Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Budownictwa Ogólnego
Kod zajęć: 15
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 P30 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Lech Lichołai
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Michał Musiał
Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest przekazanie informacji na temat energooszczędnego projektowania w zakresie rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych, przy wykorzystaniu współczesnych technologii niskoenergetycznych i heliogrzewczych.
Ogólne informacje o zajęciach: Współczesna architektura potrzebuje nowych rozwiązań technologicznych będących niezbędnym czynnikiem do projektowania nowoczesnych budynków. Projektowe wkomponowanie systemów helioenergetycznych przynosi korzyści związane ze zmniejszeniem zużycia tradycyjnych nośników energetycznych oraz przyczynia się do poprawy estetyki budynku. Dzięki znajomości nowoczesnych technologii student ma możliwość wykorzystania do projektowania nie tylko rozwiązań systemowych, ale również nietypowych rozwiązań nadających indywidualny, niepowtarzalny charakter obiektu. W ramach modułu istnieją treści do wyboru: wybór elementu, zjawiska lub lokalizacji wykorzystywanych w projekcie
1 | Piotr Klemm - red. | Budownictwo Ogólne, tom II, Fizyka budowli | Arkady . | 2005 |
2 | Lichołai Lech - red. | Budownictwo Ogólne, tom III, Elemeny budynków, podstawy projektowania | Arkady. | 2008 |
3 | Celadon W. | Przegrody przeszklone w architekturze energooszczędnej | Politechnika Krakowska. | 2004 |
4 | Komar B., Tymkiewicz J. | Elewacje budynków biurowych. Funkcja, forma, percepcja | Politechnika Śląska. | 2006 |
5 | Mikoś J. | Budownictwo ekologiczne | Politechnika Śląska, Gliwice. | 2000 |
6 | Lisik A. | Odnawialne źródła energii w architekturze | Politechnika Śląska, Gliwice. | 1995 |
1 | Pluta Z. | Słoneczne instalacje energetyczne | Politechnika Warszawska, Warszawa . | 2003 |
2 | Lewandowski W. | Proekologiczne źródła energii odnawialnej | WNT Warszawa. | 2002 |
Wymagania formalne: Status studenta Politechniki Rzeszowskiej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada podstawową wiedzę dotyczącą podziału i klasyfikacji obiektów budowlanych oraz zna materiałowe i technologiczne rozwiązania budowlane.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi samodzielnie korzystać z norm przedmiotowych oraz z książkowych, technicznych pozycji literaturowych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi pracować samodzielnie oraz w grupach.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | A.W1. zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | wykład | kolokwium |
K_W01+++ K_W02+++ K_W03+++ K_W04++ K_W06++ K_W07+++ K_W09+++ K_W10++ K_W11+++ K_W12++ K_W13+++ K_W14++ |
P6S_WG P6S_WK |
02 | A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników | wykład | kolokwium |
K_W02+++ K_W03+++ K_W05+++ K_W13+++ |
P6S_WG P6S_WK |
03 | A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U02+++ K_U04+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
04 | A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ K_U04+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
05 | A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U03+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
06 | A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ K_U04+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
07 | A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U03+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
08 | A.U8. potrafi wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach w nawiązaniu do koncepcyjnego projektu architektonicznego | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U02+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
09 | A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ K_U02+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
10 | A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K_K01++ K_K04++ |
P6S_KK P6S_KO P6S_KR |
11 | A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K_K03+++ |
P6S_KO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W01-W02 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK02 | W03-W04 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK03 | W05-W06 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK04 | W07-W08 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK05 | W09-W10 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK06 | W11-W12 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK07 | W13-W15 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK08 | P01-P14 | MEK03 MEK06 MEK08 MEK11 | |
3 | TK09 | P15-P30 | MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
20.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 3) | |||
Zaliczenie (sem. 3) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | kolokwium |
Projekt/Seminarium | ocena projektu |
