logo
Karta przedmiotu
logo

Dobra praktyka kliniczna

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria w medycynie

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Fizyki i Inżynierii Medycznej

Kod zajęć: 15021

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 P15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr Piotr Biega

Imię i nazwisko koordynatora 2: Grzegorz Guzik

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Dostarczenie studentom podstawowych i aktualnych informacji o międzynarodowych wytycznych regulujących prowadzenie badań klinicznych, czyli tzw. Dobrej Praktyce Klinicznej (GCP).

Ogólne informacje o zajęciach: Studenci są zaznajamiani z zasadami dobrej praktyki klinicznej. Poznają kompetencje Komisji Etycznych i Komisji Bioetycznych oraz zasady prowadzenia badań klinicznych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Teresa Brodniewicz (red.) Badania kliniczne CeDeWe, Warszawa 2016.
2 Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie Dobrej Praktyki Klinicznej Dz. U. Nr 12, poz.489, 2012 .
3 Ustawa o wyrobach medycznych Dz. U. Nr 93, poz. 896, 2010 – rozdz. 6 Ocena kliniczna wyrobu medycznego lub aktywnego wyrobu medycznego do implantacji. .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Status studenta

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza dotycząca wyrobów medycznych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność studiowania literatury naukowej, przygotowania prezentacji

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 ma świadomość konieczności znajomości i przestrzegania zasad Dobrej Praktyki Klinicznej w badaniach klinicznych, w tym zasad prawnych oraz potrzeby poszerzania wiedzy w zakresie oceny biologicznej wyrobów medycznych i produktów leczniczych wykład, zajęcia projektowe, e-learning, wykład zdalny projekt zespołowy K_U07+
K_K01+
K_K03+
P7S_KK
P7S_KO
P7S_UU
02 zna zasady Dobrej Praktyki Klinicznej w kontekście prowadzenia badań klinicznych oraz zna zakres działalności Komisji Etycznych i Komisji Bioetycznych wykład, zajęcia projektowe, e-learning, wykład zdalny projekt zespołowy K_W03++
P7S_WG
P7S_WK
03 potrafi zaplanować badania wyrobu medycznego zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi oraz potrafi skonstruować wniosek do Komisji Etycznej (Bioetycznej) oraz zaplanować badanie kliniczne wykład, zajęcia projektowe, e-learning, wykład zdalny projekt zespołowy K_W03++
K_U07++
P7S_UU
P7S_WG
P7S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 1. Wprowadzenie w zagadnienie badania klinicznego. 2. Przebieg badania klinicznego: dokumentacja i monitorowanie. 3. Wprowadzenie do Dobrej Praktyki Klinicznej (Good Clinical Practice, GCP): Podstawowe pojęcia ICH GCP, wymagania, regulacje. 4. Badanie kliniczne według zasad Dobrej Praktyki Klinicznej. 5. Podmioty zaangażowane w prowadzenie badań klinicznych - Komisje Etyczne, Bioetyczne. W1-W15 MEK01 MEK02
3 TK02 Zapoznanie studentów z przykładowym wnioskiem do Komisji Etycznej (Bioetycznej). Przygotowanie przez studentów scenariusza badań wyrobu medycznego zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi. Studenci dobierają odpowiednie narzędzia i metody i przedstawiają je w formie opisu, uwzględniającego rodzaj badanego materiału. Projekt przedstawiany jest w formie prezentacji. P1-P15 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 1.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Obecność na wykładzie
Projekt/Seminarium Ocena z projektu
Ocena końcowa Ocena końcowa jest oceną z projektu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak