logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Rysunek oraz malarstwo. Techniki warsztatowe


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów:
Architektura
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Architektury i Dziedzictwa Kulturowego
Kod zajęć:
15037
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 1 / L45 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora 1:
dr hab. prof. PRz Tomasz Tomaszek
Imię i nazwisko koordynatora 2:
mgr inż. arch. Magdalena Janda

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Sprawność posługiwania się rysunkiem jako narzędzie architekta, perspektywą malarską z zastosowaniem geometrii wykreślnej, wyczucie przestrzeni, wielkości, proporcji ze znajomością zasad projektowania, wrażliwość estetyczna, wyrobienie plastyczne, abstrakcyjne, filozoficzne myślenie i postrzeganie, zastosowanie technik artystycznych w pracy zawodowej.

Ogólne informacje o zajęciach:
Każde ćwiczenie rozpoczyna wykład wprowadzający, przybliżający tło opracowywanego tematu: nie tylko sprecyzowanie zadania do wykonania, ale rozszerzenie nakreślające potrzebę teoretycznej artystycznej refleksji i zastosowanie jej praktyczne - zawodowe, w projektowaniu, oraz: inspiracje ukierunkowujące, jak również komentarz autorski, nadający ogólny humanistyczny wymiar działaniu twórczemu i techniczny realny kształt ćwiczeniu plastycznemu. Ćwiczenia służą: rozwijaniu abstrakcyjnego twórczego myślenia i wrażliwości artystycznej, poznaniu technik malarskich, intermediów, multimediów i poszerzaniu warsztatu rysownika i designera, rozszerzone ćwiczenia z kolorystyki i kompozycji, przełożenie zagadnień projektowych na zadania plastyczne. Tematy - związane bezpośrednio z zagadnieniami projektowymi (architektonicznymi): kompozycja, przełożenie wartości ulotnych na kształty, przełożenie zadań projektanckich na plastyczne-malarskie (i vice versa), malarskie techniki szkicowe dla przedstawienia projektu, ćwiczenia graficzne na potrzeby warsztatu projektowego, umiejętność wydobycia cech istotnych projektu – podkreślenie wartości przestrzennych w wizualizacji, makiecie itp. W ramach modułu istnieją treści do wyboru: wybór elementu, zjawiska lub lokalizacji wykorzystywanych w projekcie

Materiały dydaktyczne:
Martwe natury, odlewy, modele, wydarzenia kulturalne, aktualności

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 red. Adam Budak Co to jest architektura? Antologia (What is Architecture? Anthology), vol.2 Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej MANGGHA, Kraków. 2008
2 Witruwiusz, tłum. z łac. Kazimierz Kumaniecki O architekturze ksiąg dziesięć PWN. 1956
3 Klemens Krajewski Mała encyklopedia architektury i wnętrz Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław. 1974
4 Peter Gőssel & Gabriele Leuthäuser Architektura XX wieku Taschen/TMC Art., Kőln. 2006
5 Leszek Maluga Autonomiczne rysunki architektoniczne Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. 2006
6 Anna Starmer Jak dobierać kolory. Inspirujące palety barw do projektowania wnętrz Arkady, Warszawa. 2005
7 Maria Rzepińska Siedem wieków malarstwa europejskiego Wydawnictwo Literackie, Kraków. 1973
8 Bauhaus archiv/M. Droste Bauhaus 1919-1933 Taschen. 2006
9 Philip Jodidio Architecture Now! tomy 1 - 9 Taschen. 2010
10 Mo Zell Kurs rysunku architektonicznego. Narzędzia i techniki dla przedstawiania koncepcji architektonicznych ABE Dom Wydawniczy, Warszawa. 2008
11 José M. Parramón, Muntsa Calbó Perspektywa w rysunku i w malarstwie WSiP, Warszawa. 1993
12 Umberto Eco Historia Piękna Dom Wydawniczy Rebis. 2009
13 Małgorzata Mizia Architektura w przestrzeni sztuk Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2013
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Karel Teissig Techniki rysunku Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. 1982

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Świadectwo maturalne

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Ogólna orientacja w historii sztuki, architektury i technik artystycznych, zainteresowania profesjonalne, zdolność abstrakcyjnego patrzenia i myślenia.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Przygotowanie rysunkowe poprzedzające studia - wstępne umiejętności rysunkowe.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Samodzielność i umiejętność pracy w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 B.W8. zna i rozumie rolę i zastosowanie grafiki, rysunku i malarstwa oraz technologii informacyjnych w procesie projektowania architektonicznego i urbanistycznego laboratorium prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-W03+++
K-W09+++
P6S-WK
MEK02 B.U1. potrafi integrować wiedzę z zakresu różnych obszarów nauki m.in. historii, historii architektury, historii sztuki i ochrony dóbr kultury podczas rozwiązywania zadań inżynierskich laboratorium prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U01+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK03 B.U2. potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze laboratorium prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-K04++
P6S-KK

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Wprawa szybkiego szkicowania, konsekwentne i precyzyjne przeniesienie charakteru przedmiotu i obserwacji przestrzennych w dwuwymiar, celowość użycia światła i cienia, budowanie brył o zróżnicowanej strukturze i konfiguracji. Na poprawność rysunku składają się: - trafność obserwacji, - zastosowanie wiedzy profesjonalnej, kulturowej, ideologicznej, - sprawność warsztatowa, L01-L45 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 20.00 godz./sem.
Inne: 20.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1)
Zaliczenie (sem. 1)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków)
Ocena końcowa Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 T. Tomaszek Conservation of Wooden Built Heritage in Poland—The Current State and Future Challenges 2024
2 T. Tomaszek The Discourse on Authenticity in the Protection of Wooden Temples of Chinese Sacred Mountains 2024
3 T. Tomaszek A study of abandoned Ukrainian wooden churches in Poland. Current state and conservation recommendations 2023
4 T. Tomaszek Authenticity and Wooden Architecture Preservation in Asia – a Chinese perspective 2023
5 C. Fry; T. Tomaszek Preserving Australia’s Timber Heritage – Some Preliminary Guidelines for the Conservation of Slab Huts 2022
6 M. Janda Historia i rola głównego dworca kolejowego w rozwoju urbanistycznym Rzeszowa 2022
7 T. Tomaszek Miasta Polski wschodniej - impresje historyczne i wyzwania przyszłości 2021
8 T. Tomaszek Muzeum na wolnym powietrzu na terenie Parku Narodowego Great Smoky Mountains w USA. Kwestia autentyczności w ochronie krajobrazu kulturowo-przyrodniczego 2021
9 T. Tomaszek The Issue of Authenticity in Reconstruction of Wooden Building as an Interpretation of the Historical Site - Case Studies of Log Cabins from Tennessee State, USA 2021
10 T. Tomaszek The Role of the Kolbuszowa Folk Culture Open-Air Museum in Studies of Traditional Wooden Architecture of the Rzeszowiacy Ethnographic Group 2021
11 T. Tomaszek Authenticity in preservation of historical wooden architecture - problems and challenges 2020
12 T. Tomaszek Translokacja budynku drewnianego jako interpretacja miejsca historycznego – studium przypadku chat o konstrukcji zrębowej zlokalizowanych w stanie Tennessee, USA 2020