logo
Karta przedmiotu
logo

Pozwolenia zintegrowane w praktyce inżynierskiej

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2023/2024

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła energii, Ciepłownictwo i klimatyzacja, Infrastruktura i gospodarka wodna, Ochrona i zarządzanie środowiskiem , Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, Zintegrowane technologie w ochronie wód

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Oczyszczania i Ochrony Wód

Kod zajęć: 15068

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Ochrona i zarządzanie środowiskiem

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Agata Dąbal

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie zasad zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot prowadzony na drugim stopniu studiów na semestrze 3

Materiały dydaktyczne: Znajomość związanych ustaw i rozporządzeń

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 A. Lackowski i in., Metodyka oceny oddziaływania na środowisko jako całość w procesie wydawania pozwolenia zintegrowanego, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Warszawa . 2004
2 Dyrektywa Unii Europejskiej nr 96/61/WE z 24 września 1996 r. dotycząca zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli, ze zm. .
3 Ustawa Prawo Ochrony Środowiska .
4 Wytyczne do sporządzania wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego MŚ NFOŚiGW, Warszawa. 2014
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 http://www.ekoportal.gov.pl/pozwolenia-zintegrowane .
Literatura do samodzielnego studiowania
1 https://eippcb.jrc.ec.europa.eu/ .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zaliczone poprzedzające semestry

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę o ochronie środowiska przekazaną na pierwszym stopniu specjalistycznych studiów

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student powinien posiadać umiejętności w zakresie konstruowania urządzeń stosowanych w inżynierii środowiska

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student powinien być świadom ograniczonych możliwości działania ze względu na ograniczone zasoby środowiskowe i ograniczenia płynące z zrównoważonego rozwoju

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Student posiada szczegółową wiedzę w zakresie projektowania działalności gospodarczej w zakresie ochrony środowiska wykład, projekt zespołowy prezentacja i obrona projektu, kolokwium zaliczeniowe K_W16+
K_U10++
P7S_UW
P7S_WK
02 Posiada podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań działania, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju wykład, projekt zespołowy prezentacja i obrona projektu, kolokwium K_U10++
P7S_UW
03 Posiada pozatechniczną wiedzę w postrzeganiu i rozumieniu problemów w zakresie inżynierskiej działalności w ochronie środowiska wykład, projekt zespołowy, ćwiczenia terenowe prezentacja i obrona projektu, kolokwium zaliczeniowe K_K02++
P7S_KO
04 Posiada umiejętności przewidywania efektów swojej działalności w perspektywie czasowej wykład, projekt zespołowy prezentacja i obrona projektu, kolokwium zaliczeniowe K_U01++
P7S_UW
05 Ma wiedzę niezbędną do rozumienia i postrzegania pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w ochronie środowiska wykład, ćwiczenia problemowe kolokwium K_W16++
P7S_WK
06 Rozumie prawne aspekty i skutki działalności inżyniera w dyscyplinie inżynierii środowiska, w tym jej wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialnością za podejmowane decyzje. ćwiczenia problemowe wykonanie projektu, kolokwium K_K02++
P7S_KO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Prawo ochrony środowiska: pojęcia podstawowe, instalacja, emisja, zanieczyszczenie, rozwój zrównoważony, zasady ochrony środowiska, najlepsze dostępne techniki. W01 MEK01
2 TK02 Pozwolenia sektorowe i zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom: BAT, BREF. WO2 MEK04
2 TK03 Metody analiz oddziaływania – elementy środowiska a podejście zintegrowane W03 MEK02
2 TK04 Pozwolenie zintegrowane - znaczenie w określaniu zasad prowadzenia instalacji oraz kształtowaniu wielkości emisji. W04 MEK01 MEK06
2 TK05 Gospodarka obiegu zamkniętego. Zarządzanie na podstawie ISO 14001, identyfikacja aspektów środowiskowych, analizy cyklu życia. W05 MEK02 MEK04
2 TK06 Osiąganie wysokiego poziomu ochrony środowiska jako całości. Monitoring, kontrola, sprawozdawczość. W06 MEK02 MEK04
2 TK07 Wprowadzenie do projektu, wydanie tematów P01 MEK03 MEK04 MEK05
2 TK08 Relacja z realizacji sukcesywnego wykonywania projektu, zgodnie z wydanymi tematami P02-P14 MEK01 MEK02
2 TK09 Wykonanie wniosku o pozwolenie zintegrowane P15 MEK04 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium zaliczeniowe; uwzględnienie regularności uczęszczania na zajęcia
Projekt/Seminarium Prezentacja i obrona projektu
Ocena końcowa Ocena ważona: 50% oceny uzyskanej z kolokwium, 50% oceny uzyskanej z projektu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie