Główny cel kształcenia:
Sprawność posługiwania się rysunkiem jako narzędzie architekta, perspektywą malarską z zastosowaniem geometrii wykreślnej, wyczucie przestrzeni, wielkości, proporcji ze znajomością zasad projektowania, wrażliwość estetyczna, wyrobienie plastyczne, abstrakcyjne, filozoficzne myślenie i postrzeganie, zastosowanie technik artystycznych w pracy zawodowej.
Ogólne informacje o zajęciach:
Każde ćwiczenie rozpoczyna wykład wprowadzający, przybliżający tło opracowywanego tematu: nie tylko sprecyzowanie zadania do wykonania, ale rozszerzenie nakreślające potrzebę teoretycznej artystycznej refleksji i zastosowanie jej praktyczne - zawodowe, w projektowaniu, oraz: inspiracje ukierunkowujące, jak również komentarz autorski, nadający ogólny humanistyczny wymiar działaniu twórczemu i techniczny realny kształt ćwiczeniu plastycznemu. Ćwiczenia służą: rozwijaniu abstrakcyjnego twórczego myślenia i wrażliwości artystycznej, poznaniu technik malarskich, intermediów, multimediów i poszerzaniu warsztatu rysownika i designera, rozszerzone ćwiczenia z kolorystyki i kompozycji, przełożenie zagadnień projektowych na zadania plastyczne. Tematy - związane bezpośrednio z zagadnieniami projektowymi (architektonicznymi): kompozycja, przełożenie wartości ulotnych na kształty, przełożenie zadań projektanckich na plastyczne-malarskie (i vice versa), malarskie techniki szkicowe dla przedstawienia projektu,
ćwiczenia graficzne na potrzeby warsztatu projektowego, umiejętność wydobycia cech istotnych projektu – podkreślenie wartości przestrzennych w wizualizacji, makiecie itp. W ramach modułu istnieją treści do wyboru: wybór elementu, zjawiska lub lokalizacji wykorzystywanych w projekcie
Materiały dydaktyczne:
Martwe natury, odlewy, modele, wydarzenia kulturalne, aktualności
1 | red. Adam Budak | Co to jest architektura? Antologia (What is Architecture? Anthology), vol.2 | Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej MANGGHA, Kraków. | 2008 |
2 | Witruwiusz, tłum. z łac. Kazimierz Kumaniecki | O architekturze ksiąg dziesięć | PWN. | 1956 |
3 | Klemens Krajewski | Mała encyklopedia architektury i wnętrz | Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław. | 1974 |
4 | Peter Gőssel & Gabriele Leuthäuser | Architektura XX wieku | Taschen/TMC Art., Kőln. | 2006 |
5 | Leszek Maluga | Autonomiczne rysunki architektoniczne | Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. | 2006 |
6 | Anna Starmer | Jak dobierać kolory. Inspirujące palety barw do projektowania wnętrz | Arkady, Warszawa. | 2005 |
7 | Maria Rzepińska | Siedem wieków malarstwa europejskiego | Wydawnictwo Literackie, Kraków. | 1973 |
8 | Bauhaus archiv/M. Droste | Bauhaus 1919-1933 | Taschen. | 2006 |
9 | Philip Jodidio | Architecture Now! tomy 1 - 9 | Taschen. | 2010 |
10 | Mo Zell | Kurs rysunku architektonicznego. Narzędzia i techniki dla przedstawiania koncepcji architektonicznych | ABE Dom Wydawniczy, Warszawa. | 2008 |
11 | José M. Parramón, Muntsa Calbó | Perspektywa w rysunku i w malarstwie | WSiP, Warszawa. | 1993 |
12 | Umberto Eco | Historia Piękna | Dom Wydawniczy Rebis. | 2009 |
13 | Małgorzata Mizia | Architektura w przestrzeni sztuk | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2013 |
1 | Karel Teissig | Techniki rysunku | Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. | 1982 |
Wymagania formalne:
Świadectwo maturalne
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Ogólna orientacja w historii sztuki, architektury i technik artystycznych, zainteresowania profesjonalne, zdolność abstrakcyjnego patrzenia i myślenia.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Przygotowanie rysunkowe poprzedzające studia - wstępne umiejętności rysunkowe.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Samodzielność i umiejętność pracy w zespole.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | B.W8. zna i rozumie rolę i zastosowanie grafiki, rysunku i malarstwa oraz technologii informacyjnych w procesie projektowania architektonicznego i urbanistycznego | laboratorium | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-W03+++ K-W09+++ |
P6S-WK |
MEK02 | B.U1. potrafi integrować wiedzę z zakresu różnych obszarów nauki m.in. historii, historii architektury, historii sztuki i ochrony dóbr kultury podczas rozwiązywania zadań inżynierskich | laboratorium | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK03 | B.U2. potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze | laboratorium | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-K04++ |
P6S-KK |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | L01-L45 | MEK01 MEK02 MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Laboratorium (sem. 1) | Przygotowanie do laboratorium:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
20.00 godz./sem. Inne: 20.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | |||
Zaliczenie (sem. 1) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Laboratorium | Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków) |
Ocena końcowa | Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków) |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | T. Tomaszek | Conservation of Wooden Built Heritage in Poland—The Current State and Future Challenges | 2024 |
2 | T. Tomaszek | The Discourse on Authenticity in the Protection of Wooden Temples of Chinese Sacred Mountains | 2024 |
3 | T. Tomaszek | A study of abandoned Ukrainian wooden churches in Poland. Current state and conservation recommendations | 2023 |
4 | T. Tomaszek | Authenticity and Wooden Architecture Preservation in Asia – a Chinese perspective | 2023 |
5 | C. Fry; T. Tomaszek | Preserving Australia’s Timber Heritage – Some Preliminary Guidelines for the Conservation of Slab Huts | 2022 |
6 | M. Janda | Historia i rola głównego dworca kolejowego w rozwoju urbanistycznym Rzeszowa | 2022 |
7 | T. Tomaszek | Miasta Polski wschodniej - impresje historyczne i wyzwania przyszłości | 2021 |
8 | T. Tomaszek | Muzeum na wolnym powietrzu na terenie Parku Narodowego Great Smoky Mountains w USA. Kwestia autentyczności w ochronie krajobrazu kulturowo-przyrodniczego | 2021 |
9 | T. Tomaszek | The Issue of Authenticity in Reconstruction of Wooden Building as an Interpretation of the Historical Site - Case Studies of Log Cabins from Tennessee State, USA | 2021 |
10 | T. Tomaszek | The Role of the Kolbuszowa Folk Culture Open-Air Museum in Studies of Traditional Wooden Architecture of the Rzeszowiacy Ethnographic Group | 2021 |
11 | T. Tomaszek | Authenticity in preservation of historical wooden architecture - problems and challenges | 2020 |
12 | T. Tomaszek | Translokacja budynku drewnianego jako interpretacja miejsca historycznego – studium przypadku chat o konstrukcji zrębowej zlokalizowanych w stanie Tennessee, USA | 2020 |