logo
Karta przedmiotu
logo

Rzeczywistość wirtualna i rozszerzona VR/AR

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria w medycynie

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Systemów Złożonych

Kod zajęć: 15030

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Paweł Dymora

Terminy konsultacji koordynatora: https://pdymora.v.prz.edu.pl/

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy na temat wybranych zagadnień związanych z technikami wirtualnej rzeczywistości i jej zastosowaniami w obszarach: edukacji, medycyny, przemysłu i rozrywce.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł pozwala studentom zapoznać się z historią, obecnym stanem, najnowszymi osiągnięciami i trendami rozwojowymi informatyki w obszarze systemów wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Steven M. LaValle Virtual Reality Cambridge University Press. 2020
2 P. Fuchs, G. Moreau, P. Guitton Virtual Reality: Concepts and Technologies, Taylor & Francis Group. 2011
3 Paweł Buchwald Urządzenia mobilne w systemach rzeczywistości wirtualnej Helion. 2018
4 Steve Aukstakalnis Practical Augmented Reality: A Guide to the Technologies, Applications, and Human Factors for AR and VR Addison-Wesley Professional. 2018
5 Krzysztof Wołk Rzeczywistość wirtualna (VR) dla każdego - Aframe i HTML 5 Helion. 2018
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 https://dev.epicgames.com/community/learning . 2022
2 https://docs.unrealengine.com/4.27/en-US/Resources/ . 2022
3 Steve Aukstakalnis Practical Augmented Reality: A Guide to the Technologies, Applications, and Human Factors for AR and VR Addison-Wesley Professional; 1 edition. 2018
Literatura do samodzielnego studiowania
1 https://dev.epicgames.com/community/learning . 2022

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Wymagania zgodne z Regulaminem Studiów Wyższych Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien znać podstawowe zagadnienia z zakresu programowania i grafiki komputerowej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność pisania kodu.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w zespole i zdobywania wiedzy

