badań wizyjnego układu antykolizyjnego dla lekkich oraz bezzałogowych statków powietrznych | 2019 |
27 | J. Prusik; T. Rogalski | Sterowanie trajektorią podczas lotu akrobacyjnego | 2019 |
28 | S. Pluta; T. Rogalski | System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego znajdującego się na płycie lotniskowej | 2019 |