logo
Karta przedmiotu
logo

Statki powietrzne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej

Kod zajęć: 15171

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Zarządzanie ruchem lotniczym

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W45 C30 / 6 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Tomasz Lis

semestr 6: dr inż. Daniel Lichoń

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studenta z rodzajami statków powietrznych, ze szczególnym uwzględnieniem samolotów. Przedstawienie obciążeń działających na samoloty oraz powiązanie ich z poszczególnymi elementami struktury lotniczej. Przedstawienie rozwiązań konstrukcyjnych spotykanych w technice lotniczej.

Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia dotyczą obciążeń działających na statki powietrzne z uwzględnieniem podziału na klasy ciężarowe i osiągowe. Przedstawienie rodzajów lotniczych struktur nośnych z omówieniem związku poszczególnych elementów z działającymi obciążeniami. Synteza wiedzy z zakresu aerodynamiki, mechaniki lotu oraz wytrzymałości konstrukcji lotniczych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Błażewicz W. Budowa samolotów. Obciążenia. WKŁ. Warszawa. 1976
2 European Aviation Sefty Agency (EASA), Certification Specification, CS: VLA,22,23,25 .
3 Danilecki S. Konstruowanie samolotów. Wyznaczanie obciążeń. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. 2004
4 Stafiej W. Obliczenia stosowane w projektowaniu szybowców. Politechnika warszawska. 2000
5 Cutler J. Understanding aircraft structures Oxford blackwell Science Ltd.. 1999
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Skowron M. Budowa samolotów. Obciążenia. Zbiór zadań. WPW Warszawa. 1979
2 SkarbińskiA., Stafiej W. Projektowanie i konstrukcja szybowców. WKŁ. Warszawa. 1965
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Raymer D.P. Aircraft Disign. A Conceptual Approach. AIAA Education Series, Washington. 1989
2 Misztal F. Założenia konstrukcyjne i obliczenia w budowie samolotów. Część II, dział D, obciążenia samolotu.. PWN Warszawa. 1965

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na semestr 6.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z zakresy aerodynamiki, mechaniki lotu oraz ogólnej budowy statków powietrznych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność identyfikacji poszczególnych elementów struktury lotniczej oraz ich roli w statku powietrznym.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Świadomość złożoności budowy statku powietrznego oraz roli jaką pełni lotnictwo we współczesnym świecie.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna źródła i podział obciążeń działających na na statek powietrzny. Zna obowiązujące przepisy budowy statków powietrznych oraz podział na klasy ciężarowe oraz kategorie osiągowe. Posiada wiedzę z zakresu rozwiązań konstrukcyjnych samolotów. Jest świadomy roli jaką pełnią poszczególne elementy w strukturze lotniczej Wykład Zaliczenie pisemne K_W06++
K_W08+
K_W11+
K_W12+++
K_K01+
K_K03+
P6S_KK
P6S_KR
P6S_WG
P6S_WK
02 Potrafi określić wielkość współczynnika obciążenia w manewrach sterowanych i niesterowanych. Potrafi dokonać identyfikacji poszczególnych elementów w strukturze płatowca oraz opisać rolę jaką pełnią w przenoszeniu obciążeń. K_U08+++
K_K07+
P6S_KO
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Rodzaje statków powietrznych. Pojęcia podstawowe. Źródła i podział obciążeń. Współczynnik obciążenia w manewrach sterowanych i niesterowanych. W01 MEK01
6 TK02 Współczynnik obciążenia w locie poziomym ustalonym. Współczynnik obciążenia w manewrach kontrolowanych i niekontrolowanych. W02 MEK01
6 TK03 Obciążenia od burzliwej atmosfery. Podmuch ostrokrawędziowy i współczynnik złagodzenia podmuchu. Ograniczenia fizjologiczne wartości współczynnika obciążenia. W03 MEK01
6 TK04 Obciążenia dopuszczalne i niszczące. Współczynnik bezpieczeństwa. Normowanie obciążeń. Przepisy budowy statków powietrznych - klasy ciężarowe i kategorie osiągowe. Kategorie samolotów. W04 MEK01
6 TK05 Krzywa obciążeń sterowanych. Ograniczenia fizyczne i formalne. Współczynniki obciążenia i prędkości obliczeniowe. W05 MEK01
6 TK06 Krzywa obciążeń od burzliwej atmosfery. Obwiednia obciążeń dopuszczalnych. Obciążenia wymiarujące. W06 MEK01
6 TK07 Rozkład współczynnika siły nośnej na płacie. Zwichrzenie geometryczne i aerodynamiczne. Wpływ zwichrzenia na rozkład współczynnika siły nośnej. Obciążenia powierzchni nośnej. Składowe wysiłku przekroju. Składowe normalne i styczne. W07 MEK01
6 TK08 Pojęcie środka sił poprzecznych. Skręcanie. Wyznaczanie składowych sił wewnętrznych. Skrzydło wolnonośne a skrzydło zastrzałowe. Wpływ agregatów na przebiegi sił wewnętrznych. W08 MEK01
6 TK09 Obciążenia usterzeń i kadłuba. Obciążenia przy lądowaniu. Pozostałe źródła obciążeń. W09 MEK01
6 TK10 Materiały wykorzystywane w lotnictwie. Podziały konstrukcji samolotu. Problematyka odwzorowania geometrii płatowca. W10 MEK01
6 TK11 Struktury skrzydła - schematy statyczne. W11 MEK01
6 TK12 Struktury kadłuba. Węzły kadłub - skrzydło. W12 MEK01
6 TK13 Konstrukcja usterzeń. Konstrukcja elementów mechanizacji płata. Problematyka utraty stateczności w lotnictwie. W13 MEK01
6 TK14 Mechaniczne układy sterowania (w kabinie pilota, sterów, klap, lotek, podwozia, zespołu napędowego...). W14 MEK01
6 TK15 Wybrane zagadnienia konstrukcji samolotów. Problematyka doboru i łączenia materiałów. Kolokwium zaliczeniowe. W15 MEK01
6 TK16 Wyznaczenie współczynnika obciążenia w manewrach sterowanych i niesterowanych. Określanie obciążenia podczas lotu, lądowania i w czasie ruchu po ziemi. przegląd rozwiązań stosowanych w technice lotniczej na przykładzie wybranego elementu. C01-C08 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 6) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6)
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 20.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie pisemne obejmujące weryfikację modułowego efektu kształcenia MEK01. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie powyżej 50% możliwych punktów. Ocena 3.0 odpowiada zakresowi 51%-60% punktów, ocena 3.5 to zakres 61%-70%, ocena dobry 71%-80%, ocena 4.5 to 81%-90%, ocena 5.0 to zakres powyżej 91% punktów.
Ćwiczenia/Lektorat Kolokwium obejmujące weryfikację modułowego efektu kształcenia MEK02. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie powyżej 50% możliwych punktów. Ocena 3.0 odpowiada zakresowi 51%-60% punktów, ocena 3.5 to zakres 61%-70%, ocena dobry 71%-80%, ocena 4.5 to 81%-90%, ocena 5.0 to zakres powyżej 91% punktów.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest wystawiana jako średnia arytmetyczna oceny z zaliczenia wykładu i oceny z ćwiczeń.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 D. Lichoń; T. Lis; A. Majka RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace 2023
2 T. Lis; N. Marszałek The future of sustainable aviation fuels 2022
3 T. Kopecki; T. Lis; P. Mazurek Experimental and Numerical Analysis of a Composite Thin-Walled Cylindrical Structures with Different Variants of Stiffeners, Subjected to Torsion 2019