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna podstawowe pojęcia, urządzenia i mechanizmy związane z wirtualną rzeczywistością. wykład, projekt zespołowy zaliczenie cz. pisemna, sprawozdanie z projektu, obserwacja wykonawstwa, sprawdzian pisemny K_W04+
K_U02+
K_K04+
P7S_KR
P7S_UW
P7S_WG
02 Posiada wiedzę i potrafi ją wykorzystać do modelowania obiektów i środowisk w zastosowaniach wykorzystujących VR wykład, projekt zaliczenie cz. pisemna, sprawozdanie z projektu, obserwacja wykonawstwa, sprawdzian pisemny K_W04+
K_U02++
K_K04+
P7S_KR
P7S_UW
P7S_WG
03 Potrafi zastosować posiadana wiedzę i realizować projekty wykorzystujące wirtualną rzeczywistość. wykład, projekt zaliczenie cz. pisemna, sprawozdanie z projektu, obserwacja wykonawstwa, sprawdzian pisemny K_W04+
K_U02+
K_K04+
P7S_KR
P7S_UW
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Podstawowe pojęcia związane z wirtualną rzeczywistością i nie tylko – VR/AR/MR. W01-W15 MEK01 MEK02
2 TK02 Zastosowania i przykłady realizacji opartych o VR. W01-W15, P01-P30 MEK01 MEK02
2 TK03 Sprzęt i sensory wykorzystywane w technologii VR. W01-W15, P01-P30 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK04 Oprogramowanie wykorzystywane do tworzenia oprogramowania opartego o VR. W01-W15, P01-P15 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK05 Dobre praktyki w realizacjach opartych o VR. W01-W15, P01-P30 MEK01 MEK02
2 TK06 Tworzenie obiektów i scen do wykorzystania w aplikacjach opartych o VR (wizualizacje 3d, Unreal, elementy Unity 3d). Programowanie interaktywnych aplikacji VR w wybranych językach i środowiskach programowania. W01-W15, P01-P30 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 6.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Projekt/Seminarium Obecność obowiązkowa na wszystkich zajęciach projektowych – dopuszcza się zwolnienia lekarskie z koniecznością odrobienia zajęć. Warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego wykładu i pozytywnej oceny z realizacji samodzielnego projektu. W szczególnych przypadkach, na podstawie obserwacji realizacji zajęć praktycznych (laboratorium, projekt) potwierdzonej wysokimi ocenami ze sprawozdań, projektu, aktywności oraz stwierdzonej znajomości tematyki zajęć, koordynator modułu może zwolnić wybranych studentów, z najwyższą średnią ocen, z konieczności zaliczenia wykładu. W przypadku zwolnionych osób, ocena z zaliczenia wykładu będzie odpowiadała ww. średniej ocen.
Ocena końcowa Ocena końcowa z przedmiotu wystawiana jest jako średnia ważona: 2/3 oceny z projektu i 1/3 oceny z wykładu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 P. Dymora; M. Jucha; M. Mazurek Examining the possibility of short-term prediction of traffic volume in smart city control systems with the use of regression models 2024
2 P. Dymora; G. Lichacz; M. Mazurek Performance Analysis of a Real-Time Data Warehouse System Implementation Based on Open-Source Technologies 2023
3 P. Dymora; M. Jucha; M. Mazurek Regression Models Evaluation of Short-Term Traffic Flow Prediction 2023
4 P. Dymora; M. Mazurek; M. Nycz Comparison of Angular, React, and Vue Technologies in the Process of Creating Web Applications on the User Interface Side 2023
5 P. Dymora; M. Mazurek; M. Nycz Modeling and Statistical Analysis of Data Breach Problems in Python 2023
6 K. Doerffer; P. Doerffer; P. Dymora; P. Flaszynski; S. Grigg; M. Jurek; D. Kordos; B. Kowal; M. Mazurek; T. Rogalski; R. Śliwa; R. Unnthorsson The Latest Advances in Wireless Communication in Aviation, Wind Turbines and Bridges 2022
7 P. Dymora; K. Łyczko; M. Mazurek The effectiveness analysis of selected IT tools for predictions of the COVID-19 pandemic 2022
8 P. Dymora; P. Hadaj; M. Łatka; M. Nowak; D. Strzałka The use of PLANS and NetworkX in modeling power grid system failures 2022
9 S. Bomba; P. Dymora; M. Mazurek A Comparative Analysis of Selected Predictive Algorithms in Control of Machine Processes 2022
10 M. Bolanowski; G. Budzik; P. Dymora; P. Kubiak; A. Paszkiewicz; M. Salach Methodology of Implementing Virtual Reality in Education for Industry 4.0 2021
11 P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek; R. Śliwa The effects of Virtual Reality technology application in the aircraft pilot training process 2021
12 P. Dymora; M. Mazurek Comparison of Selected Algorithms of Traffic Modelling and Prediction in Smart City - Rzeszów 2021
13 P. Dymora; M. Mazurek Influence of Model and Traffic Pattern on Determining the Self-Similarity in IP Networks 2021
14 P. Dymora; M. Mazurek Personal Data as a Critical Element of Sustainable Systems—Comparison of Selected Data Anonymization Techniques 2021
15 P. Dymora; M. Mazurek; B. Sudek Comparative Analysis of Selected Open-Source Solutions for Traffic Balancing in Server Infrastructures Providing WWW Service 2021
16 P. Dymora; M. Mazurek; K. Smalara Modeling and Fault Tolerance Analysis of ZigBee Protocol in IoT Networks 2021
17 P. Dymora; W. Gołda; M. Mazurek Analysis of the Impact of Gamification on Learning Efficiency on the Example of a Mobile Application 2021
18 G. Dunkan; P. Dymora; W. Koczkodaj; B. Kowal; M. Mazurek; D. Strzałka Open Government issues and opportunity: a case study based on a medium-sized city in Poland 2020
19 P. Dymora Opinia o innowacyjności usługi w postaci udostępnienia autonomicznej sprzętowo-programowej platformy ICT wspierającej funkcjonowanie firmy z uwzględnieniem usług o charakterze konwergentnym z możliwością wdrożenia w modelu scentralizowanym i rozproszonym \"ICTBox\" 2020
20 P. Dymora; A. Paszkiewicz Performance Analysis of Selected Programming Languages in the Context of Supporting Decision-Making Processes for Industry 4.0 2020
21 P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek Analysis of Selected Characteristics of Open Data Inception Portals in the Context of Smart Cities IoT Data Accessibility 2020
22 P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek Pozyskiwanie dowodów ingerencji w system z wykorzystaniem programu Snort jako darmowego systemu IDS 2020
23 P. Dymora; D. Łannik; M. Mazurek Analiza wpływu wybranych implementacji algorytmu drzewa decyzyjnego na wydajność systemu komputerowego 2020
24 P. Dymora; M. Mazurek An innovative approach to anomaly detection in communication networks using multifractal analysis 2020
25 P. Dymora; M. Mazurek Opinia o innowacyjności pt. Usługi internetowe nowej generacji oparte o standard XGS-PON 2020
26 P. Dymora; M. Mazurek Opinia o innowacyjności pt. Wdrożenie innowacji w zakresie badań sprawności i wydolności fizycznej dla sportowców celem zwiększenia konkurencyjności firmy LC Lab Sp. z o.o. 2020
27 P. Dymora; M. Mazurek Performance assessment of selected techniques and methods detecting duplicates in data warehouses 2020
28 P. Dymora; M. Mazurek Wdrożenie nowej usługi zdalnej rehabilitacji poprzez implementację innowacyjnej technologii „Doctor Kinetic” celem zwiększenia konkurencyjności firmy LC Lab Sp. z o.o.” 2020
29 M. Bolanowski; P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek; M. Salach Raport dotyczący: analizy uwarunkowań technicznych wdrażania technologii VR w dydaktyce na kierunkach automatyka i robotyka oraz informatyka prowadzonych przez WEiI z potencjalnymi zastosowaniami dla Przemysłu 4.0 2019
30 P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek Dydaktyczne aspekty projektowania aplikacji w środowisku Unity 3D 2019
31 P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek Multifractal properties of network communication traffic 2019
32 P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek Ocena skutków wykorzystania technologii wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w pracesie edukacyjnym 2019
33 P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek Opinia o innowacyjności usługi Innowacyjne Mobilne Centrum Digitalizacji 2019
34 P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek The effectiveness of the use of R-language in anonymizing open data 2019
35 P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek; M. Totoń Opinia o innowacyjności dla projektu MARBER 2019
36 P. Dymora; D. Łannik; M. Mazurek Badanie efektywności tworzenia wielowymiarowych zestawów danych w wybranych środowiskach analitycznych 2019
37 P. Dymora; K. Niemiec Gamification as a supportive tool for school children with dyslexia 2019
38 P. Dymora; M. Koryl; M. Mazurek Process discovery in business process management optimization 2019
39 P. Dymora; M. Mazurek Anomaly detection in IoT communication network based on spectral analysis and Hurst exponent 2019
40 P. Dymora; W. Koczkodaj; M. Mazurek; D. Strzałka Consistency-Driven Pairwise Comparisons Approach to Software Product Management and Quality Measurement 2019