logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Projektowanie energooszczędne w architekturze i urbanistyce


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów:
Architektura
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Budownictwa Ogólnego
Kod zajęć:
15
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 3 / W15 P30 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora 1:
prof. dr hab. inż. Lech Lichołai
Imię i nazwisko koordynatora 2:
dr inż. Michał Musiał

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest przekazanie informacji na temat energooszczędnego projektowania w zakresie rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych, przy wykorzystaniu współczesnych technologii niskoenergetycznych i heliogrzewczych.

Ogólne informacje o zajęciach:
Współczesna architektura potrzebuje nowych rozwiązań technologicznych będących niezbędnym czynnikiem do projektowania nowoczesnych budynków. Projektowe wkomponowanie systemów helioenergetycznych przynosi korzyści związane ze zmniejszeniem zużycia tradycyjnych nośników energetycznych oraz przyczynia się do poprawy estetyki budynku. Dzięki znajomości nowoczesnych technologii student ma możliwość wykorzystania do projektowania nie tylko rozwiązań systemowych, ale również nietypowych rozwiązań nadających indywidualny, niepowtarzalny charakter obiektu. W ramach modułu istnieją treści do wyboru: wybór elementu, zjawiska lub lokalizacji wykorzystywanych w projekcie

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Piotr Klemm - red. Budownictwo Ogólne, tom II, Fizyka budowli Arkady . 2005
2 Lichołai Lech - red. Budownictwo Ogólne, tom III, Elemeny budynków, podstawy projektowania Arkady. 2008
3 Celadon W. Przegrody przeszklone w architekturze energooszczędnej Politechnika Krakowska. 2004
4 Komar B., Tymkiewicz J. Elewacje budynków biurowych. Funkcja, forma, percepcja Politechnika Śląska. 2006
5 Mikoś J. Budownictwo ekologiczne Politechnika Śląska, Gliwice. 2000
6 Lisik A. Odnawialne źródła energii w architekturze Politechnika Śląska, Gliwice. 1995
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Pluta Z. Słoneczne instalacje energetyczne Politechnika Warszawska, Warszawa . 2003
2 Lewandowski W. Proekologiczne źródła energii odnawialnej WNT Warszawa. 2002

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Status studenta Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Posiada podstawową wiedzę dotyczącą podziału i klasyfikacji obiektów budowlanych oraz zna materiałowe i technologiczne rozwiązania budowlane.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Potrafi samodzielnie korzystać z norm przedmiotowych oraz z książkowych, technicznych pozycji literaturowych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Potrafi pracować samodzielnie oraz w grupach.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 A.W1. zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim wykład kolokwium K-W01+++
K-W02+++
K-W03+++
K-W04++
K-W06++
K-W07+++
K-W09+++
K-W10++
K-W11+++
K-W12++
K-W13+++
K-W14++
P6S-WG
P6S-WK
MEK02 A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników wykład kolokwium K-W02+++
K-W03+++
K-W05+++
K-W13+++
P6S-WG
P6S-WK
MEK03 A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U02+++
K-U04+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK04 A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U01+++
K-U04+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK05 A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U03+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK06 A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U01+++
K-U04+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK07 A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U03+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK08 A.U8. potrafi wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach w nawiązaniu do koncepcyjnego projektu architektonicznego projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U02+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK09 A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U01+++
K-U02+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK10 A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych projekt obserwacja wykonawstwa K-K01++
K-K04++
P6S-KK
P6S-KO
P6S-KR
MEK11 A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy projekt obserwacja wykonawstwa K-K03+++
P6S-KO

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Zasady projektowania budynków energooszczędnych, kształtowania bryły budynku energooszczędnego oraz otoczenia budynku ze względu na jego energooszczędność. W01-W02 MEK01 MEK02
3 TK02 Strefowanie temperaturowe układu funkcjonalnego w budynku. W03-W04 MEK01 MEK02
3 TK03 Możliwości wykorzystania niekonwencjonalnych źródeł energii w budownictwie i architekturze. W05-W06 MEK01 MEK02
3 TK04 Scentralizowane i indywidualne systemy wykorzystania odnawialnych źródeł energii. W07-W08 MEK01 MEK02
3 TK05 Wykorzystanie w budynkach energii promieniowania słonecznego, energii wiatru,energii geotermalnej oraz energii wody. W09-W10 MEK01 MEK02
3 TK06 Budownictwo pasywne. W11-W12 MEK01 MEK02
3 TK07 Ograniczenie strat ciepła z budynku oraz składniki bilansu cieplnego budynków . W13-W15 MEK01 MEK02
3 TK08 Zapoznanie z praktycznymi sposobami zastosowania energooszczędnych technologii i materiałów w kształtowaniu współczesnych budynków. P01-P14 MEK03 MEK06 MEK08 MEK11
3 TK09 Wykonywanie ćwiczeń projektowych dotyczących właściwego rozwiązania funkcjonalo-technologicznego budynku energooszczędnego w nawiązaniu do otoczenia oraz uwzględnienia możliwości zastosowania systemów energetycznych wykorzystujących odnawialne źródła energii w architekturze i urbanistyce.    P15-P30 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 20.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład kolokwium
Projekt/Seminarium ocena projektu
Ocena końcowa 0,5 oceny z kolokwium z wykładów, 0,5 oceny z projektów

