logo
Karta przedmiotu
logo

Napędy kosmiczne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej

Kod zajęć: 15154

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Silniki lotnicze

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / P15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Piotr Wygonik

Terminy konsultacji koordynatora: ustalane na bieżąco na początkusemestru, w którym realizowany jest przedmiot

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: zdobycie wiedzy z zakresu napędów ststków kosmicznych oraz umiejętności z zakresu projektowania wybranych napędów kosmicznych

Ogólne informacje o zajęciach: moduł skłąda się z części wykładowej i ćwiczeniowej. W ramach wykładu przedstawiono procesy fizyczne zachodzące w napędach kosmicznych, część ćwiczeniowa służy opanowaniu procedur obliczeniowych w celu wyznaczenia energetycznych parametrów silnika przyu istniejących ograniczeniach konstrukcyjnych i technologicznych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Stanisław Torecki Silniki rakietowe Wydawnictwa komunikacji i łączności, Warszawa. 1984
2 George P.Sutton Rocket Propulsion Elements John Wiley & Sons, INC, New York. 2003
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Stanisław Torecki Silniki rakietowe Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa. 1984
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Flack, Ronald D. Fundamentals of jet propulsion with aplications Cambridge Univ. Press. 2010

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: student musi spełniać wymagania formalne do studiowania na bieżącym semestrze

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: znajomość podstawowych przemian termodynamicznych, znajomość analitycznych metod obliczeniowych z zakresu termodynamiki, mechaniki płynów, wytrzymałości materiałów

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętność korzystania z bibliotek wirtualnych, umiejętność korzystania z narzędzi do projektowania CAD, Matlab

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: umiejętność rozwiązywania problemów inżynierskichw zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Posiada ogólną wiedzę na temat silników cieplnych, termodynamiki spalania, mechaniki płynów. Ma podstawową wiedzę z zakresu przemian termodynamicznych, zjawisk przepływowych w dyszach, chemii spalania paliw. potrafi rozwiązywać zadania inżynierskie i proste problemy badawcze wykorzystując metody i modele adekwatne do stopnia złożoności problemu wykład prezentacja projektu
02 ma wiedzę niezbędną do rozumienia i postrzegania pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze techniki kosmicznej oraz ma świadomość konsekwencji skutków swojej działalności na otoczenie. Stosuje współczesne metody analizy i syntezy do badania złożonych systemów mechanicznych. Zna możliwości poszczególnych podzespołów napędów rakietowych, ograniczenia użytkowe. Potrafi przeprowadzić krytyczna analizę otrzymanych wyników prac obliczeniowych. ćwiczenia projektowe prezentacja projektu

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Projekt silnika rakietowego, dobór materiału pędnego, określenie wymagań misji, określenie wstępnych charakterystyk napędu P01-03 MEK01 MEK02
6 TK02 Określanie wymagań energetycznych dla napędu do rodzaju zadania statku powietrznego, wyznaczanie ciągu statycznego silnika na wybrany materiał pędny, wyznaczanie impulsu właściwego P04-P06 MEK02
6 TK03 wyznaczenie schematu konstrukcyjnego napędu, prezentacja wyników projektów, zaliczenie przedmiotu P07 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Projekt/Seminarium (sem. 6) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6)
Zaliczenie (sem. 6)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Projekt/Seminarium warunek zaliczenia to uzyskanie oceny pozytywnej z dwóch wykonanych projektów na trzy wydane do realizacji
Ocena końcowa ocena końcowa składa się z z oceny z zaliczenia końcowego projektu (średnia ocen z wykonanych projektów- dwa projekty muszą być ocenione na ocenę pozytywną) i oceny prezentacji końcowej. Średnai z tych dwóch ocen jest oceną końcową

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
NK_projekty.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak