Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest przekazanie informacji na temat energooszczędnego projektowania w zakresie rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych, przy wykorzystaniu współczesnych technologii niskoenergetycznych i heliogrzewczych.
Ogólne informacje o zajęciach:
Współczesna architektura potrzebuje nowych rozwiązań technologicznych będących niezbędnym czynnikiem do projektowania nowoczesnych budynków.
Projektowe wkomponowanie systemów helioenergetycznych przynosi korzyści związane ze zmniejszeniem zużycia tradycyjnych nośników energetycznych oraz przyczynia się do poprawy estetyki budynku.
Dzięki znajomości nowoczesnych technologii student ma możliwość wykorzystania do projektowania nie tylko rozwiązań systemowych, ale również nietypowych rozwiązań nadających indywidualny, niepowtarzalny charakter obiektu. W ramach modułu istnieją treści do wyboru: wybór elementu, zjawiska lub lokalizacji wykorzystywanych w projekcie
1 | Piotr Klemm - red. | Budownictwo Ogólne, tom II, Fizyka budowli | Arkady . | 2005 |
2 | Lichołai Lech - red. | Budownictwo Ogólne, tom III, Elemeny budynków, podstawy projektowania | Arkady. | 2008 |
3 | Celadon W. | Przegrody przeszklone w architekturze energooszczędnej | Politechnika Krakowska. | 2004 |
4 | Komar B., Tymkiewicz J. | Elewacje budynków biurowych. Funkcja, forma, percepcja | Politechnika Śląska. | 2006 |
5 | Mikoś J. | Budownictwo ekologiczne | Politechnika Śląska, Gliwice. | 2000 |
6 | Lisik A. | Odnawialne źródła energii w architekturze | Politechnika Śląska, Gliwice. | 1995 |
1 | Pluta Z. | Słoneczne instalacje energetyczne | Politechnika Warszawska, Warszawa . | 2003 |
2 | Lewandowski W. | Proekologiczne źródła energii odnawialnej | WNT Warszawa. | 2002 |
Wymagania formalne:
Status studenta Politechniki Rzeszowskiej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Posiada podstawową wiedzę dotyczącą podziału i klasyfikacji obiektów budowlanych oraz zna materiałowe i technologiczne rozwiązania budowlane.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Potrafi samodzielnie korzystać z norm przedmiotowych oraz z książkowych, technicznych pozycji literaturowych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Potrafi pracować samodzielnie oraz w grupach.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | A.W1. zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | wykład | kolokwium |
K-W01+++ K-W02+++ K-W03+++ K-W04++ K-W06++ K-W07+++ K-W09+++ K-W10++ K-W11+++ K-W12++ K-W13+++ K-W14++ |
P6S-WG P6S-WK |
MEK02 | A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników | wykład | kolokwium |
K-W02+++ K-W03+++ K-W05+++ K-W13+++ |
P6S-WG P6S-WK |
MEK03 | A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U02+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK04 | A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK05 | A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U03+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK06 | A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK07 | A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U03+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK08 | A.U8. potrafi wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach w nawiązaniu do koncepcyjnego projektu architektonicznego | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U02+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK09 | A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U02+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK10 | A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K-K01++ K-K04++ |
P6S-KK P6S-KO P6S-KR |
MEK11 | A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K-K03+++ |
P6S-KO |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W01-W02 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK02 | W03-W04 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK03 | W05-W06 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK04 | W07-W08 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK05 | W09-W10 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK06 | W11-W12 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK07 | W13-W15 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK08 | P01-P14 | MEK03 MEK06 MEK08 MEK11 | |
3 | TK09 | P15-P30 | MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
20.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 3) | |||
Zaliczenie (sem. 3) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | kolokwium |
Projekt/Seminarium | ocena projektu |
Ocena końcowa | 0,5 oceny z kolokwium z wykładów, 0,5 oceny z projektów |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | B. Babiarz; M. Bocian; T. Cholewa; D. Gawryluk; M. Kłopotowski; J. Krasoń; D. Krawczyk; L. Lichołai; P. Miąsik; P. Rynkowski; B. Sadowska; A. Siuta-Olcha; R. Stachniewicz; A. Święcicki; A. Werner-Juszczuk | New method of retrofitting of kindergartens resulting in increase of energy self-sufficiency | 2025 |
2 | B. Dębska; L. Lichołai; J. Szyszka | Kompozyt warstwowy o rdzeniu z maty aerożelowej oraz sposób wytwarzania tego kompozytu warstwowego | 2025 |
3 | D. Katunsky; L. Lichołai; M. Musiał; K. Pochwat | Assessment of the interaction between forced convection and a phase-change battery | 2025 |
4 | J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz | Thermal Energy Storage Possibilities in the Composite Trombe Wall Modified with a Phase Change Material | 2025 |
5 | L. Lichołai; M. Musiał; A. Pękala | Carpathian Diatomites and Their Applications in Phase-Change Composites | 2025 |
6 | L. Lichołai; M. Musiał; A. Pomykała | Abilities and limitationsin counteracting urban heat islands | 2025 |
7 | L. Lichołai; M. Musiał; A. Pomykała | Modern methods of counteracting urban heat islands | 2025 |
8 | M. Musiał; A. Pękala | Sposób nasączania materiału porowatego co najmniej jedną substancją zmiennofazową oraz stanowisko do realizacji tego sposobu | 2025 |
9 | L. Lichołai; M. Musiał | Multi-Faceted Analysis of Phase-Change Composite Intended for Autonomous Buildings | 2024 |
10 | M. Bodog; M. Kida; P. Koszelnik; M. Musiał; H. Pizzo; K. Pochwat; W. Strojny; S. Ziembowicz | Modeling of microplastics degradation in aquatic environments using an experimental plan | 2024 |
11 | T. Galek; P. Koszelnik; M. Musiał; A. Pękala | Trace Elements Anomalous Concentrations in Building Materials—The Impact of Secondary Mineralisation Processes | 2024 |
12 | Z. Blikharskyy; D. Katunský; P. Koszelnik; L. Lichołai; P. Nazarko | Proceedings of CEE 2023: Civil and Environmental Engineering and Architecture | 2024 |
13 | D. Katunský; L. Lichołai; M. Musiał | Modern Thermal Energy Storage Systems Dedicated to Autonomous Buildings | 2023 |
14 | J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; D. Mikušová; A. Żelazna | The Effects of Using a Trombe Wall Modified with a Phase Change Material, from the Perspective of a Building’s Life Cycle | 2023 |
15 | L. Lichołai; J. Szyszka | Przegroda kolektorowo-akumulacyjna dla budownictwa i jej układ sterowania | 2023 |
16 | L. Lichołai; M. Musiał; A. Pękala | Analysis of the Thermal Performance of Isothermal Composite Heat Accumulators Containing Organic Phase-Change Material | 2023 |
17 | L. Lichołai; J. Szyszka | Przegroda kolektorowo-akumulacyjna | 2022 |
18 | M. Musiał; A. Pękala | Functioning of Heat Accumulating Composites of Carbon Recyclate and Phase Change Material | 2022 |
19 | T. Galek; M. Musiał; A. Pękala | Pyritization in Stone-Building Materials Modeling of Geochemical Interaction | 2022 |
20 | J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz | The Influence of Glazing on the Functioning of a Trombe Wall Containing a Phase Change Material | 2021 |
21 | L. Lichołai; M. Musiał | The Impact of a Mobile Shading System and a Phase-Change Heat Store on the Thermal Functioning of a Transparent Building Partition | 2021 |
22 | M. Kaczmarzyk; M. Musiał | Parametric Study of a Lunar Base Power Systems | 2021 |
23 | M. Musiał | Materiał zmiennofazowy i sposób wytwarzania materiału zmiennofazowego | 2021 |
24 | M. Musiał; A. Pękala | Modelling the Leachability of Strontium and Barium from Stone Building Materials | 2021 |
25 | . Brigolini Silva; B. Dębska; L. Lichołai | Effects of waste glass as aggregate on the properties of resin composites | 2020 |
26 | . Brigolini Silva; M. Caetano; B. Dębska; L. Lichołai | Assessment of the Mechanical Parameters of Resin Composites with the Addition of Various Types of Fibres | 2020 |
27 | B. Dębska; J. Konkol; L. Lichołai; J. Szyszka | Przegroda budowlana izolacyjno-akumulacyjna i sposób jej wytwarzania | 2020 |
28 | B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai | Application of Taguchi method for the design of cement mortars containing waste materials | 2020 |
29 | B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai | The evaluation of possible utilization of waste glass in sustainable mortars | 2020 |
30 | J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz | Methods for Determining Mold Development and Condensation on the Surface of Building Barriers | 2020 |
31 | L. Lichołai; M. Musiał | Experimental Analysis of the Function of a Window with a Phase Change Heat Accumulator | 2020 |
32 | M. Musiał | Experimental and Numerical Analysis of the Energy Efficiency of Transparent Partitions with a Thermal Storage Unit | 2020 |