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 B. Babiarz; M. Bocian; T. Cholewa; D. Gawryluk; M. Kłopotowski; J. Krasoń; D. Krawczyk; L. Lichołai; P. Miąsik; P. Rynkowski; B. Sadowska; A. Siuta-Olcha; R. Stachniewicz; A. Święcicki; A. Werner-Juszczuk New method of retrofitting of kindergartens resulting in increase of energy self-sufficiency 2025
2 B. Dębska; L. Lichołai; J. Szyszka Kompozyt warstwowy o rdzeniu z maty aerożelowej oraz sposób wytwarzania tego kompozytu warstwowego 2025
3 D. Katunsky; L. Lichołai; M. Musiał; K. Pochwat Assessment of the interaction between forced convection and a phase-change battery 2025
4 J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz Thermal Energy Storage Possibilities in the Composite Trombe Wall Modified with a Phase Change Material 2025
5 L. Lichołai; M. Musiał; A. Pękala Carpathian Diatomites and Their Applications in Phase-Change Composites 2025
6 L. Lichołai; M. Musiał; A. Pomykała Abilities and limitationsin counteracting urban heat islands 2025
7 L. Lichołai; M. Musiał; A. Pomykała Modern methods of counteracting urban heat islands 2025
8 M. Musiał; A. Pękala Sposób nasączania materiału porowatego co najmniej jedną substancją zmiennofazową oraz stanowisko do realizacji tego sposobu 2025
9 L. Lichołai; M. Musiał Multi-Faceted Analysis of Phase-Change Composite Intended for Autonomous Buildings 2024
10 M. Bodog; M. Kida; P. Koszelnik; M. Musiał; H. Pizzo; K. Pochwat; W. Strojny; S. Ziembowicz Modeling of microplastics degradation in aquatic environments using an experimental plan 2024
11 T. Galek; P. Koszelnik; M. Musiał; A. Pękala Trace Elements Anomalous Concentrations in Building Materials—The Impact of Secondary Mineralisation Processes 2024
12 Z. Blikharskyy; D. Katunský; P. Koszelnik; L. Lichołai; P. Nazarko Proceedings of CEE 2023: Civil and Environmental Engineering and Architecture 2024
13 D. Katunský; L. Lichołai; M. Musiał Modern Thermal Energy Storage Systems Dedicated to Autonomous Buildings 2023
14 J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; D. Mikušová; A. Żelazna The Effects of Using a Trombe Wall Modified with a Phase Change Material, from the Perspective of a Building’s Life Cycle 2023
15 L. Lichołai; J. Szyszka Przegroda kolektorowo-akumulacyjna dla budownictwa i jej układ sterowania 2023
16 L. Lichołai; M. Musiał; A. Pękala Analysis of the Thermal Performance of Isothermal Composite Heat Accumulators Containing Organic Phase-Change Material 2023
17 L. Lichołai; J. Szyszka Przegroda kolektorowo-akumulacyjna 2022
18 M. Musiał; A. Pękala Functioning of Heat Accumulating Composites of Carbon Recyclate and Phase Change Material 2022
19 T. Galek; M. Musiał; A. Pękala Pyritization in Stone-Building Materials Modeling of Geochemical Interaction 2022
20 J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz The Influence of Glazing on the Functioning of a Trombe Wall Containing a Phase Change Material 2021
21 L. Lichołai; M. Musiał The Impact of a Mobile Shading System and a Phase-Change Heat Store on the Thermal Functioning of a Transparent Building Partition 2021
22 M. Kaczmarzyk; M. Musiał Parametric Study of a Lunar Base Power Systems 2021
23 M. Musiał Materiał zmiennofazowy i sposób wytwarzania materiału zmiennofazowego 2021
24 M. Musiał; A. Pękala Modelling the Leachability of Strontium and Barium from Stone Building Materials 2021
25 . Brigolini Silva; B. Dębska; L. Lichołai Effects of waste glass as aggregate on the properties of resin composites 2020
26 . Brigolini Silva; M. Caetano; B. Dębska; L. Lichołai Assessment of the Mechanical Parameters of Resin Composites with the Addition of Various Types of Fibres 2020
27 B. Dębska; J. Konkol; L. Lichołai; J. Szyszka Przegroda budowlana izolacyjno-akumulacyjna i sposób jej wytwarzania 2020
28 B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai Application of Taguchi method for the design of cement mortars containing waste materials 2020
29 B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai The evaluation of possible utilization of waste glass in sustainable mortars 2020
30 J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz Methods for Determining Mold Development and Condensation on the Surface of Building Barriers 2020
31 L. Lichołai; M. Musiał Experimental Analysis of the Function of a Window with a Phase Change Heat Accumulator 2020
32 M. Musiał Experimental and Numerical Analysis of the Energy Efficiency of Transparent Partitions with a Thermal Storage Unit 2020