Główny cel kształcenia:
Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy studenta z zakresu klimatologi oraz meteorologicznych zagrożeń lotu.
Ogólne informacje o zajęciach:
Zapoznanie studentów z elementami klimatologii, ruchami mas powietrza i prądów oceanicznych, występowaniem wiatrów lokalnych oraz w górnych warstwach atmosfery, burz tropikalnych i tornad. Zapoznanie z meteorologicznymi zagrożeniami lotu takimi jak: burza, oblodzenie, uskok wiatru, turbulencja czy błędy wysokościomierza. Praktyczne wykorzystanie map typu Significant WX Chart.
Materiały dydaktyczne:
Prezentacje prowadzącego
1 | Oxford Aviation Training | ATPL Ground Training Series, Meteorology | Oxford Aviation Training. | 2008 |
2 | Jeppesen Sanderon Inc. | Meteorology, JAA ATPL Training | Jeppesen Sanderon Inc.. | 2007 |
3 | Oxford Aviation Training | JAA ATPL Theoretical Knowledge Manual, Meteorology | Oxford Aviation Training. | 2001 |
4 | Maciej Ostrowski | Meteorologia dla Lotnictwa Sportowego | Aeroklub Polski, Wydawnictwo Jantar. | 1999 |
5 | Jeppesen | Aviation Weather | Jeppesen. | 2007 |
6 | Piotr Szewczak | Meteorologia dla Pilota Samolotowego (PPL, CPL, ATPL, IR) | Avia - Test. | 2007 |
1 | Oxford Aviation Training | ATPL Ground Training Series, Meteorology | Oxford Aviation Training. | 2008 |
2 | Jeppesen Sanderon Inc. | Meteorology, JAA ATPL Training | Jeppesen Sanderon Inc.. | 2007 |
3 | Oxford Aviation Training | JAA ATPL Theoretical Knowledge Manual, Meteorology | Oxford Aviation Training. | 2001 |
4 | Maciej Ostrowski | Meteorologia dla Lotnictwa Sportowego | Aeroklub Polski, Wydawnictwo Jantar. | 1999 |
5 | Jeppesen | Aviation Weather | Jeppesen. | 2007 |
6 | Piotr Szewczak | Meteorologia dla Pilota Samolotowego (PPL, CPL, ATPL, IR) | Avia-Test. | 2007 |
Wymagania formalne:
Student ma być zarejestrowany na V semestrze studiów stacjonarnych I-szego stopnia na kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka, specjalność Zarządzanie ruchem lotniczym
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotu Fizyka
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu fizyki i termodynamiki.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student powinien posiadać umiejętność współpracy w małym zespole.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | Zdobył podstawową wiedzę w zakresie właściwości atmosfery ziemskiej i zachodzących w niej zjawisk. | Wykład, laboratorium | test pisemny |
K-W12+ K-U01++ |
P6S-UW P6S-WK |
MEK02 | Ma świadomość zagrożeń związanych z eksploatacją statków powietrznych. Ma świadomość ważności zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. | Wykład, laboratorium | test pisemny |
K-U01++ K-U04+ K-K01+ |
P6S-KR P6S-UU P6S-UW |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
5 | TK01 | W01-03, L01-L07 | MEK01 | |
5 | TK02 | W04-08, L08-L16 | MEK01 MEK02 | |
5 | TK03 | W09-12, L17-L24 | MEK01 MEK02 | |
5 | TK04 | W13-15, L25-L30 | MEK01 MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 5) | Przygotowanie do kolokwium:
8.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 5) | Przygotowanie do laboratorium:
30.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 5) | |||
Egzamin (sem. 5) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. Egzamin ustny: 1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Zaliczenie obejmujące materiał prezentowany na wykładzie; forma pisemna, warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest co najmniej 75% prawidłowych odpowiedzi, skala ocen liniowa. Granicą zaliczenia każdego pytania opisowego jest również 75%, przy czym w odpowiedzi nie może pojawić się żaden istotny błąd. |
Laboratorium | Jest średnia arytmetyczą z ocen uzyskabych za każdego laboratorium. Zaliczenie na poziomie 75% wiedzy |
Ocena końcowa | Ocenę końcową stanowi ocenę średnią z testu końcowego.i z laboratorium |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Analysis of changes in European air traffic flow after the 2022 armed conflict in Ukraine | 2025 |
2 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Wpływ konfliktów zbrojnych w wybranych rejonach świata na obniżenie jakości informacji z systemów nawigacji satelitarnej | 2025 |
3 | J. Prusik; T. Rogalski; A. Wal; A. Włoch | Układ zabezpieczający dla samolotów z mechanicznym układem sterowania | 2025 |
