logo
Karta przedmiotu
logo

Geometria inżynierska

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Budownictwo

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: blok A/1, blok A/2, blok B/1, blok B/2

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej

Kod zajęć: 15060

Status zajęć: obowiązkowy dla programu blok A/1

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 C10 P10 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Jacek Abramczyk

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Wyposażenie w kwalifikacje z zakresu kształtowania struktury przestrzennej obiektów budowlanych i inżynierskich oraz przekazu informacji o tej strukturze za pomocą zapisu graficznego.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł dostarcza wiedzy z zakresu modelowania geometrycznego obiektów inżynierskich oraz przedstawiania informacji o ich strukturze przestrzennej w zapisie graficznym, w zakresie typowych zastosowań w budownictwie.

Materiały dydaktyczne: Zestawy zadań przygotowane przez koordynatora modułu

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Bogusław Grochowski Geometria wykreślna z perspektywą stosowaną Wydawnictwo Naukowe PWN. 2013
2 Bogusław Januszewski Geometryczne podstawy grafiki inżynierskiej cz. I Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2010
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Stefan Przewłocki Geometria wykreślna w budownictwie . 1997

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Pozytywny wynik rekrutacji na studia

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza o figurach geometrycznych oraz stosunkach przestrzennych osiągnięta jako efekt kształcenia w zakresie matematyki na poziomie szkoły średniej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność posługiwania się podstawowymi przyborami kreślarskimi. Znajomość podstawowych konstrukcji geometrycznych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozwinięta we właściwym stopniu wyobraźnia przestrzenna.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Jest świadomy roli zapisu graficznego w działalności inżynierskiej oraz ma wiedzę o podstawowych metodach odwzorowania stosowanych w tym zapisie i ich właściwościach. wykład egzamin pisemny K_W02+
P6S_WG
02 Zna zasady znajdowania kształtów typowych obiektów budowlanych metodami geometrii wykreślnej. wykład, ćwiczenia egzamin pisemny K_W02+
P6S_WG
03 Potrafi przedstawić informację o strukturze przestrzennej obiektu technicznego za pomocą zestawu rzutów prostokątnych wykonanych zgodnie z zasadami metody Monge'a. ćwiczenia projektowe indywidualna praca rysunkowa, egzamin pisemny K_W02++
K_U12+
P6S_UW
P6S_WG
04 Potrafi zastosować metodę Monge'a do znajdowania kształtów typowych obiektów budowlanych. ćwiczenia projektowe indywidualna praca rysunkowa, egzamin pisemny K_W02++
P6S_WG
05 Potrafi zastosować metodę rzutu cechowanego do projektowania zmian ukształtowania terenu ćwiczenia projektowe indywidualna praca rysunkowa, egzamin pisemny K_W02++
K_U12+
P6S_UW
P6S_WG
06 Potrafi przedstawić strukturę przestrzenną obiektu technicznego za pomocą rysunku poglądowego wykonanego zgodnie z zasadami aksonometrii. ćwiczenia, ćwiczenia projektowe indywidualna praca rysunkowa, egzamin pisemny K_W02+
K_U12+
P6S_UW
P6S_WG
07 Dba o dokładność i staranność wykonywanych rysunków ćwiczenia projektowe indywidualna praca rysunkowa K_W02+
K_K02++
P6S_KR
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Właściwości rzutowania równoległego w tym prostokątnego. W1, W2, C2 MEK01
1 TK02 Metoda Monge`a i jej zastosowania W3, W4, W5, W6, W7, W8, W11, W12, C3, C4, C5, P4, P5, P6, P7 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK07
1 TK03 Kształtowanie geometryczne dachów wielopołaciowych W9, W10, C6, C7, P8, P9 MEK02 MEK04 MEK07
1 TK04 Kształtowanie geometryczne dachów powłokowych W15, W16, W17, W18, W19, W20, C11, C12, P12, P13 MEK02 MEK04 MEK07
1 TK05 Zasady sporządzania rysunków poglądowych za pomocą aksonometrii W13, W14, C8, P8, P9, P12, P13 MEK01 MEK06 MEK07
1 TK06 Metoda rzutu cechowanego i jej zastosowania W21, W22, W23, W24, C13, C14, P14, P15 MEK01 MEK05 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 1) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 20.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem..
Inne: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1)
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 20.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na podstawie egzaminu pisemnego
Ćwiczenia/Lektorat Łącznie z oceną z projektu
Projekt/Seminarium Na podstawie sumy ocen z 7 arkuszy rysunkowych
Ocena końcowa Na podstawie sumy ocen z ćwiczeń projektowych i egzaminu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 J. Abramczyk; K. Chrzanowska An Influence of Roof Lattice Girder Inclination on the Work of Structural Systems Supporting Shed Roof Sheeting 2024
2 J. Abramczyk; K. Chrzanowska Unconventional building forms roofed with innovative structures arranged on regular surfaces with the negative Gaussian curvature 2023
3 J. Abramczyk; W. Bielak; K. Chrzanowska Impact of Inclination of Girders and Columns on the Effort and Stability of Flat Bar Frames 2023
4 J. Abramczyk Parametric building forms rationalizing the incident direct solar irradiation 2022
5 J. Abramczyk; K. Chrzanowska Complex Building Forms Roofed with Transformed Shell Units and Defined by Saddle Surfaces 2022
6 J. Abramczyk Folded Sheets as a Universal Material for Shaping Transformed Shell Roofs 2021
7 J. Abramczyk Transformed Corrugated Shell Units Used as a Material Determining Unconventional Forms of Complex Building Structures 2021
8 J. Abramczyk Transformed Shell Structures Determined by Regular Networks as a Complex Material for Roofing 2021
9 J. Abramczyk Symmetric Free Form Building Structures Arranged Regularly on Smooth Surfaces with Polyhedral Nets 2020
10 J. Abramczyk; A. Prokopska Innovative Building Forms Determined by Orthotropic Properties of Folded Sheets Transformed Into Roof Shells 2020
11 J. Abramczyk Transformed Shell Roof Structures as the Main Determinant in Creative Shaping Building Free Forms Sensitive to Man-Made and Natural Environments 2019
12 J. Abramczyk; A. Prokopska Method for Parametric Shaping of Architectural Free Forms 2019
13 J. Abramczyk; A. Prokopska Parametric Creative Design of Building Free-Forms Roofed with Transformed Shells Introducing Architect’s and Civil Engineer’s Responsible Artistic Concepts 2019
14 J. Abramczyk; A. Prokopska Responsive Parametric Building Free Forms Determined by Their Elastically Transformed Steel Shell Roofs 2019
15 J. Abramczyk; A. Prokopska Shape Transformations of Plane Folded Sheets for Shell Roofing 2019
16 J. Abramczyk; A. Prokopska Symmetric Shape Transformations of Folded Shell Roofs Determining Creative and Rational Shaping of Building Free Forms 2019