Cykl kształcenia: 2022/2023
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 15159
Status zajęć: obowiązkowy dla programu Samoloty
Układ zajęć w planie studiów: sem: 8 / W15 P30 / 5 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka
Główny cel kształcenia: Przekazanie podstaw wiedzy z zakresu zarządzania projektami naukowo-badawczymi z obszaru techniki lotniczej i kosmicznej oraz zapoznanie z metodykami i narzędziami wykorzystywanymi w zarządzaniu projektami.
Ogólne informacje o zajęciach: W ramach modułu realizowany jest wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne oraz projekty umożliwiające praktyczne doskonalenie umiejętności oraz powiązanie zagadnień teoretycznych z zagadnieniami praktycznymi.
Materiały dydaktyczne: Opracowania autorskie prowadzącego moduł
Inne: Prezentacje do wybranych wykładów
1 | Portny S.E. | Zarządzanie projektami dla bystrzaków. | Septem. | 2017 |
2 | Bhise V.D. | Designing ComplexProducts with SystemsEngineering Processesand Techniques | CRC Press. | 2014 |
3 | Wrycza S., Marcinkowski B. | Język inżynierii systemów SysML. Architektura i zastosowania | Helion. | 2013 |
4 | PMI | A guide to the Project Managament Body of Knowledge. PMBOK GUIDE. | PMI. | 2017 |
1 | Portny S.E. | Zarządzanie projektami dla bystrzaków | Septem. | 2017 |
1 | Sutherland J. | Scrum. Czyli jak robić dwa razy więcej, dwa razy szybciej | PWN. | 2017 |
2 | Żeromski M. | Mapa Agile & Scrum. Jak się odnaleźć jako Scrum Master. | Helion. | 2022 |
Wymagania formalne: Student jest wpisany na semestr 8 studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza w zakresie matematyki oraz podstaw techniki lotniczej i kosmicznej
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury, baz danych. Umiejętność korzystania z dostępnych programów inżynierskich.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu zarządzania projektami naukowo-badawczymi z obszaru techniki lotniczej i kosmicznej. Zna podstawowe metodyki zarzadzania projektami, stosowane metody i narzędzia. | wykład problemowy | kolokwium | ||
02 | Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu zarządzania projektami na każdym etapie realizacji projektu. Student potrafi przygotować propozycję projektową oraz zaplanować i przeprowadzić najważniejsze etapy ralizacji projektu. | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
8 | TK01 | W01 | MEK01 | |
8 | TK02 | W02 | MEK01 | |
8 | TK03 | W03 | MEK01 | |
8 | TK04 | W04 | MEK01 | |
8 | TK05 | W05 | MEK01 | |
8 | TK06 | W06 | MEK01 | |
8 | TK07 | W07 | MEK01 | |
8 | TK08 | W08 | MEK01 | |
8 | TK09 | C1, C2 | MEK02 | |
8 | TK10 | C2, C3, C4 | MEK02 | |
8 | TK11 | C5, C6 | MEK02 | |
8 | TK12 | C7, C8 | MEK02 | |
8 | TK13 | C9, 10, C11 | MEK02 | |
8 | TK14 | C12, C13, C14, C15 | MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 8) | Przygotowanie do kolokwium:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 8) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
30.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 15.00 godz./sem. Inne: 5.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 8) | Przygotowanie do konsultacji:
3.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 8) | Przygotowanie do zaliczenia:
10.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Wiedza teoretyczna z zakresu zarządzania projektami naukowo-badawczymi z obszaru techniki lotniczej i kosmicznej (MEK01) sprawdzana na podstawie kolokwium pisemnego. |
Projekt/Seminarium | Zdolność praktycznego wykrzystania wiedzy z zakresu zarządzania projektami naukowo-badawczymi (MEK02) sprawdzana będzie w trakcie realizacji zespołowego projektu oraz w trakcie jego końcowej prezentacji. |
Ocena końcowa | Ocena łączna uwzględniająca ocenę z zaliczenia części teoretycznej oraz zajęć projektowych w proporcji: 0.4: 0.6 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Majka; J. Muszyńska-Pałys | Analysis of the performance of an aircraft powered by hybrid propulsion | 2023 |
2 | D. Lichoń; T. Lis; A. Majka | RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace | 2023 |
3 | M. Klimczyk; K. Kucharski; A. Majka; J. Muszyńska-Pałys | Hydrogen Valley as a Hub for Technological Cooperation Between Science, Business, Local Government and NGOs. An Overview of Approaches in Europe | 2023 |
4 | P. Cichosz; M. Drajewicz; M. Góral; A. Majka; W. Nowak; J. Sęp; R. Smusz | Design of Newly Developed Burner Rig Operating with Hydrogen Rich Fuel Dedicated for Materials Testing | 2023 |
5 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak | Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization | 2022 |
6 | G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej | Regular graph-based free route flight planning approach | 2021 |
7 | A. Majka | Weryfikacja i walidacja nowego algorytmu planowania tras w przestrzeni FRA | 2020 |
8 | A. Majka; P. Wacnik | Współpraca ponadeuropejska w obszarze lotnictwa w świetle realizacji celów agendy flightpath 2050 | 2020 |
9 | G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski | Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions | 2020 |
10 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy | Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization | 2020 |