Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 1500
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W30 L30 P30 / 5 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Robert Jakubowski
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka
Imię i nazwisko koordynatora 3: dr inż. Marek Szumski
Imię i nazwisko koordynatora 4: dr inż. Marek Szumski
Imię i nazwisko koordynatora 5: dr inż. Marek Szumski
Imię i nazwisko koordynatora 6: dr inż. Marek Szumski
semestr 1: dr inż. Michał Czarnecki
Główny cel kształcenia: Praktyczne wykorzystanie metod numerycznych i narzędzi obliczeniowych w działalności technicznej
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obejmuje omówienie wybranych metod numerycznych oraz praktycznego wykorzystania ich do rozwiązywania problemów technicznych
Materiały dydaktyczne: https://robert-jakubowski.v.prz.edu.pl/materialy-do-pobrania
1 | Pańczyk B., Łukasik E., Sikora J., Guziak T. | Metody numeryczne w przykładach | Politechnika Lubelska. | 2012 |
2 | Fortuna Z, Macukow B, Wąsowski J | Metody numeryczne | Wydawnictwa Techniczne. | 2001 |
3 | Brzózka J.,Dorobczyński L. | Matlab - środowisko obliczeń naukow-technicznych | PWN. | 2008 |
4 | Lewitowicz J, Kustroń K | Podstawy eksploatacji statków powietrznych - Własności i właściwości eksploatacyjne statku powietrzn | Wydawnictwo ITWL. | 2003 |
5 | Guan Heng Yeoh,Chaoqun Liu Jiyuan Tu | Computational Fluid Dynamics: A Practical Approach | Elsevier. | 2007 |
6 | Fortescue, P., Stark, J., Swinerd, G., | Spacecraft Systems Engineering | John Wiley & Sons, International Edition. | 2004 |
1 | jak na wykładzie | . |
1 | NASA | NASA Systems Engineering Handbook | National Aeronautics and Space Administration. | 2020 |
Wymagania formalne: Zakwalifikowanie na sem. pierwszy studiów magisterskich na specjalności lotnictwo i kosmonautyka
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość zagadnień z zakresu studiów lotnictwo i kosmonautyka pierwszego stopnia
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność pisania programów obliczeniowych, umiejętność posługiwania się złożonym aparatem matematycznym, znajomość konstrukcji lotniczych, oraz problemów eksploatacyjnych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: świadomość konieczności doskonalenia warsztatu obliczeniowego oraz poszerzania wiedzy z przedmiotów lotniczych i integracji ich z wiedzą pochodzącą z innych dziedzin.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma wiedzę z zakresu stosowanych metod numerycznych w obliczeniach technicznych. Zna nowoczesne systemy i narzędzia komputerowe stosowane w inżynierii lotniczej | wykład, | kolokwium |
K_W01+++ K_W04+++ |
P7S_WG |
02 | Posiada umiejętność posługiwania się środowiskiem Matlab do prowadzenia obliczeń numerycznych i symulacji komputerowych zagadnień technicznych | laboratorium | ocena pracy na laboratorium, projekt |
K_W01+ K_W02+ K_W04++ K_W05++ K_U06++ |
P7S_UW P7S_WG |
03 | Potrafi opracować programy numeryczne do rozwiązania zagadnień technicznych | Laboratorium | ocena pracy na zajęciach i zaliczanych projektów |
K_W02++ K_U06++ K_U08++ K_U09++ |
P7S_UW P7S_WG |
04 | Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w celach prospołecznych i przygotować opracowanie będące odpowiedzią na współczesne wyzwania. | wykład, | opracowanie |
K_W08++ K_U06++ K_U13++ K_K02+++ |
P7S_KO P7S_UW P7S_WG |
05 | Umie pracować nad rozwiązaniem złożonego zadania technicznego połączonego z koniecznością wykorzystania metod komputerowych i innych zaawansowanych systemów stosowanych w inżynierii lotniczej | projekty | ocena pracy na zajęciach i na podstawie realizowanego projektu |
K_U09+++ K_U13++ K_K02++ |
P7S_KO P7S_UW |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01-W04 | MEK01 MEK04 | |
1 | TK02 | W06-W18 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK03 | W19-W24 | MEK01 MEK03 MEK04 | |
1 | TK04 | W25-W30 | MEK01 MEK04 | |
1 | TK05 | L1-L30 | MEK02 MEK03 MEK04 | |
