logo
Karta przedmiotu
logo

Metody komputerowe w inżynierii lotniczej

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Śmigłowce

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej

Kod zajęć: 1500

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Samoloty, Silniki lotnicze, Śmigłowce

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W30 L30 P30 / 5 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Marek Szumski

Imię i nazwisko koordynatora 3: dr inż. Marek Szumski

Imię i nazwisko koordynatora 4: dr inż. Marek Szumski

Imię i nazwisko koordynatora 5: dr inż. Marek Szumski

semestr 1: dr inż. Michał Czarnecki

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Praktyczne wykorzystanie metod numerycznych i narzędzi obliczeniowych w działalności technicznej

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obejmuje omówienie wybranych metod numerycznych oraz praktycznego wykorzystania ich do rozwiązywania problemów technicznych

Materiały dydaktyczne: https://robert-jakubowski.v.prz.edu.pl/materialy-do-pobrania

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Pańczyk B., Łukasik E., Sikora J., Guziak T. Metody numeryczne w przykładach Politechnika Lubelska. 2012
2 Fortuna Z, Macukow B, Wąsowski J Metody numeryczne Wydawnictwa Techniczne. 2001
3 Brzózka J.,Dorobczyński L. Matlab - środowisko obliczeń naukow-technicznych PWN. 2008
4 Lewitowicz J, Kustroń K Podstawy eksploatacji statków powietrznych - Własności i właściwości eksploatacyjne statku powietrzn Wydawnictwo ITWL. 2003
5 Guan Heng Yeoh,Chaoqun Liu Jiyuan Tu Computational Fluid Dynamics: A Practical Approach Elsevier. 2007
6 Fortescue, P., Stark, J., Swinerd, G., Spacecraft Systems Engineering John Wiley & Sons, International Edition. 2004
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 jak na wykładzie .
Literatura do samodzielnego studiowania
1 NASA NASA Systems Engineering Handbook National Aeronautics and Space Administration. 2020

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zakwalifikowanie na sem. pierwszy studiów magisterskich na specjalności lotnictwo i kosmonautyka

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość zagadnień z zakresu studiów lotnictwo i kosmonautyka pierwszego stopnia