Ocena końcowa | 0,5 oceny z kolokwium z wykładów, 0,5 oceny z projektów |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | Z. Blikharskyy; D. Katunský; P. Koszelnik; L. Lichołai; P. Nazarko | Proceedings of CEE 2023: Civil and Environmental Engineering and Architecture | 2024 |
2 | D. Katunský; L. Lichołai; M. Musiał | Modern Thermal Energy Storage Systems Dedicated to Autonomous Buildings | 2023 |
3 | J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; D. Mikušová; A. Żelazna | The Effects of Using a Trombe Wall Modified with a Phase Change Material, from the Perspective of a Building’s Life Cycle | 2023 |
4 | L. Lichołai; J. Szyszka | Przegroda kolektorowo-akumulacyjna dla budownictwa i jej układ sterowania | 2023 |
5 | L. Lichołai; M. Musiał; A. Pękala | Analysis of the Thermal Performance of Isothermal Composite Heat Accumulators Containing Organic Phase-Change Material | 2023 |
6 | L. Lichołai; J. Szyszka | Przegroda kolektorowo-akumulacyjna | 2022 |
7 | M. Musiał; A. Pękala | Functioning of Heat Accumulating Composites of Carbon Recyclate and Phase Change Material | 2022 |
8 | T. Galek; M. Musiał; A. Pękala | Pyritization in Stone-Building Materials Modeling of Geochemical Interaction | 2022 |
9 | J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz | The Influence of Glazing on the Functioning of a Trombe Wall Containing a Phase Change Material | 2021 |
10 | L. Lichołai; M. Musiał | The Impact of a Mobile Shading System and a Phase-Change Heat Store on the Thermal Functioning of a Transparent Building Partition | 2021 |
11 | M. Kaczmarzyk; M. Musiał | Parametric Study of a Lunar Base Power Systems | 2021 |
12 | M. Musiał | Materiał zmiennofazowy i sposób wytwarzania materiału zmiennofazowego | 2021 |
13 | M. Musiał; A. Pękala | Modelling the Leachability of Strontium and Barium from Stone Building Materials | 2021 |
14 | . Brigolini Silva; B. Dębska; L. Lichołai | Effects of waste glass as aggregate on the properties of resin composites | 2020 |
15 | . Brigolini Silva; M. Caetano; B. Dębska; L. Lichołai | Assessment of the Mechanical Parameters of Resin Composites with the Addition of Various Types of Fibres | 2020 |
16 | B. Dębska; J. Konkol; L. Lichołai; J. Szyszka | Przegroda budowlana izolacyjno-akumulacyjna i sposób jej wytwarzania | 2020 |
17 | B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai | Application of Taguchi method for the design of cement mortars containing waste materials | 2020 |
18 | B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai | The evaluation of possible utilization of waste glass in sustainable mortars | 2020 |
19 | J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz | Methods for Determining Mold Development and Condensation on the Surface of Building Barriers | 2020 |
20 | L. Lichołai; M. Musiał | Experimental Analysis of the Function of a Window with a Phase Change Heat Accumulator | 2020 |
21 | M. Musiał | Experimental and Numerical Analysis of the Energy Efficiency of Transparent Partitions with a Thermal Storage Unit | 2020 |
22 | B. Dębska; B. Dębska; L. Lichołai | Evaluation of the Utility of Using Classification Algorithms when Designing New Polymer Composites | 2019 |
23 | B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai | Assessment of the applicability of a phasechange material in horizontal building partitions | 2019 |
24 | B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai | Designing Cement Mortars Modified with Cork and Rubber Waste Using Theory of the Experiment | 2019 |
25 | B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz | Analysis of the Thermal Characteristics of a Composite Ceramic Product Filled with Phase Change Material | 2019 |
26 | B. Dębska; L. Lichołai; P. Miąsik | Assessment of the Applicability of Sustainable Epoxy Composites Containing Waste Rubber Aggregates in Buildings | 2019 |
27 | J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz | Analysis of the thermal characteristics of anti-icing driveway plates | 2019 |
28 | L. Lichołai; A. Starakiewicz | Opinia o innowacyjności projektu „Całoroczny Mobilny Dom na Kołach\". | 2019 |
29 | L. Lichołai; A. Starakiewicz | Opinia o innowacyjności projektu „Uruchomienie produkcji innowacyjnych bram dla małych hangarów lotniczych i obiektów przemysłowych\" . | 2019 |
30 | L. Lichołai; A. Starakiewicz; J. Szyszka | Opinia o innowacyjności projektu \"Pustak izolowany pianką poliuretanową\" | 2019 |
31 | L. Lichołai; J. Szyszka | Przegroda kolektorowo-akumulacyjna | 2019 |
32 | L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz | Opinia o innowacyjności projektu „Drzwi aluminiowe zewnętrzne PASSIV ZERO+\" | 2019 |
33 | M. Kaczmarzyk; M. Musiał; G. Piątkowski | Preliminary assessment of a flat roof radiation on radiative heat gains of nearby windows – a case study | 2019 |
34 | M. Musiał | Untersuchung des Einflusses der Geometrie von PCM-Elementen auf ihre Wärmespeichereffizienz | 2019 |