logo
Karta przedmiotu
logo

Transport powietrzny

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania

Kod zajęć: 15175

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Zarządzanie ruchem lotniczym

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W30 C30 / 5 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Tomasz Rogalski

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. prof. PRz Bogusław Dołęga

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi aspektami transportu powietrznego.

Ogólne informacje o zajęciach: Studenci zdobywają zarówno teoretyczną, jak i praktyczną wiedzę z zakresu prawa, techniki i zarządzania transportem lotniczym. Głównym celem jest przygotowanie studentów do rozpoczęcia pracy w sektorze transportu lotniczego poprzez dostarczenie im najnowszej wiedzy i umiejętności jej praktycznego wykorzystania.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 P. Belobaba et al The Global Airline Industry, 2nd ed Wiley. 2015
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Meijer G. Fundamentals of Aviation Operations Routledge. 2020
Literatura do samodzielnego studiowania
1 John Wensveen Air Transportation A Management Perspective Routledge. 2015

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student uzyskał wpis na siódmy semestr

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada podstawową wiedzę z zakresu matematyki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiada podstawowe umiejętności stosowania metod optymalizacji statycznej i dynamicznej

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Posiada podstawową umiejętność samodzielnego pozyskiwania i analizy wiedzy

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Analizuje perspektywy rozwoju globalnego przemysłu lotniczego, w tym linii lotniczych, lotnisk, służb ruchu lotniczego i wskazuje ich rolę w ewolucji konkurencji w globalnym przemyśle lotniczym w chwili obecnej i przyszłości wykład, ćwiczenia problemowe kolokwium, zaliczenie cz. pisemna K_W12+++
P6S_WK
02 Umiejętność łączenia organizacji sektora lotnictwa, technologii oraz operacji lotniczych (linii lotniczych, portów lotniczych i sprzętu)w celu zwiększenia parametrów ekonomiczno-technicznych oraz ograniczenia przepustowości i wpływu na zrównoważony rozwój. wykład, ćwiczenia problemowe kolokwium, zaliczenie cz. pisemna K_U01++
K_K02+
P6S_KR
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Wprowadzenie i przegląd globalnego przemysłu lotniczego W01-02 MEK01
7 TK02 Międzynarodowe otoczenie instytucjonalne i regulacyjne W03-05 MEK01
7 TK03 Linie lotnicze, operacje i miary wydajności W06-08 MEK01
7 TK04 Operacje lotnicze linii lotniczych W09-12 MEK02
7 TK05 Bezpieczeństwo i ocena ryzyka, a w tym technologia informacyjna w operacjach lotniczych. W13-14 MEK01 MEK02
7 TK06 Krytyczne problemy i perspektywy światowego transportu lotniczego W15 MEK01
7 TK07 Ekonomika linii lotniczych Cw01-03 MEK01 MEK02
7 TK08 Ceny w transporcie lotniczym Cw 04-07 MEK02
7 TK09 Koszty operacyjne i miary wydajności Cw 08-10 MEK02
7 TK10 Planowanie w liniach lotniczych Cw 11-13 MEK02
7 TK11 Optymalizacja rozkładu lotów Ćw 14 MEK01
7 TK12 Harmonogram napraw Ćw 15

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 7) Przygotowanie do ćwiczeń: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 9.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie pisemne obejmujące treści wykładu nieporuszane podczas ćwiczeń (Mek01 i Mek02)
Ćwiczenia/Lektorat Dwa kolokwia problemowe - rozwiązanie problemów analizowanych podczas ćwiczeń (Mek01 i Mek02). Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnia z obu kolokwiów z tym, że oba muszą być zakończone oceną pozytywną
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią ważoną zaliczenia wykładu z wagą 0,4 i ćwiczeń z wagą 0,6

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 M. Dojka; K. Jakubik; T. Rogalski; Ł. Wałek Automatic take-off control system 2023
2 M. Korkosz; S. Noga; T. Rogalski Analysis of the mechanical limitations of the selected high-speed electric motor 2023
3 S. Noga; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło The use of vision system to determine lateral deviation from landing trajectory 2023
4 T. Rogalski Transport lotniczy w obliczu wyzwań XXI wieku 2023
5 B. Dołęga; G. Kopecki; D. Kordos; P. Rzucidło Układ spadochronowy 2022
6 D. Kordos; T. Rogalski System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego kołującego po płycie lotniskowej oraz sposób sterowania kołowaniem statku powietrznego z wykorzystaniem tego systemu 2022
7 G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; T. Rogalski The PAPI Lights-Based Vision System for Aircraft Automatic Control during Approach and Landing 2022
8 K. Doerffer; P. Doerffer; P. Dymora; P. Flaszynski; S. Grigg; M. Jurek; D. Kordos; B. Kowal; M. Mazurek; T. Rogalski; R. Śliwa; R. Unnthorsson The Latest Advances in Wireless Communication in Aviation, Wind Turbines and Bridges 2022
9 T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szwed Estimation of Atmospheric Gusts Using Integrated On-Board Systems of a Jet Transport Airplane - Flight Simulations 2022
10 V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski Design advancements for an integrated mission management system for small air transport vehicles in the COAST project 2022
11 B. Brukarczyk; P. Kot; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło Fixed Wing Aircraft Automatic Landing with the Use of a Dedicated Ground Sign System 2021
12 B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych 2021
13 G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej Regular graph-based free route flight planning approach 2021
14 G. Jaromi; T. Kapuściński; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba In-Flight Tests of Intruder Detection Vision System 2021
15 J. Beran; V. Di Vito; P. Grzybowski; T. Kabrt; P. Masłowski; M. Montesarchio; T. Rogalski Flight management enabling technologies for single pilot operations in Small Air Transport vehicles in the COAST project 2021
16 K. Maciejowska; S. Noga; T. Rogalski Vibration analysis of an aviation engine turbine shaft shield 2021
17 P. Bąk; T. Rogalski; P. Rzucidło; J. Szura; K. Warzocha Transformative Use of Additive Technology in Design and Manufacture of Hydraulic Actuator for Fly-by-Wire System 2021
18 S. Noga; J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in an Immelmann manoeuvre 2021
19 V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski A concept for an Integrated Mission Management System for Small Air Transport vehicles in the COAST project 2021
20 G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions 2020
21 G. Jaromi; D. Kordos; A. Paw; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba Simulation studies of a vision intruder detection system 2020
22 J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in a spin maneuver 2020
23 T. Kapuściński; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba A Vision-Based Method for Determining Aircraft State during Spin Recovery 2020
24 D. Nowak; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej; Ł. Wałek Control System for Aircraft Take-off and Landing Based on Modified PID controllers 2019
25 G. Drupka; T. Rogalski Free Route Airspace-nowe regulacje przestrzeni powietrznej 2019
26 G. Jaromi; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba Wybrane elementy badań wizyjnego układu antykolizyjnego dla lekkich oraz bezzałogowych statków powietrznych 2019
27 J. Prusik; T. Rogalski Sterowanie trajektorią podczas lotu akrobacyjnego 2019
28 S. Pluta; T. Rogalski System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego znajdującego się na płycie lotniskowej 2019