1 | TK06 | P1-P30 | MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 1) | Przygotowanie do laboratorium:
8.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 1) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
8.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
6.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
5.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 1) | Przygotowanie do zaliczenia:
10.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin: Opanował wiedzę z zakresu MEK01 i MEK04 na poziomie 50% ocena 3,0, na poziomie 70% ocena 4,0 na poziomie 90% ocena 5,0 |
Laboratorium | Ocena na podstawie projektów i pracy na zajęciach Potrafi realizować zadania w zakresie wykorzystania dostępnych funkcji do rozwiązania i wizualizacji zagadnień inżynierskich z drobnymi błędami i wskazówkami - 3,0, Potrafi zrealizować samodzielnie w sposób poprawny i terminowo projekt -4,0, Potrafi w sposób kompleksowy i kreatywny wykonać zadanie - 5,0 |
Projekt/Seminarium | Ocena na podstawie projektów i pracy na zajęciach Potrafi realizować zadania w zakresie wykorzystania dostępnych narzędzi inżynierskich z drobnymi błędami i wskazówkami - 3,0, Potrafi zrealizować samodzielnie w sposób poprawny i terminowo projekt -4,0, Potrafi w sposób kompleksowy i kreatywny wykonać zadanie - 5,0 |
Ocena końcowa | Ocena końcowa będzie będzie wyznaczona na podstawie ocen cząstkowych z następującą wagą: laboratorium 30%, projekt 30%, wykład 40% Uwaga Wszystkie moduły muszą zostać zaliczone na co najmniej 3,0 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Majka; J. Muszyńska-Pałys | Analysis of the performance of an aircraft powered by hybrid propulsion | 2023 |
2 | D. Lichoń; T. Lis; A. Majka | RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace | 2023 |
3 | K. Pytel; K. Szczerba; P. Szczerba; Z. Szczerba; M. Szumski | Wind Tunnel Experimental Study on the Efficiency of Vertical-Axis Wind Turbines via Analysis of Blade Pitch Angle Influence | 2023 |
4 | M. Klimczyk; K. Kucharski; A. Majka; J. Muszyńska-Pałys | Hydrogen Valley as a Hub for Technological Cooperation Between Science, Business, Local Government and NGOs. An Overview of Approaches in Europe | 2023 |
5 | P. Cichosz; M. Drajewicz; M. Góral; A. Majka; W. Nowak; J. Sęp; R. Smusz | Design of Newly Developed Burner Rig Operating with Hydrogen Rich Fuel Dedicated for Materials Testing | 2023 |
6 | P. Cieciński; D. Ficek; J. Pieniążek; M. Szumski | Dynamic Response of the Pitot Tube with Pressure Sensor | 2023 |
7 | P. Cieciński; J. Pieniążek; M. Szumski | Właściwości dynamiczne układu pomiarowego ciśnienia w przepływie | 2023 |
8 | R. Bartłomowicz; A. Bednarz; R. Jakubowski; K. Kabalyk | Numerical Study on Sensitivity of Turbofan Engine Performance to Blade Count of Centrifugal Compressor Impeller | 2023 |
9 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak | Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization | 2022 |
10 | P. Cieciński; D. Ficek; J. Pieniążek; M. Szumski | Property of high-frequency pressure measurement | 2022 |
11 | G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej | Regular graph-based free route flight planning approach | 2021 |
12 | W. Frącz; G. Janowski; R. Smusz; M. Szumski | The Influence of Chosen Plant Fillers in PHBV Composites on the Processing Conditions, Mechanical Properties and Quality of Molded Pieces | 2021 |
13 | A. Majka | Weryfikacja i walidacja nowego algorytmu planowania tras w przestrzeni FRA | 2020 |
14 | A. Majka; P. Wacnik | Współpraca ponadeuropejska w obszarze lotnictwa w świetle realizacji celów agendy flightpath 2050 | 2020 |
15 | G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski | Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions | 2020 |
16 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy | Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization | 2020 |
17 | R. Jakubowski | Study of Bypass Ratio Increasing Possibility for Turbofan Engine and Turbofan With Inter Turbine Burner | 2019 |