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność pisania programów obliczeniowych, umiejętność posługiwania się złożonym aparatem matematycznym, znajomość konstrukcji lotniczych, oraz problemów eksploatacyjnych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: świadomość konieczności doskonalenia warsztatu obliczeniowego oraz poszerzania wiedzy z przedmiotów lotniczych i integracji ich z wiedzą pochodzącą z innych dziedzin.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma wiedzę z zakresu stosowanych metod numerycznych w obliczeniach technicznych. Zna nowoczesne systemy i narzędzia komputerowe stosowane w inżynierii lotniczej wykład, kolokwium K_W01+++
K_W04+++
P7S_WG
02 Posiada umiejętność posługiwania się środowiskiem Matlab do prowadzenia obliczeń numerycznych i symulacji komputerowych zagadnień technicznych laboratorium ocena pracy na laboratorium, projekt K_W01+
K_W02+
K_W04++
K_W05++
P7S_WG
03 Potrafi opracować programy numeryczne do rozwiązania zagadnień technicznych Laboratorium ocena pracy na zajęciach i zaliczanych projektów K_W02++
K_U08++
K_U09++
P7S_UW
P7S_WG
04 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w celach prospołecznych i przygotować indywidualnie lub zespołowo opracowanie będące odpowiedzią na współczesne wyzwania. wykład, opracowanie K_W04+++
K_W08++
K_U16+++
P7S_UO
P7S_WG
05 Umie pracować nad rozwiązaniem złożonego zadania technicznego połączonego z koniecznością wykorzystania metod komputerowych i innych zaawansowanych systemów stosowanych w inżynierii lotniczej projekty ocena pracy na zajęciach i na podstawie realizowanego projektu K_W02+++
K_U08+++
K_U09+++
P7S_UW
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Wprowadzenie do problematyki komputerowych systemów inżynierskich w lotnictwie W01-W04 MEK01 MEK04
1 TK02 Omówienie metod numerycznych z wykorzystaniem narzędzi Matlab w zastosowaniu do zagadnień inżynieryjnych W06-W18 MEK01 MEK02
1 TK03 Omówienie metodyki tworzenia własnych kodów numerycznych do rozwiązywania zagadnień numerycznych. W19-W24 MEK01 MEK03 MEK04
1 TK04 Analiza współczesnych systemów projektowania i narzędzi stosowanych przemyśle lotniczym (Computer Aided Engineering, Mission Engineering, Design Engineering, MBE itp.) W25-W30 MEK01 MEK04
1 TK05 Nabywanie umiejętności wykorzystywania narzędzi do obliczeń numerycznych do rozwiązywania zagadnień technicznych oraz tworzenia własnych narzędzi do obliczeń numerycznych L1-L30 MEK02 MEK03 MEK04
1 TK06 Nabywanie umiejętności wykorzystania złożonych systemów numerycznych i narzędzi do rozwiązywania kompletnych zagadnień projektowych P1-P30 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 1) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 8.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 6.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1) Przygotowanie do zaliczenia: 2.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Test: Opanował wiedzę z zakresu MEK01 na poziomie 50% ocena 3,0, na poziomie 70% ocena 4,0 na poziomie 90% ocena 5,0 Opracowanie pisemne dotyczące MEK 04 - ocena za oryginalność, działalność zespołową, odpowiedź na współczesne wyzwania - np. ogłoszone konkursy lub projekty Ocena końcowa dla wykładu 70% oceny z testu, 30% oceny z opracowania pisemnego
Laboratorium Ocena na podstawie projektów i pracy na zajęciach Potrafi realizować zadania w zakresie wykorzystania dostępnych funkcji do rozwiązania i wizualizacji zagadnień inżynierskich z drobnymi błędami i wskazówkami - 3,0, Potrafi zrealizować samodzielnie w sposób poprawny i terminowo projekt -4,0, Potrafi w sposób kompleksowy i kreatywny wykonać zadanie - 5,0
Projekt/Seminarium Ocena na podstawie projektów i pracy na zajęciach Potrafi realizować zadania w zakresie wykorzystania dostępnych narzędzi inżynierskich z drobnymi błędami i wskazówkami - 3,0, Potrafi zrealizować samodzielnie w sposób poprawny i terminowo projekt -4,0, Potrafi w sposób kompleksowy i kreatywny wykonać zadanie - 5,0
Ocena końcowa Ocena końcowa będzie będzie wyznaczona na podstawie ocen cząstkowych z następującą wagą: laboratorium 30%, projekt 30%, wykład 40% Uwaga Wszystkie moduły muszą zostać zaliczone na co najmniej 3,0

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Majka; J. Muszyńska-Pałys Analysis of the performance of an aircraft powered by hybrid propulsion 2023
2 D. Lichoń; T. Lis; A. Majka RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace 2023
3 K. Pytel; K. Szczerba; P. Szczerba; Z. Szczerba; M. Szumski Wind Tunnel Experimental Study on the Efficiency of Vertical-Axis Wind Turbines via Analysis of Blade Pitch Angle Influence 2023
4 M. Klimczyk; K. Kucharski; A. Majka; J. Muszyńska-Pałys Hydrogen Valley as a Hub for Technological Cooperation Between Science, Business, Local Government and NGOs. An Overview of Approaches in Europe 2023
5 P. Cichosz; M. Drajewicz; M. Góral; A. Majka; W. Nowak; J. Sęp; R. Smusz Design of Newly Developed Burner Rig Operating with Hydrogen Rich Fuel Dedicated for Materials Testing 2023
6 P. Cieciński; D. Ficek; J. Pieniążek; M. Szumski Dynamic Response of the Pitot Tube with Pressure Sensor 2023
7 P. Cieciński; J. Pieniążek; M. Szumski Właściwości dynamiczne układu pomiarowego ciśnienia w przepływie 2023
8 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization 2022
9 P. Cieciński; D. Ficek; J. Pieniążek; M. Szumski Property of high-frequency pressure measurement 2022
10 G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej Regular graph-based free route flight planning approach 2021
11 W. Frącz; G. Janowski; R. Smusz; M. Szumski The Influence of Chosen Plant Fillers in PHBV Composites on the Processing Conditions, Mechanical Properties and Quality of Molded Pieces 2021
12 A. Majka Weryfikacja i walidacja nowego algorytmu planowania tras w przestrzeni FRA 2020
13 A. Majka; P. Wacnik Współpraca ponadeuropejska w obszarze lotnictwa w świetle realizacji celów agendy flightpath 2050 2020
14 G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions 2020
15 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization 2020