Cykl kształcenia: 2022/2023
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 15171
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Zarządzanie ruchem lotniczym
Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W45 C30 / 6 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Tomasz Lis
semestr 6: dr inż. Daniel Lichoń
Główny cel kształcenia: Zapoznanie studenta z rodzajami statków powietrznych, ze szczególnym uwzględnieniem samolotów. Przedstawienie obciążeń działających na samoloty oraz powiązanie ich z poszczególnymi elementami struktury lotniczej. Przedstawienie rozwiązań konstrukcyjnych spotykanych w technice lotniczej.
Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia dotyczą obciążeń działających na statki powietrzne z uwzględnieniem podziału na klasy ciężarowe i osiągowe. Przedstawienie rodzajów lotniczych struktur nośnych z omówieniem związku poszczególnych elementów z działającymi obciążeniami. Synteza wiedzy z zakresu aerodynamiki, mechaniki lotu oraz wytrzymałości konstrukcji lotniczych.
1 | Błażewicz W. | Budowa samolotów. Obciążenia. | WKŁ. Warszawa. | 1976 |
2 | European Aviation Sefty Agency (EASA), | Certification Specification, CS: VLA,22,23,25 | . | |
3 | Danilecki S. | Konstruowanie samolotów. Wyznaczanie obciążeń. | Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. | 2004 |
4 | Stafiej W. | Obliczenia stosowane w projektowaniu szybowców. | Politechnika warszawska. | 2000 |
5 | Cutler J. | Understanding aircraft structures | Oxford blackwell Science Ltd.. | 1999 |
1 | Skowron M. | Budowa samolotów. Obciążenia. Zbiór zadań. | WPW Warszawa. | 1979 |
2 | SkarbińskiA., Stafiej W. | Projektowanie i konstrukcja szybowców. | WKŁ. Warszawa. | 1965 |
1 | Raymer D.P. | Aircraft Disign. A Conceptual Approach. | AIAA Education Series, Washington. | 1989 |
2 | Misztal F. | Założenia konstrukcyjne i obliczenia w budowie samolotów. Część II, dział D, obciążenia samolotu.. | PWN Warszawa. | 1965 |
Wymagania formalne: Rejestracja na semestr 6.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z zakresy aerodynamiki, mechaniki lotu oraz ogólnej budowy statków powietrznych.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność identyfikacji poszczególnych elementów struktury lotniczej oraz ich roli w statku powietrznym.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Świadomość złożoności budowy statku powietrznego oraz roli jaką pełni lotnictwo we współczesnym świecie.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna źródła i podział obciążeń działających na na statek powietrzny. Zna obowiązujące przepisy budowy statków powietrznych oraz podział na klasy ciężarowe oraz kategorie osiągowe. Posiada wiedzę z zakresu rozwiązań konstrukcyjnych samolotów. Jest świadomy roli jaką pełnią poszczególne elementy w strukturze lotniczej | Wykład | Zaliczenie pisemne |
K_W06++ K_W08+ K_W11+ K_W12+++ K_K01+ K_K03+ |
P6S_KK P6S_KR P6S_WG P6S_WK |
02 | Potrafi określić wielkość współczynnika obciążenia w manewrach sterowanych i niesterowanych. Potrafi dokonać identyfikacji poszczególnych elementów w strukturze płatowca oraz opisać rolę jaką pełnią w przenoszeniu obciążeń. |
K_U08+++ K_K07+ |
P6S_KO P6S_UW |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
6 | TK01 | W01 | MEK01 | |
6 | TK02 | W02 | MEK01 | |
6 | TK03 | W03 | MEK01 | |
6 | TK04 | W04 | MEK01 | |
6 | TK05 | W05 | MEK01 | |
6 | TK06 | W06 | MEK01 | |
6 | TK07 | W07 | MEK01 | |
6 | TK08 | W08 | MEK01 | |
6 | TK09 | W09 | MEK01 | |
6 | TK10 | W10 | MEK01 | |
6 | TK11 | W11 | MEK01 | |
6 | TK12 | W12 | MEK01 | |
6 | TK13 | W13 | MEK01 | |
6 | TK14 | W14 | MEK01 | |
6 | TK15 | W15 | MEK01 | |
6 | TK16 | C01-C08 | MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 6) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
15.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem. |
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 6) | Przygotowanie do ćwiczeń:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 6) | |||
Zaliczenie (sem. 6) | Przygotowanie do zaliczenia:
20.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Zaliczenie pisemne obejmujące weryfikację modułowego efektu kształcenia MEK01. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie powyżej 50% możliwych punktów. Ocena 3.0 odpowiada zakresowi 51%-60% punktów, ocena 3.5 to zakres 61%-70%, ocena dobry 71%-80%, ocena 4.5 to 81%-90%, ocena 5.0 to zakres powyżej 91% punktów. |
Ćwiczenia/Lektorat | Kolokwium obejmujące weryfikację modułowego efektu kształcenia MEK02. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie powyżej 50% możliwych punktów. Ocena 3.0 odpowiada zakresowi 51%-60% punktów, ocena 3.5 to zakres 61%-70%, ocena dobry 71%-80%, ocena 4.5 to 81%-90%, ocena 5.0 to zakres powyżej 91% punktów. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest wystawiana jako średnia arytmetyczna oceny z zaliczenia wykładu i oceny z ćwiczeń. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | D. Lichoń; T. Lis; A. Majka | RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace | 2023 |
2 | T. Lis; N. Marszałek | The future of sustainable aviation fuels | 2022 |
3 | T. Kopecki; T. Lis; P. Mazurek | Experimental and Numerical Analysis of a Composite Thin-Walled Cylindrical Structures with Different Variants of Stiffeners, Subjected to Torsion | 2019 |