4 | K. Kosacki; P. Kot; T. Rogalski | Airmanship - koncepcja nowoczesnego szkolenia lotniczego | 2025 |
5 | T. Rogalski; L. Rolka | Airmanship – the concept of modern aviation training | 2025 |
6 | A. Kozłowska; M. Malczyk; D. Nowak; T. Rogalski | Zastosowanie wybranych metod uczenia maszynowego w systemie sterowania lotem | 2024 |
7 | E. Chmiel-Szukiewicz; P. Cieciński; M. Drajewicz; J. Pieniążek; T. Rogalski; R. Smusz; M. Szukiewicz | Fire Test of an Equipment for Hydrogen Powered Aircraft | 2024 |
8 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Analiza zmian w ruchu lotniczym na przykładzie wybranych rejonów FIR europejskiej przestrzeni powietrznej po wystąpieniu konfliktu zbrojnego na terytorium Ukrainy | 2024 |
9 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Metody wyznaczania pozycji bezzałogowego statku powietrznego na pasie w fazie startu | 2024 |
10 | M. Dojka; K. Jakubik; T. Rogalski; Ł. Wałek | Automatic take-off control system | 2023 |
11 | M. Korkosz; S. Noga; T. Rogalski | Analysis of the mechanical limitations of the selected high-speed electric motor | 2023 |
12 | S. Noga; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło | The use of vision system to determine lateral deviation from landing trajectory | 2023 |
13 | T. Rogalski | Transport lotniczy w obliczu wyzwań XXI wieku | 2023 |
14 | D. Kordos; T. Rogalski | System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego kołującego po płycie lotniskowej oraz sposób sterowania kołowaniem statku powietrznego z wykorzystaniem tego systemu | 2022 |
15 | G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; T. Rogalski | The PAPI Lights-Based Vision System for Aircraft Automatic Control during Approach and Landing | 2022 |
16 | K. Doerffer; P. Doerffer; P. Dymora; P. Flaszynski; S. Grigg; M. Jurek; D. Kordos; B. Kowal; M. Mazurek; T. Rogalski; R. Śliwa; R. Unnthorsson | The Latest Advances in Wireless Communication in Aviation, Wind Turbines and Bridges | 2022 |
17 | T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szwed | Estimation of Atmospheric Gusts Using Integrated On-Board Systems of a Jet Transport Airplane - Flight Simulations | 2022 |
18 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | Design advancements for an integrated mission management system for small air transport vehicles in the COAST project | 2022 |
19 | B. Brukarczyk; P. Kot; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło | Fixed Wing Aircraft Automatic Landing with the Use of a Dedicated Ground Sign System | 2021 |
20 | G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej | Regular graph-based free route flight planning approach | 2021 |
21 | G. Jaromi; T. Kapuściński; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | In-Flight Tests of Intruder Detection Vision System | 2021 |
22 | J. Beran; V. Di Vito; P. Grzybowski; T. Kabrt; P. Masłowski; M. Montesarchio; T. Rogalski | Flight management enabling technologies for single pilot operations in Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
23 | K. Maciejowska; S. Noga; T. Rogalski | Vibration analysis of an aviation engine turbine shaft shield | 2021 |
24 | P. Bąk; T. Rogalski; P. Rzucidło; J. Szura; K. Warzocha | Transformative Use of Additive Technology in Design and Manufacture of Hydraulic Actuator for Fly-by-Wire System | 2021 |
25 | S. Noga; J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło | Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in an Immelmann manoeuvre | 2021 |
26 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | A concept for an Integrated Mission Management System for Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
27 | G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski | Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions | 2020 |
28 | G. Jaromi; D. Kordos; A. Paw; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | Simulation studies of a vision intruder detection system | 2020 |
29 | J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło | Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in a spin maneuver | 2020 |
30 | T. Kapuściński; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba | A Vision-Based Method for Determining Aircraft State during Spin Recovery | 2020 |