logo
Karta przedmiotu
logo

Zarządzanie projektami lotniczymi i kosmicznymi

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej

Kod zajęć: 15159

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Samoloty

Układ zajęć w planie studiów: sem: 8 / W15 P30 / 5 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Przekazanie podstaw wiedzy z zakresu zarządzania projektami naukowo-badawczymi z obszaru techniki lotniczej i kosmicznej oraz zapoznanie z metodykami i narzędziami wykorzystywanymi w zarządzaniu projektami.

Ogólne informacje o zajęciach: W ramach modułu realizowany jest wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne oraz projekty umożliwiające praktyczne doskonalenie umiejętności oraz powiązanie zagadnień teoretycznych z zagadnieniami praktycznymi.

Materiały dydaktyczne: Opracowania autorskie prowadzącego moduł

Inne: Prezentacje do wybranych wykładów

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Portny S.E. Zarządzanie projektami dla bystrzaków. Septem. 2017
2 Bhise V.D. Designing ComplexProducts with SystemsEngineering Processesand Techniques CRC Press. 2014
3 Wrycza S., Marcinkowski B. Język inżynierii systemów SysML. Architektura i zastosowania Helion. 2013
4 PMI A guide to the Project Managament Body of Knowledge. PMBOK GUIDE. PMI. 2017
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Portny S.E. Zarządzanie projektami dla bystrzaków Septem. 2017
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Sutherland J. Scrum. Czyli jak robić dwa razy więcej, dwa razy szybciej PWN. 2017
2 Żeromski M. Mapa Agile & Scrum. Jak się odnaleźć jako Scrum Master. Helion. 2022

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student jest wpisany na semestr 8 studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza w zakresie matematyki oraz podstaw techniki lotniczej i kosmicznej

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury, baz danych. Umiejętność korzystania z dostępnych programów inżynierskich.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu zarządzania projektami naukowo-badawczymi z obszaru techniki lotniczej i kosmicznej. Zna podstawowe metodyki zarzadzania projektami, stosowane metody i narzędzia. wykład problemowy kolokwium
02 Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu zarządzania projektami na każdym etapie realizacji projektu. Student potrafi przygotować propozycję projektową oraz zaplanować i przeprowadzić najważniejsze etapy ralizacji projektu. projekt zespołowy prezentacja projektu

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
8 TK01 Wprowadzenie do zarządzania projektami. Definicja najważniejszych pojęć. W01 MEK01
8 TK02 Przegląd metodyk zarządzania projektami. W02 MEK01
8 TK03 Organizacja i kierownictwo projektu W03 MEK01
8 TK04 Kosztorysowanie projektu i przygotowanie propozycji projektowej W04 MEK01
8 TK05 Zarządzanie ryzykiem i szansami W05 MEK01
8 TK06 Szczegółowe planowanie projektu W06 MEK01
8 TK07 Monitorowanie i kontrola projektu W07 MEK01
8 TK08 Narzędzia i metody. Wprowadzenie do języka SysML W08 MEK01
8 TK09 Karta projektu. Cel i sens projektu. Plan działania. C1, C2 MEK02
8 TK10 Planowanie prac, harmonogram projektu, budżet projektu, analiza zasobów, analiza ryzyka. C2, C3, C4 MEK02
8 TK11 Budowanie zespołu. Role i zakres odpowiedzialności. C5, C6 MEK02
8 TK12 Przygotowanie propozycji projektowej C7, C8 MEK02
8 TK13 Zarządzanie projektem. Monitorowanie, przepływ informacji, zarządzanie zespołem, zakończenie projektu. C9, 10, C11 MEK02
8 TK14 Wykorzystanie nowoczesnych technologii w zarządzaniu projektem. C12, C13, C14, C15 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 8) Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 8) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 30.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 15.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 8) Przygotowanie do konsultacji: 3.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 8) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Wiedza teoretyczna z zakresu zarządzania projektami naukowo-badawczymi z obszaru techniki lotniczej i kosmicznej (MEK01) sprawdzana na podstawie kolokwium pisemnego.
Projekt/Seminarium Zdolność praktycznego wykrzystania wiedzy z zakresu zarządzania projektami naukowo-badawczymi (MEK02) sprawdzana będzie w trakcie realizacji zespołowego projektu oraz w trakcie jego końcowej prezentacji.
Ocena końcowa Ocena łączna uwzględniająca ocenę z zaliczenia części teoretycznej oraz zajęć projektowych w proporcji: 0.4: 0.6

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Majka; J. Muszyńska-Pałys Analysis of the performance of an aircraft powered by hybrid propulsion 2023
2 D. Lichoń; T. Lis; A. Majka RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace 2023
3 M. Klimczyk; K. Kucharski; A. Majka; J. Muszyńska-Pałys Hydrogen Valley as a Hub for Technological Cooperation Between Science, Business, Local Government and NGOs. An Overview of Approaches in Europe 2023
4 P. Cichosz; M. Drajewicz; M. Góral; A. Majka; W. Nowak; J. Sęp; R. Smusz Design of Newly Developed Burner Rig Operating with Hydrogen Rich Fuel Dedicated for Materials Testing 2023
5 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization 2022
6 G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej Regular graph-based free route flight planning approach 2021
7 A. Majka Weryfikacja i walidacja nowego algorytmu planowania tras w przestrzeni FRA 2020
8 A. Majka; P. Wacnik Współpraca ponadeuropejska w obszarze lotnictwa w świetle realizacji celów agendy flightpath 2050 2020
9 G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions 2020
10 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization 2020