logo
Karta przedmiotu
logo

Elektrotechnika i elektronika samochodowa 2

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Inżynieria medyczna, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Organizacja produkcji, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 1514

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Pojazdy samochodowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 L15 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Adam Ustrzycki

Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z harmonogramem pracy katedry.

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: poznanie funkcji, budowy i zasad działania zaawansowanych układów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w pojazdach samochodowych.

Ogólne informacje o zajęciach: moduł kształcenia obejmuje zagadnienia z zakresu funkcjonowania zaawansowanych urządzeń i układów elektrycznych pojazdów samochodowych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Dziubiński M., Ocioszyński J., Walusiak S. Elektrotechnika i elektronika samochodowa Wydaw. Politechn. Lubelskiej, Lublin. 1999
2 Herner A., Riehl H. Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych WKŁ, Warszawa. 2017
3 Praca zbiorowa Mikroelektronika w pojazdach samochodowych. Informatory techniczne Bosch Informatory techniczne Bosch. WKŁ, Warszawa. 2002
4 Ocioszyński J. Zespoły elektryczne i elektroniczne w samochodach WNT, Warszawa. 1999
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Czerwiński A. Akumulatory, baterie, ogniwa WKŁ, Warszawa. 2005
2 Demidowicz R. Zapłon WKŁ, Warszawa. 1994
3 Mazur J., Żagan W. Samochodowa technika świetlna Oficyna Wydaw. Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 1997
4 Praca zbiorowa Nowoczesne urządzenia elektromechatroniki pojazdów samochodowych Oficyna Wydaw. Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2003
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Praca zbiorowa ABS. Układy zapobiegające blokowaniu kół Wydaw. Auto, Warszawa. 2004
2 Praca zbiorowa Układ stabilizacji toru jazdy ESP Informatory techniczne Bosch. WKŁ, Warszawa. 2003
3 Rokosch U. Poduszki gazowe i napinacze pasów WKŁ, Warszawa. 2003

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: rejestracja na bieżący semestr studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: podstawowe wiadomości z zakresu maszyn elektrycznych, elektroniki, elektrotechniki ogólnej oraz motoryzacyjnej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętność opracowania wyników pomiarów

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: student rozumie konieczność samokształcenia się i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna teoretyczne i praktyczne problemy współczesnej elektrotechniki motoryzacyjnej. Zna i rozumie funkcje, budowę i zasadę działania zaawansowanych układów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w pojazdach samochodowych. wykład egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna K_W09+
K_K01+
P7S_KO
P7S_WG
02 Posiada umiejętność pomiaru parametrów i sygnałów elektrycznych urządzeń elektrotechniki i elektroniki samochodowej oraz oceny ich stanu technicznego. laboratorium sprawozdania z wykonanych ćwiczeń, kolokwium K_U03+
K_K01+
P7S_KO
P7S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Instalacje elektryczne w pojazdach samochodowych. Magistrala CAN. Prądnico-rozruszniki. Metody i urządzenia ułatwiające rozruch silnika spalinowego. Zintegrowane systemy zapłonu i wtrysku bezpośredniego benzyny. Wtrysk paliwa gazowego. Adaptacyjne systemy oświetlenia w pojazdach samochodowych. Elektryczne wyposażenie dodatkowe pojazdu (wycieraczki, spryskiwacze, sygnalizacja dźwiękowa). Urządzenia elektronicznego wyposażenia dodatkowego poprawiające bezpieczeństwo czynne pojazdu (ABS, ASR, systemy kontroli trakcji). Systemy poduszek powietrznych i pasów bezpieczeństwa. Systemy ochrony pieszych Urządzenia elektronicznego wyposażenia dodatkowego poprawiające komfort. Wykład MEK01
2 TK02 Badanie regulatorów napięcia alternatora. Badania urządzeń ułatwiających rozruch. Badanie mikroprocesorowego układu zapłonowego. Badanie elementów układu zasilania wtryskowego silnika. Badanie elementów elektrycznego wyposażenia dodatkowego pojazdu samochodowego. Lokalizacja uszkodzeń w instalacji elektrycznej pojazdu. Laboratorium MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 20.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 0.50 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.50 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym, który weryfikuje osiągnięcie efektu modułowego MEK01. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywne zaliczenie zajęć laboratoryjnych. Egzamin obejmuje 5 pytania punktowane od 0 do 1,0. Uzyskana ocena wynika z uzyskanej punktacji: - od 4,6 do 5,0 - bdb (5,0); - od 4,1 do 4,5 - +db (4,5); - od 3,6 do 4,0 - db (4,0); - od 3,1 do 3,5 - db (3,5); - od 2,5 do 3,0 - dst (3,0); - od 0,0 do 2,4 - ndst (2,0).
Laboratorium Zaliczenie laboratorium następuje na podstawie pozytywnych ocen z odpowiedzi i sprawdzianu oraz przyjętych sprawozdań. Laboratorium weryfikuje osiągnięcie efektu modułowego MEK02. Sprawdzian dotyczy jednego tematu i obejmuje 2 pytania punktowane od 0 do 1,0. Ocena ze sprawdzianu wynika z uzyskanej punktacji: - od 1,9 do 2,0 - bdb (5,0); - od 1,7 do 1,8 - +db (4,5); - od 1,5 do 1,6 - db (4,0); - od 1,3 do 1,4 - db (3,5); - od 1,0 do 1,2 - dst (3,0); - od 0,0 do 0,9 - ndst (2,0). Ocena końcowa wynika ze średniej arytmetycznej z uzyskanych na laboratorium ocen, przy wszystkich zaliczonych sprawozdaniach. Sprawozdanie z danego tematu jest zaliczone, jeżeli nie zawiera istotnych błędów merytorycznych i formalnych. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 - dst(3,0); 3,400 ÷ 3,799 - +dst(3,5); 3,800 ÷ 4,199 - db(4,0) ; 4,200 ÷ 4,599 - +db(4,5); 4,600 ÷ 5,000 - bdb(5,0).
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocenę końcową stanowi ocena z egzaminu (60%) oraz laboratorium (40%). Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej ważonej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie